Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKvěta Holubová
1
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího materiálu:Měření třecí síly Kód vzdělávacího materiálu:ICT2-15-ErF Ročník:1. ročník čtyřletého gymnázia nebo 3. ročník šestiletého gymnázia Datum vytvoření vzdělávacího materiálu:07.02.2014 Jméno autora:Mgr. Jiří Erlebach Název šablony:
2
Měření třecí síly Předběžně vyslovte úsudek o rozdílné „hrubosti“ a „hladkosti“ předložených povrchů Měřením síly potřebné pro pohyb hranolku určete součinitele smykového tření jednotlivých povrchů a proveďte případně přehodnocení původních předpokladů o hrubosti či hladkosti …a další otázky a odpovědi v následné prezentaci…
3
Smykové tření jedna z nejvýznamnějších odporových sil (působí proti pohybu) příčinou jsou drobné „nerovnosti“ smýkaných povrchů, které do sebe „zapadají“ a tím znesnadňují pohyb (tuto vlastnost číselně charakterizuje bezrozměrná veličina součinitel smykového tření f t ) http://physics.ujep.cz/~rseifert/oldweb/dipl/images/tr_pri.png http://fyzikalniulohy.cz/_upload/00098/2_telesa_zadani.gif výsledná velikost síly smykového tření F závisí také na tlakové (normálové – kolmé k povrchu) síle, která nerovnosti do sebe „zamačkává“ – v případě vodorovného (jen a pouze!) povrchu se jedná o sílu tíhovou F g Experimentální úloha + vypracování v MS Excelvypracování v MS Excel zvažte předložený dřevěný hranolek (stačí s přesností na celé gramy) a hmotnost si poznamenejte (M) připravte si desky s různými povrchy (hladké dřevo, hrubé dřevo, molitan, koberec, skelný papír…) a položte je co nejpřesněji vodorovně zvolte jednu plochu hranolku jako stykovou a smýkejte hranolek (stále po téže ploše) pomocí siloměru postupně po jednotlivých deskách plynulou nevelkou rychlostí několikrát tam a zpět po několikerém opakování si zaznamenejte průměrnou sílu potřebnou na překonání tření (F) pro tutéž desku opakujte měření tak, že na hranolek postupně přidáte závaží o hmotnostech 100 g, 200 g, 300 g a 400 g (tj. pro každou desku proveďte vždy 5 měření s různými hmotnostmi) po proměření všech desek zapište zjištěné hodnoty do společné tabulky s ostatními žáky ve třídě (skupině), údaje společně zpracujte jednoduchými statistickými metodami ve vhodné tabulkové aplikaci a určete přibližné součinitele smykového tření jednotlivých povrchů
4
Výsledky
5
Závěrečné opakovací úkoly 1.Je molitan opravdu „hrubší“ (jak ukazují výsledky) než skelný papír? Podrobněji tuto popisnou vlastnost rozviňte. 2.Jak konkrétně lze co nejvíce zlepšit „smýkavost“ lyží? Jakou vlastnost pro lyže vyžadujeme pro sjezdové a jakou pro běžecké lyžování (odlište i klasickou/bruslařskou techniku)? 3.Rozkreslete důležité síly působící na těleso smýkající se ze svahu dolů (např. na lyžaře) a určete, při jakém minimálním sklonu svahu se při daném součiniteli smykového tření bude ještě těleso ze svahu pohybovat. Dle možností následně prakticky ověřte, např. na školním lyžařském výcviku apod. Sami si zvolte další náměty doplňující informace k danému tématu http://oidnes.cz/14/021/cl6/ALD50fb5a_df93 fa190eb94da98feb8fa863db3aa6_0.jpg http://www.predskolaci.cz/wp- content/uploads/2008/11/lyzar2.gif http://fyzikalniulohy.cz/_upload/00097/naklonena_rovina_5.gif
6
Použité informační zdroje (1)BEDNAŘÍK, M., ŠIROKÁ, M. Fyzika pro gymnázia – Mechanika. Praha: Prometheus, 2007. (2)BUREŠ, J. conVERTER [online]. Dostupné na URL: http://www.converter.cz/ (3)HTML, Fyzika [online]. Dostupné na URL: http://kvinta-html.wz.cz/ (4)MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy. Praha: Prometheus, 2008. (5)Sbírka řešených úloh z fyziky [online]. Dostupné na URL: http://fyzikalniulohy.cz/ (6)SVOBODA, E. a kol. Přehled středoškolské fyziky. Praha: SPN, 1991. (7)Wikipedia. Internetová encyklopedie [online]. Dostupné na URL: http://cs.wikipedia.org/wiki/
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.