Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Daňový systém České republiky 1, 2 Úvod do zdanění
Ing. Yvona Legierská
2
Literatura Povinná VANČUROVÁ, A., LÁCHOVÁ, L. Daňový systém ČR Praha: VOS, s. ISBN KUBÁTOVÁ, K. Daňová teorie a politika. 6. aktualiz. vydání. Praha: Wolters Kluwer, s. ISBN Doporučená VYBÍHAL, V. a kol. Mzdové účetnictví 2015, praktický průvodce. 18. vyd. Praha: Grada Publishing, s. ISBN DUŠEK, J. DPH 2015, zákon s přehledy. Praha: Grada Publishing, s. ISBN
3
Obsah předmětu Úvod do daňové problematiky.
Klasifikace a funkce daní, daňová harmonizace a konkurence, daňová kvóta, základní prvky daňové techniky. Zdravotní a sociální pojištění. Zdaňování příjmů fyzických osob. Specifika zdaňování příjmů z nezávislé a závislé činnosti. Zdaňování příjmů právnických osob. Daňové odpisování majetku. Daňově uznatelné a neuznatelné náklady. Majetkové daně. Spotřební a ekologické daně. Daň z přidané hodnoty – tuzemsko. Daň z přidané hodnoty – intrakomunitární plnění, dovoz a vývoz
4
1. Úvod do daňové problematiky.
5
Daňová soustava v ČR Popis jednotlivých daní
6
Prameny daňového práva
Ústavní základy Listina základních práv a svobod – čl.11 odst.5: „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona“ 2) Ostatní vnitrostátní prameny daňové zákony Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů Zákon č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů Zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí Zákonné opatření Senátu č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty Zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních Zákon č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů (ekologické daně) Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
7
Prameny daňového práva
podzákonné normy – vyhlášky MF (minimálně) metodické pokyny - v praxi se můžeme setkat s tzv. daňové pokyny ministerstva financí – nejsou právními normami a postrádají obecnou závaznost, ministerstvo je vydává ke sjednocení interpretační praxe daňových zákonů ze strany finančních orgánů a pouze pro ty jsou závazné, nemohou zakládat práva ani povinnosti subjektů nepodřízených ministerstvu financí
8
Prameny daňového práva
3) Mezinárodní smlouvy – např. o zamezení dvojího zdanění 4) Evropské právo – v souvislosti se vstupem České republiky do EU od Obecně lze konstatovat, že spolupráce v oblasti daní je zakotvena již v zakládacích smlouvách Evropského společenství a je neustále rozšiřována, a to zejména v oblasti nepřímých daní (harmonizace). Přímé daně zůstávají v kompetencích národních vlád a jejich harmonizační proces stagnuje (konkurence).
9
Daňový systém, jeho charakteristika a geneze
Daňový systém a požadavky na něho kladené. Český daňový systém od roku 1993. Daňový systém 1. Daňový systém, jeho charakteristika a geneze
10
Daňový systém a požadavky na něho kladené
Daňový systém je systémem zahrnujícím všechny daně, které se na daném (státním) území vybírají. Na daně a daňový systém jsou kladeny zpravidla tyto požadavky : daňová spravedlnost; daňová efektivnost; právní úroveň (kvalita, perfektnost); jednoduchost a srozumitelnost; správné ovlivňování chování ekonomických subjektů. Daňový systém 1.Daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.1. Daňový systém a požadavky na něho kladené
11
Daňový systém a požadavky na něho kladené
Daňová spravedlnost spočívá v tom, že objem prostředků, kterým každý subjekt přispívá do veřejných rozpočtů, by měl odpovídat jednak jeho možnostem a jednak prospěchu, který pociťuje ze spotřeby služeb poskytovaných státem nebo územními samosprávami. Princip tedy řeší problematiku rozdělení daňového břemene mezi jednotlivé poplatníky. Daňový systém 1. Daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.1. Daňový systém a požadavky na něho kladené
12
Daňový systém a požadavky na něho kladené
V souvislosti s daňovou spravedlností se uplatňují 2 principy, resp. přístupy ke zdaňování, a to : princip platební schopnosti (zdaňování podle schopnosti daňové úhrady); princip prospěchu (zdaňování podle užitku). Princip platební schopnosti znamená, že každý má přispívat na veřejné výdaje právě tolik, kolik odpovídá jeho možnostem, tj. podle své platební kapacity. Princip prospěchu znamená, aby daně platil ten, kdo má užitek z veřejných služeb (např. silniční daň provozovatelé motorových vozidel). Daňový systém 1. Daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.1. Daňový systém a požadavky na něho kladené
