Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

STAVEBNÍ ZÁKON Připravovaná novela SZ Základní změny v právní úpravě

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "STAVEBNÍ ZÁKON Připravovaná novela SZ Základní změny v právní úpravě"— Transkript prezentace:

1 STAVEBNÍ ZÁKON Připravovaná novela SZ Základní změny v právní úpravě
Mgr. Jana MACHAČKOVÁ

2 Legislativní proces září/říjen 2015 – mezirezortní připomínkové řízení
leden, únor 2016 – komise LRV březen, červen, srpen 2016 – LRV 12. a 21. září 2016 – vláda – schváleno usnesením č. 828 říjen 2016 – Poslanecká sněmovna – sněmovní tisk 927 1. čtení v Poslanecké sněmovně – 26. října projednání ve 3 výborech: výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj hospodářský výbor výbor pro životní prostředí

3 Rozpory řešené vládou k SZ jich bylo 11 k doprovodným zákonům jich bylo 9 stěžejní - povolování vodních děl ve společném řízení (4 varianty) - zmocnění pro hl. m. Prahu k vydání pražských stavebních předpisů Účinnost novely SZ – 6 měsíců ode dne vyhlášení ve Sbírce zákonů

4 Novela SZ koncepční změny v procesech a postupech nové instituty změny vyvolané aplikační praxí legislativně technické změny a úpravy Novelizace 43 zvláštních zákonů – např. zákon č. 100/2001 Sb. zákon č. 114/1992 Sb. zákon č. 500/2004 Sb. zákon č. 416/2009 Sb.

5 Novely prováděcích vyhlášek
vyhl. č. 503/2006 Sb., vyhl. č. 499/2006 Sb. úprava v souladu se změnami ve stavebním zákoně Stanovení působnosti obecného SÚ nově zmocnění MMR k vydání prováděcí vyhlášky → stanovení správních obvodů obecných SÚ zrušení oprávnění kraje určit obecní úřad obecným SÚ i oprávnění k odejmutí této působnosti

6 Společné řízení nové pojetí společného řízení oproti stávající právní úpravě (§ 94a) základní stupeň integrace - namísto dvou řízení a dvou povolení – pouze jeden postup (proces) a jedno povolení pro jednotlivou stavbu či soubor staveb spojení dvou řízení – tomu odpovídá model spojení a propojení požadavků na jednotlivá řízení (územní + stavební)

7 Příslušnost DNES – rozdílná příslušnost SÚ – nemožnost vést společné řízení u všech staveb NOVELA – příslušnost se bude řídit příslušností k povolení stavby, či k povolení stavby hlavní v souboru staveb SÚ příslušné k povolení vedlejších staveb v souboru postavení dotčeného orgánu vydání závazného stanoviska – z věcného hlediska je jeho obsah totožný s obsahem příslušného rozhodnutí Spory o příslušnost – obecná úprava – správní řád - § 133 ZMĚNA – „stavby na dráze, včetně zařízení na dráze“ → působnost obecného SÚ

8 Možnost vést společné řízení
u staveb v působnosti obecného SÚ u staveb drah a na dráze, včetně zařízení na dráze u staveb dálnic, silnic, místních komunikací a veřejně přístupných účelových komunikací u staveb vodních děl u staveb uvedených v § 16 odst. 2 písm. d) → přenosová a distribuční soustava, stavby k účelu těžby, zpracování, transportu a ukládání radioaktivních surovin, výrobny elektřiny o celkovém instalovaném elektrickém výkonu 100 MW a více……

9 § 2 odst. 8 – soubor staveb = vzájemně související stavby, jimiž se v rámci jednoho stavebního záměru uskutečňuje výstavba na souvislém území nebo za společným účelem § 2 odst. 9 – stavba hlavní = stavba, která určuje účel výstavby souboru staveb. Vedlejší stavbou v souboru staveb = stavba, která se stavbou hlavní svým účelem užívání nebo umístěním souvisí a která zabezpečuje uživatelnost stavby hlavní účelem nebo doplňuje účel užívání stavby hlavní

10 Přesun příslušnosti  řešení státního dozoru ve věcech územního plánování – MMR nemůže zasáhnout proti případnému nezákonnému rozhodnutí speciálního či jiného SÚ, kterým bylo rozhodnuto v rozporu se závazným stanoviskem ÚÚP (KÚ) – v SZ založena možnost MMR podat proti takovému rozhodnutí žalobu ve veřejném zájmu (§ 66 odst. 1 SŘS)

11 Účastníci společného řízení
stavebník obec, na jejímž území má být požadovaný záměr uskutečněn vlastník stavby, na které má být požadovaný stavební záměr uskutečněn, není-li sám stavebníkem, nebo ten, kdo má ke stavbě jiné věcné právo, není-li sám stavebníkem, a dále osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo bude omezeno vznikem ochranného pásma podle zvláštního právního předpisu vlastník pozemku, na kterém má být požadovaný stavební záměr uskutečněn, není-li sám stavebníkem, nebo ten, kdo má jiné věcné právo k tomuto pozemku, a dále osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo bude omezeno vznikem ochranného pásma podle zvláštního právního předpisu osoba, jejíž vlastnické právo nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být společným povolením přímo dotčeno osoba, o které tak stanoví zvláštní právní předpis

12 Žádost o vydání společného povolení
formulář přílohy souhlas k umístění a provedení stavebního záměru závazná stanoviska, popř. rozhodnutí dotčených orgánů stanoviska vlastníků infrastruktury – možnosti a způsobu napojení, nebo k podmínkám dotčených ochranných a bezpečnostních pásem smlouvy s příslušným vlastníky infrastruktury v případě nároků na infrastrukturu dokumentace pro vydání společného povolení návrh plánu kontrolních prohlídek stavby

