Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzájemnou spoluprací neromských a romských žáků k odstranění rasismu a xenofobie ve školách a ve společnosti.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzájemnou spoluprací neromských a romských žáků k odstranění rasismu a xenofobie ve školách a ve společnosti."— Transkript prezentace:

1 Vzájemnou spoluprací neromských a romských žáků k odstranění rasismu a xenofobie ve školách a ve společnosti

2  na bázi různých aktivit propojit děti (žáky) majoritní společnosti s dětmi (žáky) z různých typů minorit a skupin,  podněcovat v dětech (žácích) zájem a chuť poznávat rozmanitost společnosti a světa,  pěstování respektu a empatie k druhým,  vytvořit dětem (žákům) prostor pro komunikaci, sdílení, vyjádření vlastních názorů a postojů a vzájemné obohacování,  rozšířit povědomí dětí (žáků) o menšinách,  vzdělávat zaměstnance škol v tématu „Romové“ a učinit z něj nikoli téma vyčleňované do projektových hodin, nýbrž integrální součást výuky,  vytvořit metodický materiál pro pedagogy o romské historii a literatuře a jejím využití v rámci školních osnov.

3  Romští žáci ZŠ ohrožení předčasným odchodem ze vzdělávání  Žáci ZŠ a SŠ  Pedagogové ZŠ a SŠ  Široká veřejnost

4  Časopis pro multikulturní mládež ROMANO VOĎORI  Přednášky na 10 spolupracujících základních školách  Metodická příručka pro pedagogy  Semináře pro učitele v 10 regionech  Interaktivní internetové stránky: www.romanovodori.cz a www.skola.romea.czwww.romanovodori.cz www.skola.romea.cz

5  Parametry: 20 stran, dvouměsíčník (celkem 12 čísel), distribuován do 300 škol (především v okolí sociálně vyloučených lokalit)  Tvořen zejména žáky ZŠ (10 kmenových dětských redakcí; hlavní redakce v ZŠ Chanov)  Rubriky: Téma, Cooltour, Interview, Trendy, Etno, Blešák, Komix, Poradna  Redaktoři z různých etnických i sociálních skupin  Práce s redaktory probíhá zejména přes e-mail, telefon a FB. Pořádají se pravidelně akce (reportáže, rozhovory apod.)  U dětských redaktorů je možné sledovat “profesní“ vývoj

6  10 ZŠ v 10 krajích, rok 2009/2010 – žáci 6.,7. tříd, rok 2010/2011 – žáci 7.,8. tříd, rok 2011/2012 – žáci 8.,9. tříd  2009/2010 – téma Předsudky a stereotypy (dílny výtvarného, dramatického a diskusního charakteru vedené 3 lektory, z toho dvěma příslušníky romské a vietnamské menšiny v ČR) – podpořeno 431 žáků  2010/2011 – téma Historie Romů (dílny poznávacího a diskusního charakteru, vedené romisty, romským studentem VŠ a romským pamětníkem 2. světové války a spisovatelem v jedné osobě) – podpořeno 425 žáků  2011/2012 – tvůrčí dílny vedené akademickou romskou malířkou (výtvarná dílna), romským studentem oděvní tvorby (návrhářská dílna) a umělkyní z Polska (divadelní workshop) v alternaci s umělcem jako příslušníkem sexuální minority (divadelní workshop) – v běhu.

7  Druhá směna (Jak využívat dějiny a literaturu Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ)  Náklad: 4200 kusů, 264 stran  Distribuce: 3740 ZŠ a vybraných víceletých gymnázií  Realizační tým: romisté a historici FF UK v Praze, metodici PdF MU Brno  Cíl: poskytnout školám publikaci, využívající tématu romské historie a literatury, která bude návodem či inspirací, jak učit nejen o těchto tématech, ale jak lze obecně téma Romové (či menšiny) využít při každodenní výuce – tzn. nevyčleňovat téma (a menšinu samotnou) skrze dnešní praxi zřizování speciálních projektových dní či hodin, ale využívat téma (a menšinu samotnou) v běžné výuce jako její integrální součást.  Určena pedagogům češtiny, dějepisu, občanské výchovy, přesah ale do průřezových témat multikulturní či mediální výchova, etická výchova.  Nabízí: přehledně zpracované téma Historie a Literatura Romů a metodiku na bázi licencovaného programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, využívající autentických dobových materiálů a děl romských spisovatelů k výuce těchto témat i k procvičování běžného učiva. Bohatý obrazový doprovod.

8  Cíl:  seznámit učitele 10 ZŠ zapojených do projektu s tématem historie a literatura Romů,  představení Příručky a jejího využití,  nácvik použitých metod.  Doba realizace: květen-červen 2012

9 2 oddělené stránky webu:  www.romanovodori.cz je internetovou mutací časopisu www.romanovodori.cz · kopíruje rubriky časopisu · online anonymní bezplatná psychologická poradna · časopis a komiks ke stažení v PDF  www.skola.romea.cz plní funkci vzdělávací www.skola.romea.cz · web využívají zejména učitelé ZŠ a SŠ · informace o romské historii, literatuře a osobnostech · dostupné jsou také texty literární romských spisovatelů


Stáhnout ppt "Vzájemnou spoluprací neromských a romských žáků k odstranění rasismu a xenofobie ve školách a ve společnosti."

Podobné prezentace


Reklamy Google