Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Odborná konference „Veřejná služba“ 20. 6. 2017
Legislativní zakotvení veřejné služby a jeho historie Odborná konference „Veřejná služba“
2
Myšlenka veřejné služby
(2008) Iniciativa měst a obcí (zástupců, starostů…)
3
První koncepce veřejné služby (2008)
Zákon o dobrovolnické službě Zákon o zaměstnanosti
4
První informace obcím o veřejné službě (listopad 2008)
Informace zpracovaná MPSV byla rozeslána prostřednictvím Ministerstva vnitra všem obcím v České republice
5
Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi
Vznik veřejné služby ( ) Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi § 18a Veřejná služba
6
Pojetí veřejné služby (2009 - 2011)
Organizace obec (možnost delegace na příspěvkové organizace nebo další subjekty). Veřejná služba je vykonávána osobami v hmotné nouzi. Pomoc v obci v záležitostech, které jsou v zájmu obce. Různorodé činnosti na veřejné službě. Pracovněprávní předpisy – pracovní doba, doba odpočinku, bezpečnost a ochrana zdraví. Pojistná smlouva (škoda na majetku nebo na zdraví). Možná dotace na pojistné od MPSV. Příspěvek na vytvoření pracovních příležitostí v rámci veřejně prospěšných prací (zajištění organizace veřejné služby). Příspěvek na zapracování (1 měsíc).
7
Pojetí veřejné služby (2009 - 2011)
Za výkon veřejné služby nenáleží odměna. Bonifikace nebo sankce na příspěvku na živobytí po 6 měsících jeho pobírání OSOBA Žádná aktivita po 6 měsících pobírání příspěvku na živobytí (existenční minimum) Navýšení za aktivitu (příjem z výdělečné činnosti, 20 h veřejné služby aj.) po 6 měsících pobírání příspěvku na živobytí Navýšení za 30 a více hodin veřejné služby JEDNOTLIVEC (nemá majetek, nemusí uplatňovat pohledávky a nároky) 2 020 Kč 3 126 Kč o 553 Kč RODINA – 1. osoba 2 880 Kč o 430 Kč RODINA – 2. osoba, která není nezaopatřeným dítětem 2 600 Kč o 290 Kč
8
Osoby nemající existenční minimum
osoby starší 68 let, poživatelé starobního důchodu, osoby invalidní v I., II. a III. stupni invalidity, osoby pobírající peněžité dávky nemocenského pojištění z důvodu těhotenství a mateřství, rodiče celodenně, osobně a řádně pečující alespoň o 1 dítě a z důvodu této péče pobírající rodičovský příspěvek, a to po dobu trvání nároku na rodičovský příspěvek a po této době takto pečujícím o dítě, které z vážných důvodů nemůže být umístěno v jeslích nebo v mateřské škole nebo obdobném zařízení, osoby osobně pečující o osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve II., III. a IV. stupni, a to za předpokladu, že v žádosti o příspěvek na péči pro osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby byla uvedena nebo po přiznání příspěvku na péči příslušnému orgánu ohlášena jako osoba poskytující pomoc a tato pomoc je vykonávána v rozsahu nejméně 80 % pracovní doby 40 hodin, nezaopatřené dítě, osoby dočasně práce neschopné, osoby pobírající podporu v nezaměstnanosti nebo podporu při rekvalifikaci, osoby mající příjem z výdělečné činnosti, osoby vykonávající veřejnou či dobrovolnickou službu alespoň 20 h/měsíc.
9
Metodika k veřejné službě
(2009 – 2011) Vydáno několik metodických pokynů pro obce, tiskových zpráv a publikace.
10
Statistiky 2009 - 2011 (průměr za měsíc)
Celkem osob na PnŽ - cca Snížení částky živobytí - cca (20 %) Veřejná služba – cca osob Dobrovolnická služba – cca osob Organizátorů – cca 1 400 Dotace na pojistné (za rok) – cca Kč
11
Sociální reforma 2012
12
Pojetí veřejné služby (2012)
Organizace Úřad práce ČR (možnost dohody s obcí nebo dalším subjektem). Veřejná služba je vykonávána osobami v hmotné nouzi a osobami v evidenci uchazečů o zaměstnání. Pomoc v záležitostech, které jsou v zájmu společnosti. Různorodé činnosti na veřejné službě. Pracovněprávní předpisy – pracovní doba, doba odpočinku, bezpečnost a ochrana zdraví. Pojistná smlouva (škoda na majetku nebo na zdraví). Možná refundace pojistného od ÚP ČR.
13
Pojetí veřejné služby (2012)
Zajištění organizace veřejné služby v rámci veřejně prospěšných prací. Za výkon veřejné služby nenáleží odměna. Odmítne-li osoba nabídku vykonávat veřejnou službu v rozsahu nejvýše 20 h týdně v případě, že je vedena v evidenci uchazečů o zaměstnání nepřetržitě déle než 2 měsíce sankční vyřazení z evidence ÚP ČR.
