Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

P4 Politický marketing a lobbing

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "P4 Politický marketing a lobbing"— Transkript prezentace:

1 P4 Politický marketing a lobbing
BPV_VESP P4 Politický marketing a lobbing

2 Ekonomický x politický marketing
Politický marketing – soubor teorií, metod, technik a sociálních postupů, které mají za cíl přesvědčit občany, aby podpořili člověka, skupinu nebo politický subjekt Marketingový mix – produkt, cena, distribuce a propagace Cíl: prodat= získat hlasy/podporu Ekonomický marketing Produkt Veřejné osoby, skupiny, politické programy, ideje Politický marketing Cena Společenská podpora Propagace Propagační a prezentační techniky Distribuce Schopnost proniknout k občanovi prostřednictvím politické kampaně

3 Evoluce politických kampaní - vývoj PM – (USA)
Stranicky orientované kampaně (50,60 léta) Obecné tištěné materiály Individuální propagace stran (např. rozhovory s voliči) Realizace veřejných shromáždění Použití plakátů a tiskových reklam Kampaně orientované na kandidáta (60,70 léta) Využití marketingových technik Propagace lídra Využití moderních technologií Růst nákladů na kampaň Kampaně orientované na voliče Decentralizace stranické činnosti, lídrů i kampaně Permanentní kampaň Nižší míra standardizace Image-makers

4 Permanentní PM Logické vyústění PM
Růst vlivu politických poradců (stratégové, konzultanti, fundraiseři, hlavní poradci) 80 léta, M. Thatcherová, R. Reagan 1968 6mil USD na kampaň, r mil. USD, … Clinton: vlastní TV štáb, 2 firmy na průzkumy …důsledek Snížení rozdílu mezi vládnutím a vedením kampaně

5 Komplexní PM Aplikuje se na veškeré chování politické organizace – nejen na komunikaci Užívá nejen marketingové pojmy, ale i postupy Adaptuje marketingové techniky v podmínkách politiky Aplikuje marketing na chování všech aktérů politiky (nejen PSH ale i zájm. skupiny, media, samospráva aj.)

6 Model politického marketingu

7 Proces PM Tržně orientované strany Prodejně orientované strany
Produkt na přání Prodejně orientované strany Prodej stávajícího výrobku Výrobkově orientované strany Prodej stávajícího výrobku bez využití komunikačních technik a průzkumu trhu Tradiční přístup

8 Proces PM U tržně orientované strany U prodejně orientované strany
Průzkum trhu Návrh výrobku Úprava výrobku Realizace Komunikace Kampaň Volby Dodání výrobku Udržování tržní orientace U prodejně orientované strany Návrh výrobku Průzkum trhu Komunikace Kampaň Volby Dodání výrobku

9 Politická nabídka Osoba, program, ideje…
Podle své marketingové strategie strana formuje/upravuje nabídku Politický program –by měl: prezentovat politickou nabídku přesvědčit ke změně dosavadních preferencí (nebo být ve shodě) přesvědčit k účasti ve volbách Veřejná osoba – Ztotožnění symboliky politické strany s image lídra Růst zájmu médií o tyto osoby i jejich soukromý život

10 Metody analýzy a diagnostiky politického trhu
Definice politického trhu Prostor soutěže mezi politickými subjekty. Podmínkou je existence konkurence Politický trh představuje část společenského prostoru, v němž se uzavírají politické transakce: kupují se, prodávají a vyměňují politické produkty mezi aktéry politického života.

11 Struktura trhu

12 Typy volebního trhu Vlastnosti trhu Velký Malý Otevřený Nízká míra politické loajality a vysoká míra transferu hlasů. Voliči jsou připraveni reagovat na nové politické nabídky Vysoká míra politické loajality a nízký transfer hlasů. Voliči jsou připraveni reagovat na nové politické nabídky Uzavřený Nízká míra politické loajality a vysoká míra transferu hlasů. Nové nabídky mají jen malou šanci na úspěch Vysoká míra loajality a nízká míra transferu hlasů. Není šance pro novou nabídku

13 Zdroje údajů o trhu Volební výsledky
Materiály popisující ekonomické faktory, zabývající se trhem masových médií Vlastní výzkumy, Archivní materiály, Informace získané o politických konkurentech Průzkumy…

