Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Kempy pro nadané žáky a studenty - 2016, testování
Motto : I člověk se slabšími výstupy v konvenčních IQ testech může dosáhnout mimořádného úspěchu !!! ???
2
Nadání co je to ???? je nejčastěji definováno jako soubor schopností, které umožňují jedinci dosahovat výkonů nad rámec běžného průměru populace, uvádí se, že těchto jedinců je v populaci od %. Nadané a talentované jsou ty děti, které jsou identifikovány kvalifikovanou osobou, a které jsou díky výrazným předpokladům schopny podávat vynikající výkony. Tyto děti potřebují diferencované vzdělávací programy a služby nad rámec běžných služeb, poskytovaných běžnou třídou, aby tak mohly přinést příspěvek sobě i společnosti.“ Osnova :
3
Současné teorie- modely nadání:
Renzulliho „Model tří kruhů“ Vytvořil model nadání, který se skládá z interakce třech znaků osobnosti 1.nadprůměrné intelektové schopnosti 2.tvořivost 3.motivace
4
Na základě tohoto modelu Renzulli (1977) a spolu s ním Reisová (1986) definovali nadání :
„Nadání je výsledkem interakce třech základních vlastností nadprůměrných intelektových schopností a/nebo /specifických schopností, vysoké úrovně motivace a vysoké úrovně kreativity. Jedinci, kteří projevují nebo kteří jsou schopni rozvoje interakce mezi těmito vlastnostmi, potřebují širokou škálu vzdělávacích možností a služeb, které běžně nejsou poskytovány prostřednictvím regulérních, běžných školských programů.
5
Mönksův model -rozšířil Renzulliho model o sociální složku. Vsunul zmíněný Renzulliho model do kontextu 1. školského prostředí rodiny vrstevníků Zdůraznil tak význam prostředí, v rámci kterého se nadání může realizovat /nebo nemusí…./
6
Sternbergův triarchický model inteligence
Robert Sternberg-jedna z největších osobností současné kognitivní psychologie je autorem této teorie a jedním z předpokladů je napadení objektivity měření konvenčními inteligenčními testy. Zpochybňuje myšlenku, že tyto testy jsou schopny komplexně měřit míru uplatnění jedince v adaptaci na nové a neznámé situace. Definuje inteligenci jako schopnost učit se ze zkušeností, dobře uvažovat, pamatovat si podstatné informace a dobře zvládat požadavky každodenního života.
7
Na základě své teorie definuje tyto 3 druhy nadání:
1. Analytické nadání-schopnost rozebrat problém a rozumět jeho částem. Tito lidé jsou úspěšní v klasických IQ testech-analogie, porozumění textu, logické matice 2. Syntetické nadání- schopnost pochopení problému, intuice, kreativita-dobře zvládají adaptaci v nových situacích. Nemusí uspět v IQ testech, často vidí v zadání hlubší souvislosti, jde o osoby s největším přínosem ve vědě, literatuře a umění…. 3. Praktické nadání-aplikace dvou předchozích, analytické a syntetické do praxe.Člověk s tímto nadáním zhodnotí prostředí a velmi rychle nalézá způsoby řešení dané situace. Je specialista na využití schopností v praktickém životě. Analytické nadání je dle S. pouze dílčím segmentem, důležité je syntetické a zejména praktické. Tedy i člověk s velmi chabými výstupy v konvenčních IQ testech může dosáhnout mimořádného úspěchu !!!
8
Děti, schopné vysokého výkonu jsou ty, které vykazují úspěch nebo potencionální schopnosti v některých z následujících oblastí: 1. všeobecná intelektová schopnost 2. specifické akademické schopnosti 3. tvořivé nebo produktivní myšlení 4. vůdčí schopnosti 5. umělecké schopnosti 6. psychomotorické schopnosti
9
Inteligenční kvocient - IQ
- je standardizované skóre používané jako výstup standardizovaných inteligenčních (a jiných výkonových) psychologických testů k vyčíslení inteligence člověka v poměru k ostatní populaci (respektive k dané skupině) mentální věk IQ = chronologický věk Pokud by tedy mělo desetileté dítě intelektuální schopnosti na úrovni dítěte třináctiletého, je jeho IQ rovno 130 (100·13/10).
10
Gaussova křivka rozložení intelektu
11
Nadané děti – mimořádně nadaní
Do pásma mimořádného nadání zahrnujeme pásmo velmi vysoké a extrémně vysoké inteligence dle Gaussovy křivky. rozložení Extrémně nízká a extrémně vysoká inteligence - 0,2 %, velmi nízká a velmi vysoká inteligence - 2,1 %, nízká a vysoká inteligence - 16,6 %, podprůměrná a nadprůměrná inteligence - 34,1 %.
12
co je zapotřebí k realizaci nadání?
1. Výjimečnost (Nadaný člověk musí být v něčem výjimečně dobrý). 2. Vzácnost (Musí vlastnit vysokou úroveň nějakého atributu, který je mezi jeho vrstevníky neobvyklý). 3. Produktivita (Významná vlastnost musí – potenciálně – vést k produktivitě). 4. Prokazatelnost (Vlastnost musí být průkazná skrze jeden či více validních testů) 5. Hodnota (Výjimečný výkon musí být v takové oblasti, která je zároveň společensky oceňována).