13 Oprávnění k podání žádosti = souhlas podle § 184a
žadatel je vlastníkem – SÚ ověří v katastru nemovitostí dálkovým přístupem svědčí-li spolu s žadatelem vlastnické právo více osobám - musí být žádost doložena souhlasem těch, jejichž podíly spolu s podílem žadatele tvoří většinu – v případech běžné správy U staveb jsou běžnou správou společné věci – opakující se udržovací práce, kterými se zabezpečuje dobrý stav stavby tak, aby nedocházelo ke znehodnocení stavby a co nejvíce se prodloužila její uživatelnost - v ostatních případech, zejm. u změny dokončené stavby provedením nástavby, přístavby, stavební úpravy či při změně účelu užívání stavby (ať podmíněné či nepodmíněné stavební činností) – lze tuto změnu již považovat za mimořádnou správu společné věci podle § 1129 OZ – je třeba alespoň 2/3 většiny hlasů spoluvlastníků

14 pokud žadatel není vlastníkem stavby či pozemku, na kterém zamýšlí provést svůj stavební záměr – doloží souhlas vlastníka nebo potřebné většiny spoluvlastníků → postačí prostý souhlas dotčených vlastníků, příp. spoluvlastníků pozemků (u nových staveb či přístaveb) nebo vlastníků, příp. spoluvlastníků stavby u změn dokončených staveb – pokud bude žadatelem změny dokončené stavby vlastník bytové jednotky – dokládá souhlas společenství vlastníků nebo správce, pokud společenství vlastníků nevzniklo Bylo třeba zohlednit specifický spoluvlastnický režim bytového spoluvlastnictví (§ 1158 až 1222 OZ) Dotčení spoluvlastníci stavby nebo pozemku jsou vždy účastníky řízení → námitky

15 Souhlas - nemusí být ověřen Souhlas – musí být vyznačen na situačním výkresu Pokud vezme v průběhu řízení vlastník svůj souhlas zpět – je to podstatná vada žádosti Souhlas – není třeba, je-li stavební záměr titulem pro vyvlastnění → potřebná práva k pozemku nebo stavbě, na kterých má být požadovaný záměr uskutečněn, lze vyvlastnit

16 Dokumentace připojena ve dvojím vyhotovení + další vyhotovení, pokud není stavebník vlastníkem stavby + další vyhotovení v případě souboru staveb – vyhotovení příslušných částí dokumentace - podle počtu vedlejších staveb/SÚ, které mají v řízení postavení dotčených orgánů

17 Vstup DO do postupů podle SZ, obsahy ZS
Základní zásady - § 4 SZ - závazná stanoviska – pro rozhodnutí a jiné úkony SÚ - stanoviska – pro PÚR a pro OOP - pro obsah závazného stanoviska se použije § 149 odst. 2 SŘ → novela správního řádu Závazné stanovisko obsahuje: závaznou část řešení otázky, která je předmětem ZS ustanovení zákona, které zmocňuje k jeho vydání - další ustanovení právních předpisů, na kterých je obsah závazné části založen podmínky

18 odůvodnění důvody, o které se opírá obsah ZS podklady pro vydání ZS úvahy, kterými se DO řídil při hodnocení podkladů a při výkladu právních předpisů, na kterých je obsah závazné části založen - stanovení podmínek v ZS → DO je příslušný kontrolovat jejich dodržování – SÚ poskytuje součinnost potřebnou k jejich kontrole

19 Proces vedení společného řízení
Nedostatky žádosti – přerušení řízení – oznámeno stavebníkovi a příslušnému úřadu Neodstranění vad žádosti – usnesení o zastavení řízení – oznámeno pouze stavebníkovi Speciální důvody pro zastavení řízení (žádost se neprojednává): k žádosti není připojena dokumentace dokumentace není zpracována projektantem Usnesení o zastavení řízení – oznamuje se stavebníkovi Po přezkoumání žádosti a příloh – oznámení zahájení řízení

20 Projednání záměru nařízení ústního jednání (možné spojit s ohledáním na místě) – oznámeno 15 dnů předem – koncentrační zásada povinnost nařízení veřejného ústního jednání – v případě řízení o záměru, který bude umisťován na území obce, která nemá územní plán – koncentrační zásada Možnost upustit od ústního jednání a od ohledání na místě – nutno určit lhůtu pro účastníky a dotčené orgány – nesmí být kratší než 15 dnů

21 Doručování jednotlivě – účastníkům řízení a dotčeným orgánům v řízení s velký počtem účastníků - postupem podle § 144 odst. 6 SŘ jednotlivě stavebníkovi vlastníkovi stavby + osoby omezené vznikem ochranného pásma vlastníkovi pozemku + osoby omezené vznikem ochranného pásma dotčeným orgánům obci na úřední desce – ostatní Záměry na území více obcí – doručení také na úředních deskách příslušných obecních úřadů

22 Uplatňování závazných stanovisek, námitek a připomínek
k později uplatněným se nepřihlíží k závazným stanoviskům a námitkám k věcem, o kterých bylo rozhodnuto při vydání ÚPD – se nepřihlíží připomínky veřejnosti – podávány v případě, že bylo nařízeno veřejné ústní jednání a v případě záměrů posouzených v procesu EIA, který předcházel společnému řízení (jako navazujícímu řízení) účastníci řízení uvedení v § 94k písm. c) až e) – mohou uplatňovat námitky proti projednávané stavbě dokumentaci způsobu provádění a užívání stavby požadavkům dotčených orgánů pokud jimi může být přímo dotčeno jejich vlastnické nebo jiné věcné právo k pozemku nebo stavbě k námitkám, které nesplňují požadavky zákona – se nepřihlíží

23 Společné povolení = modifikace obsahových záležitostí ÚR a SP - schvaluje stavební záměr - vymezí pozemky pro jeho realizaci - stanoví podmínky pro dělení nebo scelování pozemků - stanoví podmínky pro umístění a provedení stavby - stanoví podmínky pro užívání stavby, pokud je to třeba - podmínkami zabezpečí – ochranu veřejných zájmů, návaznost na jiné podmiňující stavby a zařízení, dodržení obecných požadavků na výstavbu, popř. technických norem - možnost uložit zpracování dokumentace pro provádění stavby – vyžaduje-li to posouzení veřejných zájmů při provádění stavby, při kontrolních prohlídkách stavby nebo při kolaudaci - u dočasných staveb – lhůta pro odstranění - stanovení zkušebního provozu

