Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Ochrana spotřebitele Ing. Lenka Bombera Piskačová
2
CZ.1.07/1.5.00/34.0124 Číslo projektu Název projektu DUM
Škola budoucnosti s využitím IT VY_11_INOVACE_OBP Název školy SPŠ a SOŠGS Most Předmět OBP Tematický okruh Zákony na ochranu spotřebitele Téma Ochrana spotřebitele Ročník 4. Jméno autora Ing. Lenka Bombera Piskačová Datum tvorby Anotace Žáci se seznámí se základními úkoly zákona na ochranu spotřebitele a ostatními právními předpisy
3
Právní předpisy Zákon na ochranu spotřebitele Zákon o České obchodní inspekci Občanský zákoník Obchodní zákoník Živnostenský zákon
4
Zákon na ochranu spotřebitele
- stanoví některé podmínky podnikání významné pro ochranu spotřebitele, úkoly veřejné správy v oblasti ochrany spotřebitele, sdružení spotřebitelů nebo jiných právnických osob založených k ochraně spotřebitele.
5
Vybraná ustanovení zákona týkající se povinností při prodeji výrobků, poskytování služeb a ochran spotřebitele: Prodávající je povinen: - prodávat výrobky ve správné hmotnosti, míře nebo množství a umožnit spotřebiteli překontrolovat si správnost těchto údajů - prodávat výrobky a poskytovat služby v předepsané nebo schválené jakosti - prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými přepisy
6
Zákaz diskriminace - prodávající se nesmí při prodeji výrobků a poskytování služeb chovat v rozporu s dobrými mravy, nesmí žádným způsobem spotřebitele diskriminovat (omezovat). - prodávající musí prodat veškeré zboží, které má na prodejně vystavené a připravené k prodeji
7
Zákaz nabídky a prodeje nebezpečných výrobků
- nikdo nesmí prodat, nabízet ani darovat nebezpečné výrobky, - dozví-li se prodávající nebo darující jakékoliv skutečnosti, které nasvědčují tomu, že prodal nebo daroval spotřebiteli nebezpečný výrobek, je povinen bezodkladně jej o tom informovat. Není-li možné informovat jednotlivého spotřebitele, je povinen informovat účinným způsobem spotřebitelskou veřejnost (v tisku, prostřednictvím rozhlasu a televize), - obdobnou povinnost má i výrobce, dovozce nebo dodavatel.
8
Zákaz klamání spotřebitele
- nikdo nesmí klamat spotřebitele, zejména uvádět nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné nebo přehnané údaje nebo zamlčet údaje o skutečných vlastnostech výrobků, - za klamání spotřebitele se také považují nabídky nebo prodej výrobků nebo zboží porušující některá práva duševního vlastnictví, jakož i skladování těchto výrobků, - odpovědnosti za klamání spotřebitele se nelze vyhnout s odůvodněním, že potřebné údaje neposkytl výrobce, dovozce, dodavatel
9
Dozor nad ochranou spotřebitele
- dozorem nad dodržováním povinností stanovených zákonem provádí Česká obchodní inspekce, Česká zemědělská a potravinářská inspekce, orgány ochrany veřejného zdraví, orgány veterinární správy, živnostenské úřady a celní orgány - uvedené orgány jsou oprávněny vydávat závazné pokyny k odstranění zjištěných nedostatků, pozastavit prodej, nebo uzavřít prodejnu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.