13
Daňový systém a požadavky na něho kladené
Daňová efektivnost především znamená, aby ztráta prostředků vznikající na straně daňového subjektu z titulu výběru daně se co nejvíce přiblížila objemu získaných příjmů veřejných rozpočtů (tj. aby byly co nejnižší zejména administrativní náklady zdanění). Přímé a nepřímé administrativní náklady. Daňový systém 1. Daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.1. Daňový systém a požadavky na něho kladené
14
Daňový systém a požadavky na něho kladené
Právní úroveň, jednoduchost a srozumitelnost daňových zákonů je nezbytným požadavkem pro řádný a účinný výběr daně. Každý daňový subjekt by měl dopředu přesně znát rozsah svých daňových povinností. Daňový systém 1. Daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.1. Daňový systém a požadavky na něho kladené
15
Daňový systém a požadavky na něho kladené
Správné ovlivňování chování ekonomických subjektů znamená především podporu podnikatelských aktivit, preferenci investování před spotřebou, podporu ekonomických aktivit šetrnějších k životnímu prostředí. Daňový systém 1. Daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.1. Daňový systém a požadavky na něho kladené
16
Český daňový systém od roku 1993
Český daňový systém vznikl k a prošel určitým vývojem. Jeho vznik byl spojen s naplněním strategie radikální ekonomické reformy zabezpečující přechod ekonomiky na tržně orientované hospodářství. Daňový systém přinesl oproti předcházejícím daňovým systémům podstatné změny zejména v těchto oblastech : Český daňový systém 1. Český daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.2. Český daňový systém od roku 1993
17
Český daňový systém od roku 1993
v soustavě daní; ve vymezování základny zdanění; v daňových sazbách; v okruhu poplatníků a plátců; v oblasti osvobození od daně; v nezdanitelných částech základu daně; ve slevách na dani. Český daňový systém 1. Český daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.2. Český daňový systém od roku 1993
18
Český daňový systém od roku 1993
Český daňový systém zahrnuje tyto daně : daně z příjmů (fyzických osob a právnických osob); daň z nemovitých věcí; daň silniční; daň z nabytí nemovitých věcí (daň z nemovitostí ); daň dědická, daň darovací a daň z převodu nemovitostí (1993 až 2013); daň z přidané hodnoty; daně spotřební; daně ekologické (od ). Český daňový systém 1. Český daňový systém, jeho charakteristika a geneze 1.2. Český daňový systém od roku 1993
19
Daňová soustava v ČR od r.1993
DANĚ PŘÍMÉ 1. Z příjmů FO, PO Daň z příjmů 2. Majetkové Daň z nemovitostí z nemovitých věcí (od 2014) Daň dědická, darovací a z převodu nemovitostí Daň z nabytí nemovitých věcí (od 2014) Daň silniční DANĚ NEPŘÍMÉ 1. Všeobecné (univerzální) Daň z přidané hodnoty 2. Selektivní Spotřební daně Cla (při dovozu) Ekologické daně (od ) Daňová soustava ČR (daňová reforma z roku 1993) Zdaňují se: příjmy (důchody), spotřeba majetek: ve vlastnictví či v držbě, nabytí majetku, Daně dělíme na přímé a nepřímé 1. přímé daně (zákony z roku 1992 několikrát novelizované, některé z roku 1993) • důchodové (z příjmů): dle poplatníků: a) daň z příjmů fyzických osob b) daň z příjmů právnických osob • majetkové c) daň z nemovitostí, tj. daň z pozemků a daň ze staveb. Zdaňuje majetek ve vlastnictví popřípadě v držbě d) tzv. daně převodové: daň dědická (poplatníkem je dědic ze zákona nebo ze závěti, předmětem daně jsou movité a nemovité věci, cenné papíry aj.), daň darovací (předmět daně podobný jako u daně dědické, získaný bezúplatným darováním) a daň z převodu nemovitostí (poplatníkem je převodce, předmětem je hodnota úplatného převodu vlastnictví k nemovitosti). e) silniční daň – předmětem daně jsou silniční motorová vozidla s SPZ, používaná k podnikatelské činnosti. 2. nepřímé (spotřební) daně • univerzální f) daň z přidané hodnoty (ZDPH z roku 2004) - předmětem jsou veškerá zdanitelná plnění v tuzemsku (dodání zboží, poskytování služeb) a zboží z dovozu ..... • specifické (selektivní) plátci jsou fyzické a právnické osoby, které vyrábějí, dovážejí či vyvážejí vybrané výrobky g) spotřební daně z piva, vína, lihu, uhlovodíkových paliv a maziv, tabákových výrobků (ZSD z roku 2003). h) Clo (při dovozu ze třetích zemí, zdroj rozpočtu EU) Nově od ekologické daně – daň ze zemního plynu, pevných paliv a z elektřiny (plátci jsou výrobci). Daň svěřená a sdílená Tabulka příjmů v roce 2009 a rozpočet 2010