24 V případě souboru staveb – několik výroků = stanoveny společné, případně specifické podmínky pro umístění a povolení stavby hlavní a vedlejších staveb v souboru Odůvodnění společného povolení - uvedeny důvody výroku, podklady pro vydání povolení, úvahy, závěry, rozhodné skutečnosti, posouzení záměru žadatele, jak se SÚ vypořádal s návrhy a námitkami účastníků řízení a s jejich vyjádřeními k podkladům, vyhodnocení připomínek veřejnosti……

25 Doručování společného povolení
Zaslání pravomocného společného povolení - stavebníkovi + štítek - vlastníkovi stavby - pokud není stavebníkem - dotčeným orgánům - SÚ příslušnému k umístění nebo povolení vedlejší stavby v souboru staveb - obecnému SÚ – nejde-li o soubor staveb Platnost společného povolení 2 roky, max. 5 let – stavba musí být zahájena – jinak společné povolení pozbývá platnosti lze prodloužit

26 Společné řízení s posouzením vlivů na životní prostředí
nová právní úprava – harmonizace postupů podle SZ a postupů podle zákona EIA  spojení shodných nebo podobných kroků do společného postupu, rozšíření základního modelu integrace možnost volby společného modelu či samostatných postupů  EIA před řízením u stavebního úřadu výhody integrovaného procesu EIA – odstranění duplicit jednotlivých kroků a procesů  zrychlení a zefektivnění přípravy a realizace staveb, snížení nákladů

27 celý proces založen na součinnosti SÚ s příslušným úřadem (KÚ, MŽP)
závazné stanovisko – vydá příslušný úřad v rámci společného řízení – podklad pro vydání společného povolení vazba novela zákona EIA – nový § 10 řízení podle stavebního zákona = navazujícím řízením  použití příslušných ustanovení zákona EIA, pokud není v § 10 zákona EIA stanoveno jinak spojení tří postupů – tomu odpovídá model spojení a propojení požadavků na jednotlivé postupy a řízení (proces EIA + územní řízení + stavební řízení)

28 Příslušnost stejně jako u společného řízení – bude se řídit příslušností k povolení stavby, či k povolení stavby hlavní v souboru staveb Účastníci řízení základní okruh – jako v územním a stavebním řízení + § 9c odst. 3 zákona EIA  obce dotčené záměrem a dotčená veřejnost

29 Žádost o vydání společného povolení
formulář přílohy žádosti Dokumentace dokumentace pro vydání společného povolení dokumentace vlivů záměru na životní prostředí - § 10 odst. 3 a příl. č. 4 zákona EIA, včetně posouzení vlivů na předmět ochrany a celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, pokud tak bylo stanoveno v závěru zjišťovacího řízení Žádost + dokumentace vlivů – musí být podána v elektronické podobě

30 Počet vyhotovení dokumentace
základní – 3 vyhotovení  jedno vyhotovení pro příslušný úřad – dokumentace zveřejňována podle § 16 zákona EIA a její zasílání zpracovateli posudku v případě souboru staveb – vyhotovení příslušných částí dokumentace - podle počtu vedlejších staveb/SÚ, které mají v řízení postavení dotčených orgánů Součinnost SÚ a příslušného úřadu řízení vede SÚ součinnost - příslušný úřad – KÚ, MŽP příslušný úřad – zkoumá žádost, přílohy, včetně dokumentace (úplnost, obsahové náležitosti) – z hlediska požadavků na posouzení vlivů na životní prostředí SÚ vše zašle příslušnému úřadu do 5 dnů ode dne podání žádosti

31 zjištěny nedostatky – příslušný úřad sdělí SÚ + oznamovateli do 10 dnů
V téže lhůtě – sdělení okruhu dotčených správních úřadů a dotčených územně samosprávných celků zásada – spolupráce příslušného úřadu a stavebníka (oznamovatele) při odstraňování nedostatků dokumentace - § 10 odst. 4 zákona EIA po odstranění všech nedostatků – opětovná kontrola SÚ a příslušným úřadem

32 Proces vedení společného řízení
Řízení vede a veškeré úkony s tím spojené provádí – SÚ Nedostatky žádosti – přerušení řízení – oznámeno stavebníkovi a příslušnému úřadu Neodstranění vad žádosti – usnesení o zastavení řízení – oznámeno pouze stavebníkovi

33 Speciální důvod pro přerušení řízení
pokud ze závazného stanoviska k posouzení vlivů na životní prostředí vyplyne, že stavební záměr má významně negativní vliv na předmět ochrany a celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti – a tato skutečnost nebude přímo důvodem pro zamítnutí žádosti  řízení je přerušeno do doby uložení kompenzačních opatření podle zákona č. 114/1992 Sb. pokud záměr podléhá mezistátnímu posuzování – musí sdělit příslušný úřad ve lhůtě do 10 dnů – po oznámení o zahájení řízení – zajistí příslušný úřad postup v souladu se zákonem EIA

34 Speciální důvody pro zastavení řízení (žádost se neprojednává):
k žádosti není připojena dokumentace dokumentace není zpracována projektantem nebo osobou s příslušnou autorizací Usnesení o zastavení řízení – oznamuje se stavebníkovi a příslušnému úřadu Po přezkoumání žádosti – oznámení zahájení řízení 2 fáze vyjadřování v rámci společného řízení 1. fáze - z hlediska vlivů na ŽP 2. fáze - z hlediska umístění záměru – po vydání závazného stanoviska EIA

35 1. fáze vyjadřování stanovení lhůty pro vyjádření – nesmí být kratší než 30 dnů ode dne vyvěšení oznámení na úřední desce (+ povinnost z § 9b odst. 1 zákona EIA) nebo možnost nařídit veřejné ústní jednání (za účasti posuzujícího úřadu a zpracovatele posudku) – oznámení konání 30 dnů předem Veřejné ústní jednání vždy – pokud obec nemá ÚP Účastníci řízení + veřejnost  připomínky z hlediska vlivů na životní prostředí Dotčené orgány  závazná stanoviska, popř. vyjádření Koncentrační zásada Nepřihlíží se k připomínkám, které přesahují rámec a rozsah možnosti připomínkování

