Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití kritérií kvalitní školy pro MAP - zaměřeno na inkluzi Monika Tannenbergerová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití kritérií kvalitní školy pro MAP - zaměřeno na inkluzi Monika Tannenbergerová."— Transkript prezentace:

1 Využití kritérií kvalitní školy pro MAP - zaměřeno na inkluzi Monika Tannenbergerová

2 INKLUZE jako součást kritérií kvalitní školy pojmenování kvality ve školství -národní úroveň (ČŠI) → -mezinárodní úroveň (EU, TE41) INKLUZE jeden z hlavních cílů MAP

3 „INKLUZE“ CÍL: …stále skloňována, nicméně panuje i stále mnoho nejasností, mýtů… co je to inkluze a integrace; vyjasnění pojmosloví …všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá?... jak inkluzi poznat ve škole; praktické ukazatele školní inkluze

4 INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - VÝCHODISKA LIDSKOPRÁVNÍ/PRÁVNÍ VÝCHODISKA... mezinárodní i národní závazky demokratických společností PEDAGOGICKÁ VÝCHODISKA... individualizace je i pro "neinkluzivní" vzdělávání v současnosti nezbytnost FILOZOFICKO-ETICKÁ VÝCHODISKA... další logická etapa vývoje společnosti; hodnoty společnosti 21. stol. EKONOMICKÁ VÝCHODISKA..."levnější" varianta (ne však proces transformace)

5 INKLUZE – INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ INKLUZE sociální INKLUZE školní (neboli INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ) Integrace (začleňování – individuální/skupinové) Inkluzivní vzdělávání - je takový systém (základního) institucionálního vzdělávání, který umožňuje se všem dětem úspěšně vzdělávat v běžné ZŠ, ideálně v lokalitě jejich bydliště. dva vývojové stupně; často paralelně - začleňování žáků; všechny děti z jedné územní oblasti navštěvují stejnou místní školu („škola za rohem“)

6 INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ – 7 principů princip humanizmu a demokracie princip heterogenity princip spolupráce princip regionalizace princip otevřenosti a efektivity princip individualizace princip celistvosti

7 INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - mýty není novinka (12 let zakotveno v české legislativě) vzdělávání (proces) – vzdělání (produkt) mateřské – základní – střední - vysokoškolské ≠ afirmativní opatření (tzv. pozitivní diskriminace) ≠ i = společné vzdělávání (pouze jeden z principů) každé dítě má nějakou „speciální“ potřebu (cílová sk. - všichni) CÍL - nikoliv současná situace ani blízká budoucnost NYNÍ se stále nacházíme na úrovni integrujících tendencí (pojmy – INKLUZE-INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ však používáme)

8 EXKLUZE/SEGREGACE/INTEGRACE/I NKLUZE

9 INTEGRACE vs. INKLUZE žák: nemocný vs. zdravý odlišný vs. normální žák se SVP vs. žák jako jednota a osobnost selhání žáka: „vadný“ žák vs. selhání systému norma: homogenita vs. heterogenita koncept: speciální vzdělávací potřeby vs. škola pro všechny zařazení: zasloužit si vs. automatické právo individualizace:IVP pro žáky s potřebou vs. IVS pro všechny

10 INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - shrnutí Inkluzivní vzdělávání je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy (ideálně v lokalitě jejich bydliště). Na individualizovaném přístupu k žákům je postavena nejen výuka, ale i celá organizace a filozofie školy. Každý žák má svou vzdělávací strategii. Výuka se soustřeďuje na to, aby každý žák plně využil svůj potenciál a zároveň se naučil komunikovat a spolupracovat s ostatními. Odlišnost žáků je zde vnímána jako příležitost k rozvíjení respektu k sobě i ostatním. V inkluzivně orientované škole se nerozlišují žáci na děti s potřebami a děti bez nich, na postižené a intaktní. Škola akceptující princip inkluze žáky nepřipravuje na život ve společnosti pouze obsahem, ale zejména přirozeně svou atmosférou, formou výuky i prostředím.

11 INKLUZIVNÍ ŠKOLA – od teorie k praxi Inkluzivní školu poznám podle… Ukazatele inkluzivního vzdělávání jsou… Školní inkluzi tvoří… Není stav, ale proces. Není moment, kdy bychom mohli konstatovat, že právě v tomto okamžiku nebo od tohoto okamžiku je škola již zcela inkluzivní. Právě z tohoto důvodu se často setkáváme s používáním pojmů „inkluzivní zaměření“, „inkluzivní orientace“ nebo „inkluzivní směřování školy“, namísto „inkluzivní škola“, která svědčí spíše o stavu než o procesu.

12 JAK S NIMI PRACOVAT: … chápat je jako „dílky“ celkového obrazu … posouzení pro/proti inkluzivních opatření … zvážení aktivit podporující inkluzi … plánování se školami (zrcadlo) ZÁKLADNÍ UKAZATELE ŠKOLNÍ INKLUZE 45 ukazatelů celkem

13 Některé užitečné weby: Systémová podpora inkluzivního vzdělávání: http://www.inkluze.upol.cz/portal/ Cesta k inkluzi: http://inkluze.ujep.cz/cz/http://inkluze.ujep.cz/cz/ Cesta k rovným příležitostem: http://www.cerop.cz/http://www.cerop.cz/ Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání: http://www.cosiv.cz/http://www.cosiv.cz/ Férová škola: http://www.ferovaskola.cz/uvodhttp://www.ferovaskola.cz/uvod Vše podrobněji v publikaci „PRŮVODCE ŠKOLNÍ INKLUZÍ“ →

14 Děkuji za pozornost Monika Tannenbergerová monika.tannenbergerova@llp.cz


Stáhnout ppt "Využití kritérií kvalitní školy pro MAP - zaměřeno na inkluzi Monika Tannenbergerová."

Podobné prezentace


Reklamy Google