Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Legislativní změny novela školského zákona zákonem č. 178/2016 Sb., která mj. zavádí jednotnou přijímací zkoušku do oborů vzdělání s maturitní zkouškou.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Legislativní změny novela školského zákona zákonem č. 178/2016 Sb., která mj. zavádí jednotnou přijímací zkoušku do oborů vzdělání s maturitní zkouškou."— Transkript prezentace:

0 Přijímací řízení na střední školy Odbor školství, mládeže a sportu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Ing. Daniel Cinař

1 Legislativní změny novela školského zákona zákonem č. 178/2016 Sb., která mj. zavádí jednotnou přijímací zkoušku do oborů vzdělání s maturitní zkouškou – účinnost od nová vyhláška, kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách nahrazující vyhlášku č. 671/2004 Sb. (prozatím nevyšla ve Sbírce zákonů; účinnost od ???) vyhláškou se upravuje: způsob zadávání, forma a délka trvání jednotné zkoušky; způsob označování zadání jednotné zkoušky za informaci veřejně nepřístupnou; podrobnosti o způsobu předávání údajů z přihlášek; pravidla pro uzpůsobení podmínek pro konání jednotné zkoušky uchazeče se SVP bližší podrobnosti k organizaci jednotné zkoušky vydá Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Centrum/CERMAT)

2 Přijímací řízení SŠ – hodnocení uchazečů
Hodnocení přijímacího řízení se nově skládá ze 4 částí: hodnocení na vysvědčeních z předchozího vzdělávání výsledků jednotné zkoušky, pokud je součástí přijímacího řízení (centrální testy) výsledků školní přijímací zkoušky, je-li stanovena (nepovinná, v praxi málo využívaná) případně dalších skutečností (soutěže, olympiády, atd.)

3 Jednotná zkouška – kdy ANO/NE?
je povinná pro první kolo přijímacího řízení do všech oborů vzdělání ukončených maturitní zkouškou (včetně víceletých gymnázií) netýká se oborů vzdělání s talentovou zkouškou vyjma oboru Gymnázium se sportovní přípravou a zkráceného studia

4 Jednotná zkouška organizačně vše zajišťuje Centrum – přípravu zadání testů, distribuci testů, hodnocení výsledků testů povinná přijímací zkouška se koná z Českého jazyka a Matematiky test z Českého jazyka trvá 60 minut, z Matematiky 70 minut ověřovány budou testové úlohy jak uzavřené (úlohy s nabídkou řešení), tak otevřené (úlohy bez nabídky odpovědi), případně otevřené úlohy s hodnocením postupu řešení (široce otevřené úlohy) uchazeč má možnost jednotnou zkoušku konat dvakrát – započte se mu lepší výsledek v prvním termínu uchazeč koná jednotnou zkoušku ve škole uvedené na přihlášce na 1. místě, v druhém termínu ve škole uvedené na 2. místě (v případě Gymnázia se sportovní přípravou koná uchazeč jednotnou zkoušku tam)

5 Jednotná zkouška - termíny
Termíny konání jednotné přijímací zkoušky ve školním roce 2016/2017: 4leté obory vzdělání: 1. termín: 12. dubna 2017 (středa) 2. termín: 19. dubna 2017 (středa) 6letá a 8letá gymnázia: 1. termín: 18. dubna 2017 (úterý) 2. termín: 20. dubna 2017 (čtvrtek) náhradní termín je stanoven pro všechny obory vzdělání jednotně: 1. termín: 11. května 2017 (čtvrtek) 2. termín: 12. května 2017 (pátek)

6 Přijímací řízení 2017 – další novinky, změny
termín pro podání přihlášek do oborů vzdělání bez talentové zkoušky je nově stanoven na 1. března (nově ve všech formách) jednotná zkouška se podílí na hodnocení uchazeče nejméně 60 % (v oboru Gymnázium se sportovní přípravou 40 %) mění se termín pro přijímací zkoušky do oborů bez talentové zkoušky – nově se konají od 12. do 28. dubna nový vzor přihlášky – nově se uvádí rodné číslo uchazeče (v případě, že se hlásí do oboru vzdělání s jednotnou zkouškou), skupina a kategorie podpůrných opatření, prohlášení ano/ne o konání jednotné zkoušky ve škole (vyplňuje se pouze v případě podání přihlášky do oboru Gymnázium se sportovní přípravou) nový vzor zápisového lístku (doplnění o školní rok) – stávající zápisové lístky je možno použít do 31. srpna 2017