36 Řízení s posouzení vlivů na životní prostředí = řízení s velkým počtem účastníků
Doručování postupem podle § 144 odst. 6 SŘ jednotlivě stavebníkovi vlastníkovi stavby + osoby omezené vznikem ochranného pásma vlastníkovi pozemku + osoby omezené vznikem ochranného pásma dotčeným orgánům obci na úřední desce – ostatní Záměry na území více obcí – doručení také na úředních deskách příslušných obecních úřadů

37 Příslušný úřad – SÚ doručí oznámení zahájení řízení – bezodkladně zveřejněna dokumentace EIA a doručena zpracovateli posudku Do 5 dnů ode dne uplynutí lhůty pro podání připomínek, konání ústního jednání anebo veřejného ústního jednání – musí SÚ předat příslušnému úřadu všechny výsledky projednání (zejm. připomínky, závazná stanoviska a vyjádření dotčených orgánů)  přerušení řízení do doby vydání závazného stanoviska EIA Vydání závazného stanoviska EIA - příslušný posuzující úřad – postavení dotčeného orgánu - do 30 dnů ode dne obdržení posudku (náležitosti příl. č. 6 zákona EIA)

38 Příslušný úřad zašle závazného stanoviska EIA - SÚ + dotčeným územním samosprávným celkům + dotčeným správním úřadům + oznamovateli Příslušný úřad zveřejní závazného stanoviska EIA – podle § 16 zákona EIA SÚ – do 5 dnů po obdržení závazné stanoviska EIA – zajistí zveřejnění informace o jeho vydání na úřední desce a oznámí lhůtu pro vyjádření k tomuto stanovisku – lhůta nesmí být kratší než 10 dnů od doručení oznámení = 2. fáze vyjadřování - účastníci řízení  námitky - veřejnost  připomínky - dotčené orgány  dodatečná závazná stanoviska

39 Nahlížení do spisu – v průběhu celého řízení Účastníci řízení – právo vyjádřit se před vydáním rozhodnutí k podkladům rozhodnutí Zásady pro uplatňování námitek a připomínek Posuzování souladu záměru Lhůty pro vydání rozhodnutí - do 90 dnů ode dne zahájení řízení - do 120 dnů - ve zvlášť složitých případech, zejm. u souboru staveb

40 Společné povolení = modifikace obsahových záležitostí ÚR a SP - schvaluje stavební záměr - vymezí pozemky pro jeho realizaci - stanoví podmínky pro dělení nebo scelování pozemků - stanoví podmínky pro umístění a provedení stavby - stanoví podmínky pro užívání stavby, pokud je to třeba - podmínkami zabezpečí – ochranu veřejných zájmů, návaznost na jiné podmiňující stavby a zařízení, dodržení obecných požadavků na výstavbu, popř. technických norem - možnost uložit zpracování dokumentace pro provádění stavby – vyžaduje-li to posouzení veřejných zájmů při provádění stavby, při kontrolních prohlídkách stavby nebo při kolaudaci - u dočasných staveb – lhůta pro odstranění - stanovení zkušebního provozu

41 V případě souboru staveb – několik výroků = stanoveny společné, případně specifické podmínky pro umístění a povolení stavby hlavní a vedlejších staveb v souboru Odůvodnění společného povolení - uvedeny důvody výroku, podklady pro vydání povolení, úvahy, závěry, rozhodné skutečnosti, posouzení záměru žadatele, jak se SÚ vypořádal s návrhy a námitkami účastníků řízení a s jejich vyjádřeními k podkladům, vyhodnocení připomínek veřejnosti…… + samostatné vyhodnocení připomínek veřejnosti a účastníků řízení , které nebyly vypořádány v odůvodnění závazného stanoviska EIA + informace o zapracovaných podmínkách a odůvodnění závazného stanoviska EIA

42 Kompenzační opatření  jejich uložení stavebníkovi podle zákona č. 114/1992 Sb. – v případě, že byla z důvodu významně negativního vlivu záměru na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti ve výroku stanoveno – rozhodnutí je vykonatelné dnem vydání vyjádření orgánu ochrany přírody o potvrzení zajištění kompenzačních opatření – po dobu pozastavení vykonatelnosti neběží lhůta platnosti společného povolení Odklad vykonatelnosti – nevztahuje se na možnost získání potřebných práv k realizaci záměru, včetně vyvlastnění

43 Doručování společného povolení
Zaslání pravomocného společného povolení - stavebníkovi + štítek - vlastníkovi stavby - pokud není stavebníkem - dotčeným orgánům - SÚ příslušnému k umístění nebo povolení vedlejší stavby v souboru staveb - obecnému SÚ – nejde-li o soubor staveb Platnost společného povolení 2 roky – stavba musí být zahájena – jinak společné povolení pozbývá platnosti lze prodloužit

44 územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí
možnost volby integrovaného postupu či samostatných postupů  EIA před řízením u stavebního úřadu Příslušnost obecní úřad obce s rozšířenou působností Účastníci řízení základní okruh – jako v územním řízení + § 9c odst. 3 zákona EIA  obce dotčené záměrem a dotčená veřejnost

45 Žádost o vydání územního rozhodnutí
formulář přílohy žádosti Dokumentace DÚR dokumentace vlivů záměru na životní prostředí - § 10 odst. 3 a příl. č. 4 zákona EIA, včetně posouzení vlivů na předmět ochrany a celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, pokud tak bylo stanoveno v závěru zjišťovacího řízení Žádost + dokumentace vlivů – musí být podána v elektronické podobě Počet vyhotovení – 3x  jedno vyhotovení pro příslušný – dokumentace zveřejňována podle § 16 zákona EIA a její zasílání zpracovateli posudku

