Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Práce je vlastní originální tvorbou autora.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Práce je vlastní originální tvorbou autora."— Transkript prezentace:

1 Práce je vlastní originální tvorbou autora.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu: Vypravování Vytvořeno: Ročník: šestý Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková výchova Téma: Vypravování Pomůcky: notebook, dataprojektor Anotace: Práce podává základní poučení o slohovém útvaru vypravování, o základních zásadách při jeho tvoření a o využívání vhodných jazykových prostředků. K tomu jsou zaměřena i cvičení. Práce je vlastní originální tvorbou autora.  Všechny objekty použité k vytvoření tohoto materiálu jsou součástí softwaru Microsoft® Office. VY_32_INOVACE_18_25

2 Vypravování - seznamuje posluchače nebo čtenáře s nějakým příběhem, s nějakým dějem Zásady - dodržujeme sled událostí tak, jak šly za sebou využíváme rozmanitých plnovýznamových sloves - neopakujeme stejná slova, využíváme synonym vypravujeme v minulém čase, pro oživení můžeme použít čas přítomný, tvary v minulém a přítomném čase libovolně nestřídáme pro přiblížení postav čtenáři nebo posluchači používáme přímou řeč - oživujeme děj krátkými jednočlennými větami

3 Vypravování má tři části
Úvod – zpravidla naznačuje téma a vzbuzuje o ně zájem Vlastní příběh – zápletka děje, vyvrcholení, rozuzlení Závěr – ukončuje děj, hodnotí, někdy naznačuje vývoj dalších událostí

4 Seřaď věty tak, aby z nich vzniklo vypravování
„Vezmu mu ho a budu mít dva kusy,“ pomyslil si pes. Nechytil nic a jeho vlastní oběd mu uplaval. Nesl si jeden pes kus masa k obědu. Otevřel hubu, chňapl po obraze ve vodě. Když se podíval z lávky do vody, viděl pod sebou jiného psa, také s kusem masa v hubě. Cesta ho vedla po lávce přes potok.

5 Řešení Nesl si jeden pes kus masa k obědu.
Cesta ho vedla po lávce přes potok. Když se podíval z lávky do vody, viděl pod sebou jiného psa, také s kusem masa v hubě. „Vezmu mu ho a budu mít dva kusy,“ pomyslil si pes. Otevřel hubu, chňapl po obraze ve vodě. Nechytil nic a jeho vlastní oběd mu uplaval.

6 Užij v krátkých větách těchto slov tak, aby byl patrný jejich rozdíl ve významu.
- zpívat, zazpívat, prozpěvovat si - házet, vyhazovat, zahazovat - číst, přečíst, dočíst, pročíst - spát, spávat, vyspávat - přinést, vynést, odnést

7 Příklady řešení Velmi pěkně zpívá. Zazpívá každou píseň. Už brzy ráno si prozpěvuje. Házel kamenem. Vyhazoval bláto ze sklepa. Zahazoval odpadky do koše. Každý večer čte. Přečetl hodně knih. Dočetl celý časopis. Pročetl si návod. Spí velmi málo. Spává na zdravé matraci. V neděli vyspává až do oběda. Přinesl mi úkoly. Vynesl odpadky. Odnesl si své věci.

8 Zdroj ke cvičení BĚLIČ, Prof. dr. Jaromír, Dr. Věra FORMÁNKOVÁ, Dr. Gustav JANÁČEK a Bohumil SEDLÁČEK. Český jazyk pro 6. ročník. 14. vyd. Praha: SPN, ISBN


Stáhnout ppt "Práce je vlastní originální tvorbou autora."

Podobné prezentace


Reklamy Google