Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Lektor: Mgr. Šárka Prachařová AABYSS s. r. o.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Lektor: Mgr. Šárka Prachařová AABYSS s. r. o."— Transkript prezentace:

1 Lektor: Mgr. Šárka Prachařová AABYSS s. r. o.
Typologie učících se Lektor: Mgr. Šárka Prachařová AABYSS s. r. o.

2 Aktivista se nejlépe učí při aktivitách, v nichž se může plně uplatnit
Aktivista se nejlépe učí při aktivitách, v nichž se může plně uplatnit. Učí se z reálně probíhajících dějů. Reflektor (přemýšlivý člověk) se učí při aktivitách, které mu umožňují zopakovat si a zhodnotit si věci, které se staly a které se naučil. Teoretik se učí při aktivitách, které tvoří část systému, modelu, koncepce nebo teorie. Pragmatik se učí při aktivitách, jejichž podstat je nějakým způsobem spojena s problematikou a možnostmi vykonávané práce. Typologie podle Kalba

3 Typologie podle Mužíka
Z individuálního hlediska Hašteřivec (reptal) Klaďas (přitakávač) Vševěd (všechno ví, všude byl dvakrát) Mluvka (žvanil) Plašmuška (bojácný člověk – bojí se nejen druhých, ale i sám sebe) Notorický odmítač (odmítá vše „z principu“) Nudista (dává najevo, že se nudí) Velké zvíře (dává najevo svoji nadřazenost) Šťoural (zpochybňovač) Typologie podle Mužíka

4 Ze skupinového hlediska (dílčí role účastníků ve skupině)
Řídící člen skupiny – řídí rozhovory a koordinuje učební práci, někdy i prostřednictvím konfliktů, stresů či sporů. Aktivista – iniciuje produkci idejí, návrhů a řešení problémů. Motivuje skupinu, oživuje její tvůrčí duch, přináší nové pohledy na věci Asistent – podporuje vznik, případně sám zakládá a zřizuje, „jádro učební skupiny. Snaží se prosadit uvnitř skupiny řešení učebních problémů (autoritativně nebo demokraticky)

5 Integrátor – vyptává se na mínění a osobní stanovisko členů skupiny
Integrátor – vyptává se na mínění a osobní stanovisko členů skupiny. Zkouší tvořit formulaci společenských názorů či řešení. Hledá souvislosti mezi rozdílnými idejemi a návrhy, odstraňuje napětí ve skupině. Kritik – buď kritizuje vzniklá řešení směrem k jejich použitelnosti, nebo provozuje tzv. zásadovou kritiku (bez obsahového vztahu). Vytvoří často napětí ve skupině, které může vést jednak k optimální práci, jednak k blokaci skupinové práce.

6 Nebezpečí skupinové práce – pasivita některých členů skupiny


Stáhnout ppt "Lektor: Mgr. Šárka Prachařová AABYSS s. r. o."

Podobné prezentace


Reklamy Google