Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ÚSTAVNÍ PRÁVO A STÁTOVĚDA
Moc zákonodárná JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
2
Hlava druhá Ústavy (čl. 15 – 53)
Moc zákonodárná Hlava druhá Ústavy (čl. 15 – 53) „lid je zdrojem veškeré moci ve státě, kterou vykonává prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné a soudní“ Parlament ČR (dvě komory) Poslanecká sněmovna Senát Počet členů Volební systém Volební období Aktivní volební právo Pasivní volební právo 200 81 poměrný většinový 4 roky 6let od 18 let od 21 let od 40 let JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
3
Pravomoci Parlamentu ČR:
Moc zákonodárná Pravomoci Parlamentu ČR: a) moc zákonodárná (zahrnuje i moc ústavodárnou) povinnosti mohou být nepodřízeným os. ukládány pouze zákonem úprava některých otázek vyhrazena pouze zákonu b) vyjadřování souhlasu s ratifikací mezinárodních smluv souhlas musí dát obě komory c) pravomoc vyjadřovat se k připravovaným rozhod. EU souvisí s přenesením některých pravomocí na EU možnost žalob pro porušení zásady subsidiarity aktem EU JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
4
d) pravomoci související s bezpečností státu – obě komory
Moc zákonodárná d) pravomoci související s bezpečností státu – obě komory vyhlášení válečného stavu, souhlas s vysláním vojsk do ciziny usnášení se o souhlasu vojsk jiných států na území ČR usnášení se o účasti ČR v obranných systémech mezinárodní org. vyhlášení stavu ohrožení státu e) pravomoc přijímat státní rozpočet f) kontrolní a kreační pravomoci JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
5
Vztah (nástroje) parlamentu vůči vládě
Moc zákonodárná Vztah (nástroje) parlamentu vůči vládě Nástroje, jež má Poslanecká sněmovna a) vyslovuje důvěru a nedůvěru b) právo interpelace c) možnost usnést se, že člen vlády je povinen se dostavit na jednání PS nebo výboru PS (i těm přísluší kontrolní pravomoci) d) oprávnění zřídit vyšetřovací komisi 2) Nástroje, jež má jak PS tak vůči Senát a) právo poslanců na informace od členů vlády a jiných vedoucích správních úřadů b) povinnost vlády informovat PS o rozhodnutích připravovaných EU a právo PS se k nim vyjádřit JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
6
Vztah (nástroje) parlamentu vůči prezidentovi
Moc zákonodárná Vztah (nástroje) parlamentu vůči prezidentovi a) Senát se souhlasem PS podává ústavní žalobu – čl. 65 Úst. b) přijetí usnesení podle čl. 66 Úst. („nezpůsobilý“ prezident) Vztah vůči moci soudní souhlas Senátu se jmenováním soudců Ústavního soudu Vztah vůči NKÚ prezident republiky jmenuje prezidenta a viceprezidentů NKÚ na návrh PS; PS kontroluje hospodaření NKÚ Vztah vůči Veřejnému ochránci práv volí jej PS, 2 kandidáty navrhuje Senát a 2 prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
7
200 poslanců volených na 4 roky
Moc zákonodárná Poslanecká sněmovna 200 poslanců volených na 4 roky PS může být rozpuštěna (právo prezidenta – čl. 35 odst. 1) a) PS nevyslovila třikrát po sobě důvěru nově jmenované vládě b) PS se neusnese do tří měsíců na vládním návrhu zákona, s nímž ta spojila otázku důvěry c) zasedání sněmovny přerušeno na více, než 120 dní v kalendářním roce d) PS nebyla po dobu delší, než 3 měsíce schopná se usnášet, ačkoli schůze nebyla přerušena Prezident PS rozpustí (povinnost prezidenta – čl. 35 odst. 2) e) navrhne-li mu to Poslanecká sněmovna usnesením, které schválily 3/5 poslanců (nově zavedl úst. zák. 319/2009 Sb.) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
8
Senát Moc zákonodárná 81 Senátorů volených vždy po 1/3 na 6 let
