Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVratislav Bláha
1
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.19 Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3577 Anotace:. Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní poučení o druzích podmětu a přísudku. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.
2
Základní větné členy Druhy podmětu Druhy přísudku
3
Kdejakej generál, kdejakej kaprál s flintama lidi by do pole hnal, do pole hnal proti sobě… Komu jsou metály platný v hrobě? Odkud asi text pochází? Kolik je v něm větných celků? Proč jsou v něm nespisovné výrazy? Vyhledej základní skladební dvojice, podměty označ červeně, přísudky modře Opakujeme: 2 z folkové písně (skupina Hop Trop) připomíná píseň lidovou
4
Kdejakej generál, kdejakej kaprál s flintama lidi by do pole hnal, do pole hnal proti sobě… Komu jsou metály platný v hrobě? Jakým větným celkem je první věta? Jakým větným celkem je druhá věta? Jaký podmět je v první větě? Jaký přísudek je v první větě? Jaký přísudek je v druhé větě? Řešení: jmenný se sponou slovesný několikanásobný věta jednoduchá souvětí
5
Podmět a přísudek ve větě tvoří základní skladební dvojici. V souvětí je tolik vět, kolik je v něm základních skladebních dvojic. Sotva se narodíš, už si verbíř píše, že nejsi ze zámku, ale z chýše. Kolik vět je v souvětí? Označ základní skladební dvojice. Jak se graficky zapíše uvedené souvětí, aby tvořilo sloku básně (text písně) ?
6
V souvětí jsou 3 věty Sotva se (ty) narodíš, už si verbíř píše, že (ty) nejsi ze zámku, ale z chýše. nebo Sotva se narodíš, už si verbíř píše, že nejsi ze zámku, ale z chýše. Řešení:
7
Podmět vyjadřuje, o kom nebo o čem vypovídá přísudek. Ptáme se na něj otázkou 1. pádu KDO? CO? a PŘÍSUDKEM 1. Podmět vyjádřený vyjadřuje ve větě původce děje nebo nositele děje Př.: Maliny na mýtině se červenaly. 2. Podmět nevyjádřený a) je znám z předcházejícího textu Př.: Maliny na mýtině se červenaly. Lákaly k utržení. b) je zřejmý z určitého tvaru slovesa Př.: Zavolej mi. c) je všeobecný Př.: V obci vyhlásili poplach. Druhy podmětu:
8
Přísudek vyjadřuje, co se vypovídá o podmětu, co nositel nebo původce dělá, co se s ním děje. 1. Přísudek slovesný - základem mohou být a) slovesné tvary jednoduché Př.: Na stromě visí poslední jablko. b) slovesné tvary složené Př.: Přijel jsi vlakem? 2. Přísudek jmenný se sponou – základem je spona a jmenná část a) spona + podstatné jméno Př.: Tatínek je lékařem. b) spona + přídavné jméno Př.: Obloha je úplně zatažená. Druhy přísudku: Sponová slovesa: BÝT, BÝVAT, STÁT SE, STÁVAT SE
9
Kdy přijdeš domů? Současným americkým prezidentem je Barack Obama. Rostliny „vydechují“ kyslík. Doporučili bychom dětem, aby se podívaly na dokument o přírodě, který dávají dnes v televizi. „Já jsem malej, ale šikovnej!“ Najdi v následujících větách podměty a přísudky a urči jejich druhy:
10
Kdy přijdeš domů? Podmět: nevyjádřený (TY) Přísudek: slovesný (PŘIJDEŠ) Současným americkým prezidentem je Barack Obama. Podmět: vyjádřený (BARACK OBAMA) Přísudek: jmenný se sponou (JE PREZIDENTEM) Rostliny „vydechují“ kyslík. Podmět: vyjádřený (ROSTLINY) Přísudek: slovesný („VYDECHUJÍ“) Dnes dávají v televizi zajímavý dokument. Podmět: nevyjádřený všeobecný (ONI) Přísudek: slovesný (DÁVAJÍ) „Já jsem malej, ale šikovnej!“ Podmět: vyjádřený (JÁ) Přísudek: jmenný se sponou několikanásobný (JSEM MALEJ, ŠIKOVNEJ) Řešení:
11
HOLÉ Např.: Pavel mlčí. ROZVITÉ Např.: Náš Pavel stále mlčí. NĚKOLIKANÁSOBNÉ Např.: Pavel a Jitka mlčí a mlčí. PODMĚT I PŘÍSUDEK mohou být
12
V zoologické zahradě si děti prohlédly kočkovité šelmy a opice. Do kina přišly děti z mateřské školy a jejich učitelky. Problém, jehož řešení stále odkládáte, je závažný. Na stěně visí malý obrázek, který jsme dostali od babičky. Kdo rozbil to okno? Najděte a určete holé, rozvité a několikanásobné podměty a přísudky:
13
Řešení: V zoologické zahradě si děti prohlédly kočkovité šelmy a opice. Podmět holý Přísudek rozvitý (v zoologické zahradě, šelmy a opice…) Do kina přišly děti z mateřské školy a jejich učitelky. Podmět rozvitý několikanásobný (z mateřské školy, jejich) Přísudek rozvitý (do kina) Problém, jehož řešení stále odkládáte, je závažný. 1. věta - podmět holý, přísudek holý (jmenný se sponou) 2. věta vložená – podmět nevyjádřený (vy), přísudek rozvitý (stále…) Na stěně visí malý obrázek. Podmět rozvitý (malý) Přísudek rozvitý (na stěně) Kdo rozbil to okno? Podmět holý Přísudek rozvitý (to, okno)
14
KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN 80-7238-206-3 www.office.microsoft.com Obrázky z galerie Klipart Zdroje:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.