7 Přijímací řízení 2017 – co se nemění?
možnost podání v 1. kole přijímacího řízení 2 přihlášek do oborů vzdělání bez talentových zkoušek + dalších 2 přihlášek do oborů vzdělání s talentovou zkouškou v dalších kolech není počet přihlášek omezen vyhlášení výsledků přijímacího řízení: přijatí pouze zveřejněním, nepřijatí zasláním písemného rozhodnutí potvrzení zájmu o studium ve škole odevzdáním zápisového lístku nejpozději do 10 pracovních dnů ode dne oznámení o přijetí možnost uplatnit zápisový lístek pouze jednou možnost vzít zápisový lístek zpět pouze ve dvou případech: úspěšné odvolání a uplatnění zápisového lístku do oboru s talentovou zkouškou – nově od loňska vydávání zápisového lístku ZŠ nebo KÚ

8 Přijímací řízení 2017 – co se nemění?
ředitel školy může rozhodnout o konání školní přijímací zkoušky (např. test studijních předpokladů) ředitel školy může v rámci kritérií pro přijetí stanovit hranici úspěšnosti v jednotné zkoušce nebo školní přijímací zkoušce, které musí uchazeč dosáhnout jako nezbytné podmínky pro přijetí pokud splní kritéria přijímacího řízení více uchazečů, než kolik lze přijmout, rozhoduje jejich pořadí podle výsledků hodnocení kritérií přijímacího řízení možnost podat odvolání do 3 pracovních dnů od doručení rozhodnutí odvolání vyřizuje v první fázi ředitel SŠ (možnost autoremedury), poté KÚ

9 Přijímací řízení 2016/2017 – základní termíny
do 31. října 2016: vyhlášení 1. kola do oborů s talentovou zkouškou do 30. listopadu 2016: odevzdání přihlášek do 1. kola oborů s talentovou zk. od 2. do 15. ledna 2017: talentové zkoušky do oborů SŠ od 2. ledna do 15. února 2017: talentové zkoušky do oboru Gymnázium se SP od 15. do 31. ledna 2017: talentové zkoušky v konzervatořích do 31. ledna 2017: vyhlášení kritérií přijímacího řízení do oborů bez talent. zk. do 1. března 2017: odevzdání přihlášek uchazečů středním školám od 12. do 20. dubna 2017: konání jednotných testů 11. a 12. května 2017: konání jednotných testů v náhradním termínu

10 Přijímací řízení 2016/2017 – další informace
na stránkách MŠMT: na stránkách Centra: na stránkách Krajského úřadu Moravskoslezského kraje:

11 Nové obory, změny názvů škol, organizační změny ...

12 Změny názvů středních škol
Janáčkova konzervatoř a Gymnázium v Ostravě, příspěvková organizace – změněn název na Janáčkova konzervatoř v Ostravě, příspěvková organizace Střední průmyslová škola chemická akademika Heyrovského a Gymnázium, Ostrava, příspěvková organizace – změněn název na Střední průmyslová škola chemická akademika Heyrovského, Ostrava, příspěvková organizace Gymnázium, Český Těšín, příspěvková organizace – změněn název na Gymnázium Josefa Božka, Český Těšín, příspěvková organizace

13 Organizační změny S účinností od došlo k výmazu střední školy u organizace Janáčkova konzervatoř a Gymnázium v Ostravě, příspěvková organizace S účinností od došlo k výmazu organizace Soukromá střední škola PRAKTIK s. r. o. z rejstříku škol a školských zařízení