Senát nelze rozpustit – může vydávat zákonná opatření Senát představuje slabší komoru - Poslanecká sněmovna jej může přehlasovat, - nepřijímá státní rozpočet - nemá kontrolní pravomoci vůči vládě JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
9
Zákonná opatření (čl. 33 Ústavy)
Moc zákonodárná Zákonná opatření (čl. 33 Ústavy) Je rozpuštěna Poslanecká sněmovna, věc nesnese odkladu a vyžadovala by přijetí zákona Nelze je přijmout ve věcech: Ústavy, státního rozpočtu, státního závěrečného účtu, volebního zákona, mezinárodní smlouvy podle čl. 10 Ústavy Navrhnout je může jen vláda Poslanecká sněmovna je musí schválit na své první schůzi; neschválí-li je, pozbývá další platnosti JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
10
Funkcionáři komor Moc zákonodárná předseda a místopředseda PS a Senátu
(kompetence u PS uvádí § 29 JŘ PS – demonstrativní výčet) 1) zastupují komoru navenek 2) organizace „vnitřní činnosti“ svolává, zahajuje, přerušuje a řídí schůzi; dává souhlas k předání zadrženého poslance (senátora) soudu aj. 3) zvláštní pravomoci předsedy PS a) navrhuje předsedu vlády při 3. pokusu b) výkon pravomocí prezidenta republiky, pokud ten „nezpůsobilý“ (čl. 66 Úst.) (je-li PS rozpuštěna – toto předseda Senátu) 4) zvláštní pravomoc předsedy Senátu přijímá slib prezidenta republiky a prohlášení, jímž se ten vzdává mandátu JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
11
3) delegace – zastupování komor v mezinár. organizacích
Moc zákonodárná Orgány komor 1) výbory některé povinně, jiné zřízeny z rozhodnutí komory (PS povinně mandátový a imunitní, petiční, organizační, rozpočtový, volební, výbor pro evropské záležitosti, kontrolní; Senát povinně organizační, mandátový a imunitní) členy výborů jsou vždy pouze poslanci (senátoři) lze i podvýbory členové volebního výboru PS volí členy Rady ČT a Českého rozhlasu 2) komise trvalé i dočasné úkoly, členy mohou být i „neposlanci“ 3) delegace – zastupování komor v mezinár. organizacích JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
12
Orgány, které ustavuje pouze PS
Moc zákonodárná Orgány, které ustavuje pouze PS 1) vyšetřovací komise (§48 JŘ PS) „pro vyšetření ve věci veřejného zájmu“ (jde o kontrolní nástroj vůči vládě) (vznik navrhuje 1/5 a schvaluje většina poslanců) právo vyslýchat svědky, opatřovat si podklady, přibrat si znalce aj. 2) orgány podle zvláštního zákona kontrola tajných služeb (BIS a Vojenské zpravodajství) kontrola činnosti Policie (odposlechy a policejní inspekce) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
13
Poslanecké či senátorské kluby
Moc zákonodárná Poslanecké či senátorské kluby nejde o orgány komor jednací řády mohou s jejich existencí spojovat určitá práva, - nárok na materiálně-technické zázemí - zvláštní práva při jednání komor - určitá práva mohou být dána předsedové těchto klubů JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
14
Jednání komor zasedání PS Moc zákonodárná Jednací řády komor
zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny zákon č. 107/1999 Sb., o jednacím řádu Senátu zasedání PS trvá po celé funkční období (jeho uplynutím končí) svolává je prezident (sejde se nejpozději 30. den po volbách) možnost přerušit - maximálně na 120 dní v roce zasedání Senátu jediné nepřetržité zasedání od ustavení Senátu vždy po obměně 1/3 – nové funkční období (volba vedení) možnost přerušit maximálně na 120 dní JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
15
Schůze komor Moc zákonodárná 1) ustavující schůze
