Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Starostlivosť pred pridelením slúchadiel – medicínska, cvičná
Dieťa s poruchou sluchu: diagnostika a liečba POSTGRADUÁLNY KURZ November 2016 Horný Smokovec Pavla Weberová, Lenka Hricová, Helena Dvořáčková
2
Při podezření na sluchovou vadu dítěte
Diagnostika - otomikroskopie - tympanometrie - OAE - BERA - SSEP - VRA Závěr : Stav sluchu nedostatečný pro komunikační a řečový vývoj korekce sluchadly
3
Dítě – foniatrická + ORL péče
Rodiče – edukační péče
4
Dítě Otisk pro výrobu tvarovek výběr vhodných sluchadel
Dg. nejistá stran tíže vady /různé výsledky vyšetření, nezralost dítěte, kombinované vady, ORL infekt – výpotek/ Otisk pro výrobu tvarovek výběr sluchadel Přeléčení infektu Opakovat vyšetření sluchu Dg. jistá /shoda obj. vyšetření , chování dítěte i pozorování rodičů/ Absence ORL infekce Otisk pro výrobu tvarovek výběr vhodných sluchadel
5
Rodiče Cílem je co nejlepší vzájemná spolupráce
Nutno vše vysvětlit, i opakovaně Psychologická podpora – téměř vždy stresová zátěž pro rodiče Časté neadekvátní reakce – hysterie, bagatelizace, nedůvěra, nepřijetí informace, obcházení různých pracovišť /třeba to jinde dopadne dobře/, atd. …. Rodič by měl být pro lékaře spolehlivým partnerem Dodržovat „mantinely“
6
Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte
důležitost sluchu pro vývoj řeči možnosti a limitace akustického vnímání jejich dítěte postupný rozvoj percepce zvuků vše kolem sluchadel schéma následné foniatrické péče navodit realistické očekávání
7
Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte
- etiologické možnosti – dle OA, RA, vyšetření - podle etiologie předpokládaný průběh a další vývoj - vrozené vady nesyndromové, AR – nejčastější Conexin 26, prelinquální, ne vždy hluchota, bez progrese - vrozené vady nesyndromové, AD – postlinquální, lehčí, s progresí - vrozené vady syndromové – převodní, smíšené i percepční - získané, prelinguální – pre, peri, postnatalní rizika – nejčastěji porodní nezralost, kochleární i retrokochleární poškození - retrokochleární neuropatie – až 7 % rizikových dětí, výbavné OAE! OVŘ, porucha rozumění, nejistá prognóza
8
Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte
důležitost sluchu pro vývoj řeči - dostatečný sluch je jednou ze základních podmínek pro vývoj řeči - přímá úměra mezi tíží sluchové vady a poškozením řeči - nepřímá úměra mezi tíží sluchové vady a časností dg.
9
Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte
důležitost sluchu pro vývoj řeči možnosti a limitace akustického vnímání jejich dítěte - efekt i toho nejlepšího sluchadla je limitován zbytkovým stavem sluchu, ev. podílem i centrální léze - sluchadlo „neléčí“ vadu sluchu časté otázky – Jak dlouho ty sluchadla musí nosit ? A pak už bude slyšet normálně ? S těmi sluchadly slyší stejně jako my ?
