Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Navrhování tunelových staveb
2
Rozdělení podzemních dopravních staveb
Silniční tunely Železniční tunely Metro Podzemní tramvaj Podchody (chodci, cyklisté)
3
Silniční tunely - rozdělení
Technologie výstavby Ražené Hloubené Budované kombinovaným způsobem Speciální způsoby výstavby Délky Krátké – do 300 metrů Střední – 300 až 3000 metrů Dlouhé – více než 3000 metrů Pozn. Specifický typ jsou podjezdy s délkou do 200 m, respektující příčný profil přilehlé komunikace
4
Navrhování silničních tunelů
Projektování tunelů dle ČSN Příčné uspořádání pozemní komunikace Směrové vedení trasy Výškové vedení trasy
5
Silniční tunely – průjezdný profil
Šířka dopravních pruhů ČR: Základní 3,5 metru, rozšířená 3,75 m (dle intenzity) Vodící proužky Šířka 0,25 m, resp. 0,5 m Nouzové pruhy Dle intenzity provozu:0,75m, 1,25m, 1,75m, 2,25m Chodníky Šířka 1,0 m Výška průjezdného profilu Základní výška 4,5m
6
Příčné uspořádání komunikace
Obousměrné uspořádání bez nouzových pruhů a s nimi Obousměrné uspořádání je přípustné pouze na tunelech s nízkou intenzitou provozu
7
Příčné uspořádání komunikace
Jednosměrné uspořádání bez nouzových pruhů a s nimi
8
Obecný průjezdný profil
9
Průjezdný profil – 1 pruh tunel Mrázovka - Praha
10
Průjezdný profil – 2 pruhy tunel Mrázovka - Praha
11
Průjezdný profil – 3 pruhy tunel Mrázovka - Praha
12
Alternativy příčného uspořádání
Z důvodu úspory finančních prostředků lze místo nouzových pruhů zřizovat pouze nouzové odstavné zálivy viz.obr.A. Pro případ možnost
13
Směrové vedení trasy Poloměr směrových oblouků se volí tak, aby při zohlednění návrhové rychlosti nebylo nutné rozšiřovat dopravní pruhy. Návrhové rychlosti: Extravilán: 80 km/h, vyjimečně 100 km/h Intavilán: 70 km/h, 60 km/h, případně 50 km/h
14
Vliv na směrové poměry Technologie - doprava rubaniny mechanická min R = 12 – 30 m - TBM
15
Výškové vedení trasy Max.dovolený podélný sklon je 5%.
Doporučuje se však volit takový sklon, aby nebylo nutné zřizovat přídavný stoupací pruh pro pomalá vozidla Z bezpečnostních se volí podélný sklon => maximálně 3% Z důvodu odvodnění => minimálně 0,5 (0,3)%
16
Předběžný návrh tvaru V místě styku společná tečna R1:RR > 2:1
17
Příčný řez – vlivy na tvar
Účel stavby Geologické poměry Statické požadavky Hospodárnost výstavby Technologické podmínky
18
Železniční tunely Průjezdný profil železničních tunelů vychází z průjezdného profilu běžné trati doplněný služebním chodníkem do 120 km\h – jednostranný, šířky 0,5m nad 120 km\h – oboustranný, šířky 0,5m Pozn. pro rychlosti nad 140 km\h se z důvodu bezpečnosti budují pevná madla ve výšce 1100 mm sloužící jako držadlo a chránící osoby před účinky tlakové vlny
19
Kolejové lože
20
Průjezdný profil
21
Směrové a výškové řešení
Snahou při návrhu železničních trati je navrhnout trasu „konstantního jízdního odporu“ Směrové řešení vychází z návrhové rychlosti a musí respektovat minimální poloměry směrových oblouků pro danou rychlost Maximální podélný sklon v přímé < 20 0/00 V oblouku a tunelu se snižuje o odpor, tak aby platilo pravidlo konstantního jízdního odporu Minimální podélný sklon > 5 (3) 0/00
22
Příklady maximálního sklonu
Mt.Macdonald Tunnel,Canada 0,7% English Channel Tunnel 1,1% Severn Tunnel,England 1,1% Seikan Tunnel, Japan 1,2% Bospohorus Tunnel, Turkey,plán. 1,8% Kanmon Tunnel, Japan 2,2% Mersey Tunnel, England 3,7%
23
Ukázky silničních a železničních tunelů světa
24
Hamptom Roads Bridge-Tunnel
25
San Francisco Trans-Bay Tunnel
26
Detroit-Windsor Tunnel
27
New York City 63rd street Tunnel
28
Schéma podmořských tunelů v New York City
29
Seikan Tunnel
30
Trans-Tokyo Bay Tunnel
31
Vize budoucnosti Puget Sound floating tunnel
32
Vize budoucnosti Spojení Evropy a Afrikou přes Gibraltarskou úžinu
33
Metro Typy metra Pražské metro – klasický typ Lehké metro
Klasické metro Expresní metro Pražské metro – klasický typ Max.podélný sklon – 40 promile Návrhová rychlost – 80 km\h Minimální poloměr oblouku (300) metrů Délka nástupiště – metrů Špičkový interval souprav – cca 90 sekund
34
Obvyklé parametry typů metra
35
Hloubka a vzdálenost stanic trasy B
36
Dvojkolejný tunel pražského metra
37
Hloubená stanice
38
Ražená trojlodní stanice - Kobylisy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.