46 Součinnost SÚ a příslušného úřadu
řízení vede SÚ součinnost - příslušný úřad – KÚ, MŽP příslušný úřad – zkoumá žádost, přílohy, včetně dokumentace (úplnost, obsahové náležitosti) – z hlediska požadavků na posouzení vlivů na životní prostředí SÚ vše zašle příslušnému úřadu do 5 dnů ode dne podání žádosti zjištěny nedostatky – příslušný úřad sdělí SÚ + oznamovateli do 10 dnů V téže lhůtě – sdělení okruhu dotčených správních úřadů a dotčených územně samosprávných celků zásada – spolupráce příslušného úřadu a žadatele (oznamovatele) při odstraňování nedostatků dokumentace - § 10 odst. 4 zákona EIA po odstranění všech nedostatků – opětovná kontrola SÚ a příslušným úřadem

47 Proces vedení územního řízení
Řízení vede a veškeré úkony s tím spojené provádí – SÚ Nedostatky žádosti – přerušení řízení – oznámeno žadateli a příslušnému úřadu Neodstranění vad žádosti – usnesení o zastavení řízení – oznámeno pouze žadateli

48 Speciální důvod pro přerušení řízení
pokud ze závazného stanoviska k posouzení vlivů na životní prostředí vyplyne, že stavební záměr má významně negativní vliv na předmět ochrany a celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti – a tato skutečnost nebude přímo důvodem pro zamítnutí žádosti  řízení je přerušeno do doby uložení kompenzačních opatření podle zákona č. 114/1992 Sb. pokud záměr podléhá mezistátnímu posuzování – musí sdělit příslušný úřad ve lhůtě do 10 dnů – po oznámení o zahájení řízení – zajistí příslušný úřad postup v souladu se zákonem EIA

49 Speciální důvody pro zastavení řízení (žádost se neprojednává):
k žádosti není připojena dokumentace dokumentace není zpracována projektantem nebo osobou s příslušnou autorizací Usnesení o zastavení řízení – oznamuje se žadateli a příslušnému úřadu Po přezkoumání žádosti – oznámení zahájení řízení 2 fáze vyjadřování v rámci společného řízení 1. fáze - z hlediska vlivů na ŽP 2. fáze - z hlediska umístění záměru – po vydání závazného stanoviska EIA

50 1. fáze vyjadřování stanovení lhůty pro vyjádření – nesmí být kratší než 30 dnů ode dne vyvěšení oznámení na úřední desce (+ povinnost z § 9b odst. 1 zákona EIA) nebo možnost nařídit veřejné ústní jednání (za účasti posuzujícího úřadu a zpracovatele posudku) – oznámení konání 30 dnů předem Veřejné ústní jednání vždy – pokud obec nemá ÚP Účastníci řízení + veřejnost  připomínky z hlediska vlivů na životní prostředí Dotčené orgány  závazná stanoviska, popř. vyjádření Koncentrační zásada Nepřihlíží se k připomínkám, které přesahují rámec a rozsah možnosti připomínkování

51 Řízení s posouzení vlivů na životní prostředí = řízení s velkým počtem účastníků
Doručování postupem podle § 144 odst. 6 SŘ jednotlivě žadateli vlastníkovi pozemku nebo stavby, na kterých má být požadovaný záměr uskutečněn, není-li sám žadatelem, nebo ten, kdo má jiné věcné právo k tomuto pozemku nebo stavbě + osoby omezené vznikem ochranného pásma dotčeným orgánům obci na úřední desce – ostatní Záměry na území více obcí – doručení také na úředních deskách příslušných obecních úřadů

52 Příslušný úřad – SÚ doručí oznámení zahájení řízení – bezodkladně zveřejněna dokumentace EIA a doručena zpracovateli posudku Do 5 dnů ode dne uplynutí lhůty pro podání připomínek, konání ústního jednání anebo veřejného ústního jednání – musí SÚ předat příslušnému úřadu všechny výsledky projednání (zejm. připomínky, závazná stanoviska a vyjádření dotčených orgánů)  přerušení řízení do doby vydání závazného stanoviska EIA Vydání závazného stanoviska EIA - příslušný posuzující úřad – postavení dotčeného orgánu - do 30 dnů ode dne obdržení posudku (náležitosti příl. č. 6 zákona EIA)

53 Příslušný úřad zašle závazného stanoviska EIA - SÚ + dotčeným územním samosprávným celkům + dotčeným správním úřadům + oznamovateli Příslušný úřad zveřejní závazného stanoviska EIA – podle § 16 zákona EIA SÚ – do 5 dnů po obdržení závazné stanoviska EIA – zajistí zveřejnění informace o jeho vydání na úřední desce a oznámí lhůtu pro vyjádření k tomuto stanovisku – lhůta nesmí být kratší než 10 dnů od doručení oznámení = 2. fáze vyjadřování - účastníci řízení  námitky - veřejnost  připomínky - dotčené orgány  dodatečná závazná stanoviska

54 Nahlížení do spisu – v průběhu celého řízení Účastníci řízení – právo vyjádřit se před vydáním rozhodnutí k podkladům rozhodnutí Zásady pro uplatňování námitek a připomínek Posuzování souladu záměru Lhůty pro vydání rozhodnutí - bez zbytečného odkladu, nejdéle do 60 dnů ode dne zahájení řízení - do 90 dnů - ve zvlášť složitých případech

55 Územní rozhodnutí V odůvodnění - uvedeny důvody výroku, podklady pro vydání povolení, úvahy, závěry, rozhodné skutečnosti, posouzení záměru žadatele, jak se SÚ vypořádal s návrhy a námitkami účastníků řízení a s jejich vyjádřeními k podkladům, vyhodnocení připomínek veřejnosti…… + samostatné vyhodnocení připomínek veřejnosti a účastníků řízení , které nebyly vypořádány v odůvodnění závazného stanoviska EIA + informace o zapracovaných podmínkách a odůvodnění závazného stanoviska EIA

56 Kompenzační opatření  jejich uložení žadateli podle zákona č. 114/1992 Sb. – v případě, že byla z důvodu významně negativního vlivu záměru na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti ve výroku stanoveno v případě, že lze záměr provést pouze na základě ÚR  rozhodnutí je vykonatelné dnem vydání vyjádření orgánu ochrany přírody o potvrzení zajištění kompenzačních opatření – po dobu pozastavení vykonatelnosti neběží lhůta platnosti územního rozhodnutí v případě, kdy záměr nelze provést pouze na základě ÚR  odklad vykonatelnosti podmíněný vyjádřením orgánu ochrany přírody o potvrzení zajištění kompenzačních opatření stanoví stavební úřad ve stavebním povolení

