Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Informační systémy pro bezpečnostní management Oldřich Krulík, Václav Hník, Vladimír Souček a kolektiv.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Informační systémy pro bezpečnostní management Oldřich Krulík, Václav Hník, Vladimír Souček a kolektiv."— Transkript prezentace:

1 Informační systémy pro bezpečnostní management Oldřich Krulík, Václav Hník, Vladimír Souček a kolektiv

2 Nároky na předmět

3 Požadavky Místnost 822 Účast – max. 3 absence Co nejvíc hostů Presentace alespoň 30 minut a 10 slajdů Aktivita

4 Základní pojmy Informace = aktiva, která mají pro daný subjekt určitou hodnotu; data, kterým je přisuzován určitý význam nebo účel Informační systém = je soubor technického (hardware) a programového (software) vybavení, záznamových medií, dat a personálu, který subjekt používá ke správu informací.

5 Data nerovná se informace

6 Informační systém a jeho „okolí“

7 Jaké vlastnosti od informací požadujeme? Potřebnost – Důležitost: Balast vás zahltí nebo zpomalí Pravdivost: Využití nepravdivých informací může způsobit nenapravitelné škody a snížení důvěry v podávané informace Úplnost – Neúplná informace často nestačí. Na jejím základě může vzniknout zcela chybný úsudek Včasnost - Neaktuální (zastaralá) informace se stává informací nesprávnou, nepravdivou.

8

9

10 Možné typy IS Evidenční - zdroje, síly a prostředky Analytické - stanovení pravděpodobnosti určitého vývoje (MU/KS) Plánovací -plánovací činnost pro případ co dělat, kdyby … Monitorovací - pravidelné sledování situace a poskytování informací pro veřejnost a zainteresované subjekty (monitorování ovzduší, stav sjízdnosti silnic, hladin řek či stavu obslužnosti vybraných subjektů Řídící – nástroj pro velení Výpočetní a modelovací – při přípravě řešení a odhadu vývoje (modelování dopadu výbuchu, ozáření, zaplavené území, šíření škodlivin) Mapové – poskytují grafické informace v podobě map. Složitější řešení mohou být chápány už jako analytické. Kombinované – mohou obsahovat všechny předešlé nástroje

11

12 Co je třeba, aby systém fungoval? Aby byl NAKRMEN a dále KRMEN Aby byl uživatelsky vstřícný Aby byl trvale aktualizován Aby byl softwarově nenáročný Aby byl kompatibilní

13 Výhody používání sofistikovaných IS Přehlednost dokumentace a dílčích databází Snadná a rychlá údržba a aktualizace Typizace dokumentů Podpora vlastních procesů Prokazatelná archivace dat Rychlý a snadný přístup k informacím Významný prvek komunikace a informování Jednoduchost a intuitivnost ovládání Snížení nákladů na řešení a dopadů ztrát Centralizace informací

14 Nevýhody využívání IS Finanční a personální náklady Musíte personál proškolit Musíte umět v datech „číst“ „Path dependency“ Přijdete o data a jste bez zálohy Příliš si na IS zvyknete

15

16 Existující systémy v České republice IS Výjezd (HZS) IS Maják a ETŘ (PČR) IS Zdravotnických služeb IS Havárie Jednotný systém varování a vyrozumění (sirény) IS ARGIS IS KRIZDATA IS C3M IS MONIS IS KIS, WAKKIS a další (firma WAK Systems) IS EMOFF a EPOZ (firma T-Soft) IS e-Pusa (veřejná správa – REGISTRY)

17

18

19

20 Úrovně systémů Lokální Regionální Pro konkrétní instituce Celostátní („ISKŘ“) Nadnárodní (SIS, Europol)

21

22

23

24 Zahraniční zkušenosti

25

26 e-Estonia Od roku 2009 policie v Estonsku „nepoužívá papír“. Všechno je elektronizováno. Správa informačních systémů je centralizována (počítače, telefony), neřeší ji prefektury samy. Využití existujících informačních systémů ze strany policejních (a zpravodajských) sil je v Estonsku de facto úplné. Tyto složky „vidí“ vlastně do všech možných databází (lékařské ošetření, bydlení, registrace vozidel, zaměstnání, pojišťovny, registr přestupků, databáze místní správy a samosprávy atd. Informační systémy (bezdrátový Intranet, dostupný ve všech služebnách a služebních vozech, stejně jako ze zařízení, i ve všech zemích, zapojených do SIS II) jsou v zásadě neutajované, přísný režim se týká jen databáze informátorů. Systém je údajně technicky dobře ochráněn, jedinou jeho slabinou je „hloupý nebo škodící uživatel“. Informační systémy jsou vzájemně všestranně propojeny (i s dalšími periferiemi, jako je GIS, databáze justice atd.).

27 Místní úřad pro ochranu osobních údajů proti řešení neprotestoval, pouze prosadil, aby i občan (obyvatel) mohl nahlédnout do většiny (neutajovaných) informací, které o něm bezpečnostní síly shromažďují. Systém přitom zaznamenává přesně, „kdo se na co a kdy díval“ a je tak možné po něm žádat dodatečné zdůvodnění. Součástí systému je i elektronická podatelna. „Argumentace“ o policejním státě jsou jen řídké, silnější je hlas, který říká, že i pokud jediný život by byl tímto systémem zachráněn, pak se jeho zavedení „vyplatilo“. Spolupráce s justicí je složitá, soudci často pouští na svobodu osoby, zadržené za překročení rychlosti na pozemních komunikacích (přičemž argumentují „ochranou slabšího – přestupce – před silnějším – státem“). Proto se nejpozději od roku 2010 v Estonsku zavede automatizovaná kamerová telematika, která podle rozeznaných registračních značek řidiči vyměří pokutu či jinou sankci (za současného odbřeměnění policie).

28

29 Informační systém SITA

30 Informační systém ALION

31 Informační systém ANPR

32 Děkujeme za pozornost

33


Stáhnout ppt "Informační systémy pro bezpečnostní management Oldřich Krulík, Václav Hník, Vladimír Souček a kolektiv."

Podobné prezentace


Reklamy Google