14
Veřejnou službu vykonalo – cca 37 760 osob
Statistiky k Organizátorů – cca 3 350 Veřejnou službu vykonalo – cca 37 760 osob Z tohoto počtu jich nastoupilo do zaměstnání, přičemž 509 na pracovní místa podpořená prostřednictvím veřejně prospěšných prací.
15
Ústavní soud Listopad 2012 – nález ÚS
Prosinec 2012 – zrušení § v zákoně o zaměstnanosti
16
Veřejná služba 2013 - 2017 Vykonávána v počtu desítkách osob
Žádná bonifikace a sankce na dávkách Senátorský návrh novely zákona o pomoci v hmotné nouzi – návrat principů VS před rok 2012 (MPSV snaha o protektivní prvky – nebyly přijaty)
17
Rozsudek Nejvyššího soudu ČR č. j. 21 Cdo 1851/2016 ze dne 6. 12. 2016
Náhrada mzdy za vykonanou veřejnou službu v roce 2012 (Technické služby) Obecně lze konstatovat, že rozsudek se týká jiné právní úpravy, než je právní úprava současná, Rozsudek posuzuje obsah jednoho konkrétního právního vztahu a vychází z podmínek jedné konkrétní smlouvy, tj. nelze ho bez dalšího zobecňovat.
18
Pojetí veřejné služby 2017 Novela zákona o pomoci v hmotné nouzi účinná od Organizace Úřad práce ČR (možnost dohody s obcí nebo dalším subjektem). Veřejná služba je vykonávána osobami v hmotné nouzi a osobami v evidenci uchazečů o zaměstnání. Pomoc v záležitostech, které jsou v zájmu společnosti. Různorodé činnosti na veřejné službě. Pracovněprávní předpisy – pracovní doba, doba odpočinku, bezpečnost a ochrana zdraví. Pojistná smlouva (škoda na majetku nebo na zdraví). Možná refundace pojistného od ÚP ČR. Až Kč na ochranné pomůcky a pracovní prostředky. Přihlíží se k dosaženému vzdělání a profesní praxi osoby.
19
Pojetí veřejné služby 2017 Zajištění organizace veřejné služby v rámci veřejně prospěšných prací. Za výkon veřejné služby nenáleží odměna. Bonifikace nebo sankce na příspěvku na živobytí po 6 měsících jeho pobírání. OSOBA Žádná aktivita po 6 měsících pobírání příspěvku na živobytí (existenční minimum) Navýšení za aktivitu (příjem z výdělečné činnosti, 20 h veřejné služby aj.) po 6 měsících pobírání příspěvku na živobytí Navýšení za 30 a více hodin veřejné služby JEDNOTLIVEC (nemá majetek, nemusí uplatňovat pohledávky a nároky) 2 200 Kč 3 410 Kč o 605 Kč RODINA – 1. osoba 3 140Kč RODINA – 2. osoba, která není nezaopatřeným dítětem 2 830 Kč
20
Osoby nemající existenční minimum
osoby starší 68 let, poživatelé starobního důchodu, osoby invalidní v II. a III. stupni invalidity, osoby pobírající peněžité dávky nemocenského pojištění z důvodu těhotenství a mateřství, rodiče celodenně, osobně a řádně pečující alespoň o 1 dítě a z důvodu této péče pobírající rodičovský příspěvek, a to po dobu trvání nároku na rodičovský příspěvek a po této době takto pečujícím o dítě, které z vážných důvodů nemůže být umístěno v jeslích nebo v mateřské škole nebo obdobném zařízení, osoby osobně pečující o osobu závislou na pomoci jiné fyzické osoby ve II., III. a IV. stupni a tyto osoby závislé; u dětí do 10 let věku i I. stupeň, nezaopatřené dítě, osoby dočasně práce neschopné, osoby pobírající podporu v nezaměstnanosti nebo podporu při rekvalifikaci, osoby výdělečně činné, zaměstnanec, kterému nebyla v termínu vyplacena mzda nebo odměna, osoby, které se prokazatelně účastní na projektech organizovaných KrP ÚP, osoby vykonávající veřejnou službu alespoň 20 h/měsíc.
21
Smysl veřejné služby rozšíření možností zachování pracovních dovedností a obnovení pracovních návyků dlouhodobě nezaměstnaných udržení pracovní disciplíny, zvýšení možnosti k uplatnění na trhu práce rozšíření sociálních kontaktů, využití potenciálu dlouhodobě nezaměstnaných, zvýšení jejich společenského statutu účast na aktivitách obce, omezení nelegální práce aj.
22
Mgr. Petr Beck Odbor nepojistných sociálních a rodinných dávek MPSV
Děkuji za pozornost Mgr. Petr Beck Odbor nepojistných sociálních a rodinných dávek MPSV
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.