Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠkolaStřední zemědělská a veterinární škola Lanškroun Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuInovace a zkvalitnění výuky Číslo šablonyIII/2.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠkolaStřední zemědělská a veterinární škola Lanškroun Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuInovace a zkvalitnění výuky Číslo šablonyIII/2."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaStřední zemědělská a veterinární škola Lanškroun Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0242 Název projektuInovace a zkvalitnění výuky Číslo šablonyIII/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo výukového materiáluVY_32_INOVACE_01 A 05 AutorMgr. Martina Dolečková Tematický celekPsychologie Výuková oblastNeurózy Datum výroby4. 4. 2013 Anotace Tento materiál seznámí žáky s tím, co to neurózy jsou, jaké tam patří, jak se projevují a jak se léčí. Použité pomůckyVýukový materiál, dataprojektor.

2  Duševní onemocnění, při kterém pacient zažívá stavy úzkosti (porucha je to tehdy, když úzkost pacient pociťuje v situacích, které většina lidí nepovažuje za stresové)  Nenarušuje schopnost racionálního myšlení!!!  Je to vůbec nejčastější porucha osobnosti  Další příznaky: bolesti hlavy, tiky, zvracení, okusování nehtů, koktavost, bolest zad…

3  Silný otřes (úmrtí v rodině, šikana, znásilnění), dlouhodobé působení traumatických vlivů (špatná výchova – nedostatek citu, přehnané požadavky rodičů, nesoulad mezi rodiči…), někdy také jsou neurózy dědičné  Postižený si poruchu uvědomuje a snaží se jí zbavit!!!

4  1.Neurastenie - nejvýraznějším příznakem je chronická únava (člověk je unavený dny, týdny a měsíce bez zjevné příčiny), poruchy vnitřních orgánů (činnost srdce, pocení – studený pot, průjem – bez virů a bacilů, červenání se…)  K tomu se přidává citlivost, labilita – celková nervozita  Také jsou časté poruchy spánku – člověk je hodně unavený, nervózní a to mu brání normálně pracovat, také se ostatním jeví jako nějaký divný (jsou narušeny sociální vztahy a vazby)  Léčí se psychoterapií

5

6  2.obsedantně kompulsivní porucha – pacient má vtíravé myšlenky (obsese), které navozují úzkost a nepohodu  Tito lidé jsou vlastně takoví kontroloři – několikrát za noc vstanou, aby zkontrolovali, jestli jsou zavřené všechny dveře, než odejdou do práce, několikrát se vrátí, aby se ujistili, že jsou všechny spotřebiče vypnuté  Druzí jsou zase puntíčkáři – několikrát za sebou se sprchují, aby ze sebe smyly choroboplodné zárodky, každý den vysmýčí celý byt, aby nikde nebylo ani smítko (není to zdravé, nějaké bakterie v bytě být mají kvůli imunitě)

7  Kompulze – jsou neodolatelná nutkání provést určitý čin nebo rituál, který zmenšuje úzkost  Tyto činy nejenže obtěžují okolí, ale také samotné pacienty, protože nestíhají to, co by stíhat běžně měli, mohou mít i tělesné obtíže (ekzémy…), přenášejí zodpovědnost za rituály na členy rodiny  Pacient si uvědomuje nesmyslnost svého počínání, ale není schopen si pomoci

8

9  Když řídil vůz, zastavil a kontroloval, jestli nezajel člověka, dítě  Než spláchnul záchod, prohlížel mísu, jestli tam nespadl živý hmyz – aby nezabil živého tvora  Kontroloval dveře, okna…, jestli je všechno zavřeno  Nenosil svou malou dcerku po betonu, aby s ní neupadl a nezabil ji  Tyto rituály dělal průměrně 4 hodiny denně!!!

10  Systematická desenzibilizace – měl si pod dohledem představovat scény, kterých se obával  Poté dostával domácí úkoly – skutečně musel tyto situace absolvovat (nosit dcerku v náručí po betoně, zavírání dveří a oken jen jednou), dokud jeho úzkost neopadne  Tři roky po léčbě Michal kontroluje denně už jenom 10 minut!!!  Také se dá léčit antidepresivy (klomipramin)

11  Na výskyt OCD má vliv jak dědičnost, tak způsob výchovy v rodině, zejména přehnaný důraz na čistotnost, pořádek a kontrolu  Podle rodinných studií trpí až 35 % příbuzných prvního stupně rovněž OCD  Co však svědčí pro genetický přenos ještě více, je významně vyšší shoda u jednovaječných dvojčat, než je tomu u dvojvaječných

12  Obsedantně-kompulzivní porucha (dále OCD – obsessive-compulsive disorder) je po depresi druhou nejčastěji se vyskytující psychickou poruchou  Postihuje 2–3 % celkové populace a vyskytuje se ve stejné míře mezi muži i ženami  Onemocnění obvykle začíná v dětství nebo raném mládí, nejčastěji mezi 18. a 25. rokem života

13  3.fobie - výrazný strach z podnětu nebo situace, které většina lidí nepovažuje za zvláště nebezpečné  Jedinec si svůj nepřiměřený strach uvědomuje, ale přesto prožívá úzkost nebo paniku – takový strach mu vážně narušuje běžný život (žena na sídlišti má strach z uzavřených prostor – nevleze za celý život do výtahu, muž, který má strach z cizích lidí za celý život nenavštíví divadlo…)  Počátek fobie bývá v dětství (v dospělosti obvykle spontánně odezní)  Příčinou může být vrozená úzkostnost (30-40% případů) nebo traumatický zážitek  Fobie jsou způsobeny zpravidla psychickou poruchou  celoživotní výskyt 10% (jde o velmi rozšířenou úzkostnou poruchu), u mužů 4%, u žen 6-7%

14  Arachnofobie – strach z pavouků  Klaustrofobie – strach z uzavřených prostor  Xenofobie – strach z cizinců  Hypnofobie – strach ze spánku  Akrofobie – strach z výšky  Mysofobie – strach ze špíny  Gamofobie – strach ze sňatku  Tokofobie – strach z porodu (u žen)  Fobií je strašná spousta druhů (viz Psychologický slovník)!!!

