Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDalibor Hruška
1
Sémantika dobrodružné výchovy Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
2
Dobrodružství Očekávání něčeho nového, neznámého. Očekávání něčeho nového, neznámého. Činnost spojená se silnými prožitky. Činnost spojená se silnými prožitky. Označení činnosti, o které nevíme jak přesně skončí, má řadu možných řešení. Označení činnosti, o které nevíme jak přesně skončí, má řadu možných řešení. Obvykle aktivita volného času konaná dobrovolně. Obvykle aktivita volného času konaná dobrovolně. Přesun významu spojovaného s objevováním neznámých teritorií k vyhledávání zážitků. Přesun významu spojovaného s objevováním neznámých teritorií k vyhledávání zážitků. Komerční využití, určitá devalvace pojmu. Komerční využití, určitá devalvace pojmu.
3
Riziko Vrozená touha člověka podstupovat určité druhy rizika. Vrozená touha člověka podstupovat určité druhy rizika. Riziko spojené s určitou úrovní strachu. Riziko spojené s určitou úrovní strachu. Vyvolání strachu – intenzitou, novostí, situačními faktory (tmou, chladem aj.), sociální interakcí. Vyvolání strachu – intenzitou, novostí, situačními faktory (tmou, chladem aj.), sociální interakcí. Riziko a strach jako důležité komponenty dobrodružné akce. Riziko a strach jako důležité komponenty dobrodružné akce. Využití strachu k poznávání sama sebe, pedagogické využití způsobů překonávání strachu. Využití strachu k poznávání sama sebe, pedagogické využití způsobů překonávání strachu.
4
Podstata prožitků a zkušeností v dobrodružné výchově Podněty k činnosti – dřívější zkušenost, schopnosti, potřeby a touhy. Podněty k činnosti – dřívější zkušenost, schopnosti, potřeby a touhy. Dobrodružný zážitek – příležitosti, prostředí, úkoly a výzvy. Dobrodružný zážitek – příležitosti, prostředí, úkoly a výzvy. Reflexe – význam, budoucí využití, začlenění do příběhu. Reflexe – význam, budoucí využití, začlenění do příběhu.
5
Dobrodružná výchova a příbuzné oblasti Rekreace v přírodě, všechny druhy činnosti v přírodě, dobrodružné formy rekreace. Rekreace v přírodě, všechny druhy činnosti v přírodě, dobrodružné formy rekreace. Výchova v přírodě, spojení s učením a výchovou, aktivity konané vlastní sílou. Výchova v přírodě, spojení s učením a výchovou, aktivity konané vlastní sílou. Terapie dobrodružstvím, jeden z možných směrů aplikace, využití v sociální práci. Terapie dobrodružstvím, jeden z možných směrů aplikace, využití v sociální práci. Outdoorový trénink, aplikace pro manažéry, rozvoj vybraných schopností a dovedností. Outdoorový trénink, aplikace pro manažéry, rozvoj vybraných schopností a dovedností.
6
Vztah dobrodružné výchovy k výchově v přírodě Využití přírodního prostředí jako prostředku učení a výchovy. Využití přírodního prostředí jako prostředku učení a výchovy. Společný základ ve zkušenostním učení. Společný základ ve zkušenostním učení. Práce s malou skupinou, interpersonální vztahy, rozvoj osobnosti. Práce s malou skupinou, interpersonální vztahy, rozvoj osobnosti. Dobrodružná výchova se odehrává i mimo přírodní prostředí. Dobrodružná výchova se odehrává i mimo přírodní prostředí.
7
Skupiny dobrodružných činností Dobrodružné prožitky jsou utvářeny řadou faktorů. Dobrodružné prožitky jsou utvářeny řadou faktorů. Interakce s přírodním prostředím. Interakce s přírodním prostředím. Způsob vnímání rizika a strachu. Způsob vnímání rizika a strachu. Velikost pocitu nejistoty, jak vše dopadne. Velikost pocitu nejistoty, jak vše dopadne.
8
Dobrodružné aktivity v přírodě Paleta aktivit prováděných dobrovolně. Paleta aktivit prováděných dobrovolně. Využívání přírodního prostředí. Využívání přírodního prostředí. Existence prvků reálného či jen uvědomovaného nebezpečí. Existence prvků reálného či jen uvědomovaného nebezpečí. Nejistý výstup činnosti je ovlivňován účastníky a dalšími podmínkami. Nejistý výstup činnosti je ovlivňován účastníky a dalšími podmínkami.
9
Dělení dobrodružných činností Strukturované činnosti - formální skupiny, účast v připraveném programu. Strukturované činnosti - formální skupiny, účast v připraveném programu. Jakýkoliv program využívající dobrodružné aktivity ve výchovném kontextu nazveme dobrodružnou výchovou v přírodě. Jakýkoliv program využívající dobrodružné aktivity ve výchovném kontextu nazveme dobrodružnou výchovou v přírodě. Nestrukturované činnosti – individuálně v neformálních skupinách. Nestrukturované činnosti – individuálně v neformálních skupinách. Dochází k překrývání s dobrodružnou rekreaci. Dochází k překrývání s dobrodružnou rekreaci.
