Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

KONCEPCE PEDAGOGICKÉ A VĚDECKÉ ČINNOSTI OBECNÁ A SPECIÁLNÍ ZOOTECHNIKA

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "KONCEPCE PEDAGOGICKÉ A VĚDECKÉ ČINNOSTI OBECNÁ A SPECIÁLNÍ ZOOTECHNIKA"— Transkript prezentace:

1 KONCEPCE PEDAGOGICKÉ A VĚDECKÉ ČINNOSTI OBECNÁ A SPECIÁLNÍ ZOOTECHNIKA
OBORU OBECNÁ A SPECIÁLNÍ ZOOTECHNIKA doc. Ing. David Zapletal, Ph.D. Ústav zootechniky a zoohygieny Fakulta veterinární hygieny a ekologie Veterinární a farmaceutická univerzita Brno

2 Osnova: Historie a charakteristika oboru Koncepce rozvoje pedagogické činnosti Koncepce rozvoje vědecko-výzkumné činnosti

3 Historie zootechniky Termín „zootechnika“ pochází z kmenů řeckých slov a znamená „umění chovat zvířata“ Počátky chovu zvířat spadají do období domestikace prvních živočišných druhů (9 – 7 tis. let př. n. l.) Zdroj:

4 Historie zootechniky Za zakladatele zootechniky jako vědního oboru v Československu se považuje Prof. František Bílek (jmenovaný prof. obecné a speciální zootechniky – 1919) Charakterizoval zootechniku jako „nauku pojednávající o chovu a produkci domácích zvířat“

5 Historie zootechniky Prof. Josef Taufer Působil na VŠZ v Brně
(jmenovaný prof. obecné a speciální zootechniky – 1920) Založil Zemský výzkumný ústav zootechnický v Brně (1921) - hlavní zásada v činnosti ústavu byla realizace praktických experimentů Zdůrazňoval význam kontroly užitkovosti a dědičnosti v chovech zvířat

6 Charakteristika zootechniky
V základním členění je zootechnika dělena na: Obecnou Speciální

7 Zootechnika obecná využívá poznatky ze souboru biologických disciplín a je tedy považována za biologii chovu domácích zvířat na základě informací z disciplín teoretického základu přináší poznatky shrnuté především do těchto oblastí: - objasnění původu plemen - charakteristika základních morfologických, fyziologických a behaviorálních vlastností - komplex informací v oblasti plemenářské práce

8 Zootechnika speciální
využívá poznatků obecné zootechniky v praktickém chovu jednotlivých druhů domácích zvířat přihlíží ke specifickým požadavkům jednotlivých domestikovaných druhů zvířat Mezi obecnou a speciální zootechnikou existuje velmi úzká návaznost a bezprostřední vztah.

9 Koncepce rozvoje pedagogické činnosti
Postavení zootechniky ve studijních programech VFU Brno

10 Magisterský program (6 letý) v oboru Veterinární lékařství na Fakultě veterinárního lékařství (FVL)
Zaměřen na komplexní veterinární medicínu s důrazem na klinickou veterinární medicínu zájmových a hospodářských zvířat Vyučované předměty: Chov zájmových zvířat (2/1; povinný) Zootechnika (2/2; povinný)

11 Základní předměty (podíl 4 %): Chemie, Fyzika, Biologie, apod.
Curicullum studia Základní předměty (podíl 4 %): Chemie, Fyzika, Biologie, apod. Preklinické předměty (21 %): Anatomie, Fyziologie, Genetika, Toxikologie, Mikrobiologie, Farmakologie, Imunologie apod. Živočišná produkce, chov zvířat atd. (9 %) Klinické předměty (60 %): 16 předmětů Hygiena potravin (6 %): 3 předměty Profesní znalosti (1 %): řízení vet. praxe, vet. certifikace

12 Živočišná produkce, chov zvířat atd.
Chov zájmových zvířat (10 %) Zootechnika (14 %) Výživa zvířat (28 %) Zoohygiena (10 %) Ochrana, welfare a etologie zvířat (17 %) Další předměty (21 %)

13 Magisterský program (6 letý) v oboru Veterinární hygiena a ekologie na Fakultě veterinární hygieny a ekologie (FVHE) Zaměřen především na zdravotní a hygienickou nezávadnost potravin a surovin živočišného původu a veterinární ekologii Vyučované předměty: Zootechnika (2/2; povinný) Chov zájmových zvířat (2/1; volitelný) 13

