Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Stavby v nezastavěném území

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Stavby v nezastavěném území"— Transkript prezentace:

1 Stavby v nezastavěném území
Porada ÚP Stavby v nezastavěném území § 18 odst. 5 a 6 SZ § 188a SZ pro obce bez územního plánu (platnost do ) Stručná rekapitulace problematiky s ohledem na četnost dotazů k stavbám v nezastavěném území, a na co dbát při pořizování ÚP a vyjadřování v rámci ÚPI.

2 Úvod: SZ chrání ve veřejném zájmu nezastavěné území před neodůvodněnou přeměnou na území zastavěné každá obec má vymezeno zastavěné a nezastavěné území územním plánem pokud nemá územní plán postupem podle SZ (§ 59 až 60 SZ) „intravilán“ k Při uplatňování § 18 odst. 5 je třeba mít na zřeteli především nezbytnost této ochrany.

3 § 18 odst. 5 SZ V nezastavěném území lze v souladu s jeho charakterem
umisťovat stavby, zařízení, a jiná opatření pouze pro zemědělství (vyhl. č. 268/2009 Sb. o OTP na stavby, …) lesnictví (zákon o lesích; vyhl. č. 433/2001 Sb. o TP pro stavby pro plnění funkce lesa …) vodní hospodářství (účely - využívání vod, ochrana vod, ochrana před povodněmi..) těžbu nerostů (horní zákon; zákon o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě; zákon o geologických pracích) ochranu přírody a krajiny (zákon o ochraně přírody a krajiny) V první části § 18 odst. 5 je striktní výčet druhů staveb, při posuzování příslušnosti záměru k těmto druhům je možno si vypomoci legislativou. U vody je možno uvést vodní zákon, který v prezentaci nemám

4 § 18 odst. 5 SZ veřejnou dopravní infrastrukturu (§ 2 odst. 1 písm. k) SZ, zákon o pozemních komunikacích, zákon o dráhách, zákon o vnitrozemské plavbě, zákon o civilním letectví) „Metodické sdělení MMR k problematice výkladu ustanovení §18 odst. 5 i dalších ustanovení stavebního zákona a možnostech jejich využití při přípravě staveb veřejné dopravní infrastruktury.“ metodiky/Stanoviska-odboru-uzemniho-planovani-MMR/9-Ostatni-stanoviska-a-metodiky/Metodicke- sdeleni-odboru-uzemniho-planovani-MMR-ve-veci-vykladu-ustano veřejnou technickou infrastrukturu (§ 2 odst. 1 písm. k) SZ, energetický zákon, zákon o vodovodech a kanalizacích,..) snižování nebezpečí ekologických a přírodních katastrof a pro odstraňování jejich důsledků (napříč právními předpisy – např. protipovodňová ochrana, stavby proti erozi půdy,…) Dopravní infrastruktura je diskutována často, zde bych doporučil metodiku MMR, kde je mj. zmíněna. Zde zmíním ještě § 18 odst. 6 SZ. U obcí, které nemají územní plán je třeba také posuzovat, zda se nejedná o nezastavitelný pozemek (§ 2 odst. 1 písm. e) SZ - veřejná zeleň park), tam lze výjimečně umístit pouze technickou infrastrukturu.

5 § 18 odst. 5 SZ ….a dále taková technická opatření a stavby, které zlepší podmínky využití území pro účely rekreace a cestovního ruchu, například cyklistické stezky hygienická zařízení ekologická a informační centra Ke druhé části paragrafu - rámec této kategorie nevyplývá ze žádného zvláštního předpisu, je zde uveden příkladný výčet, lze doplnit např. přístřešky proti nepohodě, altány k odpočinku, turistické značení, rozhledny,…. Vždy vazba na potřeby v území Pokud lze v rámci koncepce vyřešit zastavitelnými plochami, koridory - je to z hlediska územního rozhodování komfortnější

6 § 18 odst. 5 SZ …….uvedené stavby, zařízení a jiná opatření včetně staveb, které s nimi bezprostředně souvisejí včetně oplocení, lze v nezastavěném území umisťovat v případech pokud je územně plánovací dokumentace výslovně nevylučuje Takže při posuzování přípustnosti záměru v nezastavěném území jsou zkoumány otázky zda se jedná o záměr k účelu, uvedenému v § 18 odst. 5 SZ zda v daném místě záměr nevylučuje ÚP zda odpovídá charakteru dané lokality

7 Úkol pro pořizovatele ÚP
Při pořizování ÚP nastavit podmínky pro využití ploch v nezastavěném území s maximální pečlivostí s ohledem na: charakter území (lokality) ochranu architektonických a urbanistických hodnot území ochranu zvláštních zájmů (ochrana ZPF,…….) potřeby území …………obecně s ohledem na cíle a úkoly ÚP Cíl: zjednodušit uplatňování § 18 odst. 5 úřadem územního plánování (ÚPI - § 21 SZ, stanoviska DO - § 6 odst. 1, písm. e) SZ), stavebním úřadem (ÚR - § 90 písm. a) SZ) Uvědomit si, že ÚPI je vydávána jako předběžná informace podle správního řádu o podmínkách využívání území a změn jeho využití § 18 odst. 5 nelze vykládat tak, že je stavba automaticky umístěna, v územním řízení bude posouzeno, zda umístění nebrání jiné okolnosti - veřejné zájmy hájené závaznými stanovisky DO – např. ZPF, LPF, …. A to náleží podle § 90 SZ místně a věcně příslušnému stavebnímu úřadu. HLAVNÍ CÍL – ochrana nezastavěného území Asi není cesta zjednodušení přes vymezení ploch smíšených nezastavěného území (NS) – § 17 vyhl. č. 501/2006 Sb. „………kdy s ohledem na charakter nezastavěného území nebo jeho ochranu není účelné jeho členění,……….“

8 Děkuji Vám za pozornost
Pavel Šťovíček tel


Stáhnout ppt "Stavby v nezastavěném území"

Podobné prezentace


Reklamy Google