Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMiroslav Vopička
1
Využití kritérií kvalitní školy pro MAP - zaměřeno na inkluzi Monika Tannenbergerová
2
INKLUZE jako součást kritérií kvalitní školy pojmenování kvality ve školství -národní úroveň (ČŠI) → -mezinárodní úroveň (EU, TE41) INKLUZE jeden z hlavních cílů MAP
3
„INKLUZE“ CÍL: …stále skloňována, nicméně panuje i stále mnoho nejasností, mýtů… co je to inkluze a integrace; vyjasnění pojmosloví …všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá?... jak inkluzi poznat ve škole; praktické ukazatele školní inkluze
4
INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - VÝCHODISKA LIDSKOPRÁVNÍ/PRÁVNÍ VÝCHODISKA... mezinárodní i národní závazky demokratických společností PEDAGOGICKÁ VÝCHODISKA... individualizace je i pro "neinkluzivní" vzdělávání v současnosti nezbytnost FILOZOFICKO-ETICKÁ VÝCHODISKA... další logická etapa vývoje společnosti; hodnoty společnosti 21. stol. EKONOMICKÁ VÝCHODISKA..."levnější" varianta (ne však proces transformace)
5
INKLUZE – INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ INKLUZE sociální INKLUZE školní (neboli INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ) Integrace (začleňování – individuální/skupinové) Inkluzivní vzdělávání - je takový systém (základního) institucionálního vzdělávání, který umožňuje se všem dětem úspěšně vzdělávat v běžné ZŠ, ideálně v lokalitě jejich bydliště. dva vývojové stupně; často paralelně - začleňování žáků; všechny děti z jedné územní oblasti navštěvují stejnou místní školu („škola za rohem“)
6
INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ – 7 principů princip humanizmu a demokracie princip heterogenity princip spolupráce princip regionalizace princip otevřenosti a efektivity princip individualizace princip celistvosti
7
INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - mýty není novinka (12 let zakotveno v české legislativě) vzdělávání (proces) – vzdělání (produkt) mateřské – základní – střední - vysokoškolské ≠ afirmativní opatření (tzv. pozitivní diskriminace) ≠ i = společné vzdělávání (pouze jeden z principů) každé dítě má nějakou „speciální“ potřebu (cílová sk. - všichni) CÍL - nikoliv současná situace ani blízká budoucnost NYNÍ se stále nacházíme na úrovni integrujících tendencí (pojmy – INKLUZE-INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ však používáme)
8
EXKLUZE/SEGREGACE/INTEGRACE/I NKLUZE
9
INTEGRACE vs. INKLUZE žák: nemocný vs. zdravý odlišný vs. normální žák se SVP vs. žák jako jednota a osobnost selhání žáka: „vadný“ žák vs. selhání systému norma: homogenita vs. heterogenita koncept: speciální vzdělávací potřeby vs. škola pro všechny zařazení: zasloužit si vs. automatické právo individualizace:IVP pro žáky s potřebou vs. IVS pro všechny
10
INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - shrnutí Inkluzivní vzdělávání je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy (ideálně v lokalitě jejich bydliště). Na individualizovaném přístupu k žákům je postavena nejen výuka, ale i celá organizace a filozofie školy. Každý žák má svou vzdělávací strategii. Výuka se soustřeďuje na to, aby každý žák plně využil svůj potenciál a zároveň se naučil komunikovat a spolupracovat s ostatními. Odlišnost žáků je zde vnímána jako příležitost k rozvíjení respektu k sobě i ostatním. V inkluzivně orientované škole se nerozlišují žáci na děti s potřebami a děti bez nich, na postižené a intaktní. Škola akceptující princip inkluze žáky nepřipravuje na život ve společnosti pouze obsahem, ale zejména přirozeně svou atmosférou, formou výuky i prostředím.
11
INKLUZIVNÍ ŠKOLA – od teorie k praxi Inkluzivní školu poznám podle… Ukazatele inkluzivního vzdělávání jsou… Školní inkluzi tvoří… Není stav, ale proces. Není moment, kdy bychom mohli konstatovat, že právě v tomto okamžiku nebo od tohoto okamžiku je škola již zcela inkluzivní. Právě z tohoto důvodu se často setkáváme s používáním pojmů „inkluzivní zaměření“, „inkluzivní orientace“ nebo „inkluzivní směřování školy“, namísto „inkluzivní škola“, která svědčí spíše o stavu než o procesu.
12
JAK S NIMI PRACOVAT: … chápat je jako „dílky“ celkového obrazu … posouzení pro/proti inkluzivních opatření … zvážení aktivit podporující inkluzi … plánování se školami (zrcadlo) ZÁKLADNÍ UKAZATELE ŠKOLNÍ INKLUZE 45 ukazatelů celkem
13
Některé užitečné weby: Systémová podpora inkluzivního vzdělávání: http://www.inkluze.upol.cz/portal/ Cesta k inkluzi: http://inkluze.ujep.cz/cz/http://inkluze.ujep.cz/cz/ Cesta k rovným příležitostem: http://www.cerop.cz/http://www.cerop.cz/ Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání: http://www.cosiv.cz/http://www.cosiv.cz/ Férová škola: http://www.ferovaskola.cz/uvodhttp://www.ferovaskola.cz/uvod Vše podrobněji v publikaci „PRŮVODCE ŠKOLNÍ INKLUZÍ“ →
14
Děkuji za pozornost Monika Tannenbergerová monika.tannenbergerova@llp.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.