20
Charakteristika a klasifikace daní
Charakteristika daně. Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů. Klasifikace daní. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní
21
Charakteristika daně Daň je zákonem stanovená platba :
nenávratného charakteru; neúčelová; neekvivalentní; vybíraná správci daně ve prospěch veřejných rozpočtů; u které se zpravidla mění forma vlastnictví peněz. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.1. Charakteristika daně
22
Charakteristika daně Forma vlastnictví peněz se mění ze soukromé na veřejnou, protože daně jsou vybírány především ze soukromých zdrojů, tj. od fyzických a právnických osob. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.1. Charakteristika daně
23
Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů
Odvod je zákonem stanovená platba : nenávratného charakteru; neúčelová; neekvivalentní; vybíraná správci daně ve prospěch veřejných rozpočtů; u které se zpravidla nemění forma vlastnictví peněz. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů
24
Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů
Jde o kategorii, jejíž ekonomickou podstatou je přerozdělování peněžních prostředků v rámci státního vlastnictví majetku. Prostřednictvím odvodů je např. odčerpávána část výnosů státních podniků (např. České národní banky). Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů
25
Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů
Poplatek je zákonem stanovená platba, kterou jsou povinny hradit fyzické a právnické osoby za úkony či jinou činnost státních a místních orgánů, k nimž dali poplatníci podnět nebo v jejichž zájmu byl úkon proveden. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů
26
Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů
Věcnou podstatou poplatků je bránit zatěžování státních orgánů zbytečnými úkony. Ekonomickou podstatou poplatků je pak opatřování peněžních prostředků na úhradu veřejných potřeb. Poplatky soudní, správní, místní. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů
27
Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů
Clo je zákonem stanovená platba : nenávratného charakteru; neúčelová; neekvivalentní; vybíraná správci cla při dovozu, průvozu a vývozu zboží ve prospěch veřejných rozpočtů; u které se zpravidla mění forma vlastnictví peněz; Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů
28
Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů
zajišťující zájem státu na kontrole dovozu, vývozu a průvozu zboží; jíž stát odčerpává část prodejní ceny výrobku s přesunutím celního břemene na koupěschopnou poptávku, a to při přechodu zboží přes hranice; která je nástrojem obchodní politiky státu; která má cenotvornou funkci; která může být regulátorem domácí spotřeby. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů
29
Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů
Sociální pojistné je zákonem stanovená platba : nenávratného charakteru; účelová (případně neúčelová); neekvivalentní; vybíraná správou sociálního zabezpečení ve prospěch veřejných rozpočtů; u které se zpravidla mění forma vlastnictví peněz. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů
30
Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů
Sociální pojistné zahrnuje : pojistné na důchodové pojištění; pojistné na nemocenské pojištění; příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Pojistné se stanovuje v % z tzv. vyměřovacího základu zaměstnance nebo OSVČ. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů
31
Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů
Sankční platby zahrnují : pokuty; penále; úroky z prodlení. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.2. Charakteristika dalších veřejných rozpočtů
32
Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů
Půjčka je úvěrový příjem veřejného rozpočtu. Je to návratná nepovinná nepravidelná platba účelového nebo neúčelového charakteru (dle úmyslu vlády financovat projekt nebo deficit rozpočtu).