10
Různé přístupy k reflexi Zážitky a zkušenosti působí samy za sebe. Zážitky a zkušenosti působí samy za sebe. Vysvětlování významu prožitku a zkušenosti. Vysvětlování významu prožitku a zkušenosti. Reflektování prožitků a zkušeností. Reflektování prožitků a zkušeností. Naznačení vztahů před navozením prožitkové situace (frontloading). Naznačení vztahů před navozením prožitkové situace (frontloading). Zarámování prožitkové situace do příběhu nebo do životních situací. Zarámování prožitkové situace do příběhu nebo do životních situací.
11
Umělé dobrodružné prostředí Spojitost s vývojem společnosti. Spojitost s vývojem společnosti. Nahrazování přírodního prostředí umělým. Nahrazování přírodního prostředí umělým. Nové sportovní disciplíny - umělé lezecké stěny, umělé vodní kanály atp. Nové sportovní disciplíny - umělé lezecké stěny, umělé vodní kanály atp. Překážkové areály - rozvíjející se a často využívané umělé dobrodružné prostředí. Překážkové areály - rozvíjející se a často využívané umělé dobrodružné prostředí.
12
Dobrodružné činnosti v přírodě a výchova Nárůst dobrodružných programů ve školách a výchovných organizacích Nárůst dobrodružných programů ve školách a výchovných organizacích Příspěvek ke zdraví, tělesná výchově a rekreaci Příspěvek ke zdraví, tělesná výchově a rekreaci Využití ve výchově vyžaduje vysoký stupeň angažovanosti a kooperace účastníků Využití ve výchově vyžaduje vysoký stupeň angažovanosti a kooperace účastníků Důležité pro zkušenosti s přijímáním rozhodnutí a vůdcovstvím v podpůrné atmosféře skupiny Důležité pro zkušenosti s přijímáním rozhodnutí a vůdcovstvím v podpůrné atmosféře skupiny
13
Etické problémy dobrodružných programů Etické problémy dobrodružných programů Programy jsou koncipovány pro lidské bytosti a jsou spojeny s nazíráním na ctnost. Programy jsou koncipovány pro lidské bytosti a jsou spojeny s nazíráním na ctnost. Vedoucí programů a praktici musí přemýšlet o cílech programů a prostředcích, které využívají. Vedoucí programů a praktici musí přemýšlet o cílech programů a prostředcích, které využívají. Mezi důležité ctnosti pro dobrodružnou výchovu patří: spravedlnost, čestnost, odvaha, ohleduplnost. Mezi důležité ctnosti pro dobrodružnou výchovu patří: spravedlnost, čestnost, odvaha, ohleduplnost. Jedná se však o širší problém, jde o nastínění východisek pro hledání ctností podstatných pro vedoucí a organizátory dobrodružných programů. Jedná se však o širší problém, jde o nastínění východisek pro hledání ctností podstatných pro vedoucí a organizátory dobrodružných programů.
14
Modely dobrodružných programů Scouting ( 1910) - dobrodružství pro volný čas mládeže. Scouting ( 1910) - dobrodružství pro volný čas mládeže. Outward Bound (1941) - zpočátku škola přežití, dobrodružství jako výchovný prostředek. Outward Bound (1941) - zpočátku škola přežití, dobrodružství jako výchovný prostředek. National Outdoor Leadership School ( 1965) - výchova vůdců. National Outdoor Leadership School ( 1965) - výchova vůdců. Project Adventure (1971) - dobrodružství pro školy, umělé dobrodružné prostředí. Project Adventure (1971) - dobrodružství pro školy, umělé dobrodružné prostředí. Wilderness Education Association ( 1978) - dobrodružství a výchova v divočině. Wilderness Education Association ( 1978) - dobrodružství a výchova v divočině.
15
Aplikace dobrodružných programů Školy a výchovná zařízení. Školy a výchovná zařízení. Rekreace pro všechny skupiny populace Rekreace pro všechny skupiny populace Terapie - náprava asociálního chování, různých druhů závislostí, poradenství. Terapie - náprava asociálního chování, různých druhů závislostí, poradenství. Rozvoj schopností a dovedností. Rozvoj schopností a dovedností.
16
Literatura EWERT, A. W. Outdoor Adventure Pursuits: Foundations, Models and Theories. Scottsdale, Arizona : Publishing Horizons, Inc., 1989. EWERT, A. W. Outdoor Adventure Pursuits: Foundations, Models and Theories. Scottsdale, Arizona : Publishing Horizons, Inc., 1989. MILES, J.C. and PRIEST, S. Adventure Education. State College : Venture Publishing, 1990. MILES, J.C. and PRIEST, S. Adventure Education. State College : Venture Publishing, 1990. NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě. Přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha : Portál, 2000. NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě. Přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha : Portál, 2000. TURČOVÁ, I. Sémantická analýza anglické odborné terminologie oblasti „Výchova v přírodě“. Diplomová práce. Praha : UK FTVS, 2001. (ved. TURČOVÁ, I. Sémantická analýza anglické odborné terminologie oblasti „Výchova v přírodě“. Diplomová práce. Praha : UK FTVS, 2001. (ved. práce : Neuman, J.). práce : Neuman, J.). WENDLER, R. Dobrodružná výchova ve výchovném systému USA. Diplomová práce Praha : UK FTVS, 1995. (ved. práce : Neuman, J.). WENDLER, R. Dobrodružná výchova ve výchovném systému USA. Diplomová práce Praha : UK FTVS, 1995. (ved. práce : Neuman, J.).
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.