14 Nové obory vzdělání od Obory vzdělání s výučním listem Střední odborná škola, Bruntál, příspěvková organizace Strojní mechanik Truhlářská a čalounická výroba Pečovatelské služby Střední škola ekonomicko-podnikatelská Studénka, o. p. s. Střední odborné učiliště DAKOL, s. r. o. Mechanik opravář motorových vozidel

15 Nové obory vzdělání od 1. 9. 2016 Obory vzdělání s maturitní zkouškou
Hotelová škola, Frenštát pod Radhoštěm, příspěvková organizace Podnikání – nástavbové studium Obory vzdělání poskytující vzdělání v konzervatořích Církevní konzervatoř Opava Zpěv (denní a kombinovaná forma vzdělávání)

16 Nové obory vzdělání (ve schvalovacím řízení)
Obory vzdělání s maturitní zkouškou Soukromá střední škola podnikatelská, s. r. o., Opava Tiskař na polygrafických strojích Střední škola techniky a služeb, Karviná, příspěvková organizace Logistické a finanční služby Gymnázium a Střední odborná škola, Frýdek-Místek, Cihelní 410, příspěvková organizace Gymnázium 8leté Střední průmyslová škola, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Strojírenská metalurgie Veřejnosprávní činnost (denní i dálková forma vzdělávání)

17 Nové obory vzdělání (ve schvalovacím řízení)
Obory vzdělání s maturitní zkouškou Střední pedagogická škola a Střední zdravotnická škola svaté Anežky České, Odry Zdravotnický asistent AGEL Střední zdravotnická škola s.r.o., Ostrava Zdravotnický asistent (denní i dálková forma vzdělávání) Zdravotnické lyceum Laboratorní asistent Vyšší odborná škola DAKOL a Střední škola DAKOL, o.p.s. Předškolní a mimoškolní pedagogika (denní i dálková forma vzdělávání) Střední odborná škola Třineckých železáren Provoz a ekonomika dopravy AHOL - Střední odborná škola, s.r.o., Ostrava Ortoticko - protetický technik

18 Nové obory vzdělání (ve schvalovacím řízení)
Obory vzdělání s výučním listem Albrechtova střední škola, Český Těšín, příspěvková organizace Tiskař na polygrafických strojích Střední škola, Dětský domov a Školní jídelna, Velké Heraltice, příspěvková organizace Potravinářská výroba Střední škola hotelnictví, gastronomie a služeb SČMSD Šilheřovice, s. r. o. Rekondiční a sportovní masér

19 Přijímací řízení 2016

20 Přijímací řízení 2016 – výsledky pokusného ověřování
v červnu vydal CERMAT Souhrnnou závěrečnou zprávu k pokusnému ověřování přijímacího řízení včetně komentované analýzy účasti a výsledků v říjnu by měl být vydán dodatek k závěrečné zprávě, který bude obsahovat výsledek šetření na školách a analýzu výsledků testů vůči známkám ze ZŠ vše proběhlo bez problémů - pokusné ověřování proká-zalo, že existuje proveditelný a spolehlivý systém realizace jednotného testování v rámci př. řízení na SŠ zásadní zjištění: testy velmi dobře rozřadily uchazeče na celé bodové škále (toto je cíl testů v přijímacím řízení)

21 Přijímací řízení 2016 – výsledky pokusného ověřování
v MSK se zúčastnilo 94 SŠ (všechny krajské, obecní, církevní a část soukromých SŠ) účast škol v ČR i MSK byla téměř shodná s loňským rokem

22 Přijímací řízení 2016 – výsledky pokusného ověřování
meziročně se zvýšil podíl žáků přihlášených na gymnázia meziročně klesl počet žáků přihlášených na SOŠ a SOU

23 Přijímací řízení 2016 – výsledky pokusného ověřování
meziročně došlo ke zhoršení výsledků v M i ČJ výraznější zhoršení výsledků bylo v M dlouhodobě jsou výsledky z M horší než v ČJ (rozdíl se navíc zvyšuje)

24 Přijímací řízení 2016 – výsledky pokusného ověřování
MSK se pohybuje kolem průměru ČR v M i ČJ rozptyl výsledků dle krajů je velmi výrazný porovnávání výsledků dle krajů není zcela přesné, protože výsledky 3 nejlepších krajů (Praha, Zlín, Vysočina) jsou ovlivněny strukturou přihlášených škol – velký podíl gymnázií

