Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Umění akce a umění za hranicemi galerie v období 60. – 80. let
Jonáš Svoboda
2
Alan Kaprow „Happening je událost, která se jednoduše stala“, žádný strukturovaný začátek, prostředek, ani konec, žádná hierarchie mezi umělcem a divákem. Autor prvních happeningů a environmentů Jak tvořit happeningy -
3
Vito Acconci – Performance a průkopník ranného videoartu, obvykle s tělesným přesahem
- videoarchív Vita Acconciho
4
Marina Abramovič Ve své tvorbě často ošahává hranice života, ztvárňuje mezilidské vztahy, dává se v šanc. - archiv M.Abramovič
5
Fluxus – Mezinárodní hnutí výtvarníků, skladatelů a designerů fungující částečně na korespondenčním principu. Jedná se o jakýsi druh neodadaismu, pro umělce zde důležitý názor a postoj, nikoliv jeho fyzická reprezentace, prodatelnost či vystavitelnost. Často pracují s pomíjivými materiály, anebo nehmotně formou happeningu a performancí, hudby či vůně. Kombinací dadaismu, bauhausu a zen budhismu se vymezovali vůči establishmentu patrnému z běžného galerijního provozu.
6
Nam June Paik Otec videoartu, pracoval hlavně s televizemi, jako s médiem. - Nam June Paikův archív
7
Joseph Beuys Sociální sochařství, pracuje se setkáváním evropské, orientální či jiné kultury. Bohatý život coby umělec, aktivista a pedagog. Jak vysvětlíme obrazy mrtvému zajíci, plsť a tuk, performance s kojotem. - Beuysův archív
8
Milan Knížák Od fyzických happeningů (výstava obrazů na zdi, pobývání na ulici) se přes různé hry (Usmívej se na všechny holky, kdo získá nazpět nejvíc úsměvů, vyhrává) přesouvá k tzv. procesům pro mysl a procesům pro tělo, kdy dává v textové formě pouze jakousi cestičku myšlenkového procesu. Dále pak tvořil tzv. destruovanou hudbu, kdy začal desky destruovat: škrábat, probodávat, lámat. Jejich přehráváním. (které ničilo gramofonové jehly i gramofony samotné) vznikla zcela nová hudba.
10
Zorka Ságlová Česká průkopnice landartu a environmentu. V úzkém kontaktu s undergroundovou scénou (sestra I.M.Jirouse). Objekty s úzkou návazností na její akce (v podstatě netradiční spojení akce a landartu), kontroverzní výstava Seno-sláma, série poct různým lidem, kladení plín u Sudoměře. - souhrn práce Z.Ságlové
11
Křižovnická škola čistého humoru beze vtipu
volné sdružení výtvarníků, literátů a hudebníků, kteří se v tomto restauračním zařízení scházeli. Přitahováni banalitou každodennosti tak vznikla Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu“. Tvorba skupiny spočívala v neuměleckosti založené na specifickém humoru jednotlivých členů, jenž byl zároveň nezbytným prostředkem pro vyrovnání se s politickou a společenskou situací komunistického Československa a postavením umělce této doby. Karel Nepraš, Jiří Valoch, I.M.Jirous
12
Jan Mlčoch Performance a happening, jako možnost svobodné osobní výpovědi V nelehké době normalizace po 68. roce. - archív Jana Mlčocha
13
Petr Štembera Štemberova odvaha doplňovaná schopnostmi plynoucími z jógové praxe mu umožňovala realizovat i velmi náročné performance. Pracoval v nich často s procesuálními materiály, jako je kyselina, oheň, které do performance přinášely prvek náhody a nevypočitatelností. - Štemberův archív
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.