57 Doručování územního rozhodnutí
Zaslání pravomocného územního rozhodnutí - žadateli - vlastníkovi stavby - pokud není stavebníkem - dotčeným orgánům - SÚ příslušnému k umístění nebo povolení vedlejší stavby v souboru staveb - obecnému SÚ – nejde-li o soubor staveb Platnost územního rozhodnutí 2 roky, max. 5 let lze prodloužit

58 Územní rozhodování Rozšíření záměrů nevyžadujících posouzení SÚ - § 79 odst. 2 SZ písm. f) → ploty do výšky 2 m písm. p) → bazény do 40 m2 – rozšíření i o jeho související technické zařízení písm. s) → vypuštěna podmínky změny trasy nové písm. t) → prodejní stánky, konstrukce a zařízení pro slavnostní výzdobu a osvětlení budov, jejichž umístění nepřesáhne 30 po sobě jdoucích dnů = krátkodobá přenosná zařízení, slouží k jednorázovým akcím, krátkodobá přechodná instalace, časový limit existence § 80 odst. 1 a 3 písm. d) → způsob využití pozemku

59 Účastníci územního řízení - § 85
rozšíření – osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo bude omezeno vznikem ochranného pásma podle zvláštního právního předpisu Dokumentace - § 86 části: průvodní zpráva souhrnná technická zpráva situační výkresy dokumentace objektů dokladová část

60 novelizace vyhl. č. 499/2006 Sb., o dokumentaci
u výrobků plnících funkci stavba může být výkresová část nahrazena technickou dokumentací výrobce nebo dovozce nebo jiným dokladem podle zvl. právního předpisu zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky nař. vlády č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na vybrané stavební výrobky nař. vlády č. 190/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na stavební výrobky označované CE pokud není dokumentace zpracována projektantem nebo není vůbec připojena k žádosti o vydání ÚR → žádost se neprojednává a řízení se zastaví – usnesení o zastavení se oznamuje pouze žadateli novelizace vyhl. č. 499/2006 Sb., o dokumentaci

61 Orgán územního plánování jako dotčený orgán - § 96b
zcela nová konstrukce → koordinace území vazba - § 6 odst. 1 písm. c) a § 7 odst. 1 písm. c) přesun působností na různé typy a stupně SÚ závazné stanovisko bude dokládáno k žádosti o vydání územního rozhodnutí (v územním řízení) žádosti o vydání územního rozhodnutí ve zjednodušeném územním řízení návrhu veřejnoprávní smlouvy nahrazující ÚR žádosti o vydání územního souhlasu žádosti o společný souhlas žádosti o společné povolení souhlasu se změnou v užívání stavby povolení ke změně v užívání stavby

62 závazné stanovisko vydáváno dvěma způsoby
1. obstará žadatel – SÚ obecní úřad obce s rozšířenou působností nebo obecní úřad obce základního stupně Podklad pro vydání ZS – žádost a dokumentace/zjednodušená dokumentace pro ÚS 2. obstará SÚ – je-li příslušný správní orgán zároveň orgánem územního plánování a SÚ = obecní úřad obcí s rozšířenou působností nebo KÚ → obec III – u řízení + územního souhlasu pro ohlašované stavby → vyloučeno – u VPS, ÚS, společného souhlasu a zjednodušeného územního řízení – kdy povolujícím orgánem je jiný správní orgán než orgán územního plánování Podklad pro vydání ZS – dokumentace/zjednodušená dokumentace pro ÚS

63 veden spis – jeho obsahem jsou všechny podklady – musí být vyhotoveny žadatelem ve více vyhotoveních
problém - fáze projednávané dokumentace, ve které má žadatel ZS obstarat – následné požadavky na doplňování vydaného ZS či koordinaci s jinými ZS SÚ – má k dispozici ZS jiných DO a může plnit svou koordinační funkci v řízení

64 obsah ZS - zda je záměr přípustný či nepřípustný z hlediska souladu s PÚR a s ÚPD a z hlediska uplatňování cílů a úkolů územního plánování Jestliže je záměr přípustný – stanovení podmínek pro jeho realizaci v závazné části ZS („výroku“) → vymezení pozemků pro realizaci záměru → podmínek pro využití a ochranu území → podmínek pro další přípravu a realizaci záměru, zejm. pro projektovou přípravu stavby → vyjádření k době platnosti ÚR → ke lhůtě odstranění dočasných staveb

65 Odůvodnění obsahu ZS → formální náležitosti → přípustnosti či nepřípustnosti záměru → delší platnosti ZS – platí 2 roky ode dne vydání, může být stanovena lhůta až 3 roky změna ZS – provádí se z moci úřední – v případě následného rozporu ZS s PÚR nebo ÚPD Dvě situace – změna před vydání rozhodnutí/souhlasu nebo po vydání → vliv na pravomocné rozhodnutí/souhlas součinnost s orgánem územního plánování v případě uplatněných námitek účastníky řízení – směřujících do obsahu ZS → vyjádření orgánu územního plánování v průběhu řízení → vydání nového ZS

66 Posuzování záměru žadatele - § 90
zásadní změna v dohledu na koordinaci území soulad s PÚR, ÚPD a s cíli a úkoly územního plánování – posuzuje orgán územního plánování (ÚÚP, KÚ) → vydává ZS soulad s ÚPD – nebude již posuzovat SÚ Výjimka – záměry dle § 103; v těchto případech SÚ ověří rovněž účinky budoucího užívání stavby

67 Doručování v územním řízení - § 87
účastníkům řízení a DO → jednotlivě v řízení s velkým počtem účastníků → postupem podle § 144 odst. 6 SŘ Jednotlivě → žadatel → vlastníci pozemků a staveb, na kterých má být požadovaný záměr uskutečněn, nebo ti, kteří mají jiné věcné právo k těmto pozemkům nebo stavbám, pokud tyto osoby nejsou žadateli → osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo bude omezeno vznikem ochranného pásma podle zvl. právního předpisu → DO → obec jako účastník řízení Úřední deska → ostatní