10
Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte
důležitost sluchu pro vývoj řeči možnosti a limitace akustického vnímání jejich dítěte postupný rozvoj percepce zvuků - periferní stimulace akustickým podnětem je nutná pro dozrávání sluchové dráhy a rozvoj sluchových center - sluchová centra novorozence = nepopsaná kniha - postupně stadia – detekce, diferenciace, identifikace zvuků - dlouhodobý proces, ovlivněn tíží vady, celkovou zralostí dítěte, „řečovým nadáním“, kvalitou následné surdopedické péče, každé dítě je jiné, nelze srovnávat
11
Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte
důležitost sluchu pro vývoj řeči možnosti a limitace akustického vnímání jejich dítěte postupný rozvoj percepce zvuků vše kolem sluchadel - proč binaurální korekce - přínos sofistikovaných sluchadel - péče o sluchadla /tvarovka, baterie/
12
Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte
důležitost sluchu pro vývoj řeči možnosti a limitace akustického vnímání jejich dítěte postupný rozvoj percepce zvuků vše kolem sluchadel schéma následné foniatrické péče - pravidelné kontroly, jak často - surdopedická + logopedická péče
13
Rodičům Vysvětlit všechny skutečnosti týkající se sluchové vady dítěte
důležitost sluchu pro vývoj řeči možnosti a limitace akustického vnímání jejich dítěte postupný rozvoj percepce zvuků vše kolem sluchadel schéma následné foniatrické péče navodit realistické očekávání - často zcela odlišné
14
Doporučit surdopedickou + logopedickou péči,
která zahájí intenzivní rehabilitační práci - sluchová výchova - odezírání - řečová výchova
15
Poskytované služby – okruh osob
Děti se SP (raný, předškolní, školní věk) s různým stupněm a kompenzací SV s oslabením kognitivních funkcí (snížené rozumové nadání, porucha pozornosti, ADHD, nepodnětné domácí prostředí..) s dalším přidruženým postižením Rodiče dětí! Slyšící děti s narušenou komunikační schopností Děti neslyšících rodičů Dospělí se SP
16
Surdopedická péče před přidělením sluchadel
Dítě surdopedická a logopedická péče (intenzita dle potřeby) využití senzitivní vývojové periody! nejdůležitější cíl: rozvinout funkční komunikaci a vnitřní řeč = myšlení u dítěte nabídnutí jazyka, který je dítěti plně přístupný! navázání kontaktu s dítětem, seznámení se, vytvoření kamarádského vztahu vstupní a dále průběžná diagnostika, pozorování („skládání mozaiky“)
17
Zahájení činnosti s dítětem
Aktivizace všech smyslů Sluchová výchova! Rozvoj preverbálních dovedností (oční kontakt, pozornost, ovládání dechu, napodobování, střídání rolí v komunikaci) Rozvoj verbálních dovedností (poskytnutí mluvního vzoru – mluvený, znakový jazyk) Podpora hrubé a jemné motoriky Připravujeme si půdu pro následnou péči po přidělení sluchadel, na aktivity navazujeme a pokračujeme
18
Surdopedická péče před přidělením sluchadel
Rodiče psychologická podpora! rodiče se musejí vyrovnat se sluchovou vadou dítěte (akceptovat ji), obvykle procházejí níže uvedenými fázemi (norma!) Fáze vyrovnávání rodičů s postižením dítěte (Vágnerová, 2004) šok a popření bezmocnost postupná adaptace a vyrovnávání s problémem smlouvání realistický postoj
19
Surdopedická péče před přidělením sluchadel
Rodiče zopakování, příp. vysvětlení informací od lékaře, nabídnutí možnosti doptat se na cokoli doplnění informací z pohledu speciálního pedagoga citlivé sdělování informací množství informací podáváme individuálně podle aktuálních potřeb rodičů informování o průběhu poskytované péče, plánu podpory, rozvoji komunikace se sluchadly zdůraznění důležitosti celodenního nošení sluchadel! popsání těžkostí, se kterými se lidé se sluchadly mohou v průběhu vzdělávání a života setkávat (v různých podmínkách)
20
Surdopedická péče před přidělením sluchadel
Rodiče instrukce, jak s dítětem pracovat, co doma sledovat vysvětlit, jaké informace jsou pro nás cenné (ty sdělovat) odkazy na další odborníky (středisko rané péče, speciálně pedagogické centrum, specializovaná logopedie, klinická logopedie, psychologie) informování o komunitě Neslyšících, důležitosti kontaktu s dětmi slyšícími i se sluchovým postižením odkazy na organizace průběžné informování o pořádaných akcích důležité je, aby rodič měl pocit, že pro své dítě udělal vše
21
Znakový jazyk? informace rodičům o znakovém jazyce, doporučení kurzů českého znakového jazyka (podle potřeby) PROČ? V jakých případech? příp. podpora znakem
22
Naše role před přidělením sluchadel
doplňování informací k foniatrickým kontrolám: sledování reakcí na zvuky, nácvik podmíněné reakce, sledování reakcí na Lingovy hlásky, řeč, porozumění, sledování rozvoje mluvené řeči dobré je posouzení komunikace dítěte z více pohledů (rodiče, logoped, příp. i v místě bydliště, SRP Tamtam, SPC, školské zařízení (speciální x integrace), psycholog) informace od rodičů mohou být někdy zkreslené (jiné vnímání komunikace, neznalost vývojových fází, absence srovnání, zvýšené/snížené nároky na dítě, výchovný styl..) důležitost týmové spolupráce (propojení informací)!
23
Děkujeme za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.