Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
Mgr. Michal Oblouk
2
OSOBNOST ČLOVĚKA člověk = jedinečná osobnost, která se od druhých lidí odlišuje fyzickými a psychickými vlastnostmi souhrn duševních a tělesných vlastností, které se projevují v jeho chování a jednání utváří se ve vztazích mezi lidmi, prostředím a společností struktura osobnosti: extroverze – mezilidská interakce, začlenění do společnosti přívětivost – kvalita mezilidských vztahů svědomitost – chování jedince vedoucí k určitému cíli emocionální stabilita – stálost citů intelekt, kultura a otevřenost – přístupnost k vzdělání a získávání zkušeností
3
VLASTNOSTI stránky lidské osobnosti - poznáme je z chování člověka
dlouhodobější a stálejší znaky osobnosti tvoří je: temperament schopnosti charakter motivy postoje volní vlastnosti
4
SCHOPNOSTI vlastnosti osobnosti, které jsou rozvinuté výcvikem, vzděláním, zkušeností jsou podmínkou pro úspěšné vykonávání činností člověk se s nimi nerodí, je třeba je různými činnostmi rozvíjet jádrem schopností jsou vrozené vlohy – dispozice VLOHA = vrozený předpoklad pro vykonávání nějaké mentální nebo senzomotorické činnosti, jejich cvičením se vyvíjí schopnosti
5
MÍRA SCHOPNOSTÍ jednotlivé schopnosti mají vrozený a získaný podklad
NADÁNÍ – dobře rozvinuté schopnosti, vyvinuté vlohy, umožňují nadprůměrný výkon, např. hudební (schopnost komponovat, dirigovat nebo hrát na hudební nástroj) TALENT – vysoce rozvinuté schopnosti, člověk je umí ovládat lépe, než jiní, např. pohybový, matematický, manuální, výtvarný GENIALITA - mimořádně velký talent, mimořádně rozvinuté schopnosti INTELIGENCE (IQ) = rozumová schopnost účelně jednat, rozumně myslet a řešit situace, je vrozená, geneticky podmíněná, ale můžeme ji rozvíjet získáváním zkušeností a procvičováním modelových situací
6
INTELIGENCE nad inteligence géniů, absolutní předpoklady pro tvůrčí činnost, určuje ostatním směr poznání - 0,2 % do výjimečná superiorní inteligence, mimořádné předpoklady pro tvůrčí činnost, vynikající manažeři nebo odborníci - 2,8 % do vysoce nadprůměrná inteligence, snadno vystuduje vysokou školu, může dosáhnout vynikajících výsledků v tvůrčí a manažerské činnosti - 6% do nadprůměrná inteligence, vystuduje vysokou školu, při vysoké pracovitosti může získat mimořádné pracovní místo - 12% do vysoce průměrná inteligence, vysokou školu vystuduje jen s potížemi, důsledností a pracovitostí může získat společenské zařazení předchozí kategorie - 25% do průměrná inteligence, dokáže složit maturitní zkoušku, v práci se uplatní ve středním postavení - 25% do 90 - slabě podprůměrná inteligence, dokáže absolvovat základní školu a dobře se uplatnit v manuálních profesích - 10% do 80 - nižší stupeň mentální retardace, s problémy zvládne základní školu, úspěšný ve zvláštní škole - 10% do 70 - lehká mentální retardace, je-li dobře veden, zvládne zvláštní školu - 6,8 % do 50 - střední mentální retardace, nevzdělavatelný, ale osvojí si sebeobslužné návyky - 2% do 20 - těžká mentální retardace, nevzdělavatelný a nevychovatelný - 0,2 %
7
DĚLENÍ SCHOPNOSTÍ primární (smysly)
psychomotorické - motorická rychlost, orientace v prostoru, koordinace, schopnosti naučit se vykonávat určité sestavy pohybů vjemové – percepční, schopnosti vnímat a rozlišovat pomocí smyslů myšlenkově poznávací – intelektuální, orientace v novém prostředí, řešení problémů sociální – schopnost vycházet s lidmi
8
TVOŘIVOST kreativita, invence zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost vynalézavost, vznik něčeho originálního, tvůrčí řešení problémů může být umělecká nebo vědecko-technická
9
DOVEDNOSTI učením získané dispozice ke správnému, rychlému a úspornému vykonávání určité činnosti vhodnou metodou jsou nacvičené – návyky X zlozvyky (vznikají díky opakování, vykonávání činnosti se stává automatickým) vědomosti = učením získané poznatky
10
DOVEDNOSTI rozumové – intelektové, schopnost lidské mysli zobecňovat jednotlivé zkušenosti, pracovat s abstraktními pojmy a činit závěry z předpokladů smyslově-pohybové – senzomotorické, činnosti, které vykonáváme pomocí smyslových a pohybových orgánů pohybové – motorické, vzpřímené držení těla a chůze, odlišná hybnost dolních a horních končetin, uchopování předmětů soft skills (měkké dovednosti) - řízení lidí, ovládání svých emocí, kolektivní sporty hard skills (tvrdé dovednosti) - individuální sporty, práce s nástrojem, obsluha strojů
11
VROZENÉ PŘEDPOKLADY psychika člověka - prožívání (vnitřní stránka), chování (vnější stránka) člověk se projevuje velmi rozmanitě, ale má i určité relativně stálé rysy – vlastnosti v jednání a chování člověka nejsou všechny vlastnosti stejně významné - velký význam mají schopnosti = vlastnosti osobnosti, které podmiňují vykonávání určité činnosti, vznikají a rozvíjejí se na základě vrozených vloh nadání = souhrn schopností, které umožňují nadprůměrné výkony v určité činnosti talent = vysoce rozvinutý soubor schopností, který umožňuje člověku, aby dosáhl ve svém oboru vynikajících výsledků genialita = mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje jejich nositelům vytvořit vrcholná díla inteligence = všeobecná schopnost učit se a zároveň dovednost uplatnit získané vědomosti a poznatky v praxi
12
OSOBNÍ POTENCIÁL souhrn všech vlastností a schopností, které člověku umožňují dosáhnout pracovních i společenských cílů osobní potenciál každého člověka se promítá do následujících rovin: OSOBNOST - fyzické a osobnostní vlastnosti ODBORNOST - schopnosti, dovednosti, vzdělání a praxe ve vztahu k profesi EFEKTIVITA - míra využití znalostí a schopností STABILITA - schopnost adaptace na změny DYNAMIKA - působení na okolí
13
ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Osobnost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.