(svolá ji bývalý předseda PS a není-li poslancem, nejstarší místopředseda, a není-li ani on poslancem, nejstarší člen nové PS) program určen zákonem (složení slibu poslanců, volba předsedy a zřízení výborů aj.) 2) řádná schůze svolávány podle dojednaného harmonogramu, ze zákona nebo na základě usnesení 3) mimořádná schůze svolána na žádost 1/5 poslanců či 1/3 senátorů 4) společná schůze komor – Ústava počítá s jejím svoláním pro složení slibu prezidenta republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
16
kvórum - podmínka usnášeníschopnosti
Moc zákonodárná Jednání komor schůze vždy nejdříve musí schválit program schůze jsou veřejné kvórum - podmínka usnášeníschopnosti nutná přítomnost alespoň jedné třetiny svých členů Prostá většina – většina přítomných členů komory Absolutní většina – většina všech členů komory Kvalifikovaná většina – třípětinová většina v PS všech poslanců v Senátu přítomných senátorů JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
17
Mandát poslance a senátora 1) vznik mandátu – zvolením
Moc zákonodárná Mandát poslance a senátora 1) vznik mandátu – zvolením 2) zánik mandátu (čl. 25 Ústavy) a) uplynutím volebního období b) vzdáním se mandátu c) ztrátou volitelnosti d) rozpuštěním PS e) vznikem neslučitelnosti jeho funkce a jinou Volný osobně vykonávaný mandát JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
18
Poslanecká a senátorská imunita
Moc zákonodárná Poslanecká a senátorská imunita 1) hmotněprávní exempce - vůbec by se nešlo o trestný čin vztahuje se na projevy ve Sněmovně a hlasování 2) procesněprávní exempce a) trestně stíhat lze jen se souhlasem komory odepře-li komora souhlas, nelze stíhat po dobu výkonu mandátu b) se zadržením musí do 24 hodin vyslovit souhlas předseda komory – jinak nutno propustit Disciplinární odpovědnost a) za činy, kde hmotněprávní exempce (projevy či hlasování) b) za přestupek JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
19
Zákonodárný proces Moc zákonodárná
Zákonodárná iniciativa – povinnost parlamentu se daným návrhem zabývat a projednat jej Subjekty zákonodárné iniciativy 1) vláda ČR 2) poslanec 3) skupina poslanců 4) Senát jako celek 5) zastupitelstvo kraje (VÚSC) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
20
Projednání zákona v Poslanecké sněmovně
Moc zákonodárná Projednání zákona v Poslanecké sněmovně návrh musí obsahovat paragrafové znění musí obsahovat důvodovou zprávu - zhodnocení dosavadního právního stavu - zdůvodnění nutnosti nové úpravy, - předpokládané hospodářské dopady (zejm. do rozpočtu státu, obcí a krajů) doručuje předsedovi PS – od něho organizačnímu výboru vláda má možnost vyjádřit se k návrhu - pokud navrhovatelem (lhůta 30 dní od doručení žádosti) navrhovatel může návrh vzít zpět do začátku 3. čtení (později může vzít zpět pouze se souhlasem sněmovny) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
21
První čtení Moc zákonodárná 1) předkladatel přednese důvodovou zprávu
2) zpravodaj shrne postoj Poslanecké sněmovny 3) obecná rozprava – zda se PS hodlá návrhem zabývat možná rozhodnutí PS v prvním čtení a) může návrh prozatímně vrátit navrhovateli b) postoupí příslušným výborům (poté již nelze vrátit) návrh projedná garanční výbor (určí jej pro daný návrh PS), případně i jiné výbory podle rozhodnutí PS lhůta na projednání 60 dnů – lze zkrátit i prodloužit (sama PS může prodloužit o 20 dní, o více jen se souhlasem navrhovatele zkrátit lze o 30 dní – nelze o více, pokud námitky 2 kluby či 50 poslanců) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
22
Přijetí zákona v prvním čtení