33
Charakteristika dalších příjmů veřejných rozpočtů
Dar je dobrovolná nenávratná platba účelového nebo neúčelového charakteru do veřejného rozpočtu, často v nepeněžní formě.
34
Příjem, který není příjmem veřejných rozpočtů
Příspěvky na veřejné zdravotní pojištění zabezpečení je zákonem stanovená platba : nenávratného charakteru; neúčelová; neekvivalentní; vybíraná zdravotními pojišťovnami k zabezpečení zdravotní péče; u které se zpravidla mění forma vlastnictví peněz.
35
2. Klasifikace a funkce daní, daňová harmonizace a konkurence, daňová kvóta, základní prvky daňové techniky.
36
Funkce daní Jednotlivé funkce daní jsou odvozeny od funkcí veřejných financí, neboť právě daňové příjmy tvoří jejich nejpodstatnější část a daně tedy plní totožné základní funkce. Těmito základními funkcemi jsou: funkce fiskální funkce alokační funkce (re)distribuční funkce stabilizační
37
Funkce daní Funkce fiskální: cílem daní je vytvořit dostatečný objem zdrojů pro úhradu veřejných výdajů. Tato funkce je funkcí nejstarší a je velmi úzce spjata s funkcí následující. Funkce alokační: část vytvořených zdrojů je užívána pro produkci veřejných statků, které jsou poskytovány buď zcela zdarma nebo za ceny nižší, než jsou vynaložené náklady na jejich produkci. Vloží se tedy prostředky (formou daňových úlev) tam, kam jich trh vkládá málo (př. školství) nebo naopak se odejmou z oblastí, kde jich je buď mnoho či je nutné některé činnosti potlačit (př. zdanění ekologické).
38
Funkce daní Funkce (re)distribuční: bez vlivu státu by působení ekonomiky vedlo ke vzniku velmi výrazných rozdílů v dělení bohatství a celková úroveň by byla velmi nízká. Proto stát (vláda) prostřednictvím daní odebírá část vytvářených důchodů jejich vlastníkům a pomocí plateb různého druhu (transferů) vyrovnává tyto rozdíly. Způsob rozdělování a určení místa použití vytvořených zdrojů je pravděpodobně nejsložitější a politicky (veřejně) nejcitlivější záležitostí.
39
Funkce daní Funkce stabilizační: zdroje získané prostřednictvím daní mohou být použity pro řešení rozdílů, nestability v tržním mechanizmu. Užití zdrojů v ekonomice z úrovně státu pak lze označit za makroekonomický nástroj, kterým jsou tedy i daně.
