Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vytváření studijních textů pro distanční vzdělávání
Tvorba učebního textu Vytváření studijních textů pro distanční vzdělávání
2
Popularita tištěných textů
Četba psaného textu je rychlejší Studijní text umožňuje využít celou řadu stylů učení a technik Ke studiu nepotřebujeme speciální, zejména technické vybavení Mobilita studijního textu Finanční nenáročnost
3
Pro koho je text určen? Otázka cílových skupin
Efektivní dialog mezi autorem a čtenářem „šít text na míru“ Odlišnost např. psychologického textu pro ženy na rodičovské dovolené a pro vrcholový management firmy
4
Vzdělanostní předpoklady
Význam pro stanovení úrovně obtížnosti textu Odlišná úroveň textů pro učební obory, gymnázia a střední odborné školy
5
Předchozí znalosti Informace o vyspělosti čtenáře v oboru, tématu
Poznání dřívějších znalostí usnadňuje výběr a strukturu učiva
6
Výstupní požadavky Usměrňují autora při vytyčování cílů a specifikací jednotlivých kapitol Co má žák znát, umět, být schopen dělat po nastudování textu je rozhodující
7
Zařazení do kurzu, modulu
Návaznost textu v kurzu, předmětu, semináři Důležité pro obsahovou konkretizaci textu Pozor na duplicitu!
8
Rozsah textu 1 díl studijního materiálu by neměl přesáhnout 45 stran
Při rozsáhlejším předmětu či disciplíně rozčlenit na více dílů Obsáhlé mnoha stránkové učebnice vždy odrazovaly
9
Technické zpracování Konkretizaci provede zadavatel
Požadavky na obsah, formát, grafické úpravy, grafy, obrázky a tabulky
10
Jazyková správnost Text po odevzdání projde jazykovou korekturou
Za jazykovou správnost ručíte vy (dobré nechat posoudit kolegou jazykářem, přítelem apod., překlepy a gramatické chyby jsou neprofesionální a snižují kvalitu textu!)
11
Termín odevzdání textu
Strašák každého autora Velkorysost je vzácností Dobré je vyžádat si dvojnásobek času, který obvykle dostanete pro napsání učebnice, skripta, příručky či metodiky
12
Určení učebního cíle Napsat dobrý text
Vyprovokovat čtenáře ke kladení otázek Být partnerem studenta, průvodcem Rozvíjet schopnost studenta myslet
13
Učební cíl Učebním cílem je myšleno jasné formulování toho, co bude student po nastudování příslušného studijního materiálu (příslušné kapitoly, lekce, části) umět, znát, co bude schopen dělat
14
Pedagogický vs.studijní cíl
Nevyjadřujeme v textu to, čeho chce dosáhnout vyučující (autor) Neuvádíme soupis pojmů a aktivit, které je třeba předat studujícím Vyjadřujeme především potřeby studenta Nejde o to, jak učit, ale jak naučit Získání opravdu využitelných znalostí a dovedností
15
Srozumitelná formulace cílů
Přesné vymezení cílů (čas, kvalita, pomůcky) Rozbor učiva (co má být osvojeno?) Operační analýza (co má adresát umět vykonávat?) Soupis pojmů, pravidel, vzorců, zákonů, pouček Nikdy neslibovat získání takových vědomostí, které text nemůže poskytnout
16
Cílové kategorie a aktivní slovesa
Znalost – definovat, doplnit, napsat, opakovat, pojmenovat, popsat, reprodukovat, seřadit,vybrat,vysvětlit,určit Porozumění – dokázat, interpretovat, ilustrovat,objasnit, opravit, přeložit, uskutečnit, vyjádřit, vypočítávat, zkontrolovat, změřit, jinak formulovat
17
Cílové kategorie a aktivní slovesa
Aplikace – aplikovat, demonstrovat, diskutovat, interpretovat (údaje), načrtnout, navrhnout, plánovat, použít, registrovat, řešit, uspořádat, vyčíslit, vyzkoušet, prokázat, uvést vztah mezi Analýza – analyzovat, provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozčlenit, specifikovat, najít principy uspořádání
18
Cílové kategorie a aktivní slovesa
