Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015
2
Vyučovací forma Organizační uspořádání vnějších podmínek, za kterých se (prostřednictvím adekvátních vyučovacích metod a prostředků) realizují cíle výuky VF dělíme dle hlediska : 1.prostorového 2.časového 3.specifičnosti didaktické interakce
4
Dělení VF dle prostorové jednotky VF ve třídě VF uplatňované při výuce mimo třídu Dělení dle časové jednotky vyučovací hodina v.den v. týden čtvrtletí pololetí školní rok
5
Dělení dle specifičnosti didaktické interakce individuální v. skupinová v. hromadná v. individualizovaná v. projektová v. diferencovaná v. týmová v.
6
Vyučovací forma ve třídě Typy vyučovacích hodin: smíšená ( kombinovaná hodina): 1.úvodní fáze - ? – 10 – 15 minut 2.základní fáze - ? – 20 minut 3.závěrečná fáze - ? 10 – 15 minut opakovací hodina klasifikační a testovací hodina procvičovací hodina hodina věnovaná prezentaci nového učiva
7
Vyučovací formy uplatňované při výuce mimo třídu domácí úkol – specifický druh samostatné domácí práce žáků – hlavní funkce: opakování, procvičování a prohlubování učiva ( ústní i písemná forma) exkurzní vyučování kulturně osvětový vzdělávací program odborná exkurze
8
Odborná dějepisná exkurze Názornost, přímé pozorování jevů historické skutečnosti. tematická ? souborně dějepisná ? komplexní vícepředmětová ? Zařazení exkurze: 1.úvodní exkurze. 2.výkladová exkurze 3.závěrečná exkurze
9
Příprava učitele na OE Stanovení cíle, výběr místa a objektů Znalost instituce a jejích fondů a sbírek Vypracování konkrétního plánu exkurze (způsob přípravy žáků, časový harmonogram, popis trasy, organizace, příprava materiálů)
10
Příprava žáků U seznámí Ž předem s cílem, místem i průběhem exkurze Zadá a vysvětlí jim úkoly, které budou plnit před, během i po skončení exkurze
11
Spolupráce s mimoškolními zařízeními formy spolupráce:návštěva zařízení odborné přednášky Publikace vedení seminárních prací žáků Důležité – naučit žáky samostatně tyto instituce využívat k získávání informací. Brabcová, Alexandra, Brána muzeí otevřená, Praha 2003
12
Muzea, knihovny, galerie, hrady, zámky Muzea http://www.cz-museums.cz Projekt Muzea tří regionů http://muzea-tri-regionu.prachenskemuzeum.cz Archivy http://cesarch.cz http://www.manuscriptorium.com
13
Národní památkový ústav Projekt Památky nás baví http://pamatkynasbavi.cz NPÚ České Budějovice http://www.npu-cb.eu → Památky hrou a poučením
14
Využití kulturně historického dědictví ve výuce D http://historickededictvi.com Foltýn, D. a kol., Prameny paměti. Sedm kapitol o kulturně historickém dědictví pro potřeby výchovné praxe, Praha 2008
15
Zadání samostatné práce Připravte plán exkurze po Vašem rodném regionu: A)tematické B)souborně dějepisné Při plánování použijte tento postup: Příprava exkurze, motivace žáků, eventuální zadání samostatné práce či vypracování pracovních listů Základní popis trasy a drobnější charakteristiky hlavních lokalit ( časový harmonogram, způsob dopravy) Navštívené paměťové instituce a způsob jejich využití
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.