Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Moravské dopravní fórum
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy Ing. Mojmír Nejezchleb Olomouc,
2
Přehled projektů v regionu střední a východní Moravy
Prioritní projekty: Šumperk – Olomouc Otrokovice – Zlín - Vizovice Uzel Přerov, 2. a 3.stavba Hranice na Moravě – Horní Lideč st. hr. Valašské Meziříčí – Ostrava Brno – Přerov Olomouc - Nezamyslice Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou Celkové investiční náklady (CIN): 94,89 mld. Kč Spolufinancování z fondů EU: OPD 2 CEF Projekty rozvoje železniční dopravní cesty se realizují za účelem (cíle projektů): zkapacitnění trati zrychlení trati (zvýšení traťové rychlosti, odstranění propadů rychlosti) lektrizacee zvýšení bezpečnosti snížení negativních vlivů železniční dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatelstva zajištění bezbariérového přístupu pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace vytvoření podmínek pro další rozvoj nákladní dopravy snížení nákladů na zajištění provozuschopnosti a provozování železniční dopravní cesty zvýšení konkurenceschopnosti železnice vůči individuální automobilové dopravě a posílení páteřní role při zajišťování dopravní obslužnosti jednotlivých regionů a celé České republiky Operační program Doprava 2014 – 2020 (2023) (tzv. OPD 2) míra příspěvku až 85 % předpokládaný objem pro železnici – cca 40 mld. Kč v přípravě 261 potenciálních projektů, které s velkou rezervou pokryjí i dvojnásobné navýšení alokace CEF – Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility) je určen pouze pro projekty v rámci „Hlavní sítě“ TEN-T („Core Network“), předpokládaný objem pro železnici v rámci „národní obálky“ – cca 27 mld. Kč v rámci SŽDC je k financování připravováno celkem 24 projektů
3
Šumperk – Olomouc (1/2) CIN: 6,32 mld. Kč Realizace: 2019 – 2022
Stav přípravy: vydání územního rozhodnutí 5/2017 Záměry na trati: elektrizace (stejnosměrná soustava 3 kV) Šumperk – Uničov: zvýšení traťové rychlosti až do 100 km/h Uničov – Olomouc: zvýšení traťové rychlosti až do 160 km/h odstranění většiny propadů traťové rychlosti zvýšení bezpečnosti a komfortu cestujících zvýšení bezpečnosti provozu rekonstrukce stanic včetně nástupišť zajištění bezbariérového přístupu pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace nová staniční, traťová a přejezdová zabezpečovací zařízení
4
Šumperk – Olomouc (2/2) Cílový provozní koncept:
zavedení Sp vlaků Olomouc – Uničov – Šumperk Sp + Os Olomouc – Uničov: 28 párů vlaků v pracovní dny interval 30´ ve špičce Os Uničov – Šumperk: 9 párů vlaků v pracovní dny interval 120´ celodenně jízdní doby [min]: Druh vlaku Úsek Dnes Po realizaci Os Olomouc – Šternberk 18 12,5 Olomouc – Uničov 36 26 Olomouc – Šumperk 72 53 Z pohledu dopravní technologie je cílem objednatele regionální dopravy umožnění pravidelného 60min taktu osobních vlaků v úseku Olomouc – Uničov a doplnění o špičkový 60min takt spěšných vlaků. V úseku Uničov – Šumperk je cílem zavedení spičkového 60min taktu osobních vlaků. Posílení železniční dopravy na trati povede k převedení cestujících v okolí tratě z individuální a hromadné silniční dopravy na železnici, která je environmentálně mnohem šetrnější. Snížení intenzity silniční dopravy přinese snížení kongescí, hluku a emisí ze silniční dopravy, což se promítne do kvality životního prostředí v okolí tratě. Os dnes: 814 Regionova Os po realizaci: 640 Regiopanter Úspora 23 pracovníků