14 průzkumy benchmark poll – informace o tom, co voliči preferují, a to průřezové od různých sociálních skupin, informace o image kandidáta v očích veřejnosti skupinové šetření (focus groups) – podrobné rozhovory realizované s malými skupinami (10-20 osob), vybraných na základě kritéria reprezentace sociálních skupin o jejichž podporu kandidáti usilují průzkumy trendů (trend polls) – mají za cíl změřit vliv kampaně na změny voličských preferencí elektorátu a na image kandidátů tracking polls, předvolební průzkumy založené na realizaci nočních průzkumů na nevelkém počtu osob těsně před dnem voleb

15 Stanovení pozice subjektu na politickém trhu
Analýza životního cyklu produktu Metody percepčních map Žebříček postojů SWOT analýza Identifikace „stakeholders“

16 Analýza možností rozšiřování trhu
Metody analýzy reklamních technik a nástrojů Metoda skupinového šetření Konzumentský soud, test peněženky Fyziologické testy Test publika Kampaň - test

17 Volič Volič jako politický subjekt
Elektorát – množina voličů (pravicový elektorát – množina osob hlasujících stejným způsobem) Kategorie voliče Odběratel politických uskupení Odběratel kandidátů Odběratel volebních programů Odběratel služeb politické reprezentace

18 3 typy politické informace pro voliče během kampaně
reportážní zpravodajství z průběhu kampaně marketingová informace, která byla kandidáty a jejich volebními štáby objednaná politickým marketingem, který provozují jiné organizace.

19 Placené volební reklamy
zafixování jména kandidáta do paměti voličů vytvoření image kandidáta zformování negativní image protikandidáta

20 Politická x volební strategie
Personální Finanční Komunikační Mezistranické vztahy Volební program Na to navazuje Reklamní strategie Strategie PR

21 Strategie ve volebních kampaních
strategie orientované na stranu ideje strategie orientované na problémy řešení strategie orientované na image kandidáta Charisma Mix…

22 Typologie politických stran ve vztahu k využití marketingových nástrojů
Strana orientovaná na produkt Nabídka finálního produktu.. A reklama Strana orientovaná na prodej Vytvoření produktu a využití marketingových nástrojů k prodeji (možná mírná adaptace produktu) Marketingově orientovaná strana Strana vytváří produkt až na základě preferencí voličů

23 Case 1 – Manipulace s textem Mladá fronta x právo
Pořadí jmen v titulcích Označování politiků Jméno, příjmení, funkce, tituly Paroubek a Topolánek jednali tajně Předseda ODS se sešel s Paroubkem k jednání

24 Automatizace a aktualizace
Persvaze a manipulace Emoce, expresivní výrazy, neurčitá a mnohoznačná slova, klišé Léky podražily. Další kolo zdražení se chystá Rath: Pacienti za léky víc platit nemusejí Automatizace a aktualizace Byl opuštěný jako…. Střílel slova po Paroubkovi Manipulace Záměna slov, zamlžení, nepravda, přidání informace navíc, různá míra intenzity slov

25 příklady Rath a Macek se veřejně porvali Macek zezadu napadl Ratha
V ČSSD sílí názor potopit trestní zákoník Soc.dem. nepodpoří trestí zákoník bez postihu tunelářů STEM unikly informace, ČSSD prý dotahuje ODS STEM: Soc.dem. se dotáhla na ODS Miliardy pomohou zaplaveným Paroubek navrhl zřídit povodňový fond

26 Lobbing

27 Lobbing „Lobbing“ - latinsky „lobbium“, „lobbia“ – galerie, pasáž, chodba, předpokoj - v obecném pojetí pak kuloár Původ termínu VB, USA Lobbying x lobbing (co je správně?) Ti kteří lobbují x ti v jejichž prospěch je lobbing prováděn

28 je legitimní cestou ovlivnění rozhodnutí a vysoce specializovanou profesionální činností
je to druh organizační strategie

29 definice lobbing je podnětem, ale i úřední zprávou, která je směřována od skupiny osob k zástupci vlády v naději, že se tento podnět projeví v jeho rozhodnutí kontaktování a přesvědčování zákonodárců i státních úředníků s cílem včlenit svůj záměr do právních a administrativních rozhodnutí jednání zacílené na ovlivňování veřejných činitelů a obzvláště členů zákonodárných sborů (Merriam 2007) pokusy uplatnit vliv na tvorbu nebo implementaci veřejné politiky. (Oxford Concise Dictionary of Politics)

30 lobbing - metoda prosazování zájmů → vychází jeho vymezení především z poznatků o zájmových skupinách a jejich roli v politickém systému. Zájmovými skupinami v politickém procesu jsou míněny "organizace, jež si na jedné straně uvědomují vlastní zájmy vůči skupinám s odlišnými nebo protikladnými zájmy a na druhé straně se snaží své zájmy prosadit tím, že působí na vládu, parlament, politické strany a veřejnost s cílem, aby jejich zájmy byly zohledněny v rozhodovacích procesech" (Fiala 2004: 232).