68 Řešení infrastruktury - § 88
veřejná dopravní a technická infrastruktura vypuštění plánovací smlouvy → infrastruktura může být ve vlastnictví obce, se kterou by byla případně uzavírána plánovací smlouva, tak i ve vlastnictví jiných subjektů (stát, kraj, soukromé objekty) – tyto smlouvy jsou vždy přílohou plánovací smlouvy → plánovací smlouva má pouze „stvrzující“ charakter → duplicita

69 Obsah územního rozhodnutí
z důvodů odstranění aplikační praxe – rozdílných názorů na provedení dělení nebo scelení pozemků → v rámci rozhodnutí zavedena povinnost zpracování dokumentace pro provádění stavby a její předložení SÚ – u záměrů, které nevyžadují stavební povolení ani ohlášení, nejde-li o výrobek plnící funkci stavby – musí být předložena SÚ před zahájením stavby

70 Zjednodušené Územní řízení
změna koncepce dokládání souhlasů dotčených osob = souhlas účastníků řízení, kteří mají vlastnická nebo jiná věcná práva k pozemkům nebo stavbám na nich, jež jsou předmětem územního řízení nebo, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být umístěním stavebního záměru přímo dotčeno nedostatky žádosti – možnost jejich odstranění → na místě/na základě výzvy (poučení o následcích jejich neodstranění) vypuštěna legislativní chyba – zmínka o „veřejném ústním jednání“

71 Územní souhlas změna žádosti na oznámení záměru
změna koncepce dokládání souhlasů dotčených osob = souhlasy osob, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo k sousedním stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být umístěním stavebního záměru přímo dotčeno nedostatky oznámení – možnost jejich odstranění → na místě/na základě výzvy (poučení o následcích jejich neodstranění) příslušnost k přezkumnému řízení – správní orgán nadřízený stavebnímu úřadu doručování DNES – doručuje se až účinný souhlas NOVELA – doručení ÚS po jeho vydání

72 nemožnost vydat ÚS – důvod pro vydání usnesení → právní mocí usnesení je zahájeno územní řízení
odložení oznámení záměru – SÚ zjistí, že stavba již byla zahájena → řízení o odstranění stavby + dodatečné povolení Vydání usnesení o odložení – pouze poznamenání do spisu O odložení SÚ vyrozumí oznamovatele

73 SPOLEČNÝ SOUHLAS Příslušnost
stejná jako k vydání společného povolení → ÚS lze vydat pro všechny druhy záměrů Podmínky pro vydání společné oznámení záměru = jedno oznámení splnění podmínek podle § 96 a § 105 doložení dokladů podle § 96 odst. 3 písm. a) až e) doložení dokumentace pro ohlášení

74 Procesní postup jako při vydání ÚS s přihlédnutím k specifikum pro ohlášení vady společného oznámení - možnost jejich odstranění → na místě/na základě výzvy (poučení o následcích jejich neodstranění) nemožnost vydání společného souhlasu → vydání usnesení → provedení územního řízení Důvody: nejsou splněny podmínky jsou přímo dotčena práva dalších osob Právní mocí usnesení – zahájeno společné řízení Společné oznámení – považuje se za žádost o vydání společného povolení

75 Společný souhlas obsah ve vyhl. č. 503/2006 Sb. → spojení obsahových náležitostí ÚS a ohlášení Doručování společného souhlasu stavebníkovi – i ověřená projektová dokumentace nebo dokumentace + štítek vlastníkovi pozemku nebo stavby, pokud není stavebníkem – i ověřená projektová dokumentace nebo dokumentace DO osobám, které daly svůj souhlas

76 Stavební řád § 103 – záměry bez ohlášení nebo stavebního povolení
pouze distribuční soustava v elektroenergetice, v plynárenství s výjimkou budov a těžebních plynovodů a rozvodné tepelné zařízení (vypuštěna přenosová a přepravní soustava) stavby pro zemědělství bazény a skleníky stožáry pro vlajky nad 8 m

77 Ohlášení - § 104 ohlášení „postačí“ stavby pro bydlení a pro rodinnou rekreaci – bez plošného určení stavby do 70 m2 – DNES do 50 m2 změna koncepce dokládání souhlasů dotčených osob = souhlasy osob, jejichž vlastnické právo nebo právo odpovídající věcným břemenům k sousedním stavbám anebo sousedním pozemkům nebo stavbám na nich může být prováděním stavebního záměru přímo dotčeno – vyznačení na situačním výkresu nedostatky ohlášení – možnost jejich odstranění → na místě/na základě výzvy (poučení o následcích jejich neodstranění) příslušnost k přezkumnému řízení – správní orgán nadřízený stavebnímu úřadu

78 Účastníci stavebního řízení - § 109
- rozšíření o osoby, jejichž vlastnické nebo jiné věcné právo bude omezeno vznikem ochranného pásma podle zvl. práv. přepisu Speciální důvody pro zastavení řízení - § 110 k žádosti není připojena dokumentace dokumentace není zpracována projektantem Usnesení o zastavení řízení – oznamuje se stavebníkovi Doručování ve stavebním řízení - § 112 v řízení s velkým počtem účastníků → postupem podle § 144 odst. 6 SŘ → úřední deska, jednotlivě – zpřesnění → účastníci řízení podle § 109 písm. a) až d) + DO

79 Veřejnoprávní smlouva - § 116
SÚ vyvěsí informaci o podaném návrhu VPS na úřední desce po dobu 8 dnů Certifikát AI - § 117 oznámení AI vyvěsí SÚ do 5 dnů od obdržení námitky nebo výhrady lze zamítnout pro nepřístupnost, nedůvodnost nebo opožděnost rozhodnutí nadřízeného orgánu – je prvním úkonem v řízení