25 Trošku statistiky...

26 Demografický vývoj v MSK dle věkových skupin
Zdroj: ČSÚ

27 Demografický vývoj 15-18letých v jednotlivých okresech MSK
Ve sledovaném období týkajícího se skutečného stavu počtu obyvatelstva k až 2015 dle ČSÚ byl zaznamenán každoroční pokles: Demografická křivka skupiny obyvatel 15-18letých v celém MSK klesla o 32,4 %, což je obyvatel. Porovnání poklesu mezi lety 2008 a 2015 u jednotlivých okresů: Největší absolutní pokles zaznamenal okres Ostrava o obyvatel (33 %), největší relativní pokles byl v okrese Karviná o 37 % (5.367 obyvatel). Nejmenší absolutní pokles zaznamenal okres Bruntál o obyvatel (33 %), nejmenší relativní pokles byl v okrese Opava o 28 % (2.524 obyvatel). Dle oficiální projekce ČSÚ z roku 2013: Od roku 2016 by mělo v MSK dojít u demografické skupině 15-18letých obyvatel po delším období poklesů k postupnému mírnému nárůstu. Do roku 2020 by měla demografická křivka dle oficiální projekce narůst o 2 % což odpovídá zvýšení o 887 obyvatel. (Projekce 2013 je k dispozici pouze za kraje, nelze jí rozdělit na okresy.) Porovnání nárůstu mezi lety 2015 a projekcí roku 2020 u jednotlivých okresů - Rozdělení projekce na okresy je pouze odhad OŠMS: Největší absolutní nárůst by měl být v okres Karviná o 456 obyvatel, což odpovídá také největšímu relativnímu nárůstu o 5 %. Nejmenší absolutní nárůst zřejmě zaznamená okres Nový Jičín o 34 obyvatel, což odpovídá také nejmenšímu relativnímu nárůstu o 1 %. Poznámka: Oficiální projekce ČSÚ je k dispozici pouze za celý kraj, rozdělení po okresech je propočet OŠMS

28 Demografický vývoj 15letých v jednotlivých okresech MSK
Ve sledovaném období týkajícího se skutečného stavu počtu obyvatelstva k až 2015 dle ČSÚ byl zaznamenán každoroční pokles: Demografická křivka 15letých obyvatel v celém MSK klesla o 29,4 %, což je obyvatel. Porovnání poklesu mezi lety 2008 a 2015 u jednotlivých okresů: Největší absolutní pokles zaznamenal okres Karviná o obyvatel, což odpovídá (stejně jako u 15-18letých) také největšímu relativnímu poklesu o 35 % . Nejmenší absolutní pokles zaznamenal (stejně jako u 15-18letých) okres Bruntál o 401 obyvatel (32 %), nejmenší relativní pokles (stejně jako u 15-18letých) byl v okrese Opava o 26 % (555 obyvatel). Dle oficiální projekce ČSÚ z roku 2013: Od roku 2016 by mělo v MSK dojít u demografické křivky 15letých obyvatel po delším období poklesů k postupnému mírnému nárůstu. Do roku 2020 by měla demografická křivka dle oficiální projekce narůst o 8 % což odpovídá zvýšení o 877 obyvatel. (Projekce 2013 je k dispozici pouze za kraje, nelze jí rozdělit na okresy.) Porovnání nárůstu mezi lety 2015 a projekcí roku 2020 u jednotlivých okresů - Rozdělení projekce na okresy je pouze odhad OŠMS: Největší absolutní nárůst by měl být (stejně jako u 15-18letých) v okres Karviná o 279 obyvatel (12 %), největší relativní nárůst dle odhadu dojde v okrese Bruntál o 14,5 % (125 obyvatel). Nejmenší absolutní nárůst zřejmě zaznamená okres Frýdek-Místek o 91 obyvatel, což odpovídá také nejmenšímu relativnímu nárůstu o 4,6 %. Poznámka: Oficiální projekce ČSÚ je k dispozici pouze za celý kraj, rozdělení po okresech je propočet OŠMS

