Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
2
Sčítání lidu domů a bytů 2011
Tisková konference Sčítání lidu domů a bytů 2011
3
Základní termíny 26. února 2011 Začíná fungovat bezplatná linka sčítání lidu 87 97 02 (v provozu denně od 8 do 22 hodin) První informace od sčítacího komisaře ve schránce (mezi 26. únorem a 7. březnem) 7. března Sčítací komisaři začínají roznášet formuláře 25./26. března Rozhodný okamžik 26. března Začíná sběr formulářů a vyplňování na internetu 14. dubna Končí sběr formulářů 20. dubna Končí provoz bezplatné linky
4
Jak poznám sčítacího komisaře
Do každé schránky vhodí leták a lísteček s termínem návštěvy (lísteček obsahuje také jméno a číslo průkazu komisaře, termín návštěvy zvolí komisař v pracovní dny od 16 do 20 hodin nebo o víkendech) Seznamy sčítacích komisařů, včetně kontaktů a sčítacích obvodů, budou vyvěšeny na úředních deskách všech obcí v ČR a na Každý sčítací komisař bude mít modrou brašnu přes rameno s velkým žlutým logem České pošty Každý komisař musí při návštěvě aktivně předložit průkaz sčítacího komisaře společně s občanským průkazem (či jiným dokladem totožnosti) Kdykoliv je možné ověřit pravost komisaře na bezplatné lince
6
Jaké přinese komisař formuláře
Zelený sčítací list osoby (každý člověk v domácnosti dostane svůj vlastní) Žlutý bytový list (každá domácnost dostane jeden společný) Oranžový domovní list (domovní list dostanou pouze majitelé nebo správci domů)
7
Rozhodný okamžik Půlnoc z 25. na 26. března 2011
Informace do sčítacích formulářů se vyplňují podle skutečnosti platné v tento rozhodný okamžik. Příklad: Pokud se miminko narodilo dvě hodiny po půlnoci, ještě nebylo v rozhodný okamžik na světě a do sčítání se nepočítá. Pokud se ale narodilo hodinu před půlnocí, v rozhodný okamžik mezi námi bylo a je třeba jej do sčítání uvést.
8
Jak odevzdat vyplněné formuláře
Při předávání formulářů si domácnost s komisařem domluví, jak bude chtít vyplněné formuláře mezi 26. březnem a 14. dubnem odevzdat: Elektronické vyplnění na internetu na Osobní odevzdání komisaři Pokud preferujete tuto cestu, komisař si s vámi hned domluví termín schůzky, kdy přijde formuláře vyzvednout. Pokud komisaře kdokoliv požádá o pomoc s vyplněním, vždy takovému člověku vyjde vstříc a při návštěvě, kdy přijde vyplněné formuláře vyzvednout, rodině pomůže se vším, s čím bude potřeba. Odeslání poštovní obálkou do P. O. Boxu ČSÚ Pokud vyberete tuto možnost, předá vám komisař obálku formátu A4 s předtištěnou adresou, kterou je možné vhodit do kterékoliv poštovní schránky. Domácnost v tomto případě neplatí žádné poštovné.
9
Časté dotazy Musím převzít formuláře osobně?
Formuláře předají komisaři rodině vždy osobně proti podpisu. Za celou domácnost může převzít formuláře jedna osoba starší patnácti let. Co když se mi nehodí navržený termín a nemohu být v danou dobu doma? Vůbec nic se v takovém případě neděje. Pokud vás komisař nezastihne, navrhne vám lístečkem vhozeným do schránky druhý termín návštěvy, který navíc můžete změnit na bezplatné lince tak, aby vám vyhovoval. Pokud by vás komisař nezastihl ani podruhé, najdete ve schránce lísteček, že si můžete formuláře až do 14. dubna vyzvednout na tzv. sběrném místě, což bude v praxi jedna z větších pošt v regionu. Co když vůbec nebydlím na trvalém bydlišti? Komisaři půjdou do všech domácností v celé zemi, včetně rekreačních objektů. Potkají vás tedy tam, kde se skutečně nacházíte. Z tohoto pohledu není trvalé bydliště důležité.
10
Elektronické vyplňování na internetu
Nejjednodušší a nejrychlejší způsob vyplnění formulářů Od 26. března na K přihlášení potřebujete kódy z papírových formulářů, které vám přinesl sčítací komisař Potřebný software: Adobe Reader či Adobe Acrobat verze 9.0 a vyšší (potřebné verze Adobe Reader bude možné stáhnout zdarma na stránkách Vyplněné formuláře nebude možné kvůli ochraně osobních dat na počítači vůbec uložit Po odeslání se automaticky vygeneruje potvrzení, že data byla v pořádku odeslána
11
Přihlašovací kódy pro vyplňování online
12
Když potřebuji poradit
Telefon: (v provozu denně 8 – 22 hod od 26. února do 20. dubna 2011) Web: Komisař: Základní povinností komisaře je poradit a pomoci s vyplňováním formulářů každému, kdo bude tuto pomoc potřebovat Od nemocného, staršího či nevidomého člověka budou komisaři připraveni nechat si informace nadiktovat a formuláře za ně kompletně vyplní.