15

16  1.psychoterapie skupinová – formou vyprávění si vlastních zážitků a posloucháním zážitků těch druhých by si měl postupně člověk uvědomovat absurditu svých vlastních strachů  2.postupné přivykání situacím – třeba u arachnofobie navštívit zverimex a pozorovat obrovské sklípkany – poté má člověk pocit, že ti jeho doma nejsou až tak strašní…

17  4.hysterie – vyznačuje se výkyvy v emocionální oblasti, zvýšený je výskyt fantazie  Tento člověk se na sebe snaží vztáhnout pozornost, není vůči sobě kritický  Před ostatními si hraje na to, že má jen ty nejlepší vlastnosti, aby udělal dobrý dojem  Je to egoista, dělá, že mu okolí nerozumí, že ho nechápe, je afektovaný a trpí různými manýry  Je emočně labilní – nepřiměřeně reaguje i na sebemenší podněty, neadekvátně se chová, zkratkovitě jedná – může to končit až hysterickým záchvatem s poruchami vědomí

18  Hysterie může být součástí poruchy osobnosti (hysterická psychopatie) projevující se neustále způsobem chování a jednání (značná prolhanost, intrikánství, předstírání)  Důsledek drastického zážitku (hysterická reakce)  Důsledek dlouhodobě neuspokojivé situace (hysterická neuróza)  Hysterie častěji postihuje ženy, původně lékaři spojovali uvedené jevy s pohlavními orgány ženy (děloha – řecky hystera); dnes se soudí, že půjde o poruchu v určitých oblastech mozku (hypothalamu, limbickém systému)

19  V léčbě se užívá kombinace psychoterapie, hypnózy a farmakoterapie, u hysterické psychopatie má být pacient(ka) v trvalém kontaktu s psychiatrem  Za vypjatých okolností (např. při velké katastrofě) může hystericky reagovat i větší skupina lidí najednou.

20

21  1.Co jsou to neurózy?  2.Jaké jsou nejčastěji příčiny neuróz?  3.Co je to obsese?  4.Co je to kompulze?  5.Vysvětli projevy neurastenie.  6.Jak bys popsal dva nejčastější typy lidí trpící OCD?  7.Vyjmenuj alespoň 5 fobií a vysvětli je.  8.Které pohlaví častěji postihuje hysterie?  9.Charakterizuj pojem hysterie.  10.Jak se nejčastěji léčí neurózy?

22  1.Duševní onemocnění, kdy pacient zažívá stavy úzkosti provázené tiky, koktavostí, bolestí zad či hlavy. Pacient si nemoc uvědomuje, není narušena schopnost myšlení.  2.Silný otřes, dlouhodobé působení negativních vlivů, někdy také dědičnost.  3.Vtíravá myšlenka.  4.Neodolatelná nutkání provést určitý čin.  5.Chronická únava, poruchy v činnosti vnitřních orgánů, zvýšená citlivost, nervozita, poruchy spánku.  6.Jsou to tzv. kontroloři a čističi (puntíčkáři).  7.Arachnofobie – pavouci, klaustrofobie – uzavřené prostory, xenofobie – cizinci, hypnofobie – spánek, akrofobie – výšky.  8.Ženy.  9.Výkyvy v citové oblasti, vysoká fantazie, egoismus, bájné lhaní, dělání se lepším, než jsem, nepřiměřené reakce na podněty…  10.Psychoterapií (individuální či skupinovou), domácími úkoly, psychofarmaky.

23  http://imageproxy.jxs.cz/~nd05/jxs/cz~/631/448/2cafc47b20_864 88482_o2.jpg http://imageproxy.jxs.cz/~nd05/jxs/cz~/631/448/2cafc47b20_864 88482_o2.jpg  http://cs.wikipedia.org/wiki/Neurastenie http://cs.wikipedia.org/wiki/Neurastenie  http://i.iinfo.cz/images/75/obsese-1.jpg http://i.iinfo.cz/images/75/obsese-1.jpg  http://www.vitalia.cz/clanky/obsedantne-kompulzivni-porucha/ http://www.vitalia.cz/clanky/obsedantne-kompulzivni-porucha/  http://cs.wikipedia.org/wiki/Fobie http://cs.wikipedia.org/wiki/Fobie  http://www.naturfoto.cz/fotografie/ostatni/lovcik-vodni-2544.jpg http://www.naturfoto.cz/fotografie/ostatni/lovcik-vodni-2544.jpg  http://www.tyden.cz/obrazek/vytah-47934a08d4c39.jpg http://www.tyden.cz/obrazek/vytah-47934a08d4c39.jpg  http://cs.wikipedia.org/wiki/Hysterie http://cs.wikipedia.org/wiki/Hysterie  http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Hysteria.j pg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Hysteria.j pg  ŠTEFANOVIČ, Jozef. Psychologie pro gymnázia. 1987. vyd. Praha: SPN, 1987.  ATKINSONOVÁ, R. A. a kol.. Psychologie. 1995. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-35-X.


Stáhnout ppt "ŠkolaStřední zemědělská a veterinární škola Lanškroun Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuInovace a zkvalitnění výuky Číslo šablonyIII/2."

Podobné prezentace


Reklamy Google