Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Autorský zákon základní pojmy
Autor: Mgr. Zbyněk Šostý, 2014 Počet stran: 43 Autorský zákon - základní pojmy, jehož autorem je Zbyněk Šostý, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní
2
Obsah akreditace kurzu
3
Obsah prezentace Autorské dílo §2 Zveřejnění a vydání díla §4 Autor §5
Vznik práva autorského §9 Obsah ochrany díla Osobnostní práva §11 Majetková práva §12 Trvání majetkových práv Zaměstnanecké dílo §58 Školní dílo Možnosti nakládání se školním dílem Volná užití a zákonné licence Citace §31 Užití díla umístěného na veřejném prostranství Užití děl ve školách Fotografie a autorský zákon Hudba a autorský zákon
4
Legislativa Zákon č. 121/2000 Sb.
Zákon o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) Odkaz: Zákony pro lidi MKČR
5
Legislativa Informace o AZ 257/2001 Sb. knihovní zákon
Předpis č. 61/2006 Sb., Zákon, kterým se mění zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, Předpis č. 37/1995 Sb., Zákon o neperiodických publikacích Informace o AZ Fraus – Školy a právo NK – Informace pro knihovny RVP – autorský zákon (RAABE)
6
§ 2 Autorské dílo Předmětem práva autorského je dílo literární a jiné dílo umělecké a dílo vědecké, které je jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti autora, je vyjádřeno v jakékoli objektivně vnímatelné podobě včetně podoby elektronické, trvale nebo dočasně, bez ohledu na jeho rozsah, účel nebo význam (dále jen "dílo").
7
§ 2 Autorské dílo Dílem je zejména:
dílo slovesné vyjádřené řečí nebo písmem, dílo hudební, dílo dramatické a dílo hudebně dramatické, dílo choreografické a dílo pantomimické, dílo fotografické a dílo vyjádřené postupem podobným fotografii, dílo audiovizuální, jako je dílo kinematografické, dílo výtvarné, jako je dílo malířské, grafické a sochařské, dílo architektonické včetně díla urbanistického, dílo užitého umění, dílo kartografické.
8
Za autorské dílo se považuje také:
počítačový program (i nejedinečný) databáze (i nejedinečná) fotografie (i nejedinečná) Musí být původní (tj. autorovým vlastním duševním výtvorem)
9
Právo autorské se vztahuje na:
dokončené dílo, jednotlivé vývojové fáze název díla a jména postav (tzv. ochrana vnitřní a vnější) zpracování díla jiného (i překlad) souborné dílo
10
§ 2 Autorské dílo Dílem podle tohoto zákona není:
zejména námět díla sám o sobě, denní zpráva nebo jiný údaj sám o sobě, myšlenka, postup, princip, metoda, objev, vědecká teorie, matematický a obdobný vzorec, statistický graf a podobný předmět sám o sobě
11
Autorským dílem může být, ale není chráněno: (§3 –výjimky z ochrany ve veřejném zájmu)
úřední dílo, např. právní předpis, rozhodnutí, veřejná listina, veřejně přístupný rejstřík, návrh úředního díla, úřední překlady úředních děl, sněmovní a senátní publikace, obecní kroniky, státní symboly, aj. taková díla) výtvory tradiční lidové kultury (není-li znám autor); jen způsobem nesnižujícím hodnotu díla
12
§ 4 Zveřejnění a vydání díla
Prvním oprávněným veřejným přednesením, provedením, předvedením, vystavením, vydáním či jiným zpřístupněním veřejnosti je dílo zveřejněno. Zahájením oprávněného veřejného rozšiřování rozmnoženin je dílo vydáno.
13
§ 5 Autor pouze fyzická osoba možnost spoluautorství
(ve stejném oboru autorské činnosti, autorské právo přísluší všem autorům společně a nerozdílně, poskytnutí konzultace či technické pomoci není spoluautorstvím)
14
§ 9 Vznik práva autorského
Právo autorské k dílu vzniká okamžikem, kdy je dílo vyjádřeno v jakékoli objektivně vnímatelné podobě. žádná registrace, členství apod.
15
Obsah ochrany díla Práva osobnostní: Práva majetková (§12)
autora (§11 AZ) výkonného umělce (§70) nepřevoditelná, smrtí zanikají (ale i poté nutno respektovat postmortální ochranu dle §11 odst. 5) Práva majetková (§12) všechny subjekty ochrany (autor, výkonný umělec, výrobce zvukových záznamů, výrobce zvukově obrazových záznamů atd. v případě autora a výkonného umělce nepřevoditelná
16
§ 11 Osobnostní práva Autor má právo rozhodnout o zveřejnění svého díla. Autor má právo osobovat si autorství, včetně práva rozhodnout, zda a jakým způsobem má být jeho autorství uvedeno při zveřejnění a dalším užití jeho díla, je-li uvedení autorství při takovém užití obvyklé. Autor má právo na nedotknutelnost svého díla, zejména právo udělit svolení k jakékoli změně nebo jinému zásahu do svého díla, nestanoví- li tento zákon jinak. Je-li dílo užíváno jinou osobou, nesmí se tak dít způsobem snižujícím hodnotu díla….