13
Bezpečnost sčítání Všechna data se bez výjimky anonymizují
Papírové formuláře budou nenávratně skartovány specializovanými firmami s náležitými certifikáty od NBÚ Sčítacími komisaři jsou pracovníci České pošty, sběrnými místy formulářů jsou pobočky České pošty Při dopravě formulářů bude pošta nakládat s formuláři jako s cennými zásilkami s mimořádnou ochranou Elektronické odesílání je zabezpečeno řadou opatření a moderních technologií, aby se k odesílaným datům nemohl dostat nikdo cizí Úřad pro ochranu osobních údajů plánuje kontroly zpracování získaných dat
14
Sčítání lidí bez domova
Základní otázka: Kdo jsou lidé bez domova? Poprvé v historii se ČSÚ pokusí získat základní informace o lidech bez domova v celé zemi. Zatím obdobná data v ČR neexistovala. Ve spolupráci se Sdružením azylových domů v ČR a s Asociací poskytovatelů sociálních služeb v ČR Azylové domy Domy na půli cesty Noclehárny Nízkoprahová denní centra
15
Jak výsledky ze sčítání pomáhají
Cílem sčítání lidu není jen zjistit, zda v ČR žije 10 či 10,5 milionu lidí. Výsledky sčítání ve skutečnosti pomáhají každý den stovkám z nás. Hasiči a záchranáři Podle sčítání lidu se určuje, kolik lidí je v konkrétních lokalitách v případě požáru potenciálně ohroženo a podle toho se stanovuje velikost zásahové jednotky i rychlost dojezdu na místo. Zároveň jsou pro hasiče velmi důležité informace, z čeho jsou domy postaveny, jak jsou vysoké, kolik v nich žije lidí atd. Povodně Podle dat ze sčítání lidu se zjišťuje, kolik je v kterých oblastech povodní ohroženo lidí a majetku a podle toho se pak připravují protipovodňová opatření. Skutečné bydliště bez ohledu na trvalé přihlášení k pobytu Jedině sčítání lidu umí starostům a primátorům odpovědět na otázku, kolik lidí v dané obci skutečně žije bez ohledu na to, zda jsou tam trvale hlášeni, nebo ne. Dopravní obslužnost Podle informací o dojížďce obyvatel upravuje řada měst a regionů trasy a jízdní řády veřejné dopravy.
16
Jak výsledky ze sčítání pomáhají
Očkovací vakcíny pro děti Ministerstvo zdravotnictví podle dat ze sčítání plánuje, kolik má objednat očkovacích vakcín pro děti v České republice. Data ze sčítání jsou klíčová především pro správné počty vakcín. Školy a školky Podle dat ze sčítání (a navazujících projekcí obyvatel) lze snadno vypočítat, ve kterých lokalitách budou v příštích letech školní či předškolní děti a kolik jich bude. Získáme tak informace, jaká bude nutná kapacita tříd ve školkách a školách. Práva národnostních menšin Otázka na národnost je ve formulářích sčítání lidu sice dobrovolná, ale pokud se v některé z obcí přihlásí k určité národnostní menšině alespoň 10 % (v kraji 5 %) obyvatel, získává menšina právo na vícejazyčné názvy a označení, obec musí zřídit výbor pro národnostní menšiny atd. Informace o kvalifikované pracovní síle Údaje ze sčítání lidu přinesou podrobné informace, jaká je v kterých místech ČR kvalifikovaná pracovní síla. Jsou to velmi důležitá data, která firmy kombinují s aktuálními informacemi z úřadů práce, když se rozhodují, kde otevřou svoji pobočku či závod, aby v daném regionu našly zaměstnance s potřebnou kvalifikací.
17
Jak výsledky ze sčítání pomáhají
Část z výnosů daní, kterou získají obce do obecních rozpočtů Ministerstvo financí využívá data ze sčítání (průběžně upravovaná o aktuální demografickou statistiku) k přerozdělení podílu výnosu z daní, který připadne obcím. Čím více osob je v obci sečteno, tím roste objem peněz, na které může obec dosáhnout. Čerpání peněz z EU Evropská unie bude členským zemím nově přerozdělovat unijní peníze a dotace pouze podle výsledků sčítání lidu v roce Země, která dodá nekvalitní, neúplné či chybné údaje, se může připravit o desítky milionů eur z evropské pokladny. Protihluková opatření Data ze sčítání jsou důležitá při posuzování hlukové zátěže a při tvorbě hlukových map, které ukazují, jaká část obyvatel je (anebo v případě nových projektů může být) zasažena nadměrným hlukem. Podle těchto map se pak připravují protihluková opatření a zároveň slouží jako podklad pro žádosti o dotace na protihluková opatření. Živnostníci, podnikatelé a firmy Ti všichni získají díky sčítání velmi dobrý přehled, ve kterých lokalitách budou lidé potřebovat jejich služby a kolik mají v regionu potenciálních zákazníků.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.