14 Cíle výuky: Oblast „Obecné zootechniky“ Zaměření:
používaná terminologie, zoot. taxonomie výrazný aspekt na hodnocení morfologických vlastností zvířat obecné biologické základy produkce masa, mléka a vajec obecné základy plemenářské práce v chovech

15 Oblast „Speciální zootechniky“
Zaměření: významný genofond u významných druhů HZ (užitkovost, využití v prod. systému, zdravotní aspekt) efektivní šíře problematiky chovu a produkce významných druhů HZ

16 Cíle výuky Oblast „Speciální zootechniky“
důraz na praktickou výuku v chovech HZ iniciovat a podněcovat pozitivní vztah mezi budoucím veterinárním lékařem a chovatelem !!!

17 Cíle výuky (speciální diferenciace pro FVL)
Oblast „Speciální zootechniky“ Zaměření: významné druhy a plemena chovaných zájmových zvířat efektivní spektrum problematiky chovu u významných druhů/skupin zájmových zvířat

18 Postavení zootechniky v bakalářských studijních programech FVHE
Bezpečnost a kvalita potravin (BKP) Zdravotní nezávadnost v gastronomii (ZNG) Vyučované předměty: Chov potravinových zvířat (1/1; povinný) Produkce potravinových surovin živočišného původu (2/1; povinný) Ochrana zvířat a welfare (OZW) Vyučované předměty: - Chov zvířat (2/2; povinný) - Zacházení s hospodářskými zvířaty (0/2; povinně volitelný)

19 Plánované inovace ve výuce zootechniky u všech studijních programů a oborů
Začleňování nových přístupů ve výuce s cílem podněcovat přemýšlení studentů Cílené tematické přednášky externistů (akademická sféra, odborníci z praxe) Tvorba učebních materiálů v e-learningových kurzech

20 K dosažení cílů a plánovaných inovací výuky:
Aktivně se účastnit na získávání vyhlašovaných projektů vzdělávacího charakteru, zejména v rámci: - OP a dalších projektů MŠMT - Interní vzdělávací agentury VFU Brno Pozitivně motivovat a podporovat kolegy na pracovišti Reagovat na vlastní podněty pregraduálních studentů v předchozím období 20

21 Další pedagogická činnost pracoviště
Participace na školeních pro odbornou veřejnost v rámci ICVI VFU Brno Výuka pro univerzitu třetího věku Realizace mezinárodních výměnných studijních stáží Řešení maturitních prací v rámci SOČ 21

22 Koncepce rozvoje vědecko-výzkumné činnosti

23 Sekce živočišné a rostlinné produkce
FVHE Sekce živočišné a rostlinné produkce Ústav výživy zvířat Ústav zootechniky a zoohygieny Sekce hygieny a technologie potravin živočišného původu Sekce hygieny a technologie potravin rostlinného původu a gastronomie Sekce veterinární ekologie a chorob volně žijících zvířat Sekce vet. ochrany veřejného zdraví, ochrany zvířat a welfare

24 Řešené problematiky v rámci oblasti živočišné produkce
Vliv plemen (hybridních kombinací) HZ na užitkovost a kvalitu produkce Užitkovost, kvalita produkce a zdravotní stav hybridních typů drůbeže ve vztahu k výživě Vliv podmínek prostředí na užitkovost, welfare a zdravotní stav zvířat Produkční a reprodukční ukazatele brojlerových králíků ve vztahu k technice chovu a výživě Intenzivní farmové chovy zvěře (zejm. pernatá zvěř)

25 Řešené problematiky v rámci oblasti chovu zájmových zvířat
Vliv plemen na ukazatele vnitřního prostředí králíků Růst, zdravotní stav a reprodukce zakrslých králíků ve vztahu k výživě

26 Projekty: VZ AF MZLU v Brně – Regulace biologických a technologických procesů pro konkurenceschopné zemědělství - MSM Účast na řešení v letech 2000 – 2004. Oblast výzkumu: chov skotu; reprodukce brojlerových králíků

