Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Marcela Zahrádková NÁZEV: VY_62_INOVACE_01B_07_Trh_Poptávka a působení tržních sil TEMA: Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 Materiál je určen k interaktivní výuce
Anotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy poptávka, zákon klesající poptávky, substitut, komplement rovnovážná cena a konkurence Na základě získaných poznatků prostřednictvím digitálního pera plní úkoly zadané na snímcích 5; 7; 12 a 17 Cílem je porozumění principu fungování zákona klesající poptávky, získání kompetence ke konstrukci poptávkové křivky a jejím posunům v závislosti na jiných než cenových faktorech, pochopení vzájemného působení tržních sil v podmínkách dokonalé konkurence Časová dotace – cca 45 minut Materiál je určen k interaktivní výuce

3 Základní pojmy Poptávka Substitut, komplement
Vzájemné působení poptávky a nabídky Rovnovážná cena Konkurence

4 Poptávka ( demand; „D“ )
Celkové množství statků a služeb, které jsou kupující ochotni za určitou cenu koupit Kupující má opačný zájem než prodávající, chce koupit zboží nebo službu za co nejnižší cenu Zákon klesající poptávky Se zvyšující se cenou klesá množství poptávaného zboží.

5 Doplňte tabulku při dodržení zásady „za jinak stejných podmínek“

6 Řešení

7 Úkol Sestrojte pomocí digitálního pera podle tabulky předcházejícího snímku poptávkovou křivku, kde na ose „y“ bude cena (P) a na ose „x“ množství poptávaného zboží (Q)

8 Poptávková křivka - řešení
P = cena Q = množství P D Q

9 Proč tomu tak je? Důchodový efekt – při konstantní výši důchodů se při vzrůstající ceně zmenšuje možnost koupě zboží 2) Substituční efekt – při konstantní ceně substitutu (výrobek, který stejně či obdobně uspokojí naše potřeby) a zvyšující se ceně námi sledovaného zboží poptávka po tomto zboží klesá

10 Druhy poptávky agregátní – souhrn všech zamýšlených koupí na trhu
dílčí – poptávka po jednom výrobku různých výrobců individuální – poptávka jediného kupujícího po jednom druhu zboží

11 Jiné faktory, ovlivňující velikost poptávky
Cena = konstanta Změna cen substitutů a komplementů (komplement – zboží, které je nutné koupit jako „doplněk“ pro námi sledované zboží) Změna výše důchodů Změny v preferencích (potřeby, zájmy, nálada, reklama, podmínky spotřeby) Tyto faktory (při stabilní ceně) způsobují posuny poptávkové křivky v grafu doleva či doprava

12 Úkol pro studenty Zamalujte do grafu na následujícím snímku posun poptávkové křivky, označte, vysvětlete a přiřaďte pod příslušný faktor (1;2;3): D1 – Průměrná mzda v ČR ve třetím čtvrtletí 2013 stoupla o 300,- Kč na ,- Kč. D2 – Sledujeme poptávku po autech. Stoupla cena benzínu. D3 – V únoru 1998 sledujeme poptávku po hokejové výzbroji. Čeští hokejoví reprezentanti se právě vrátili z Nagana. D4 – Sledujeme poptávku po stolních PC. Klesla cena notebooků.

13 Řešení Zakreslete do grafu poptávkovou křivku D1;D2;D3 a D4
Q Řešení: D1 a D3 posun doprava, D2 a D4 posun doleva

14 Rovnovážný stav na trhu
Jestliže bude poptávka převyšovat nabídku, bude cena stoupat Jestliže bude poptávka menší než nabídka, bude cena klesat Tímto pohybem cen dojde postupně k tomu, že se cena ustálí na určité výši

15 Rovnovážná cena Cenu, při které se vyrovnává poptávka a nabídka, nazýváme rovnovážnou cenou Při této ceně bude poptáváno i nabízeno stejné množství tzv. rovnovážné množství Pokud bude cena vyšší než rovnovážná, vznikne na trhu přebytek zboží Bude-li cena nižší než rovnovážná, bude na trhu nedostatek zboží Proto nazýváme rovnovážnou cenu cenou vyčišťující trh

16 Bod tržní rovnováhy P D S Q

17 Úkol pro studenty Zamalujte pomocí digitálního pera následující situaci do grafu a pozorujte, jak se mění rovnovážná cena. Využijte graf na předcházejícím snímku. Vláda ČR pod vlivem evropské právní normy chce omezit a postupně do roku 2014 zrušit výrobu a prodej klasických žárovek, které budou nahrazeny úspornými. Co se stane s poptávkou po klasických žárovkách (př.1), co s poptávkou po lampičkách na klasické žárovky (př.2). Jak se změní rovnovážný bod v těchto 2 případech?

18 Řešení Příklad 1 Poptávka se zvýší, křivka D1 se posune doprava, rovnovážná cena vzroste (na ose P se posune směrem nahoru) Příklad 2 Poptávka se sníží, křivka D2 se posune doleva, rovnovážná cena klesne (na ose P se posune směrem dolů)

19 Závěr - shrnutí Množství poptávaného zboží Q je závislé především na ceně P – je funkcí ceny Hovoříme o zákonu klesající poptávky Při konstantní ceně se může měnit množství poptávaného zboží v důsledku působení jiných faktorů – křivka poptávky se posouvá doleva či doprava Všechny výše uvedené zákonitosti platí „za jinak stejných podmínek“ (např. při konstantní nabídce) Vzájemným působením poptávky a nabídky vzniká rovnovážná cena, která určuje množství a strukturu výroby – Smithova „neviditelná ruka trhu“ Podstatným faktorem určujícím výše uvedené jsou podmínky dokonalé konkurence v tržním prostředí

20 Zdroje KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, ISBN ŠVARCOVÁ,J. a kol. Ekonomie – stručný přehled. Zlín: CEED, ISBN Archiv autora


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"

Podobné prezentace


Reklamy Google