17
§ 11 Osobnostní práva Osobnostních práv se autor nemůže vzdát; tato práva jsou nepřevoditelná a smrtí autora zanikají. Po smrti autora si nikdo nesmí osobovat jeho autorství k dílu, dílo smí být užito jen způsobem nesnižujícím jeho hodnotu a, je-li to obvyklé, musí být uveden autor díla, nejde-li o dílo anonymní. Ochrany se může domáhat kterákoli z osob autorovi blízkých,1a) toto oprávnění mají, i když uplynula doba trvání majetkových práv autorských……
18
§ 12 Majetková práva Autor má právo své dílo užít v původní nebo jiným zpracované či jinak změněné podobě, samostatně nebo v souboru anebo ve spojení s jiným dílem či prvky a udělit jiné osobě smlouvou oprávnění k výkonu tohoto práva; jiná osoba může dílo užít bez udělení takového oprávnění pouze v případech stanovených tímto zákonem. Poskytnutím oprávnění podle odstavce 1 právo autorovi nezaniká; autorovi vzniká pouze povinnost strpět zásah do práva dílo užít jinou osobou v rozsahu vyplývajícím ze smlouvy.
19
§ 12 Majetková práva Právem dílo užít je:
právo na rozmnožování díla (§ 13), právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 14), právo na pronájem originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 15), právo na půjčování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 16), právo na vystavování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 17), právo na sdělování díla veřejnosti (§ 18), zejména právo na provozování díla živě nebo ze záznamu a právo na přenos provozování díla (§ 19 a 20), právo na vysílání díla rozhlasem či televizí (§ 21), ………
20
Trvání majetkových práv
Majetková práva trvají, pokud není dále stanoveno jinak, po dobu autorova života a 70 let po jeho smrti. Změna: týká se práv výkonných umělců a výrobců záznamů + díla hudební s textem, byly-li obě složky vytvořeny „pro účely užití ve spojení“ výkonní umělci a výrobci – prodloužení z 50 na 70 let, vázáno na vydání/sdělení/zveřejnění hudební díla z textem – počítání od smrti poslední z přeživších osob
21
§ 58 Zaměstnanecké dílo autor = učitel (zaměstnanec organizace)
dílo, které autor vytvořil ke splnění svých povinností vyplývajících z pracovněprávního či služebního vztahu k zaměstnavateli majetková práva vykonává zaměstnavatel, osobnostní práva autora zůstávají nedotčena má se za to, že autor svolil ke zveřejnění, úpravám, zpracování včetně překladu, spojení s jiným dílem, zařazení do díla souborného, jakož i k tomu, aby uváděl zaměstnanecké dílo na veřejnost pod svým jménem není-li sjednáno jinak
22
Školní dílo autor = žák, student
dílo, které autor vytvořil ke splnění školních nebo studijních povinností
23
Možnosti nakládání se školním dílem žák / student (§60 odst. 2)
Není-li sjednáno jinak, může autor školního díla své dílo užít či poskytnout jinému licenci, není-li to v rozporu s oprávněnými zájmy školy nebo školského či vzdělávacího zařízení. Škola je oprávněna požadovat, aby jí autor školního díla z výdělku jím dosaženého v souvislosti s užitím díla či poskytnutím licence přiměřeně přispěl na úhradu nákladů, které na vytvoření díla vynaložila, a to podle okolností až do jejich skutečné výše;
24
Možnosti nakládání se školním dílem – škola (§35 odst. 3, §60 odst. 1)
možnost užít školní dílo „nekomerčně“ k výuce nebo k vlastní vnitřní potřebě (pravidlo pro uvedení zdroje – přiměřeně –viz 31 odst. 1 „vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen.“ škola má za obvyklých podmínek právo na uzavření licenční smlouvy o užití školního díla. Odpírá-li autor takového díla udělit svolení bez závažného důvodu, mohou se tyto osoby domáhat nahrazení chybějícího projevu jeho vůle u soudu.