Moc zákonodárná Přijetí zákona v prvním čtení jen to pokud navrženo navrhovatelem nelze projednat, pokud námitky 2 kluby nebo 50 poslanců po obecné rozpravě v prvním čtení i podrobná rozprava, zde však nelze navrhovat věcné změny (možný pouze posun účinnosti a nebo legislativně technické změny) v prvním čtení i hlasování JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
23
Druhé čtení Moc zákonodárná 1) navrhovatel – důvodovou zprávu
2) zpravodaj garanční výboru a popř. i dalších výborů PS má možnost vrátit návrh výborům 3) Obecná rozprava 4) Podrobná rozprava – možnost pozměňovacích návrhů po skončení druhého čtení garanční výbor stanovisko k jednotlivým pozměňovacím návrhům JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
24
Třetí čtení Moc zákonodárná
lze nejdříve 14 dní po skončení druhého čtení (lze zkrátit nejvýše na 7 dní) jen legislativnětechnické pozměňovací návrhy možnost vrátit do druhého čtení pořadí hlasování ve třetím čtení 1) hlasování o návrzích na zamítnutí 2) hlasování o pozměňovacích návrzích 3) hlasování návrhu zákona jako o celku JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
25
Projednávání zákona v Senátu
Moc zákonodárná Projednávání zákona v Senátu a) Senát projeví vůli se návrhem zákona nezabývat a postoupí jej přímo prezidentu republiky k podpisu b) Vůbec se k návrhu nevyjádří (nevyjádří-li se do třiceti dnů, má se za to, že návrh přijat) c) Senát výslovně vysloví svůj souhlas d) Návrh zamítne e) Vrátí návrh zákona s pozměňovacími návrhy JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
26
Reakce PS na změny v návrhu zákona
Moc zákonodárná Reakce PS na změny v návrhu zákona a) souhlasí s pozměňovacími návrhy Senátu nebo se Senát nepodaří přehlasovat b) změny odhlasované v Senátu odmítne absolutní většinou PS nemá možnost souhlasit jen s částí pozměňovacích návrhů Senátu - musí je přijmout nebo odmítnout jako celek Senát nelze přehlasovat pokud jde o: a) ústavní zákon b) mezinárodní smlouvu podle čl. 49 nebo čl. 10a c) volební zákon, stykový zákon a jednací řád Senátu (viz čl. 40 Ústavy) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
27
Role prezidenta v legislativním procesu
Moc zákonodárná Role prezidenta v legislativním procesu Prezident podepisuje schválené zákony (nekontrasignační pravomoc) Právo tzv. suspenzivního veta - do 15 dnů od postoupení mu návrhu Parlamentem ČR - nelze v případě ústavních zákonů Poslanecká sněmovna může suspenzivní veto prezidenta přehlasovat absolutní většinou (minimálně 101 hlasů) Uveřejnění Zákony se uveřejňují ve Sbírce zákonů JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
28
Zvláštní typy projednávání některých návrhů
Moc zákonodárná Zvláštní typy projednávání některých návrhů 1) Projednání zákona ve stavu legislativní nouze (§99) PS může vyhlásit stav legislativní nouze na návrh vlády jsou-li „zásadním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů nebo bezpečnost státu nebo kdy státu hrozí značné hospodářské škody“ zákon může být projednán ve zkráceném jednání - možnost nepřekročitelné doby pro jednání ve výborech - ve druhém čtení upuštěno od obecné rozpravy a zkrácena doba vystoupení - třetí čtení bezprostředně po druhém čtení JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
29
2) Projednávání zákonného opatření senátu
Moc zákonodárná 2) Projednávání zákonného opatření senátu (návrh může pouze vláda, přijímá pouze Senát) 3) Projednání zákona o státním rozpočtu (projednává pouze PS, na návrh vlády) 4) Projednávání mezinárodních smluv (v PS pouze dvě čtení – nelze pozměňovací návrhy) JUDr. Petr Čechák, Ph.D., ::
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.