Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohumír Jelínek
1
ÚVOD DO SPECIALIZACE AKTIVITY PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ 8. Pohybové aktivity - programy a jejich možnosti Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
2
Pohybem k harmonii života Spontánní pohyb je vlastností všech živých tvorů, ale jen člověk je nadán i možností jedinečného způsobu pohybování. Ten může být vyvolán vůlí, která jej pak ztvárňuje a proměňuje. Pohyb plní v lidském životě mnoho funkcí, jimiž se zabývají četné vědní obory, a proto jsou účinky pohybových aktivit známé a v praxi využívané.
3
Studie řeči těla Spoluprací tělovýchovných disciplín s psychologií a psychoterapií se více oceňuje pohyb jako nositel uvolnění, koncentrace a celkové harmonizace, které jsou převoditelné i na jiné lidské činnosti. Rostoucí zájem o pohyb z hlediska funkce komunikační, zvláště pro osoby postižené hluchoněmostí, ale i v oborech, kde se využívá studium řeči těla.
4
Role funkce pohybu V pohybu se nemá člověk projevovat jako slabá, nešikovná bytost, ale jako něco velkého, obsáhlého, dokonalého. Pohyb by měl především vycházet z celé bytosti člověka, odpovídat jeho vnitřnímu rytmu, aby jej ve všech úrovních sjednotil. Měl by se týkat nejen postury, ale především paží, rukou i nohou. V důsledku nenásilné vzpřímenosti člověk spotřebuje pro své přemístění méně energie.
5
Role dolních končetin Nedostatečné využívání a zanedbávání nohou je doprovázeno negativní psychickou odezvou. Jsou to dolní končetiny, jmenovitě prsty, které v naší mysli první mizejí. I když fyzicky existují, ztratili jsme pro ně cit a nevnímáme je.
6
Role horních končetin Funkce horních končetin je oproti dolním končetinám daleko důležitější. Rukama člověk pracuje, komunikuje, koná i léčí, prostřednictvím tvořivosti rukou dokonce i myslí. K celistvému člověku patří svoboda ruky.
7
Pohybové aktivity Pohybová aktivita rozvíjí a kultivuje dovednostní výbavu člověka, která slouží především k vyrovnávání se s vnějším prostředím. Definovaná pohybová aktivita je dále diferencovaně rozdělena do tří oblastí praxe: -tělesná výchova, - sport, - fyzioterapie.
8
Co jsou to pohybové aktivity? Sportovní činnosti člověka, prováděné s cílem rekreace a prožitku, nesměřující zpravidla k závodní činnosti. Upřednostňují jednu z původních funkcí sportu - funkci zábavy člověka ve volném čase.
9
Co je to sport? Sport je svobodná dobrovolná pohybová aktivita závodního typu, charakteristická výkonovou motivací.
10
Sporty a pohybové aktivity Jsou obsahem tělesné výchovy. Tvoří program pohybové rekreace v občanských sdruženích i v individuálních činnostech lidí. V biomedicínské garanci jsou programem fyzioterapie a oblastí pohybových programů pro zdravotně postižené občany.
11
Tvorba programu občanských sdružení Národní konference 1996 uvedla: 15-20% obyvatel ČR je registrováno v občanských sportovních sdruženích. 2-3% navštěvují fitness-centra 50% dospělých přiznává určitou pohybovou aktivitu. Mládež prochází téměř 100 % systémem školní tělesné výchovy a nesystémově prostředím mimoškolních pohybových aktivit.
12
Provozovatelé sportu a pohybových aktivit Občanská sdružení (ČSTV, ČOS, ČASPV, OREL a další). Škola a mimoškolní aktivita (AŠSK) Fitness-centra Individuální pohybové aktivity
13
Sport zdravotně postižených a jiných minorit Cíle sportu jsou vyjádření principů, které platí pro postižené i nepostižené osoby. K tomu navíc přistupuje obrovská terapeutická hodnota sportu a jeho nezastupitelná role v procesu fyzické, psychické a sociální rehabilitace postižených. Vychází důsledně ze současných tendencí Rady Evropy (Bratislava 2000), odpovědných za „čistý a zdravý sport pro třetí tisíciletí“.
14
Závěry Sport je významným fenoménem, který může spojovat občany a národy. Je významným a nezastupitelným faktorem rozvoje osobnosti. Svým působením přispívá ke kvalitě života, utváření životního stylu a prožívání. Potřeba řešit legislativní, organizační a obsahové otázky.
15
Závěry Hledání nových finančních zdrojů v souvislosti se začleňováním do EU. Důležitá je oblast výchovy a vzdělání v oblasti školství od základního až po vysokoškolské. Sladit požadavky a názory ke společnému prospěchu všech sportovců.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.