25
Možnosti užití díla, výkonu, záznamu
na základě svolení nositele práv (licenční smlouva) bez svolení (bez licenční smlouvy) v případě volného užití (užití pro osobní potřebu a vlastní vnitřní potřebu) na základě některé z výjimek v AZ (§29, 30, 31) volná díla (uplynula doba ochrany)
26
§ 30 Volná užití a zákonné licence
Za užití díla podle tohoto zákona se nepovažuje užití pro osobní potřebu fyzické osoby, jehož účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, nestanoví-li tento zákon jinak. Do práva autorského tak nezasahuje ten, kdo pro svou osobní potřebu zhotoví záznam, rozmnoženinu nebo napodobeninu díla. NELZE pořídit rozmnoženinu pro osobní potřebu: elektronické databáze, počítačové programy architektonická díla (stavbou), záznam filmu v kině tiskové rozmnoženiny vydaného notového záznamu
27
§ 30 Volná užití a zákonné licence
Rozmnoženina nebo napodobenina díla výtvarného zhotovená pro osobní potřebu fyzické osoby podle odstavce 1 musí být jako taková vždy zřetelně označena. Rozmnoženina nebo napodobenina díla výtvarného zhotovená pro osobní potřebu fyzické osoby podle odstavce 1 nesmí být použita k jinému než tam uvedenému účelu.
28
§ 30a Rozmnožování na papír nebo na podobný podklad
Do práva autorského nezasahuje: a) fyzická osoba, která pro svou osobní potřebu, b) právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, která pro svou vlastní vnitřní potřebu, c) ten, kdo na objednávku pro osobní potřebu fyzické osoby, d) ten, kdo na objednávku pro vlastní vnitřní potřebu právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby zhotoví tiskovou rozmnoženinu díla na papír nebo podobný podklad fotografickou technikou nebo jiným postupem s podobnými účinky, s výjimkou případu, kdy jde o vydaný notový záznam díla hudebního či hudebně dramatického, a v případech podle písmen c) a d) řádně a včas platí odměnu podle § 25.
29
§ 31Citace (1) Do práva autorského nezasahuje ten, kdo
a) užije v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů ve svém díle, b) užije výňatky z díla nebo drobná celá díla pro účely kritiky nebo recenze vztahující se k takovému dílu, vědecké či odborné tvorby a takové užití bude v souladu s poctivými zvyklostmi a v rozsahu vyžadovaném konkrétním účelem, c) užije dílo při vyučování pro ilustrační účel nebo při vědeckém výzkumu, jejichž účelem není dosažení přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu, a nepřesáhne rozsah odpovídající sledovanému účelu; vždy je však nutno uvést, je-li to možné, jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen.
30
Užití díla ve škole v rámci citační licence
učitel může využívat při vyučování rozmnoženiny částí učebnic, které rozdá žákům, v každém případě však takové užití musí být součástí vyučování a současně nesmí být jeho hlavní částí. NELZE např. sledování celého filmu jako jediné náplně vyučovací hodiny je možné dílo užívat jakýmikoli způsoby – rozmnožováním, pouštěním ze záznamu (CD, DVD apod.), přednášením apod., možnost promítat tištěnou učebnici pomocí vizualizéru a dataprojektoru na plátno je možné do vlastního výukového materiálu (např. power pointové prezentace) vložit např. ukázku písně, nebo ukázku z filmu NELZE např. zhotovit učební pomůcku pouhým spojením výňatků cizích děl
31
§ 33 Užití díla umístěného na veřejném prostranství
(1) Do práva autorského nezasahuje ten, kdo kresbou, malbou nebo grafikou, fotografií nebo filmem nebo jinak zaznamená nebo vyjádří dílo, které je trvale umístěno na náměstí, ulici, v parku, na veřejných cestách nebo na jiném veřejném prostranství; do autorského práva nezasahuje ani ten, kdo takto vyjádřené, zachycené nebo zaznamenané dílo dále užije. Je-li to možné, je nutno uvést jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a umístění. (2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na pořízení rozmnoženiny či napodobeniny díla architektonického stavbou a na rozmnožování nebo rozšiřování díla formou trojrozměrné rozmnoženiny.
32
Užití děl ve školách Rozmnožování na papír nebo na podobný podklad §30a
rozmnožování díla fyzickou osobou pro osobní potřebu, rozmnožování díla právnickou osobou pro vlastní vnitřní potřebu, nelze zhotovit rozmnoženinu notovin, žák i učitel si mohou zhotovit rozmnoženinu učebnice pro svou osobní potřebu,
33
Užití děl ve školách Rozmnožování na papír nebo na podobný podklad §30a
případně si ji mohou nechat zhotovit u poskytovatele rozmnožovacích služeb, takto zhotovenou rozmnoženinu může žák, resp. učitel užívat i při vyučování, škola si může zhotovit (nechat zhotovit) rozmnoženinu učebnice pro svou vlastní vnitřní potřebu (striktní výklad = potřeba učitelského sboru), pokud by rozmnoženiny pro žáka zhotovovala sama škola, bude muset jakožto provozovatel rozmnožovacích služeb odvádět tzv. náhradní odměny kolektivním správcům.
