Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mgr. Robert Vindiš Chorvatsko CzechTrade Záhřeb. 2 2  kancelář v Záhřebu otevřena jako jedna z prvních kanceláří již v roce 1999  již od začátku zájem.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mgr. Robert Vindiš Chorvatsko CzechTrade Záhřeb. 2 2  kancelář v Záhřebu otevřena jako jedna z prvních kanceláří již v roce 1999  již od začátku zájem."— Transkript prezentace:

1 Mgr. Robert Vindiš Chorvatsko CzechTrade Záhřeb

2 2 2  kancelář v Záhřebu otevřena jako jedna z prvních kanceláří již v roce 1999  již od začátku zájem o tyto OBORY:  stavebnictví  zemědělství  strojírenství  technologie  doprava  energetika  průmysl cestovního ruchu a další zkušenosti českých firem ze vstupu do EU

3 3 Služby CzechTrade - nejčastěji poptávané  ověření zájmu o výrobek a službu  vyhledání obchodních kontaktů  organizace jednání a asistence při jednání  průzkumy trhu  pomoc při vyhledání chorvatského partnera  pomoc při budování zastoupení v Chorvatsku konkrétní typ služby vyplyne z komunikace s klientem – individuální přístup 3

4 4 Vstup na chorvatský trh  dlouhodobý – v ideálním případě 2 roky, častěji 3-4 roky; trpělivost  před vstupem na trh – vstoupím sám nebo za pomoci chorvatského partnera?  pokud firma nespolupracuje s někým z teritoria, vyplatí se jednat s chorv.partnerem  nejednat za zády svého chorv.partnera s druhým potenciálním partnerem  chorvatský trh je malý trh; navíc, informace se šíří i do dalších balkánských zemí  načasování marketingových aktivit  vstupní náklady:  ČAS, FINANCE, LIDSKÉ ZDROJE 4

5 5 Vstup na chorvatský trh  osobní jednání:  velký význam; písemnou komunikaci lze využít jen při prvních představovacích jednání  nutná účast na akcích z oboru působení, na veletrzích  „být vidět“  bariéry vstupu na trh – plněním kapitol před vstupem do EU postupně odpadají  i zde se objevují problémy jako:  korupce, netransparentnost veřejných zakázek  ve výběrových řízeních preference místních firem oproti zahraničním (chorvatský partner)  špatná platební morálka – dobré smlouvy, právník 5

6 6 Vstup na chorvatský trh  ČESKÉ VÝROBKY mají šanci uspět  mají dobrou pověst  jsou znakem dobrého poměru kvality a ceny  povědomí o nich je nutné zvýšit  budou bojovat se zavedenými „značkami“ německých, italských a jiných firem  důraz na kvalitu a tradici  vytrvat  MEZI CHORVATY:  pozitivně vnímána zvyšující se životní úroveň českých turistů jezdících každoročně na dovolenou  dlouhotrvající dobré vztahy mezi Chorvaty a Čechy  jazyková blízkost – odpadají bariéry 6

7 7 Jednání v Chorvatsku  uvědomit si region, ve kterém se jednání koná  severní část a vnitrozemí – Rijeka, Karlovac, Záhřeb, Koprivnica  blíží se středoevropské mentalitě, ekonomicky silnější firmy  přímořská oblast – jižanská mentalita, na všechno spousta času  východní část – blíží se mentalitě východního Balkánu  reklamní materiály v chorvatském jazyce  rozhodně jsou plusem  překlad materiálů do chorvatštiny – osvědčení překladatelé  přítomnost překladatele na jednání  získáte čas 7

8 8 Jednání v Chorvatsku  po oficiální schůzce většinou následuje pozvání na neformální oběd nebo večeři  neodmítá se  vyčleňte si dostatek času na služební cestu  vhodná společenská témata  gastronomie, víno, enologie – Chorvaté jsou na svou gastronomii hrdí  moře a dovolená; krásy Chorvatska  sport – fotbal, házená, basketbal, aktuální akce  chorvatský partner nevynechá ani témata ze soukromé oblasti: rodina, zájmy  téma války není tabu, ale je to otázka velmi citlivá a složitá 8

9 9 Účast na veletrzích Veletržní místa:  Záhřeb  Split  Bjelovar – zemědělství, zemědělská technika  Rijeka, Osijek – menší akce, ne na úrovni mezinárodního veletrhu Vaše účast na veletrzích, které se týkají Vašeho oboru, je velmi vhodná – v JV Evropě má přednost osobní komunikace setkání odborníků, obchodní jednání specifikum: délka 6 dnů (pouze Bjelovar 3 dny) návštěvnost je značná, ale je rozložena do 6-i dnů – nelze předvídat den se silnou návštěvností první den veletrhu: oficiální otevření, proslovy, ceremoniál; odborníci z oboru přítomni jsou, ale nemají čas 9

10 10 Veletrhy a výstavy  Záhřeb - www.zv.hr  Split - www.sajamsplit.hr  Rijeka - www.rijecki-sajam.hr  Bjelovar - www.bj-sajam.hr Chorvatský vyhledávač  www.hr Hrvatska narodna banka (Chorvatská národní banka)  www.hnb.hr Hrvatska gospodarska komora (Chorvatská hospodářská komora)  www.hgk.hr 10

11 Děkuji Vám za pozornost. CzechTrade Dittrichova 21, 128 01 Praha 2 Zelená linka pro export: 800 133 331 E-mail: info@czechtrade.cz www.czechtrade.cz Robert Vindiš robert.vindis@czechtrade.cz www.czechtrade.hr www.czechtradeoffices.com


Stáhnout ppt "Mgr. Robert Vindiš Chorvatsko CzechTrade Záhřeb. 2 2  kancelář v Záhřebu otevřena jako jedna z prvních kanceláří již v roce 1999  již od začátku zájem."

Podobné prezentace


Reklamy Google