29 Nabídka oborů vzdělání pro šk
Nabídka oborů vzdělání pro šk. rok 2017/2018 (ve srovnání s předchozím rokem) nabídka počtu míst pro absolventy základních škol v krajských středních školách převyšuje počet žáků vycházejících ze ZŠ o cca 13 % (14 %) nabídka SŠ míst / odhad absolventů ZŠ žáků – převis nabídky ( míst SŠ / žáků ZŠ – převis nabídky 1 287) nabídka počtu míst pro absolventy základních škol ve středních školách všech zřizovatelů převyšuje počet žáků vycházejících ze ZŠ o cca 31 % (33 %) nabídka SŠ míst / odhad absolventů ZŠ žáků – převis nabídky ( míst SŠ / žáků ZŠ – převis nabídky 3 091) Výpočty převisu nabídky počítají pouze s redukovanou nabídkou krajských škol (ne kapacitami škol), u ostatních zřizovatelů počítáme s odevzdanými zápisovými lístky k ( ) (nikoliv nabídkou soukromých SŠ, která je několikanásobná a velmi přemrštěná, tím pádem je převis ve skutečnosti ještě výrazně vyšší a to skoro dvojnásobně). Počet žáků vycházejících ze ZŠ je odhadovaný počet předpokládaného počtu absolventů ZŠ (9. ročník devítiletého vzdělávacího programu ročník desítiletého vzdělávacího programu) za předešlý školní rok, tj. pro výpočet převisu nabídky pro školní rok 2017/2018 je tedy použit odhad počtu žáků v posledních ročnících ZŠ ve školním roce 2016/2017. V meziročním srovnání byl pro předchozí školní rok také použit odhad počtu žáků vycházejících ze ZŠ z dat ze školního roku 2015/2016.

30 Skupiny oborů a obory SŠ, o které je největší zájem
Dosažené vzdělání Skupina oborů vzdělání (počet oborů ve skupině) Přihlášení k Zápisové lístky 2015 Nově přijatí Obor vzdělání dle RVP (počet SŠ) (Nově přijatí s výučním listem 23 Strojírenství a strojírenská výroba (10) 1 598 781 932   6551H01 Kuchař – číšník (17) 790 400 571 65 Gastronomie, hotelnictví a turismus (2) 924 499 683   2368H01 Mechanik opravář motorových vozidel (12) 600 282 342 69 Osobní a provozní služby (3) 593 272 301   6951H01 Kadeřník (8) 516 226 252 36 Stavebnictví, geodézie a kartografie (10) 438 234 335   2351H01 Strojní mechanik (11) 370 179 209 41 Zemědělství a lesnictví (5) 431 258 308   2356H01 Obráběč kovů (9) 319 149 186 s maturitní zkouškou 63 Ekonomika a administrativa (2) 1 237 575 696   1820M01 Informační technologie (18) 1 187 568 576 18 Informatické obory (1)   6341M02 Obchodní akademie (13) 842 380 445 Strojírenství a strojírenská výroba (5) 1 069 528 578 2341M01 Strojírenství (7) 553 266 283 78 Obecně odborná příprava (obory lyceí) (6) 1 185 480 563   5341M01 Zdravotnický asistent (6) 456 276 288 Gastronomie, hotelnictví a turismus (3) 816 427 473 2641M01 Elektrotechnika (7) 250 256 Pozn.: Z analýzy zájmu o obory s maturitní zkouškou byly vyňaty obory vzdělání skupiny 79 Obecná příprava (jedná se o obory gymnázií, o které je největší zájem: přihlášení 5 415; zápisové lístky 2 468; nově přijatí 2 593)