80 Změna stavby před jejím dokončením - § 118
Nepodstatné odchylky nemění se půdorysný ani výškový rozsah stavby nezasahuje se do nosných konstrukcí stavby nemění se vzhled stavby nemění se způsob užívání stavby změna nevyžaduje posouzení vlivů na ŽP nemůže negativně ovlivnit požární bezpečnost stavby nejde o změnu na kulturní památce § 118 odst. 6 → pokud změna stavby spočívá v nepodstatných odchylkách od ověřené dokumentace/projektové dokumentace – může SÚ stavebníkovi na základě žádosti obsahující popis navrhovaných nepodstatných odchylek sdělit, že změnu projedná při vydání kolaudačního souhlasu nebo kolaudačního rozhodnutí

81 - změna se nesmí dotýkat práv ostatních účastníků stavebního řízení, podmínek ÚR, veřejných zájmů chráněných zvláštními právními předpisy nebo v případě, kdy příslušný DO písemně se změnou souhlasí - nebude-li záměr stanovené podmínky splňovat – vyzve SÚ stavebníka k doplnění podkladů a dále projedná změnu stavby před dokončením

82 Kolaudace ruší se oznámení užívání
kolaudační souhlas/kolaudační rozhodnutí stavba veřejné infrastruktury stavba, jejíž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit stavba, u které bylo stanoveno provedení zkušebního provozu, včetně jejich změn změna stavby, která je kulturní památkou kdo povolil, ten kolauduje při závěrečné kontrolní prohlídce SÚ projedná nepodstatné odchylky od dokumentace možnost upustit – žádost o kolaudační souhlas doložena certifikátem AI + NOVĚ u podzemních staveb technické infrastruktury možnost překlopení do kolaudačního řízení

83 Účastníci kolaudačního řízení - § 122a
stavebník vlastník stavby (není-li stavebníkem) vlastník pozemku, na kterém je stavba provedena, není-li stavebníkem a může-li být jeho vlastnické právo kolaudačním rozhodnutím přímo dotčeno Kolaudační řízení SÚ projedná nepodstatné odchylky od dokumentace Kolaudační rozhodnutí SÚ povoluje užívání stavby k určenému účelu, a je-li to zapotřebí stanoví podmínky pro užívání stavby

84 Změna v užívání stavby DNES – prodloužení doby trvání dočasné stavby NOVĚ také – změna dočasné stavby na stavbu trvalou - v těchto případech musí být připojen k oznámení také souhlas vlastníka pozemku, na kterém je stavba umístěna

85 Přechodná ustanovení Bod 10 → správní řízení, která nebyla pravomocně ukončena přede dnem nabytí účinnosti novely SZ – budou dokončena podle dosavadních právních předpisů Bod 11 → postupy, které jsou správním řízením, zahájené přede dnem nabytí účinnosti novely SZ – budou dokončena podle dosavadních právních předpisů Bod 12 → řešena situace, kdy bylo vydáno závazné stanovisko EIA před účinností novely SZ

86 → nelze aplikovat novelizovanou právní úpravu, tj
→ nelze aplikovat novelizovanou právní úpravu, tj. integrovaný postup územního řízení nebo společného řízení s posouzením vlivů na životní prostředí, v jehož rámci by bylo teprve vydáno závazné stanovisko EIA → v případě, že již bylo vydáno závazné stanovisko EIA nebo byla prodloužena platnost již vydaného, a to do účinnosti novely SZ – jsou řízení podle stavebního zákona navazujícími řízeními a bude se postupovat podle stávající právní úpravy v samostatných postupech Bod 13 → pokud již bylo vydáno závazné stanovisko EIA, stanovisko EIA nebo stanovisko o hodnocení vlivů, nebo již byl zahájen proces posuzování vlivů na životní prostředí → záměry jsou projednány v územním řízení, ve stavebním řízení nebo ve společném řízení – tzn. že investor jej bude předkládat jako přílohu žádosti → použití příslušných ustanovení o navazujícím řízení

87 Změna zákona č. 114/1992 Sb. povolení ke kácení dřevin rostoucích mimo les DNES – rozhodnutí NOVELA – závazné stanovisko → podklad pro územní rozhodnutí nebo společné povolení možnost stanovení podmínek podmínky pro vydání – totožné jako pro vydání povolení ke kácení kompenzační opatření stanoví svým rozhodnutím orgán ochrany přírody je-li shledáno naplnění naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu nebo důvodů týkajících se veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků nesporného významu pro životní prostředí

88 musí být zajištěna před realizací záměru
jejich zajištění – potvrzena vyjádřením orgánu ochrany přírody, který je stanovil jejich uložení → důvodem pro stanovení odkladu vykonatelnosti rozhodnutí, kterým se záměr schvaluje – a to do dne vydání vyjádření orgánu ochrany přírody, kterým bude zajištění kompenzačních opatření potvrzeno

89 Změna zákona č. 100/2001 Sb. pojem navazující řízení – doplněno, že se nepovažuje kolaudační řízení podporující podpisová listina změna v počtu osob, které vyjádří svým podpisem souhlas DNES – 200 NOVELA - 500 doba platnosti – 18 měsíců od data uvedeného v záhlaví podpisové listiny – lhůta neběží po dobu přerušení navazujícího řízení posudek slouží jako podklad pro rozhodování příslušného úřadu odborné a objektivní oponentní posouzení dokumentace EIA veřejně se neprojednává, nelze podávat připomínky nový § 10 = zvláštní ustanovení pro posuzování vlivů stavebních záměrů na životní prostředí

90 Změna zákona č. 416/2009 Sb. úprava působnosti MPO ve vazbě na novelizaci energetického zákona v souvislosti s implementací evropského nařízení, kterým se stanoví hlavní směry transevropské sítě Nařízení – identifikuje 12 strategických prioritních koridorů a zeměpisných oblastí energetické infrastruktury s transevropským/přeshraničním rozměrem úprava výkonu státní správy a postup při povolování projektů společného zájmu změna (rozšíření) definice energetické infrastruktury speciální postup – odchylky od úpravy v SZ – pro vydání společného povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje u vybraných staveb energetické infrastruktury Postup při přípravě a povolování projektů společného zájmu – navazuje na přímo použitelné Nařízení – to neupravuje všechny podrobnosti a jednotlivé kroky

91 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "STAVEBNÍ ZÁKON Připravovaná novela SZ Základní změny v právní úpravě"

Podobné prezentace


Reklamy Google