31 Lobbing – jde o konání vědomé a cílené.
iniciované vymezenou skupinou zájmu s očekáváním pro ni prospěšného výsledku rozhodnutí. orientované se na osoby a instituce, které jsou oprávněny činit rozhodnutí. realizované přes speciální osoby – specializované instituce. přesvědčovacího charakteru. založené na podávání informací legální a etické. realizované skrz jednotlivce nebo skupinu.

32 Dělení lobbingu Exekutivní – krátkodobé záměry
Legislativní – potřeba systémových, dlouhodobých změn Volební – (USA: k zisku financí) Soudní – (USA: ovlivnění precedentních výroků)

33 Druhy lobbistů lobbing komerčních zájmů
Spojován nejčastěji s využitím „nekalých praktik“ lobbing sociálních a ekologických hnutí lobbing NGO lobbing orgánů veřejné správy

34 Etapy lobbinové kampaně 1/2
Vymezení problému, který se má řešit – vymezení předmětu potenciálního lobbingového konání Zaujmutí stanoviska k problému – ohrožení osob nebo celé rozhodovací struktury, do jejichž kompetencí náleží i řešení daného problému ve formě schválení odpovídajícího právního aktu Setřídění osob a institucí podle toho, zda patří mezi příznivce našeho zájmu či patří ke skupině odpůrců

35 Etapy lobbingové kampaně 2/2
Ustavení hlavních i pomocných orgánů s kompetencemi přesně odpovídajícími předmětu našeho lobbování Definování všech důležitých prostředí, kde se tvoří názory (mimo samotných rozhodovacích orgánů), které jsou přímo nebo zprostředkovaně zainteresovány na řešení problému a mají tu moc zveřejňovat jak pozitivní, tak negativní názory po celou dobu trvání kampaně

36 Druhy lobbingu

37 Ad-hoc Sporadický užívaný jen v určité situaci, pouze objeví-li se náhlá potřeba použít těchto praktik. Realizovaný je zpravidla přes osoby, jejichž hlavní činnost je zcela odlišná od lobbování a které jsou pro toto využity pouze dočasně

38 Divoký lobing Využívání nepodložených informací.
Využívání materiálních „podpor“ – korumpování oprávněných osob, expertů. Využívání přátel, podniku, rodiny jako hlavního prostředku k prosazení názoru. Uzavíraní směnných transakcí typu: „něco za něco“ čili „obchod s vlivy“. Využívání organizačních a procedurálních děr v administrativních orgánech státu Využívání radikálních prostředků nátlaku a společenského vydírání Využívání cíleného uvádění protivníka v omyl, využívání technik „informačního šumu“.

39 Profesionální Jednotlivé činnosti mají strategický i operativní charakter a jsou vzájemně zkoordinovány. Lobbování je realizováno prostřednictvím profesionálního lobbisty nebo s využitím specializovaných lobbingových firem. Činnosti jsou realizovány společně s organizačně vyčleněnými jednotlivci firem, či s takovými svazky, seskupeními V činnosti je využíváno nejaktuálnějších informací, informací ověřených a věrohodných. V činnosti jsou zohledňovány názory nebo expertízy uznávaných odborníků, poradních institutů. Činnost je metodická, systematická, plánovaná.