27 NAZV QC1128 – Ověření stávajících klecových a alternativních technologií a vývoj obohacených klecových technologií se zřetelem na Směrnici Rady EU č. 99/74. Účast na řešení v letech 2001 – 2004. Cíl: zhodnocení vlivu navržených technologií na užitkovost a fyziologické ukazatele nosnic

28 VZ FVHE VFU Brno – Veterinární aspekty bezpečnosti a kvality potravin - MSM 6215712402.
Řešen v letech 2005 – 2011. Oblast výzkumu: chov brojlerových králíků; produkce drůbeže ve vztahu k výživě

29 NAZV QH91276 – Výběr vhodného typu bažantů a optimalizace podmínek jejich výkrmu za účelem produkce vysoce kvalitní zvěřiny. Hlavní řešitel projektu; řešení v letech 2009 – 2011. Cíl: Navrhnout intenzivní systém produkce nutričně kvalitního bažantího masa z pohledu racionální výživy člověka; - realizovat řízenou selekci bažantích kuřat s cílem zvýšit jejich růstovou intenzitu - testace navržených krmných směsí při výkrmu bažantích kuřat

30 Graf 1: Rozdíl mezi průměrnými živými hmotnostmi (g) selektovaného a kontrolního hejna bažantích kuřat v 7 týdnech věku v průběhu selekce gram Generace selektovaného hejna kumulovaný SE – 7,3 %

31 zvýšení tělesné hmotnosti u F3 – 9,7 %
Graf 2: Rozdíl mezi průměrnými živými hmotnostmi (g) selektované a kontrolní rodičovské populace bažantů ve věku 40 týdnů v průběhu selekce gram Generace selektovaného hejna zvýšení tělesné hmotnosti u F3 – 9,7 %

32 Tab: Vliv selekce na živou hmotnost (ŽH) a podíl vybraných částí jatečného těla a poživatelných orgánů u vykrmovaných bažantích kuřat (F3) ve 100 dnech věku Ukazatel Kontrolní populace Selektovaná populace Trend Sign. ŽH (g) 896 971 ** Podíl z ŽH (%) JUT 73,1 71,0 Prsní svalovina 18,5 17,2 Stehenní svalovina 15,3 14,5 Srdce 0,75 0,92 Játra 2,06 2,23 - NS Svalnatý žaludek 2,25 2,21 **: (P < 0.01); NS: (P > 0.05).

33 NAZV QJ – Optimalizace proteinové výživy monogastrických zvířat na bázi odrůd semen lupiny bílé (Lupinus albus). Další řešitel projektu; řešení v letech 2015 – 2018. Dílčí cíle projektu: - zhodnocení vlivu náhrady sójového šrotu šrotem z celých a odslupkovaných semen perspektivních odrůd lupiny bílé na užitkovost, kvalitu produkce a zdravotní stav drůbeže a na užitkovost a zdraví brojlerových králíků - optimalizace navržených krmných směsí na základě biologických testací

34 Vědecko-výzkumná činnost v oblasti vedení postgraduálních studentů
Řešení doktorských prací je realizováno v rámci studijního oboru „Výživa, dietetika hospodářských zvířat a hygiena vegetábilií“ Řešená témata: Problematika výkrmu brojlerových kuřat a porovnání rozdílů ve složení jejich těla u dvou hybridů ROSS 308 a COBB 500. Vliv výživy na jatečnou hodnotu a kvalitu masa orebice chukar. Skladba mastných kyselin těla bažantích kuřat v průběhu jejich odchovu ve vztahu k výživě. Vliv diet na růst a zdravotní stav zakrslých králíků.

35 Hlavní strategie budoucího výzkumu
Směřování výzkumné činnosti podle potřeb praxe Výzkumné projekty: NAZV, OP EU, TAČR Smluvní výzkum: využití akreditované experimentální stáje a přístrojového vybavení laboratoří pracoviště Pokračování ve spolupráci s tuzemskými výzkumnými organizacemi (univerzity, VÚŽV …) Další rozvoj mezinárodní spolupráce (univerzity) Publikace výsledků ve vědeckých časopisech (především s IF)

36 Děkuji Vám za pozornost


Stáhnout ppt "KONCEPCE PEDAGOGICKÉ A VĚDECKÉ ČINNOSTI OBECNÁ A SPECIÁLNÍ ZOOTECHNIKA"

Podobné prezentace


Reklamy Google