40
Klasifikace daní Pro potřebu hodnocení daní, jejich významu a dopadu do činnosti těch, kteří daně platí (i těch, kteří řeší jejich užití), je vhodné daně roztřídit podle základních kritérií. Velmi zjednodušeně tedy za základní kriteria členění použijeme odpovědi na otázku KDO, CO, JAK a KOMU platí. Třídění podle: dopadu objektu veličiny adresnosti druhu sazby daňového určení institucionální klasifikace OECD metodiky ESA
41
Klasifikace daní Z hlediska směru dopadu daňového břemene rozlišujeme daně : přímé (daně z příjmů, daň z nemovitých věcí, daň silniční, daně z nabytí nemovitých věcí); nepřímé (daň z přidané hodnoty, daně spotřební, daně ekologické). Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní
42
Klasifikace daní Z pohledu zdaňovaného objektu rozlišujeme přímé daně : důchodového typu; majetkového typu. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní
43
Klasifikace daní Přímé daně důchodového typu zdaňují proměnlivý základ daně (příjem, výnos, zisk, úrok, dividendy) v čase. Daňové břemeno přímo dopadá na poplatníka a nelze jej přenést na jiný subjekt. Tyto daně jsou adresné a respektují majetkovou a důchodovou situaci poplatníka daně. V teorii daní se uvádí, že tyto daně mají v tržní ekonomice do určité míry význam jako vestavěné stabilizátory. V ČR patří k těmto daním daň z příjmů fyzických osob a daň z příjmů právnických osob s uplatňováním tzv. jednotné sazby daně. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní
44
Klasifikace daní Přímé daně majetkového typu zdaňují majetek, který je : ve vlastnictví; v držbě (provozu); v převodu (přechodu) vlastnických práv z jednoho subjektu na jiný subjekt z důvodu : dědění; darování; převodu (prodeje, nabytí). Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní
45
Klasifikace daní Nepřímé daně jsou daně postihující objekt daně nepřímo, neboť se vybírají jako část ceny výrobku či služby (převodu, pronájmu) při jeho výrobě nebo prodeji či při jejím poskytnutí, přičemž daňové břemeno nedopadá na plátce daně, ale na kupujícího (spotřebitele). Dochází zde k tzv. přesunu daňového břemene. Tyto daně nerespektují důchodovou ani majetkovou situaci osoby, neboť jsou vyměřeny ve stejné výši pro osoby s vysokými i nízkými příjmy či bohatstvím. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní
46
Klasifikace daní Podle schopnosti zohlednění platební kapacity poplatníka rozlišujeme : daně osobní; daně in rem. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní
47
Klasifikace daní Daně osobní jsou adresné, respektují důchodovou situaci poplatníka, neboť se vyměřují na základě výše příjmu poplatníka. Jsou to důchodové daně placené fyzickými osobami (DPFO). Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní
48
Klasifikace daní Daně in rem se platí bez ohledu na platební kapacitu poplatníka. Jejich výše není závislá na příjmech poplatníka, poplatník je odvádí z titulu vlastnictví či jeho nového nabytí, nákupu zboží a služeb. Patří sem daně spotřební, z přidané hodnoty, majetkové daně, daň z příjmů právnických osob, ekologické daně. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní
49
Klasifikace daní Dále rozlišujeme daně :
svěřené (výlučné, rozpočtově určené), u nichž celý výnos plyne do určitého rozpočtu; sdílené, u nichž plyne do určitého rozpočtu zákonem stanovená část daní (v %) z celostátního výnosu těchto daní. Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní (viz graf). Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní
50
Zákon o rozpočtovém určení daní
51
Klasifikace daní Třídění institucionální
slouží k účelům srovnávacím. Týká se statistického zpracování údajů o příjmech veřejných rozpočtů prováděné různými národními či mezinárodními institucemi. Klasifikace daní Eurostatu OECD Mezinárodního měnového fondu.
52
Klasifikace daní Eurostat - členění daní podle metodiky ESA Podle metodiky ESA jsou daně členěny v jiné struktuře a s odlišným obsahem . Tvůrcem metodologie je Eurostat a je používána jednak pro výpočet Maastrichtských kritérií, jednak je povinné její použití při zpracování všech údajů o hospodaření vládního sektoru v dokumentech předkládaných orgánům Evropské unie.
53
Klasifikace daní Na mezinárodní úrovni se uplatňuje klasifikace daní podle OECD. Podle této klasifikace jsou rozděleny daně do 6 hlavních skupin : 1000 Daně z důchodů, zisků a kapitálových výnosů. 2000 Příspěvky na sociální zabezpečení. 3000 Daně z mezd a pracovních sil. 4000 Daně majetkové. 5000 Daně ze zboží a služeb. 6000 Ostatní daně. Daňový systém 2. Charakteristika a klasifikace daní 2.3. Klasifikace daní
54
Daňová kvóta Daňová kvóta je velmi často používaným kritériem pro hodnocení daňových systémů a mezinárodní srovnávání míry celkového daňového zatížení poplatníků. Čistá daňová kvóta je poměr mezi objemem vybraných daní včetně poplatků a vytvořeným hrubým domácím produktem. Složená daňová kvóta je poměr mezi objemem vybraných daní vč. poplatků, cla, sociálního a zdravotního pojistného a hrubého domácího produktu. daně + clo + pojistné Složená daňová kvóta (%) = * 100 HDP v běžných cenách
55
Daňová kvóta Konsolidovaná daňová kvóta je složená daňová kvóta očištěná o duplicitní započtení příjmů (např. vyloučení části pojistného na veřejné zdravotní pojištění, které je financováno ze státního rozpočtu).
