Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník: 2 Tematická oblast: OV2 Anotace:Tento materiál slouží k výuce a opakování učiva pro žáky, kteří byli v souladu s § 9 vyhlášky číslo 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí,žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění, zařazeni do třídy odborného učiliště, kde se vzdělávají dle ŠVP v oborech E/01 Stravovací a ubytovací služby, E/01 Prodavačské práce a E/01 Pečovatelské služby. Autor: Ing. Zdeněk Peška Období vytvoření: Září 2013
2
ZBOŽÍ, STANOVENÍ CENY ZBOŽÍ
3
CO JE ZBOŽÍ? Zboží je hmotný statek (přírodní nebo vyrobený), který je určen k prodeji. To znamená, že zboží za určitých podmínek změní svého majitele – vlastnictví produktu přechází z prodávajícího na kupujícího. Nejčastější podmínkou pro přechod vlastnictví je zaplacení kupní ceny.
4
NÁKLADY, KALKULACE A TVORBA CENY:
Náklady a jejich členění: 1. Podle nákladových druhů: spotřeba materiálu, nakupovaných výrobků či polotovarů odpisy majetku spotřeba prací a služeb jiných podniků (opravy, přeprava) mzdy a ostatní úhrady pracovníkům za vykonanou práci finanční úhrady (úroky, pojistné…) 2. Účetní členění nákladů: provozní – běžné náklady, které se vztahují k pravidelně se opakujícím činnostem (odpisy) finanční – souvisí s finančními operacemi (úroky z úvěru) mimořádné – neobvyklé povahy nebo vznikají nahodile (penále, pokuty) 3. Účelové členění (z kalkulačního hlediska): Přímé – přímo vstupují do výrobku (materiál) Nepřímé – nepřímo zasahují do výroby (pronájem skladu)
5
NÁKLADY, KALKULACE A TVORBA CENY:
Náklady a jejich členění 4. Podle vztahu k objemu výkonu: fixní – náklady, které se změnou objemu nemění (nájemné, odpisy) variabilní – náklady, které se změnou objemu mnění: - Proporcionální náklady – mění se stejným tempem jako objem výroby (spotřeba materiálu) - Progresivní náklady – jejichž celková výše roste rychleji než objem výkonu - Degresivní náklady - jejichž celková výše roste pomaleji než objem výkonu Kalkulace: Předběžná – vypracovává se před zahájení výroby 2. Výsledná – po skončení výroby, složí ke kontrole skutečné úrovně hospodaření
6
KALKULAČNÍ VZOREC: + Přímý materiál + Přímé mzdy + Ostatní přímé náklady + Výrobní (provozní režie)_______________ = VÝLASTNÍ NÁKLADY VÝROBY + Zásobovací režie + Správní režie_________________________ = VLASTNÍ NÁKLADY VÝKONU + odbytová režie________________________ = ÚPLNÉ VLASTNÍ NÁKLADY VÝKONU + zisk________________________________ = PRODEJNÍ CENA + DPH_______________________________ = PRODEJNÍ CENA vč. DPH
7
KALKULAČNÍ METODY: Kalkulace prostým dělením - používá se v případě, že se vyrábí jen jeden druh výrobků. Celkové režijní náklady vydělíme počtem výrobků. Kalkulace dělením s poměrovým číslem - používá se při výrobě několika málo druhý stejnorodých výrobků, které se od sebe liší jen velikostí, hmotností, pracností, kvalitou… - poměrová čísla vyjadřují poměr mezi náklady skutečných kalkulačních jednic - jeden z výrobků označíme jako základní a přiřadíme mu číslo 1, ostatní výrobky přepočítáme podle vybraného hlediska (pracnosti, velikosti, spotřeby materiálu) Kalkulace přirážková - používá se pokud podnik vyrábí několik různorodých výrobků - používají se různé rozvrhové základny (pro výpočet režijních nákladů) - za rozvahou základnu se volí veličina, které jsou režijní náklady přímo úměrné Rozvrh základny: přímé mzdy, přímý materiál, součet přímého materiálu a přímých mezd, součet pracovních hodin strojů, spotřeba pracovního času v normohodinách
8
TVORBA CEN: - vyjádření hodnoty výrobku a služeb na trhu
- důležitý faktor určující podíl firmy na trhu a zároveň určující výsledek hospodaření firmy, hlavně zisk Určení ceny: a) cena volná (smluvní) – ceny, které jsou na trhu určovány vzájemným vztahem nabídky a poptávky b) cena pevná – tyto ceny stanoví někdo jiný než prodejce (ministerstva – ceny MHD) Vlivy ceny snižující a zvyšující: - spokojenost zákazníka - potřeba okamžitého zisku - snaha o zvýšení podílu na trhu - zajištění dlouhodobé perspektivy příjmu - získávání zákazníků konkurence - nadměrná poptávka Výše ceny se pohybuje podle: - věku zákazníka (vstupné, jízdné MHD…) - času prodeje (ovoce podle sezónnosti, tel. tarify …) - místo prodeje (Praha a vesnice, stánek a butik) - množství prodeje (Makro) - pohotovosti při placení (placení ihned, na splátky …)
9
TVORBA CEN: Cenová tvorba:
- podnikatel prodává proto, aby realizoval optimalizaci zisku, nemůže tedy dlouhodobě stanovovat ceny na úrovni vlastních nákladů, nebo dokonce pod úrovní vlastních nákladů - chce-li posoudit výši zisku, musí vlastní náklady kalkulovat Základní metody cenové tvorby: a) kalkulační metoda (vlastní náklady + nějakým % získaný zisk) - podnik stanoví kalkulaci vlastních nákladů a velikost nákladů zvýší o % zisků, které si sám stanoví b) metoda cenového porovnání c) podle hodnoty vnímané zákazníkem
10
Zdroje (15.09.2013) Zdroje obrázků: Literatura -MS Office Klipart
- - - Literatura - -
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.