Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Následná starostlivosť - surdopedagogická
Dieťa s poruchou sluchu: diagnostika a liečba POSTGRADUÁLNY KURZ 3.-4. November 2016, Horný Smokovec Helena Dvořáčková, Lenka Hricová
2
Poskytované služby – okruh osob
Děti se SP (raný, předškolní, školní věk) s různým stupněm a kompenzací SV s oslabením kognitivních funkcí (snížené rozumové nadání, porucha pozornosti, ADHD, nepodnětné domácí prostředí..) s dalším přidruženým postižením Slyšící děti s narušenou komunikační schopností Děti neslyšících rodičů Rodiče dětí! Dospělí se SP
3
Rozvíjené oblasti u dětí
Preverbální dovednosti Verbální dovednosti (mluvený i znakový jazyk – poskytování mluvního vzoru) Sluchové vnímání Vnímání dalšími smysly Hrubá motorika, jemná motorika Grafomotorika Sebeobsluha
4
Cíl Funkční komunikace mezi dětmi a rodiči
Výstavba funkčního jazyka – na základě tzv. „co-creative communication“ (spolu s dítětem a v interakci s ním) Prevence vzniku komunikační bariéry a jejích důsledků, umožnění celkového rozvoje dítěte
5
Rozvoj preverbálních dovedností
Začíná velmi časně! Děti ještě nejsou zralé pro řízenou činnost – jsou k ní ale vedeny Forma hry Stimulace schopností soustředění, spolupráce, analýzy pohybů mluvidel.. Většinu těchto věcí nemusíme u slyšících dětí vůbec řešit, vše jde spontánně a přirozeně. Brzké zahájení logopedie je nezbytné, neboť výstavba funkčního jazyka je u dětí se SP mnohem složitější (výjimkou jsou děti z neslyšících rodin, kde jim znakující rodiče poskytují plnohodnotný mateřský jazyk). Ve věku, kdy slyšící dítě běžně rozumí řeči, jednoduchým větám v kontextu situace, jsou často neslyšící děti slyšících rodičů (pokud neznakují!!) odkázány na informace jen z vlastních zkušeností a prožitků – vyvodí si, co bude následovat, když ho maminka posadí ke stolečku a dá mu bryndák… ale neslyší její komentáře, nespojuje si tuto aktivitu s jazykem, jen s prožitkem!!)
6
Preverbální dovednosti
Oční kontakt Pozornost Ovládání dechu Napodobování Střídání rolí v komunikaci (sdělovat/naslouchat, dávat/brát, …) Pokračujeme v tom, co začalo již před přidělením sluchadel…
7
Sluchová výchova Zkoumání zvuků Hra se zvuky Zvuk a ticho
Konec a začátek Určení zdroje zvuku Napodobování zvuků Pokračujeme v tom, co začalo již před přidělením sluchadel…
8
Fáze reedukace sluchu Detekce Diferenciace Identifikace Porozumění
9
Smyslová výchova Zrak Hmat Rozvoj mozku v kognitivních funkcích
Odezírání Znakový jazyk Hmat
10
Hrubá motorika Pohyby hlavy, trupu Lezení Chůze Běh Skok
Házení a chytání
11
Jemná motorika Uchopování Stavění kostek Skládání obrázků
Vkládání tvarů Navlékání korálků Hra s papírem Stříhání
12
Sebeobsluha Sledování…
Jedna smyčka, druhá smyčka, k tomu ještě malá klička, utáhni to trošičku, ať máš hezkou mašličku.
13
Grafomotorika Kresba Dbáme na správné uchopení tužky
na svislé ploše na vodorovné ploše různým psacím náčiním (fixy, pastelky, křídy, tužka..) Dbáme na správné uchopení tužky Zmenšujeme velikost plochy Grafomotorická cvičení
14
Oromotorika
15
Rozvoj orální řeči Vokály Konsonanty Pomocné artikulační znaky
Prstová abeceda
18
Lingovy zvuky (A, I, U, S, Š, M)
19
Přítomnost rodičů při intervenci?
ANO Zpočátku vždy, malé děti Děti, které se hůře odpoutávají od rodičů Ukázka pro rodiče.. NE Upovídaní rodiče (malý prostor na dítě) Děti, které nejsou zvyklé na řízenou aktivitu a už by měly být (4-5 let věku) Dítě si zvyká na prostředí a rodič vidí, jak se s dítětem pracuje. Děti cca do 2-3 let. … jak s dítětem pracovat (nepodnětné domácí prostředí) INDIVIDUÁLNÍ!
20
Doporučování cvičení, postupů, materiálů
Konzultace s rodiči a instrukce Základní komunikace: ANO/NE, NE/CHCI, NE/MŮŽE… POMOCT, PROSÍM…pojmenovávání, popisování věcí... Obrázky s onomatopoy (sémantický rozměr) Zážitkové deníky Informační materiál k ČZJ, o KI, péče o sluchadla, literatura, multimediální materiály.. Informace, co jsme dělali, jak dítě reagovalo, jak pracovat doma… příp. rozbor videa Způsob práce rodičů s deníky (přístup k nim) nám slouží jako odraz funkční komunikace mezi rodiči a dítětem (ukázka). Onomatopoa zprostředkující význam: Ó – kluk se diví (údiv JÉÉÉ) / AU – bolest…. PÁPÁ, Ó - překvapení
21
Ze zážitkového deníku
22
Motivace rodičů Názorné ukázky komunikačních situací
Nahrávka a její zpětná analýza (s předchozím souhlasem rodičů) DVD Chci se s tebou domluvit (FRPSP) Co na R. funguje nejvíc? - ukázat jim, jak reaguje jejich dítě a jak jiné dítě ve stejném nebo mladším věku, šikovnější nebo na odpovídající úrovni k věku
23
Stimulace rozvoje dítěte – co velmi dobře funguje
Pojmenovávání a komentování všeho co dělám já, rodič, dítě co dítě vidí co dítě nevidí a mělo by vidět! … Upozorňovat na věci kolem nás, nečekat, až si toho dítě samo všimne! (nemusí si všimnout.. kdyby slyšelo, upoutaly by jeho pozornost případné zvuky).
24
Úkol logopedie Dodat ke komentování materiál (slovní/znakovou zásobu – dítěti i rodiči) Pracovní listy, metodický materiál Motivovat rodiče k cílené práci s dítětem Rozvíjet dítě po všech stránkách Ukázat rodičům způsoby, jak dítě rozvíjet (komentování, hry, zážitkové deníky, stimulace hlasového projevu dítěte, logopedie, …)
25
Ukázka pracovních listů
Hláska B Časová posloupnost
26
Další pracovní listy
28
Globální čtení
29
Děkujeme za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.