Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Obecná část finančního práva II
22. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
2
Osnova Finančněprávní vztahy Finanční orgány Ministerstvo financí
Česká národní banka Nejvyšší kontrolní úřad Orgány Finanční správy České republiky Orgány Celní správy České republiky
3
1. Finančněprávní vztahy
finanční vztahy regulované finančním právem prvky: finanční orgány ostatní subjekty peněžní prostředky peněžní plnění předmět práva povinnosti obsah přírůstek majetku úbytek majetku majetkový aspekt
4
1. Finančněprávní vztahy
Horizontální vztahy Finanční orgán Finanční orgán Vertikální vztahy Fyzická osoba Právnická osoba Horizontální vztahy
5
2. Finanční orgány státní ústřední územní místní Ministerstvo financí
Česká národní banka Nejvyšší kontrolní úřad Finanční arbitr územní Generální finanční ředitelství Odvolací finanční ředitelství Specializovaný finanční úřad Generální ředitelství cel finanční úřady celní úřady Finančně analytický úřad místní finanční výbory kontrolní výbory
6
3. Ministerstvo financí ústřední správní úřad organizační složka státu
působnost - § 4 kompetenčního zákona v oblasti rozpočtového práva v oblasti daňového práva (v širším smyslu) v oblasti měnového a devizového práva v oblasti práva finančního trhu ostatní
7
a. Oblast rozpočtového práva
státní rozpočet státní závěrečný účet státní pokladna fiskální politika a makroekonomické a fiskální prognózy finanční kontrola přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků finanční hospodaření, hospodaření s majetkem státu a jeho privatizaci zjišťování účetních záznamů pro potřeby státu včetně sestavování účetních výkazů za Českou republiku
8
b. Oblast daňového práva
daně poplatky clo od 2013 do pojistné na důchodové spoření jedno inkasní místo – pojistné na sociální zabezpečení a pojistné na veřejné zdravotní pojištění ???
9
c. Oblast měnového a devizového práva
platební styk zavedení jednotné měny euro na území České republiky věci devizové včetně pohledávek a závazků státu vůči zahraničí ochrana zahraničních investic
10
d. Oblast práva finančního trhu
finanční trh (s výjimkou dohledu nad finančním trhem v rozsahu působnosti České národní banky) příspěvek ke stavebnímu spoření státní příspěvek na doplňkové penzijní spoření
11
e. Ostatní účetnictví audit a daňové poradenství hazardní hry ceny
legalizace výnosů z trestné činnosti dovoz subvencovaných výrobků
12
4. Česká národní banka právnická osoba
postavení veřejnoprávního subjektu čl. 98 Ústavy a zákon č. 6/1993 Sb. působnost péče o cenovou stabilitu vydávání bankovek a mincí vedení účtů stanovení úrokových sazeb činnosti spojené s cennými papíry devizové hospodářství dohled (nad finančním trhem, bankami, nebankovními poskytovateli spotřebitelského úvěru…)
13
Nález Ústavního soudu 278/2001 Sb.
rozhodování o zrušení těchto ustanovení zákona o ČNB (6/1993 Sb.): § 1 odst. 3 § 2 odst. 2 písm. e) § 2 odst. 1 věta první § 5 odst. 2 písm. b) § 6 odst. 3 § 35 písm. a) § 47 odst. 1 až 4
14
1. § 1 odst. 3 před novelou č. 442/2000 Sb. po novele č. 442/2000 Sb.
Česká národní banka působí jako správní úřad v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními zákony.1) po novele č. 442/2000 Sb. České národní bance jsou svěřeny kompetence správního úřadu v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními právními předpisy.1)
15
2. § 2 odst. 2 písm. e) před novelou č. 442/2000 Sb.
provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle zvláštních zákonů. 1) po novele č. 442/2000 Sb. provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle zvláštních právních předpisů. 1)
16
3. § 2 odst. 1 věta první před novelou č. 442/2000 Sb.
Hlavním cílem České národní banky je zabezpečovat stabilitu české měny. po novele č. 442/2000 Sb. Hlavním cílem České národní banky je zabezpečovat cenovou stabilitu.
17
4. § 5 odst. 2 písm. b) před novelou č. 442/2000 Sb.
Bankovní rada dále zejména b) schvaluje rozpočet České národní banky (§ 47); po novele č. 442/2000 Sb. b) schvaluje rozpočet pro činnosti vykonávané při zabezpečování hlavního cíle České národní banky a sestavuje návrh provozního a investičního rozpočtu,
18
5. § 47 odst. 1-4 před novelou č. 442/2000 Sb.
(1) Česká národní banka hospodaří podle rozpočtu schváleného bankovní radou. (2) Česká národní banka ze svých výnosů hradí nezbytné náklady na svoji činnost. Vytvořený zisk používá k doplňování rezervního fondu a dalších fondů vytvářených ze zisku a k ostatnímu použití v rozpočtované výši. Zbývající zisk odvádí do státního rozpočtu. (3) Roční zprávu o výsledku svého hospodaření Česká národní banka předkládá nejpozději do tří měsíců po skončení kalendářního roku ke schválení příslušnému orgánu Parlamentu. Pokud ji tento orgán neschválí, je Česká národní banka povinna do šesti týdnů předložit zprávu zpřesněnou a doplněnou podle jeho požadavku.