5
Uzel Přerov, 2. a 3. stavba CIN: 3,96 mld. Kč
Realizace: 2018 – 2021, (2019 – 2021) Stav přípravy: dokončení dokumentace a předpoklad podání žádosti o územní rozhodnutí v 04/2017, (12/2017) Záměry: rekonstrukce výhybny Dluhonice a navazujících mezistaničních úseků stavba řeší mimoúrovňové křížení vlaků směru Olomouc – Hranice na Moravě s vlaky Přerov – Olomouc zvýšení traťové rychlosti až do 160 km/h nahrazení stávajících dvou žel. přejezdů mimoúrovňovými kříženími
6
Olomouc – Prostějov – Nezamyslice (1/2)
CIN: 5 – 9 mld. Kč Realizace: po roce 2020 s vazbou na úsek Brno - Přerov Stav přípravy: probíhá aktualizace studie proveditelnosti Záměry: modernizace tratě Olomouc – Nezamyslice cílem SP je prověřit možnost realizace: zvýšení traťové rychlosti až do 160 km/h a odstranění většiny propadů rychlosti zdvoukolejnění tratě nebo její převážné části novostavba spojek „grygovská“ a „němčická“ Jednotlivé varianty by měly v zásadě sledovat tyto cíle projektu: Zlepšení technického stavu a parametrů trati č. 301 Olomouc – Nezamyslice Zvýšení konkurenceschopnosti, resp. možnost zavedení páteřních dálkových železničních spojení Brno – Prostějov – Olomouc Zvýšení konkurenceschopnosti regionálního páteřního spojení v ose Olomouc – Prostějov Vytvoření podmínek pro zavedení konkurenceschopných regionálních spojení v dalších směrech Zlepšení parametrů trati pro efektivnější provoz nákladní železniční dopravy Snížení negativních vlivů z železniční dopravy na předmětné trati na životní prostředí a zdraví obyvatelstva Zvýšení bezpečnosti železničního provozu a cestujících Zajištění bezbariérového přístupu pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace minimalizace dopadů výlukové činnosti na dotčené systémy dálkové a regionální dopravy
7
Hranice na Moravě – Horní Lideč st. hr. (1/3)
CIN: 16,4 mld. Kč Realizace: zahájení od 2019 Stav přípravy: aktualizace studie proveditelnosti Záměry: modernizace traťového úseku peronizace stanic a zastávek úprava tratě pro provoz nákladních vlaků o maximální délce 740 m nové dopravní terminály: Valašské Meziříčí, Vsetín, Hranice na Moravě k dalšímu prověření: výstavba novostavby přeložky trati v úseku Hranice n/M – Milotice n/B zrušení stávající tratí Hranice n/M – Milotice n/B Současný stav: Trať je součástí sítě TEN-T Na většině úseků rychlost do 80 km/h Dálková doprava na Slovensko Obsluha průmyslových závodů v okolí Valašského Meziříčí
8
Hranice na Moravě – Horní Lideč st. hr. (2/3)
Novostavbou přeložky (červeně zvýrazněný úsek) je eliminován výrazný a dlouhý rychlostní propad pod 100 km/h za Hranicemi n/M. Přestože jsou možnosti vedení trasy silně omezeny nutností překonat rozvodí mezi Černým a Baltským mořem, podařilo se navrhnout trasu o max. sklonu do 12 ‰, která obsahuje 2 tunely o délce 1250 m a 240 m. Tato stavba umožňuje výrazné zkrácení jízdních dob expresních, osobních i nákladních vlaků. Přeložka je na většině trasy navržena na rychlost 160 km/h, čímž bude dosaženo souvislé rychlosti km/hod prakticky v celém úseku Hranice n/M – Valašské Meziříčí. Zrušení stávajícího traťového úseku Hranice/M – Milotice n/B. Místa současných zastávek budou obslouženy systémem MHD Hranice a prodloužením regionální autobusové linky. V této variantě dochází na rozhodujících relacích k výraznému zkrácení jízdních dob osobních i dálkových vlaků.