56
Základní prvky daňové techniky
Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně. Subjekt daně. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy na dani. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky
57
1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně.
Daňovým objektem je veličina (příjem, přidaná hodnota, pozemek, stavba, spotřeba piva, vína aj.), ze které se daň vybírá. Obecně lze objekt zdanění rozdělit na 4 skupiny : hlava; majetek; důchod; spotřeba. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně
58
1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně.
Daně z hlavy jsou daně, kde předmětem zdanění je osoba, tj. každá nebo určitá hlava. Ve světě se již uplatňuje málo, dopad na jednotlivé poplatníky může být neúnosný (v ČR má charakter daně z hlavy poplatek z odpadu). Daně z majetku jsou oblíbeným objektem zdanění, zejména pokud jde o nemovitosti. Nemovitosti jsou imobilní a daňové úniky jsou zde zcela výjimečné. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně
59
1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně.
Daně důchodové jsou nejvýznamnějším objektem zdanění v současných daňových systémech. Jsou významným nástrojem přerozdělování, poskytují prostor pro uplatnění fiskální, redistribuční a stabilizační funkce. Daně ze spotřeby dnes hrají významnou roli v daňových systémech, neboť na celkovém výběru daní se pohybují z 25 až 45 % (v zemích EU). Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně
60
1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně.
Přesněji vymezeným pojmem než objekt daně je pak předmět daně, kdy zdaňovaná veličina musí být jednoznačně a přesně stanovena zákonem. Objekt daně představuje totiž jen rámcové vymezení veličiny, která se bude zdaňovat. U každého zdaňování je kromě přesného vymezení předmětu daně nutné vymezit, co není předmětem daně. Kromě pozitivního a negativního vymezení předmětu daně, je třeba stanovit, co se bude zdaňovat a co bude od daně osvobozeno. Osvobození od daně definuje část předmětu, ze které se daň nevybírá, resp. co se nezahrnuje do základu daně. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně
61
1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně.
Osvobození od daně je definováno z hlediska konstrukce různými způsoby, a to : úplné (bez vazby na podmínky, limity nebo časový test); částečné (do určitého limitu); s vazbou splnění 1 nebo více podmínek; s vazbou na časový test (počet měsíců nebo let). Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.1. Objekt daně, předmět daně a osvobození od daně
62
2. Subjekt daně Daňové subjekty jsou osoby, které jsou povinny odvádět nebo platit daň. Mezi daňové subjekty patří : poplatník daně; plátce daně; právní nástupce osoby. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.2. Subjekt daně
63
2. Subjekt daně Poplatník daně je osoba, jejíž příjmy, majetek nebo úkony jsou přímo podrobeny dani. Plátce daně je osoba, která pod vlastní majetkovou odpovědností odvádí správci daně daň vybranou od poplatníků nebo sraženou poplatníkům. Právní nástupce osoby je fyzická nebo právnická osoba, která je jako daňový subjekt vymezena zákonem. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.2. Subjekt daně
64
3. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy na dani.
Základ daně je veličina, ze které se prostřednictvím sazby daně vybírá daň. Základ daně je vyjádřen v měřitelných jednotkách, a to : v peněžních jednotkách (Kč); ve fyzických jednotkách (m2, cm3, hl, l, t, ks). Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.3. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy…
65
3. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy na dani.
V daňových systémech vyspělých zemí lze využít daňového instrumentu v podobě tzv. nezdanitelných částek, které lze od základu daně odečíst a které tak snižují základ daně. Tyto položky patří mezi tzv. solidaristické prvky daňové soustavy, neboť umožňují zohlednit poměry poplatníka : rodinné (manželka, děti); zdravotní (invalidní důchod, držitel průkazu ZTP-P); sociální (student); příslušnost k určité daňově zvýhodněné skupině (člen odborové organizace, úředník veřejného sektoru); poplatník přispívající na veřejně prospěšné účely, pojišťovací systémy, apod. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.3. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy…
66
3. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy na dani.
