Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Uměleckonaučná literatura
Mgr. Jana Křehlíková
2
Uměleckonaučná literatura
non fiction literatura faktu vzestup od 60. let 20. stol. zdroje: memoárová lit. cestopisy reportáže odborně popularizační a naučná lit.
3
Definice uměleckonaučné lit.
postupy umělecké slovesnosti při sdělování obsahů noetických emocionální aspekt autorský záměr stimulovat nejsou zcela ostré a jasné hranice non fiction literatury reakce na rozvíjející se racionální schopnosti dětí a jejich identifikační a anticipační zaměření vyrovnává působení základní konvence beletrie
4
Ján Sedlák vylučuje umělecký úmysl jako základ výstavby textu
vzbuzovat a prohlubovat čtenářův zájem o problémy jednotlivých věd ukazovat perspektivy jednotlivých vědních disciplín ukazovat krásu a ušlechtilost vědeckého bádání vzbuzovat úctu k schopnostem člověka vzrušovat ne uměleckou fikcí, ale dramatickými životními fakty
5
Třídění uměleckonaučné lit.
podle obsahu a zaměření (přírodovědná, zeměpisná, společenskovědní, historická, literatura faktu o technice, umění, sportu...) dospělý x dítě cíl: poskytnout dětskému čtenáři přiměřené informace rozšiřující jeho intelektuální obzor; rozvíjet jeho myšlení, názory, postoje
6
Z historie uměleckonaučné lit.
Lucretius: De rerum natura antika: není rozdíl mezi vědou a uměním Komenský: Orbis pictus přímý předchůdce: literatura vzdělávací a didaktická osvícenství
7
Dělení tematické okruhy výkladová a narativní literatura faktu
encyklopedická a narační literatura faktu
8
Cestopis deskriptivně narativní próza důležitá úloha vypravěče
fingovaný cestopis (beletrie) deníkový epistolární
9
Naučná pohádka, povídka, črta
téma: příroda a zvířata naučná pohádka blízká pohádce zvířecí i z oblasti techniky naučná povídka koncepce životního příběhu, osudu, portrétu lyrická etuda citový vztah nebo prožitek
10
Encyklopedie odborné vědeckopopulární pro mládež
většinou abecední řazení výkladová metoda
11
Literatura Genčiová, M.: Literatura pro děti a mládež (ve srovnávacím žánrovém pohledu). Praha: SPN, 1984. Chaloupka, O.-Nezkusil, V.: Vybrané kapitoly z teorie dětské knihy III. Praha: Albatros, 1979. Kreislová, A.: Úvod do studia literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem: PF, 1983.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.