Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PROFIL A OSOBNOST MANAŽERA Zpracoval Ing. Jan Weiser.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PROFIL A OSOBNOST MANAŽERA Zpracoval Ing. Jan Weiser."— Transkript prezentace:

1 PROFIL A OSOBNOST MANAŽERA Zpracoval Ing. Jan Weiser

2 Osnova výkladu  Charakteristika manažerské práce  Manažer  Autorita manažera  Manažerské dovednosti  Vlastnosti dobrého manažera  Řešení konfliktů

3 Charakteristika manažerské práce  Je to práce vícerozměrná  Její cíle jsou často konfliktní,  Jde o práci s nejistotou a rizikem,  Je vykonávaná prostřednictvím druhých lidí,  Zahrnuje odpovědnost za výsledky práce se všemi svěřenými zdroji,  Zahrnuje odpovědnost za příležitosti i neúspěchy.

4 Manažer Manažer je především profese a její nositel je zodpovědný za dosahování cílů svěřené mu organizační jednotky s využitím kolektivu spolupracovníků a poskytnutých zdrojů, včetně tvůrčí účasti na stanovení cílů a jejich zajištění. a) vrozené ▪ potřeba řídit, ▪ potřeba mít moc, ▪ umění vcítit se (empatie), ▪ vhodný temperament, ▪ přirozená inteligence,  b) získané ▪ odborné znalosti řízené problematiky, ostatní odborné znalosti ▪ dobrá tělesná a duševní kondice.

5 Manažerské dovednosti  technické dovednosti - schopnosti používat postupy, techniky a znalosti specializovaných útvarů,  lidské dovednosti - schopnosti pracovat, pochopit a motivovat ostatní spolupracovníky, jak jednotlivce, tak i skupiny,  koncepční dovednosti - schopnosti koordinovat a integrovat všechny zájmy a aktivity organizace (vidět podnik jako celek, chápat vzájemnou návaznost jeho jednotlivých částí a chápat, jak změny jednotlivých částí ovlivní podnik jako celek).

6 Manažer musí respektovat „4 E“ Účelnost (dělat správné věci), Účinnost (dělat věci správně, správným způsobem), Hospodárnost (dělat věci s minimálními náklady), Spravedlnost, poctivost, slušnost (vůči vlastníkovi, zaměstnancům, obchodním partnerům, státu, společnosti i sobě samému).

7 Interpersonální role: Reprezentant Vedoucí Koordinátor Informační role: Monitor Rozsévač Mluvčí Rozhodovací role: Podnikatel Zachránce Alokátor Vyjednavač Role manažera

8 Mini-pauza ke zvýšení koncentrace, zlepšení paměti a myšlení. Jak se snadno pozná drbna? Když se jí řekne, že slunce pálí, Zeptá se za kým?

9 Modely chování manažerů  autokratický styl - vedoucí rozhoduje sám, bez jakékoliv spoluúčasti kolektivu,  konzultativní styl - vedoucí předkládá své myšlenky a očekává otázky a návrhy od členů kolektivů, k nimž může, ale nemusí přihlédnout,  demokratický styl - vedoucí vytváří podmínky pro spoluúčast kolektivu při řešení problému a umožňuje kolektivní účast při přijímání rozhodnutí.

10 Vlastnosti úspěšného manažera  potřeba ovlivňovat (dominace osobnosti, ale ne povýšenost a neomylnost),  inklinace k rozmanité a pružné práci, schopnost rychlé adaptace a sociability,  vysoká odolnost proti přetížení problémy a proti stresu,  schopnost zabývat se zároveň celou řadou činností současně bez negativního vlivu na kvalitu řešení,  schopnost vidět věci v souvislostech a v perspektivě, nezabývat se detaily, schopnost systémového myšlení, analýzy, syntézy, dedukce, indukce, komparace, zobecňování apod.,  schopnost tvůrčího myšlení, kreativita, podnikavost,  odborné znalosti,  schopnost příkladného personálního řízení,  konstruktivnost,  disciplina, řádné plnění povinnosti, být příkladem pro jiné,  loajálnost, absolutní poctivost  velkorysost (nutno však dobře uvážit, vůči komu ji lze projevit).

11 Modely chování manažerů „manažerská mřížka“ (podle R. Blakea a J. S. Moutonové)  rozlišují chování manažera podle dvou dimenzí:  podle orientace na uložený úkol (míra preference výkonu) a  podle orientace na pracovníky (míra preference potřeb pracovníků

12 Modely chování manažerů „manažerská mřížka“  Lhostejný typ  Sousedský typ  Úkolový typ  Týmový typ  Kompromisní typ

13 Autorita manažera  formální - je odvozena od řídící funkce (pracovní pozice),  tradiční - je odvozena od zvyklostí (autorita šéfa),  znalostní - je odvozena od znalostí a dovedností,  charismatická - je odvozena od síly, přesvědčivosti a osobního kouzla (autorita osobnosti)

14 Řešení konfliktů v podniku  Vnější konflikty zahrnují konflikty s konkurencí, dodavateli, odběrateli, celou společností.  Vnitřní konflikty zahrnují konflikty zájmů mezi zaměstnanci, manažery a vlastníky.  Vznikají z rozdílnosti zájmů těchto tří rozhodujících zájmových skupin v podniku.

15 Konflikt zájmů manažerů a zaměstnanců  Zaměstnanci mají zájem na maximalizaci odměny  Manažeři musí usilovat o její minimalizaci, protože zvyšuje náklady  Systémy řízení: - uplatňující participaci zaměstnanců na činnosti - uplatňující participaci zaměstnanců na zisku - uplatňující participaci zaměstnanců na zisku i na řízení a na rozhodování

16 Konflikt zájmů manažerů a vlastníků  Manažeři - jsou najímání vlastníky, aby za odměnu řídili podnik a přebírali každodenní starosti o jeho prosperitu, mají rovněž zájem na dosahování maximálního zisku v podniku (plynou jim z něj odměny a tantiémy), ale především mají zájem na co nejvyšších manažerských platech a různých výhodách a také na co nejdelší existenci podniku i v případech, kdy už to není pro vlastníky efektivní.  Vlastnící - mají zájem na co nejlepším zhodnocení svého kapitálu vloženého do podniku prostřednictvím maximalizace zisku, z něhož pobírají dividendy a na finanční a dispoziční samostatnosti.  Snaha o vytvoření dohlížitelské koncepce vrcholového vedení společnosti (představenstvo, dozorčí rady)

17 Klíčová slova  Manažer, role manažera, modely chování manažera, autorita manažera, zásady 4E, řešení konfliktů.

18 Otázky a úkoly 1. Jak by jste charakterizovali práci manažera? 2. Vyjmenujte vrozené a získané vlastnosti manažera. 3. Co je podstatou „4E“ v práci manažera. 4. Jaké jsou hlavní role manažera při vedení pracovníků? 5. Objasněte podstatu základních modelů chování manažera. 6. Co tvoří podstatu autority manažera?


Stáhnout ppt "PROFIL A OSOBNOST MANAŽERA Zpracoval Ing. Jan Weiser."

Podobné prezentace


Reklamy Google