Solidaristické prvky se též uplatňují ve slevách na dani, které snižují výslednou daňovou povinnost poplatníka. U daně z příjmů fyzických osob v ČR jsou formou slevy na dani řešeny tyto situace : slevy z titulu zaměstnávání osob se změněnou pracovní schopností; slevy na poplatníka, manželku, invalidní důchod 1., 2., 3. stupně, na držitele průkazu ZTP-P, na studenta; daňové zvýhodnění na dítě; sleva z titulu poskytnutí investiční pobídky. U daně silniční existuje sleva na dani z titulu kombinované přepravy. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.3. Základ daně, nezdanitelné části základu daně a slevy…
67
4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně.
Zdaňovací období je časový interval, za který se stanovuje základ daně a výše daňové povinnosti. Za toto období se daň hradí. Zdaňovací období jsou stanovena převážně takto : kalendářní rok; hospodářský rok; období od rozhodného dne fúze nebo převodu jmění na společníka anebo rozdělení obchodní společnosti nebo družstva do konce kalendářního roku nebo hospodářského roku, ve kterém byly fúze nebo převod jmění na společníka anebo rozdělení zapsány v obchodním rejstříku; účetní období, pokud je toto účetní období delší než nepřetržitě po sobě jdoucích 12 měsíců; kalendářní čtvrtletí; kalendářní měsíc; není stanoveno. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně
68
4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně.
Kalendářní rok je zdaňovacím obdobím u poplatníků daně z příjmů fyzických a právnických osob, silniční daně, daně z nemovitostí. Hospodářský rok je zdaňovacím obdobím pouze u některých poplatníků daně z příjmů právnických osob. Období od rozhodného dne fúze … je zdaňovacím obdobím pouze u některých poplatníků daně z příjmů právnických osob. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně
69
4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně.
Účetní období je zdaňovacím obdobím pouze u některých poplatníků daně z příjmů právnických osob. Kalendářní čtvrtletí je zdaňovacím obdobím u plátců daně z přidané hodnoty, pokud obrat plátce za předcházející kalendářní rok nedosáhl 10 mil. Kč. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně
70
4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně.
Kalendářní měsíc je zdaňovacím období u : plátců spotřebních daní; plátců DPH, u nichž obrat dosáhl 10 mil. Kč, anebo dosáhl 2 mil. Kč, a plátce si zvolil jako zdaňovací období měsíc; plátců ekologických daní (daně z pevných paliv, daně z elektřiny, daně ze zemního plynu a některých dalších plynů). Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně
71
4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně.
Záloha je povinná platba, kterou je povinen daňový poplatník platit v průběhu zálohového období, jestliže skutečná výše za zdaňovací období není ještě známa. U daně z příjmů je zálohové období období od 1. dne následujícího po uplynutí posledního dne lhůty pro podání daňového přiznání za minulé zdaňovací období do posledního dne lhůty pro podání daňového přiznání v následujícím zdaňovacím období. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně
72
4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně.
U silniční daně je zálohové období 3 nebo 2 měsíce, neboť zálohy jsou splatné do (za měsíce I,II,III), (za měsíce IV,V, VI), (za měsíce VII, VIII, IX) a (za měsíce X, XI). Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně
73
4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně.
Daně jsou vybírány s využitím těchto technik výběru daně : prostřednictvím přiznání k dani pod majetkovou odpovědností poplatníka nebo plátce daně; srážkovou daní, tzn. prostřednictvím plátce daně zvláštní sazbou daně ze samostatného základu daně; prostřednictvím paušální daně stanovené správcem daně na základě žádosti poplatníka; zajištěním daně; splátky daně; případně kombinací uvedených technik výběru daně. Daňový systém 3. Základní prvky daňové techniky 3.4. Zdaňovací a zálohové období, techniky výběru daně
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.