34
Shrnutí poznatků - užití v rámci zákonných licencí
V praxi je tedy podle autorského zákona možné zejména: kopírování učebnic samotnými žáky pro jejich osobní potřebu (jejich vlastními kopírkami nebo prostřednictvím poskytovatele rozmnožovacích služeb), kopírování učebnic pro vnitřní potřebu školy jako právnické osoby, využívat při vyučování rozmnoženiny učebnic či jiných publikací, či jejich částí, které rozdá učitel (škola) žákům, v rozsahu odpovídajícím účelu, v každém případě však takové užití musí být toliko součástí vyučování, nikoli jeho hlavní částí, použít ukázky (citace) z cizích děl do vlastních výukových materiálů za podmínek stanovených pro citace, upravit již existující učebnici či jiné dílo tak, aby byly dostupné (čitelné apod.) pro zdravotně postižené žáky, a to v rozsahu odpovídajícím konkrétnímu zdravotnímu postižen.
35
Fotografie a autorský zákon
36
Fotografie a autorský zákon
Autorský zákon totiž vymezuje případy, v jakých je možné použít autorská díla, tedy fotografie, bez souhlasu autora. Jedná se především o: Užití pro osobní potřebu fyzické osoby, a to bez účelu dosažení obchodního prospěchu (například umístění cizí fotografie jako tapetu ve svém tabletu). Vytvoření tiskové kopie pro osobní potřebu (například vytištění a zavěšení cizí fotografie ve svém pokoji). Užití fotografií pro výukové nebo ilustrační účely, opět samozřejmě bez účelu dosažení obchodního prospěchu.
37
Příklad 1) Autor bude využívat při tvorbě materiálu pouze své myšlenky a DUM obohatí výhradně svými fotografiemi. Tato varianta je z hlediska autorského práva asi ten nejoptimálnější případ, ale podle mé zkušenosti velmi málo pravděpodobný. Doporučení: musí být znám autor DUM, rok vytvoření, v případě zaměstnaneckého díla, název zaměstnavatele, u zhotovení vlastních fotografií tuto skutečnost sdělte ostatním, např. konstatováním, že jste autorem, do vlastních materiálů vložte upozornění, k čemu a komu je povolujete užívat, popř. použijte licenci.
38
Příklad 2) Autor bude využívat při tvorbě materiálu pouze své myšlenky a DUM obohatí fotografiemi např. z galerie . Doporučení: musí být znám autor DUM, rok vytvoření, v případě zaměstnaneckého díla, název zaměstnavatele, citace obrazového materiálu - uvést, je-li to možné, datum citace, jméno autora, název díla a pramen
39
Příklad 2) - komentář Případ je nutno posoudit také z hlediska umístění výsledného DUM, tzn., zda bude uložen pouze na školním serveru a využíván ve výuce v dané škole nebo na veřejných webových stránkách. Lze říci, že v případě umístění DUM na školním serveru a následně při jeho využití ve vyučovací hodině – potom v souladu s § 31 odst. 1 písmeno c) autorského zákona, souhlas autora s užitím díla nepotřebujete, pro „legalizaci“ fotografie stačí její citace. Při uložení DUM na veřejných webových stránkách již mnozí odborníci doporučují získat souhlas autora, protože webové stránky nepovažují za prostředek vzdělávání, ale charakterizují ho jako informační médium, srovnatelné s tiskem nebo televizí (např. str Z důvodu těchto doporučuji tvůrcům především využívat obrazový materiál z otevřených galerií. Na webových stránkách se jich skrývá docela velké množství, avšak každému z nás vyhovuje něco jiného, a proto je nutné, si galerie osobně projít a vybrat si.
40
Hudba a autorský zákon
41
Zveřejnění hudby na webu
1) hudba z vlastní tvorby 2) hudba "free" (určena pro bezlicenční používání) 3) souhlas autora skladby
42
Hudba v našich prezentacích a to nejen v DUM
Jamendo jsou hudební internetové stránky a otevřeným společenstvím hudebních autorů. Od počátku v roce 2005, má Jamendo hudbu pod licencí Creative Commons licencí.
43
Zdroje informací: Zákony pro lidi.cz. Předpis č. 121/2000 Sb. [online]. © AION CS [cit ]. Dostupné z: 121/zneni #Content
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.