19
5. § 47 odst. 1-4 po novele č. 442/2000 Sb. (1) Rozpočet, který se týká činností vykonávaných při zabezpečování hlavního cíle České národní banky, schvaluje bankovní rada. (2) V části provozních a investičních výdajů hospodaří Česká národní banka podle rozpočtu schváleného Poslaneckou sněmovnou. Návrh tohoto rozpočtu sestavuje bankovní rada České národní banky a předkládá jej předsedovi Poslanecké sněmovny nejpozději 3 měsíce před začátkem rozpočtového roku. (3) Odmítne-li Poslanecká sněmovna návrh rozpočtu České národní banky, je bankovní rada povinna do 6 týdnů předložit návrh doplněný a zpřesněný podle požadavku Poslanecké sněmovny. (4) Není-li Poslaneckou sněmovnou vysloven souhlas s rozpočtem České národní banky na příslušný rozpočtový rok před prvním dnem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření v době od prvního dne rozpočtového roku do dne schválení rozpočtu na tento rozpočtový rok objemem příjmů a výdajů rozpočtu České národní banky schváleného pro předchozí rozpočtový rok.
20
6. § 35 písm. a) před novelou č. 442/2000 Sb.
Česká národní banka a) vyhlašuje kurs české měny k cizím měnám; po novele č. 442/2000 Sb. a) po dohodě s vládou stanovuje inflační cíl a režim kursu české měny k cizím měnám,
21
7. § 6 odst. 3 před novelou č. 442/2000 Sb. po novele č. 442/2000 Sb.
nebylo po novele č. 442/2000 Sb. Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy bankovní rady navrhuje vláda.
22
Závěry nálezu nezávislost České národní banky institucionální
instrumentální personální a organizační hospodářská či finanční
23
Nález Ústavního soudu 285/2001 Sb.
zda je třeba ke jmenování guvernéra a viceguvernéra ČNB kontrasignace
24
Ústava Čl. 62 písm. k) Čl. 63 odst. 2 a 3
Prezident republiky jmenuje členy Bankovní rady České národní banky Čl. 63 odst. 2 a 3 Prezidentovi republiky přísluší vykonávat i pravomoci, které nejsou výslovně v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li tak zákon. Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle odstavců 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády.
25
Zákon o ČNB § 6 odst. 1 a 2 Bankovní rada je sedmičlenná. Jejími členy jsou guvernér České národní banky, 2 viceguvernéři České národní banky a další 4 členové bankovní rady České národní banky. Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy jmenuje a odvolává prezident republiky.
26
5. Nejvyšší kontrolní úřad
nezávislý (kontrolní) orgán čl. 97 Ústavy, zákon č. 166/1993 Sb. výkon kontroly hospodaření se státním majetkem plnění státního rozpočtu … nemožnost ukládat sankce de lege ferenda kontrola hospodaření územních samosprávných celků?
27
6. Orgány finanční správy ČR
A. Generální finanční ředitelství B. Odvolací finanční ředitelství C. 14 finančních úřadů D. Specializovaný finanční úřad
28
A. Generální finanční ředitelství
vznik od 1. ledna 2011 zákon č. 456/2011 Sb. správní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka podřízeno ministerstvu financí místní působnost generální ředitel věcná působnost
29
B. Odvolací finanční ředitelství
vznik od 1. ledna 2013 zákon č. 456/2011 Sb. správní úřad, organizační složka státu a vnitřní organizační jednotka Generálního finančního ředitelství podřízeno Generálnímu finančnímu ředitelství místní působnost ředitel věcná působnost
30
C. Finanční úřady upravuje zákon č. 456/2011 Sb.
správní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního finančního ředitelství podřízeny Odvolacímu finančnímu ředitelství 14 finančních úřadů pro jednotlivé kraje územní působnost / vybraná působnost ředitel věcná působnost
31
D. Specializovaný finanční úřad
územní působnost finanční úřad příslušný pro tzv. vybrané subjekty vybrané subjekty obrat nad 2 mld. banky, spořitelní a úvěrní družstva, pojišťovny, zajišťovny atd. některé daně nespravuje
32
7. Orgány celní správy ČR A. Generální ředitelství cel
B. 14 celních úřadů C. Celní úřad Praha Ruzyně
33
A. Generální ředitelství cel
zákon č. 17/2012 Sb. správní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka podřízeno ministerstvu financí místní působnost generální ředitel věcná působnost
34
B. Celní úřady upravuje zákon č. 17/2012 Sb.
správní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního ředitelství cel podřízeny Generálnímu ředitelství cel 14 celních úřadů pro jednotlivé kraje územní působnost ředitel věcná působnost
35
C. Celní úřad Praha Ruzyně
upravuje zákon č. 17/2012 Sb. jako „běžný“ celní úřad + speciální ustanovení celní prostor
36
e-mail: bohac@prf.cuni.cz
web: tel.: 22. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.