Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

(1592 – 1670).  renesančně-barokní osobnost  poslední biskup jednoty bratrské  narozen na Moravě (Komňa, Nivnice, Uherský Brod)  studia na latinské.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "(1592 – 1670).  renesančně-barokní osobnost  poslední biskup jednoty bratrské  narozen na Moravě (Komňa, Nivnice, Uherský Brod)  studia na latinské."— Transkript prezentace:

1 (1592 – 1670)

2  renesančně-barokní osobnost  poslední biskup jednoty bratrské  narozen na Moravě (Komňa, Nivnice, Uherský Brod)  studia na latinské škole v Přerově a později na univerzitách v Herbornu a Heidelbergu

3  1628 – odchod do polského Lešna  hodně cestoval – reformy školství např. ve Švédsku nebo Uhrách  1648 zklamán vestfálským mírem  poslední roky života strávil v Nizozemí, pohřben v Naardenu

4  velmi všestranné: pedagogické spisy (K. zásady vyučování jsou aktuální dodnes) učebnice pansofické spisy /pansofie=univerzální věda obsahující veškeré lidské vědění své doby/ alegorická díla díla týkající se Jednoty bratrské

5  Informatorium školy mateřské - dílo věnované předškolní výchově v rodině  Didaktika česká, Velká didaktika – celoživotní dílo, všechny zásady výchovy a vzdělání /didaktika – nauka o výchově/

6 ... žádáme jen, aby se všichni, kdož jsou posíláni na svět nejen jako pouzí diváci, nýbrž i jako budoucí herci, učili znát základy, příčiny a cíle všeho nejdůležitějšího, co je a co se děje; aby se totiž na tomto světě nepotkávali s ničím tak nepoznaným, že by si o tom nemohli učinit nějaký skromný úsudek a že by toho nemohli užívat moudře k bezpečnému užitku bez škodlivého omylu.

7 ... moudře promluvil, kdo řekl, že školy jsou dílny lidskosti, tím totiž že způsobují, aby se lidé stávali vpravdě lidmi.  Bude-li někdo přistižen při nepozornosti, budiž pokárán nebo potrestán [...] Konečně však, má-li někdo takovou nešťastnou povahu, že tyto mírnější prostředky nedostačují, nutno užíti ostřejších… O někom snad i ještě dnes platí přísloví: Fryga (lenocha) nenapravíme ničím než bitím. A byť i taková přísná kázeň nepomohla tomu, proti komu se jí užije, přece prospěje jiným tím, že jim nažene strachu.

8  základní pedagogické principy: - dostupnost vzdělání pro všechny bez ohledu na sociální rozdíly a pohlaví - škola dílna lidskosti (výuka přirozená a nenásilná) - směřování výuky k praktickým potřebám - směřování od jednoduchého ke složitějšímu - princip názornosti

9  Brána jazyků otevřená – učebnice latiny, encyklopedické dílo – přehledný výklad o vzniku světa, přírodě, umění apod.  Orbis pictus (Svět v obrazech) - učebnice latiny s obrázkovým doprovodem - princip názornosti

10  Všeobecná porada o nápravě věcí lidských – dílo, které z hlediska myšlenkového předstihlo svou dobu o několik století, k základním Komenského myšlenkám patřil celosvětový mír

11  Labyrint světa a ráj srdce

12  Psáno česky  Filozofický, náboženský, autobiografický spis  Alegorie (jinotaj)  Deziluze z poznání marnosti celého lidského světa  Hlavní hrdina – poutník (Komenský) přichází do středověkého města a zkoumá ho ( město – alegorie světa)  Má dva průvodce Vševěda Všudybuda (lidská zvídavost) a Mámení Mámil (zvyk přijímat bez uvažování cizí názory)

13  Průvodci nasazují poutníkovi růžové brýle, mají přikrášlit jeho pohled na svět  Brýle se mu ale posunou a poutník vidí chamtivost lidí, neupřímnost a podvod  Poutník chce uprchnout ze světa  na boží výzvu se uzavírá v ráji svého srdce, tj. v samotě a božském rozjímání

14  Proč se vypravěč vydal do světa?  Jaké si vybral rádce a průvodce na své cestě?  Co symbolizují jména Všudybud a Mámení?  Proč je kniha nazvaná Labyrint světa a ráj srdce?

15  Kšaft umírající matky Jednoty bratrské /kšaft = poslední vůle, závěť/ - alegorické dílo, rozloučení s vlastí: Jednota bratrská promlouvá před svou smrtí v cizině ke svým rozptýleným dětem a odkazuje jim své duchovní bohatství ; K. chce posílit členy JB, odsouzené k zániku; JB= umírající matka, pozůstalí=členové JB, český národ

16  Motto: Na tebe národe český a moravský, vlasti milá, zapomenouti také nemohu při svém již dokonalém s tebou se loučení, nýbrž k tobě nejpředněji se obracejíc, tebe pokladů svých, kteréž mi svěřil Pán, nápadníkem a dědicem nejpřednějším činím. Věřím i já Bohu, že po přejití vichřic hněvu, na hlavy naše uvedeného hříchy našimi, vláda věcí tvých k tobě se zase navrátí, ó lide český!

17  Smyslem výstavy (otevřené 24. 5. 2006) je ukázat osobnost Komenského z netradičního úhlu pohledu a vzbudit zájem široké veřejnosti o jeho rozsáhlé a zajímavé dílo a o jeho jedinečné nadčasové myšlenky.


Stáhnout ppt "(1592 – 1670).  renesančně-barokní osobnost  poslední biskup jednoty bratrské  narozen na Moravě (Komňa, Nivnice, Uherský Brod)  studia na latinské."

Podobné prezentace


Reklamy Google