9
Hranice na Moravě – Horní Lideč st. hr. (3/3)
Cílový provozní koncept: Ex/R (Praha – Olomouc –) Hranice n/M – Horní Lideč (– SK): 8 párů vlaků za den interval 120´ celodenně Os (Přerov –) Hranice na Moravě – Vsetín – Střelná: 16 párů vlaků za den interval 60´ ve špičce jízdní doby v případě vybudování přeložky [min]: Druh vlaku Úsek Dnes Po realizaci Ex Hranice n/M – Valašské Meziříčí 24 12 Hranice n/M – Vsetín 40 25 Hranice n/M – Horní Lideč 56 38
10
Beskydy (1/2) CIN: 13 mld. Kč Realizace: od 2021 Stav přípravy:
aktualizace SP pro úsek Frýdlant n/O – Valašské Meziříčí a Studénka – Štramberk Záměry: Ostrava-Kunčice – Valašské Meziříčí zdvoukolejnění úseku Vratimov – Frýdek-Místek modernizace a elektrizace úseku Ostrava-Kunčice – Frýdlant n/O (– V. Meziříčí) Frýdek-Místek – Český Těšín projekt na modernizaci a elektrizaci trati nevykazuje ekonomickou efektivitu Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice modernizace a elektrizace trati Studénka – Veřovice modernizace a elektrizace v úseku Sedlnice – Štramberk Úsek z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí je jedním nejzatíženějších neelektrifikovaných v České republice, denně jím projíždí přibližně 6000 cestujících. Jako ekonomicky efektivní se prokázala investice do celého úseku Ostrava-Kunčice – Frýdlant nad Ostravicí, včetně tratě z Frýdlantu nad Ostravicí do Ostravice a také do úseku Studénka – Štramberk. S ohledem na rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR o koncepci zavádění střídavé trakce (25 kV, 50 Hz) je nutné vybrané části studie aktualizovat, protože se předpokládá úspora investičních nákladů a možné prodloužení elektrizace do zastávky Frenštát pod Radhoštěm město, resp. do Valašského Meziříčí. V současné době není stanoven harmonogram stavby. Stavební činnost bude probíhat v několika etapách. Pokud v průběhu přípravy nenastanou závažnější komplikace, může samotná výstavba první etapy začít po roce Pro úsek Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek – Ostravice se zahájí ještě letos práce na dalším přípravném stupni, dokumentaci pro územní rozhodnutí. V případě jeho získání je možné navázat přípravou samotného projektu stavby, který je zakončen stavebním povolením. Dle rozhodnutí centrální komise začne SŽDC v současné době připravovat úsek Ostrava – Ostravice za 6,8 miliardy korun. Zbylé části projdou aktualizací, lze tedy předpokládat, že dojde k úpravě výše nákladů.
11
Beskydy (2/2) Cílový provozní koncept (interval ve špičce):
bez dálkové osobní dopravy Sp Ostrava hl. n. – Frýdlant nad Ostravicí: 30´ Os Ostrava-Svinov/ Ostrava hl. n. – Frýdlant: 60´ Os Ostrava hl. n. – Valašské Meziříčí: 60´ (rozlomení vozebního ramene ve Frýdlantu nad Ostravicí a dále vedení v nezávislé trakci) Os (Mosty u Jablunkova – Ostrava-Svinov –) Studénka – Štramberk: 30´ Os Kopřivnice – Štramberk – Veřovice – Valašské Meziříčí: 60´ jízdní doby [min]: Druh vlaku Úsek Dnes Po realizaci Os Ostrava-střed – Frýdek-Místek 28 14 Ostrava-střed – Frýdlant nad Ostravicí 46 21 Ostrava-střed – Ostravice 61 33 Ostrava-Svinov – Štramberk 50 Uvedené tratě projdou celkovou modernizací. SŽDC zdvoukolejní úsek mezi Vratimovem a Frýdkem-Místkem. Ve Vratimově se v rámci zvýšení bezpečnosti plánuje zřízení mimoúrovňového křížení silnice se železnicí. Vybrané úseky budou kompletně elektrizovány a vybaveny nejmodernějším zabezpečovacím zařízením. Opraví se všechny zastávky a stanice, které dosud neprošly žádnou úpravou. Samozřejmostí je zajištění bezbariérových přístupů a nástupišť ve výšce 550 mm, ze kterých lze pohodlně nastupovat do moderních vozidel. Modernizací dojde k výraznému zvýšení traťových rychlostí a tím lepší časové dostupnosti jednotlivých míst regionu, výrazně se zkrátí jízdní doby. Konkrétně v úseku z Ostravy do Frýdku-Místku dojde i přes náročný profil k navýšení rychlosti na 100 až 120 km/hod. V případě úseku Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí je možné docílit rychlosti až 160 km/hod. V dalších úsecích mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Valašským Meziříčím se počítá s maximální rychlostí mezi 80–120 km/hod., mezi Sedlnicemi a Štramberkem dojde k navýšení rychlostí na 80–100 km/hod. Po modernizaci se jízdní doby spěšných vlaků zkrátí v porovnání se současností na polovinu, vzdálenost ze stanice Ostrava-střed do Frýdku-Místku zvládnou za 14 minut, do Frýdlantu za 21 minut, do Ostravice za 33 minut a do Valašského Meziříčí za 72 minut. Plánovaná modernizace přinese také zlepšení podmínek pro nákladní dopravu. V současné době je zejména délkou nákladních vlaků silně limitovaná automobilka Hyundai. Zdvoukolejnění mezi Vratimovem a Frýdkem-Místkem přinese odstranění tohoto limitu, což se projeví převedením části kamionové dopravy na železnici.
