Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKryštof Slavík
1
Větrání podzemních staveb
2
Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené nucené –podélné –polopříčné –příčné –kombinované –požární –větrání přilehlých prostor
3
Větrání během výstavby přirozené (s omezením délky větraného úseku) – lze použít pouze do vzdálenosti rovnající se polovině plochy výrubu nucené (bez omezení délky větraného úseku) –foukací – čerstvý vzduch vháním na čelbu –sací – odsávám mdlé větry z prostoru těsně za čelbou –foukací + sací
4
Prašnost při stříkaných betonech
5
Ražba s přirozeným větráním
7
Dvoustupňový ventilátor Kofmann (198 kW, 63m 3 /s, 1800mm)
8
Mdlé větry po odpalu kaloty Jižního Vítkovského tunelu
9
Větrání po odpale kaloty JVT
10
Provozní větrání –přirozené – využití větru - komínového efektu –nucené podélné – vzduch je ventilátory umístěnými pod stropem odváděn z tunelu polopříčné – čerstvý vzduch je přiváděn vzduchovým kanálem a je vyfoukáván do dopravního prostoru příčné – čerstvý a znečištěný vzduch jsou vedeny vzduchovými kanály ve stropě či pod vozovkou a v celé délce tunelu je zajištěna cirkulace v dopravním prostoru kombinované = podélné + příčné
11
Podélné větrání rozmístění ventilátorů v tunelu
12
Princip příčného větrání
14
Různé varianty umístění vzduchových kanálů
15
Přetlakové větrání tunelu
16
Provozní větrání v tunelech má zabezpečit Zředění koncentrace škodlivin v ovzduší na přípustnou míru Dobrou viditelnost pro průjezd vozidel tunelem s ohledem na dovolenou rychlost Snížení účinků tepla a kouře z požáru na osobu v tunelu Řízený rozptyl škodlivin z tunelu, a tím i snížení imisního zatížení jeho okolí
17
Větrací systémy
18
Požadavky na větrání za provozu Povolené koncentrace škodlivin v ovzduší určují hygienické předpisy Závisí na délce pobytu a druhu činnosti –Koncentrace škodlivin po dobu pracovní směny –Koncentrace, která může být překročena jen po dobu 30 minut (platí např.pro řidiče vozidel)
19
Limitní koncentrace CO v ovzduší
20
Faktory ovlivňující množství škodlivin v ovzduší Délka tunelu Hustota dopravního proudu Skladba dopravního proudu Věková skladba vozidel Rychlost jízdy v tunelu Podélný sklon tunelu Nadmořská výška tunelu Umístění portálů – směr foukání větru Jednosměrnost vs. obousměrnost provozu
21
Prognóza vývoje exhalací CO vozidly v ČR Osobní vozidla s dieselovými motory produkují výrazně méně CO než vozidla s benzínovými motory
22
Prognóza vývoje opacity v ČR způsobený dieselovými vozidly
23
Výpočet větrání Q F – potřebné množství čerstvého vzduchu (m3/s/km) Q 0 CO – základní hodnota emisí škodlivin přepočítaná na CO (m3/h/vozidlo) f v – součinitel rychlosti vozidel f i – součinitel stoupání komunikace v tunelu f h – součinitel nadmořské výšky komunikace D – hustota dopravního proudu přepočítaná na jednotkové vozidlo (vozidlo / km) CO pr – přípustná koncentrace CO
24
Závislost tvorby škodlivin na rychlosti jízdy
25
Závislost koncentrace CO na nadmořské výšce
26
Koeficient rychlosti a stoupání
27
Větrací systém tunelu Mrázovka
28
Návrh větrání Větrání –Provozní – podélné, event. přirozené –Požární – podélné + příčný odvod kouře štěrbinami v ostění –Větrání pomocných prostor Původní koncepce podélného větrání byla na základě poznatků z konferencí v letech 1991 a 1995 byla v roce 1996 doplněna o příčný odvod kouře kouřovým kanálem
29
Režimy větrání tunelu Mrázovka Úplná ochrana –Všechny portály jsou v podtlaku, veškeré škodliviny jsou nasávány do centrální strojovny Částečná ochrana –Povoluje částečný výnos škodlivin do oblasti portálů Přirozené větrání –Využití přirozeného proudění –Pouze v nočních hodinách, nízká intenzita provozu
30
Provozní větrání – úplná ochrana
31
Provozní větrání – částečná ochrana
32
Nastavení ventilátorů v závislosti na rychlosti vozidel
33
Požární větrání Požadavky na požární větrání –Odvádět vyvíjející se kouř co nejrychleji z prostoru tunelu –Udržet viditelnost v únikové zóně –Zajistit bezpečný únik osob z tunelu –Umožnit zásah zásahových jednotek
34
Úprava technického řešení pro požární větrání
35
Axonometrie – svodné kanálky v raženém profilu
36
Požární zkouška v třípruhovém tunelu
37
Požární zkouška v hloubeném profilu
38
Šíření kouře při požáru v klesajícím tunelu se sklonem 4,5 %
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.