40 Ofenzivní x defenzivní
Ofenzivní lobbing je odhodlán zamezit realizaci projektu, který by mohl mít negativní vliv na zájmy skupiny. U defenzivního lobbingu je cílem obrana – zachování status quo. Defenzivní lobbing se snaží pomáhat a podporovat projekty, které mají pozitivní vliv na zájmy skupiny

41 Bezprostřední a zprostředkovaný
Lobbing bezprostřední je založen na přímém kontaktu decizora s lobbující osobou, jde o typ „tváří v tvář“. Tato forma lobbingu je nejúspěšnější, ale také nejtěžší. Lobbing zprostředkovaný – využití dalších kontaktů Metoda kulovnice a brokovnice Grassroots

42 Lobbing v zahraničí

43 Velká Británie Asociace profesionálních politických konzultantů
Kodex - zavedení povinnosti zveřejňovat jména klientů i konzultantů Etický kodex poslance zakazuje přijímat odměnu za lobbing prostřednictvím řeči ve sněmovně

44 USA Lobbing Disclosure Act z roku 1995
povinnost registrace a evidence; evidují se jak klienti, tak inkasované platby, jakož i veškeré styky s politiky nebo úředníky a jejich identita, tj. například který konkrétní zákon byl diskutován Legislative Transparency and Accountability Act, 2006 samoregulace- American League of Lobbyists - atraktivním zaměstnáním pro "vysloužilé" politiky veřejné publikování zpráv o činnosti lobbistů

45 Lobbing v EU Zelenou knihu European Transparency Initiative, 2006
Komise dává přednost samoregulační politice a podporuje zájmové skupiny, aby přijímaly vlastní morální kodexy. Pravidla chování lobbistů s orgány EU jsou stanovena takto: Konzultanti se představují svým jménem a jménem společnosti uvádějí, čí zájmy zastupují nemohou úmyslně mylně prezentovat své postavení nemohou přímo nebo nepřímo mylně představit své vazby s institucemi EU nesmí zveřejnit důvěrné informace, které jim byly předány nesmí šířit falešné nebo zavádějící informace nesmí prodávat za účelem zisku třetím stranám kopie dokumentů získaných z institucí EU nemohou získávat informace nečestně nesmějí přímo ani nepřímo nabídnout finanční částky osobám, u kterých lobbují

46 Lobbing v ČR

47 Regulace lobbingu V ČR není právní úprava lobbingu, i když historicky vzniklo několik inciativ dotažených až do podob návrhu zákona Regulovat lze: Politika (cíl) Lobbistu Regulovat lze Zákonem – povinnosti pro obě strany Seberegulací (někdy iniciovanou zákonem) – tj. profesní komory s povinným (dobrovolným členstvím) Cíl regulace – oddělit lobbing jako legitimní aktivitu od nekalých praktik

48 Průvodce lobbingem po ČR
Výzkum v r Vzorek 360 politicky činných osob Nejdůležitějším principem lobbingu je transparentnost. Nástroje lobbingu Výzkumy regionálních dopadů mají velký vliv na politické rozhodování. Politici preferují osobní schůzky. Nejvlivnějším médiem masové komunikace v této oblasti jsou Hospodářské noviny.

49 Z průzkumu Zdroje informací: vlastní rešerše, kolegové, …., média
Lobbování: je druh komunikace, etická forma existuje, …., pomáhá utvářet občanskou společnost „Nejlepší lobbisté“ v oborech: IT, finance, veřejné služby,…..,obchodní řetězce Preferované způsoby: osobní komunikace, písemné materiály,….., telefonická komunikace

50 Lobbista by…

51 Závěry průzkumu Veřejnost nemá dostatek informací o způsobu práce a užitečnosti lobbingu. Média nereferují o lobbování pravdivě a nezaujatě. Politici také očekávají, že lobbisté se budou chovat transparentně a budou respektovat kromě svých vlastních zájmů také potřeby politiků. Informace od lobbistů jsou často jednostranné, zkreslené a nejsou objektivní. Přesto zřejmě někteří lobbisté poskytují kvalifikované, detailní, odborné a podložené informace. Většina respondentů (58 %) se domnívala, že lobbování není pro chod jejich úřadu důležité. Velký vliv na rozhodování politiků mají výzkumy regionálních dopadů.

52 Literatura Jablonski – Politický marketing – kpt.1-5 (str.9-83)
_____________________________ Nepovinně – Ekonomika politických stran a hnutí za rok 2003 (2004) – Bakalářská práce: I.Frízlová:Marketingově orientovaná strana:Labour Party – viz archiv závěrečných prací. Šaradín, J. - Politické kampaně, volby a politický marketing. Kpt. 1 a 6 Jablonski – politický marketing – kpt.9 (str ) Průvodce lobbováním v ČR:


Stáhnout ppt "P4 Politický marketing a lobbing"

Podobné prezentace


Reklamy Google