Syntéza – kategorizovat, klasifikovat, modifikovat, navrhnout, zorganizovat, reorganizovat, shrnout, napsat zprávu, vyvodit závěry Hodnotící posouzení – argumentovat, obhájit, ocenit, oponovat, porovnat, posoudit, prověřit, vybrat, zdůvodnit, zhodnotit, srovnat, kritizovat, uvést rozdíl
19
Struktura studijního textu
Každý text musí mít úvod, stať a závěr Konkrétní struktura: obsah, úvod, stať, závěr, rejstřík, literatura, slovníček – ne všechny uvedené části musí text nezbytně obsahovat
20
Struktura studijního textu
Obsah – vytvořit osnovu kapitol a stran Úvod – co je cílem, komu je určen, jaký bude čas ke studiu, jak se má s textem pracovat Definice vstupů a výstupů nutná k samostatnosti textu a jeho zařaditelnosti mezi ostatní studijní materiály
21
Struktura studijního textu
Stať – výkladová část: jasně, stručně, přehledně, základní teoretické znalosti a obecné znalosti Jasnost a přehlednost Srozumitelnost a „čtivost“
22
Struktura kapitoly Kapitoly a podkapitoly Nejvýše tři úrovně nadpisů
Délka kapitoly (15 stran – 2 až 3 hodiny) Kapitola by měla mít takový rozsah, jaký odpovídá času, který je student schopen a ochoten věnovat studiu na „jedno sezení“
23
Výběr učiva Závislý na vás jako odbornících v příslušném oboru
Do textu dát vše potřebné, student sám si nic na základě doporučené literatury nedostuduje
24
Poslední části textu Závěr – neformální přístup, autentičnost autora
Rejstřík – u odbornějších, obsáhlejších prací, při rozsahu více než 60 stran Seznam literatury – povinná součást, ČSN ISO 690 ( ) Bibliografické citace z prosince 1996, ISBN (International Standard Book Number)
25
Poslední části textu Slovníček (glosář) – slovníček pojmů, výkladový slovní, terminologický slovník Seznam klíčových pojmů s definicemi uspořádaný podle abecedy Neobsahuje běžná slova, technické pojmy a cizí slova
26
Postup a styl psaní Zvolte přátelský osobní styl, veďte dialog podle schématu „já“ a „vy“ Zapomeňte na komplikovaný a nesrozumitelný jazyk vědy Pokuste se o neformální přístup a styl
27
Motivace studujícího Stylizace textu má vysokou úroveň
Text je čtivý, zajímavý, živě a vtipně podán Výklad je problémový, jde do hloubky Zaměřuje se i na dovednosti Autor chválí, oceňuje snahu, vybízí k vytrvalosti a důslednosti, povzbuzuje, sděluje vlastní zážitky, projevuje svůj názor
28
Jazyk textu Ekonomický – jen podstatné věci
Přesný – „co slovo, to perla“ Jasný – objasnit neznamená říci totéž víckrát Členěný – důležité na začátku věty Naléhavý, dynamický Názorný – obrázky, grafy, zobrazení
29
Jazyk textu Blízký pro čtenáře – výrazy a slovní zásoba přirozená pro čtenáře Operující s klíčovými slovy – význam slov je definován, vymezen Stylistické zpracování Srozumitelnost textu
30
Aktivizace studujícího
Potřeba zpětné vazby při studiu z textu Metody: otázky, cvičení, testy, úkoly Písemné instrukce k těmto úkolům Aktivity by měly vycházet z osobní zkušenosti studentů, ne umělé situace
31
Otázky Řečnické otázky Otázky k aktivnímu přemýšlení: Kontrolní otázky
Otázky k zamýšlení (problémové otázky) Sebehodnotící otázky (autokorektivní)
32
Cvičení Procvičení a upevnění znalosti
Různé typy: výběr správné odpovědi, doplnění, vlastní odpověď Progresivní Přinášející úspěch (třeba částečný) Poskytnutí výsledků cvičení
33
Testy Nejvyhledávanější studenty Autor by měl vědět, co chce testovat
Nejpoužívanější: rozličné varianty, testy doplnění, testy s odpověďmi ano x ne, výběr z dvojice pojmů (podrobněji v další prezentaci)
34
Případové studie Zjednodušené zpracování příkladů ze skutečnosti, popř. fiktivních, ale z reality vycházejících s aspekty ekonomiky, práva, sociální oblasti, psychologie, manažerství a dalších problémy společenské praxe (viz závěrečné práce DPS)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.