31 Skupiny oborů a obory SŠ, o které je nejmenší zájem
Dosažené vzdělání Skupina oborů vzdělání (počet oborů ve skupině) Přihlášení k Zápisové lístky 2015 Nově přijatí Obor vzdělání dle RVP (počet SŠ) s výučním listem 31   Textilní výroba a oděvnictví (2) 8 4 5   3669H01 Pokrývač (1) 6 3 39   Speciální a interdisciplinární obory (1) 7 10   3159E01 Šití oděvů (1) 21   Hornictví a hornická geologie, hutnictví a slévárenství (2) 28 9 2153H01 Modelář (1) 75  Pedagogika, učitelství a sociální péče (1) 57 43 52 2956H01 Řezník – uzenář (1) 13 s maturitní zkouškou 66   Obchod (1)   3341L01 Operátor dřevařské a nábytkářské výroby (1) 29   Potravinářství a potravinářská chemie (1)   6641L01 Obchodník (1) 33   Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů (2) 21 17 23 2942M01 Analýza potravin (1) 59 34 32 3342M01 Nábytkářská a dřevařská výroba (1) 16 12 Pozn.: Z analýzy zájmu o jednotlivé obory s maturitní zkouškou byly vyňaty obory skupiny 82 Umění a užité umění, (jedná se většinou o málopočetné obory: celkem 15 oborů - přihlášení 471; zápisové lístky 220; nově přijatí 252)

32 Z toho ostatní zřizovatelé
Přehled středních škol v Moravskoslezském kraji ve školním roce 2015/2016 Okres Počet Z toho ostatní zřizovatelé obyvatel všech všech žáků SŠ počet žáků skup let Bruntál 93 718 3 634 14 4 019 4 301 Frýdek-Místek 7 947 19 6 724 7 1 704 Karviná 9 139 28 10 352 8 1 652 Nový Jičín 5 753 13 5 385 3 670 Opava 6 487 18 6 236 722 Ostrava 11 077 44 17 125 4 200 Celkem 44 037 136 49 841 43 9 373 Zdroj: Počet obyvatel - ČSÚ stav k , školy a žáci - MŠMT stav k

33 Naplněnost středních škol v MSK dle okresů
Zdroj: MŠMT (stav k )

34 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje 2016

35 Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje na léta 2009 – 2020
Příprava DZ MSK 2016 Východiska Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky (vychází ze Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020) Strategie rozvoje Moravskoslezského kraje na léta 2009 – 2020 Regionální inovační strategie Moravskoslezského kraje Spolupráce se sociálními partnery (návrh dokumentu byl poskytnut k veřejné diskuzi, proběhly KS a byl připomínkován MŠMT) Schválení v orgánech kraje: v RK; v ZK

36 DZ MSK 2016 je strukturován do tří tematických oblastí:
Obsah DZ MSK 2016 je strukturován do tří tematických oblastí: Stručná hospodářská a sociodemografická charakteristika Moravskoslezského kraje – hlavní výzvy k řešení Strategie rozvoje vzdělávání a sítě škol v kraji Financování regionálního školství

37 Strategie rozvoje vzdělávání a sítě škol v kraji
Prioritní oblasti rozvoje vzdělávání v MSK Rovné příležitosti ve vzdělávání Podpora inkluzívního (společného) vzdělávání Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně nadaných Národnostní školství Další rozvoj pedagogicko-psychologického poradenství Prevence sociálně-patologických jevů dětí a mládeže Zvyšování kvality vzdělávání s akcentem na připravenost absolventů pro trh práce a život v moderní společnosti Podpora technického a přírodovědného vzdělávání Rozvoj kariérového poradenství Podpora rozvoje klíčových gramotností – zejména matematické, jazykové, digitální a čtenářské Podpora kvality vzdělávání prostřednictvím monitorování výsledků vzdělávání Další vzdělávání pedagogických pracovníků Další vzdělávání v rámci celoživotního učení Vzdělávání pro udržitelný rozvoj

38 oddělení rozvoje vzdělávání Krajského úřadu Moravskoslezského kraje
Děkuji za pozornost. Daniel Cinař tel oddělení rozvoje vzdělávání Krajského úřadu Moravskoslezského kraje


Stáhnout ppt "Legislativní změny novela školského zákona zákonem č. 178/2016 Sb., která mj. zavádí jednotnou přijímací zkoušku do oborů vzdělání s maturitní zkouškou."

Podobné prezentace


Reklamy Google