13
Nadání ? nadání rozumové -nadaní žáci demonstrují prospěch a/nebo potenciál v jakékoliv jedné či více z těchto oblastí: všeobecné intelektové schopnosti (výsledky v intelektových zkouškách většinou v pásmu 130 a více) Umělecké a sportovní - některá vymezení nadání však zahrnují i ty oblasti nadání jako jsou pohybové a umělecké dovednosti, jejich posuzování není v kompetenci psychologů, ale sportovních klubů, hudebních škol
14
To je podstatné i pro definice, které jsou součástí obecně platných legislativních dokumentů a norem, neboť zde je zapotřebí postihnout všechny oblasti nadání a talentu tak, aby byla adekvátně nastavena forma státní podpory u dětí, které vyžadují na základě svých specifických dovedností a schopností úpravy výuky a zohlednění ve vzdělávacím procesu.
15
Specifická /jednotlivá akademická způsobilost ,výrazné
nadání v matematice, historii, geografii, jazycích apod/ kreativní a produktivní myšlení /tvořivost, originalita myšlení/ schopnosti vůdcovství /manažerské myšlení,schopnost rychle najít vůdčí místo v kolektivu, schopnost organizovat okolní prostředí, dobrá sociální komunikace…/ výtvarné umění (malířství, sochařství, návrhářství, umělecká architektura apod.), psychomotorické schopnosti (dramatické umění, sportovní disciplíny).
16
Několik informací o testovaném souboru :
celkově /ze 177 přihlášených/ řada účastníků se účastnila testování již opakovaně a nakonec si to rozmysleli a nezúčastnili se dívky-chlapci : poměr 2 :1 (přibližně) Podle předmětů, zaměření : jazyky, přírodní vědy, hudebníci a společensko-vědní.... Podle věku : let Je nutné konstatovat, že se jednalo o nehomogenní skupinu, různá nadání v různých oblastech zájmu
17
Testová baterie VMT/ CFT 20-R D2 Urbanův test tvořivosti
Dotazník učebních stylů Osobnostní dotazník NEO -Big Five
18
VMT/CFT - intelekt, IQ /vyjádření četnosti/
19
test D2 – pozornost /vyjádření četnosti /
20
Urbanův test tvořivosti
Zadání testu spočívá, zjednodušeně, v úkolu dokončit započatý obrázek dle vlastních představ Výsledek mohl být ovlivněn únavou, nižší mírou motivace i úrovní grafomotorických dovedností . V našem hodnocení je označujeme jako průměrný a nebo nadprůměrný, při konkrétním, individuálním rozboru a konzultaci lze dovodit hlubší analýzu. Několik příkladů pro názornost- méně nápadité, tvořivé až po vysoce nadstandardní, signalizující vysokou míru tvořivosti.
21
Propojení…..
22
???
23
želva
25
Touha…….
26
Antropologický vliv na planetu Zemi
27
Osobnostní dotazník - NEO
Neuroticismus Extraverze Otevřenost vůči zkušenostem Přívětivost Svědomitost
28
Rozložení dle četnosti - učební styly
29
Zajímavosti- některá srovnání
Podrobná analýza výsledků bude zveřejněna do konce roku 2016, protože je nutné provést přesné výpočty a porovnání výsledků, ale již teď Vám mohu , pro zajímavost, zvýraznit některé zajímavé skutečnosti.
30
kontakty a internetové zdroje
Společnost pro talent a nadání, MENSA ČR, Národní ústav pro vzdělávání , Centrum nadání , Centrum rozvoje nadaných dětí (Brno, dr. Portešová) ECHA (European Council for High Ability) Projekt PERUN (síť center informací a rozvoje nadaných, navazuje na Talnet),
31
články o nadaných přehled literatury, www stránky Klub rodičů při společnosti Talent a nadání --metodický portál zaměřen na podporu změn ve výchovně vzdělávacím procesu pro pedagogy předškolního, základního, gymnaziálního i odborného vzdělávání zprostředkování informací o metodických a didaktických trendech u nás i v zahraničí, odkazy na literaturu, www stránky
32
Literatura: Dočkal, V.: Zaměřeno na talenty aneb nadání má každý. Lidové noviny, Praha 2005. Fořtík, V., Fořtíková, J.: Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Portál, Praha 2007 Hříbková, L.: Nadání a nadaní. UK, Pedagogická fakulta, Praha 2005. Jurášková, J.: Základy pedagogiky nadaných. IPPP, Praha 2006 Laznibatová, J.: Nadané dieťa, jeho vývin, vzdělávanie a podporovanie. Iris, Bratislava 2001. Sejvalová, J.: Talent a nadání. IDM MŠMT, Praha 2004.
33
Pedagogicko psychologická poradna Plzeň
pracoviště Plzeň - město, sever, jih, Rokycany Domažlice, Klatovy, Tachov Web : telefon: Kontaktní osoby: Mgr. Čechurová, ředitelka PPP Mgr. Svoboda, psycholog, koordinátor péče o nadané Herní klub Albert: web : klubalbert.webnode.cz Adresa : Částkova 78, Plzeň
34
Závěrem Co jsme získali ? Co získali testovaní žáci a studenti ???
Poučení a další směr……….
35
Děkuji Vám za pozornost !!!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.