12
Brno – Přerov CIN: 35,41 mld. Kč
Realizace: po roce 2020, soubor 4 staveb Stav přípravy: probíhá tendr na zpracování ZP + DÚR Záměry: modernizace trati až na rychlost 200 km/h kompletní zdvoukolejnění trati úrovňové přejezdy nahrazovány nadjezdy nebo podjezdy Zrušení 4 ŽST: Rousínov, Komořany u Vyškova, Němčice nad Hanou a Věžky
13
Brno – Přerov Cílový provozní koncept (pouze dálková doprava):
Ex/R Brno – Přerov – Ostrava: 28 párů vlaků za den interval ve špičce 30´ R Brno – Prostějov – Olomouc (– Zábřeh n. M.): 15 párů vlaků za den interval ve špičce 30´ – 60´ R Brno – Kroměříž – Zlín: 13 párů vlaků za den interval ve špičce 60´ jízdní doby [min]: Druh vlaku Úsek Dnes Po realizaci Ex/R Brno – Vyškov 34 15 Brno – Kojetín 59 23 Brno – Přerov 74 30
14
Otrokovice – Zlín - Vizovice (1/2)
CIN: 11,8 mld. Kč Realizace: 2019 – 2023 Stav přípravy: zpracování Zp + DÚR + EIA Záměry: elektrizace celé trati (střídavá trakce 25 kV, 50 Hz) zdvoukolejnění úseku Otrokovice – Zlín střed zvýšení max. traťové rychlosti na 100 km/hod vybudování terminálu VHD Zlín - střed projekt umožní další rozvoj kontejnerové terminálu Metrans v Lípě nad Dřevnicí vybudování tří mimoúrovňových křižovatek: tř. Osvobození, Otrokovice Prštné, Zlín ul. Podvesná , Zlín Současný stav: Trať je technicky a morálně zastaralá ŽST Otrokovice významný přestupní uzel
15
Otrokovice – Vizovice (2/2)
Cílový provozní koncept: Os/Sp Olomouc – Přerov – Hulín – Otrokovice – Zlín – Vizovice Os/Sp Kroměříž – Hulín – Otrokovice – Zlín – Vizovice Os/Sp Uherské Hradiště – Staré Město – Otrokovice Os Otrokovice – Zlín Os Otrokovice – Zlín: 54 párů vlaků Interval ve špičce 15´ OS Zlín – Vizovice 29 párů vlaků Interval ve špičce 30´ jízdní doby [min]: Přesné časové polohy i rozsah vedení vlaků Os/Sp mohou být upraveny zejména s ohledem na počet a polohu vlaků dálkové dopravy – zde je předpoklad vedení vlaků kategorie Ex/R nejméně 1 pár za 120 minut v úseku Otrokovice – Zlín. Do doby, než bude možné rychlíky zavést (podmínkou úprava návazné infrastruktury Hulín – Kroměříž – Kojetín – Brno) budou vybrané rychlíky nahrazeny osobními vlaky relace Zlín střed – Otrokovice, aby byl dodržen špičkový 15minutový interval osobní dopravy mezi Otrokovice a Zlínem. Druh vlaku Úsek Dnes Po realizaci Ex/R Otrokovice – Zlín střed 13 9 Os Otrokovice – Vizovice 49 32
16
Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou (1/2)
CIN: 4,8 mld. Kč Realizace: 2023 – 2025 Stav přípravy: aktualizace studie proveditelnosti a shrnutí dosavadních výsledků Záměry: zvýšení traťové rychlosti a elektrizace (střídavou trakční soustavou 25 kV, 50 Hz) Bojkovice m.
17
Staré Město u Uherského Hradiště – Luhačovice/Bojkovice/Veselí nad Moravou (2/2)
Cílový provozní koncept: Ex Praha hl. n. – Staré Město u U. H. – Veselí nad Moravou: 1 pár vlaků R Praha hl. n. – Staré Město u U. H. – Luhačovice: interval celodenně 120´ Sp/Os Zlín střed – Uh. Hradiště – Veselí n/M: interval ve špičce 60´ Os Uherský Brod – Újezdec u Luhačovic – Luhačovice: interval ve špičce 60´ jízdní doby [min]: Druh vlaku Úsek Dnes Po realizaci R Staré Město u U. H. – Luhačovice 39 33,5 Ex Veselí nad Moravou – Uherské Hradiště 13,5 11,5 Os 16,5
18
Stav přípravy a realizace prioritních projektů železniční infrastruktury v regionu střední a východní Moravy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.