Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtěpánka Říhová
1
Učení a výchova prostřednictvím aktivit v přírodě Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. UK FTVS Praha Katedra Sportů v přírodě Oddělení Turistiky, sportů a výchovy v přírodě Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
2
Aktivity v přírodě a výchova v přírodě Aktivity v přírodě (AP) jsou pohybové a sportovně orientované aktivity, které co nejméně narušují přírodní prostředí. AP se většinou provádějí v novém sociálním a přírodním prostředí. AP obvykle zahrnují také nové a méně obvyklé aktivity. AP tvoří důležitý okruh činností v koncepci výchovy v přírodě.
3
Orientace aktivit v přírodě Chceme li pomocí AP působit na rozvoj osobnosti, musí splňovat určité podmínky. Zadávané úkoly budou většinou vyžadovat kooperaci uvnitř malé skupiny. Skupina se snaží plnit úkoly dle svých předpokladů. Jsou zde zdůrazněny také nároky na jednotlivce. Kompetence skupiny řešit úkoly roste i s podporou vedoucího. AP nejsou samoúčelné, jsou předkládány jako výzvy - šance (prostředky či metafory). Působení AP je podporováno vhodnými metodami čerpající ze zkušenosti z oblasti pedagogiky, sociální psychologie eventuálně i terapie.
4
Odpovídají charakteristika výchovy v přírodě Pro aplikaci AP je důležitá široká koncepce výchovy v přírodě. Výchova - v přírodě (in), pro přírodu (for), o přírodě (about), prostřednictvím přírody (through). Výchova v přírodě je vícerozměrná.
5
Dimenze výchovy v přírodě Rozšiřuje strukturované vyučovací aktivity (tedy i AP) mimo třídu, dotýká se problémů společnosti, přírodního prostředí i jiných oblastí. Obsah zahrnuje informace o přírodním prostředí a jeho vztazích, o dovednostech pro pobyt v přírodě, o vztazích lidí k přírodě, a o vlivech člověka na přírodu. Výchovu v přírodě chápeme také jako vyučovací metodu.
6
Výchova v přírodě jako metoda výuky Výchova v přírodě (VP) využívá aktivity v přírodě (AP) jako prostředek učení. VP zahrnuje všechny 3 oblasti učení: poznávací, emocionální, psychomotorickou. Příklad skalního lezení: - poznávací oblast - geologická struktura, fauna, flora, - poznávací oblast - geologická struktura, fauna, flora, kvalita jistících prostředků; kvalita jistících prostředků; - emocionální oblast - vztah lidí k ochraně přírody - emocionální oblast - vztah lidí k ochraně přírody v lezeckých oblastech, uchování pro další generace; v lezeckých oblastech, uchování pro další generace; - psychomotorická oblast - lezecké dovednosti, rozvoj - psychomotorická oblast - lezecké dovednosti, rozvoj pohybových schopností. pohybových schopností.
7
Vhodnost zkušenostních metod výuky Zkušenostní učení (Experiential Learning). Často charakteristika “learning by doing“. Přesněji to je proces ve kterém žák (učící se) získává (konstruuje) znalosti, dovednosti a hodnoty prostřednictvím přímé zkušenosti (bezprostředního prožitku). Teoretické základy vychází z učení J. Dewey a D. Kolb.
8
Zkušenostní učení I. Klasický Kolbův (1984) cyklus učení zahrnuje 4 způsoby zpracování informací a zároveň 4 styly učení: -1. Konkrétní zkušenosti spojené s prožíváním; -2. Pozorování a reflexe spojené s vnímáním; -3. Formování abstraktních modelů spojené s myšlením; -4.Testování modelů v nových situacích, aktivní experimentování odpovídající konání - aktivitě.
9
Zkušenostní učení II. V reálném životě bychom spíše mohli hovořit o spirále, jak ukazuj stránky OWB Česká cesta. D. Kolb předpokládá, že styl učení se mění s věkem: -Do 15 let se získávají poznatky a dovednosti; -Od 16 do 40 let se označuje jako specializování - nacházení místa ve světě; -Od 40 let se hovoří o integrování - prohloubení zkušeností a aktualizování dalších schopností
10
Zkušenostní cyklus výuky (Experiential teaching cycle) Je to model zahrnující více detailů pro učitele a vedoucí. 1. fáze Znalosti. Aplikovat zkušenostní učení vyžaduje interdisciplinární nadhled a znalost skupiny, časový prostor, zařízení, vybavení a standardy, znalost celé palety aktivit v přírodě. 2. fáze Plánování. Potřeba strukturovat aktivity tak, aby vyhovovaly záměru učitele či vedoucího. Podpora záměru aktivitami z jiné oblasti. 3. fáze Uskutečnění, provedení. Vedení a usnadňování aktivit, získávání prožitků a zkušeností. Aktivní pozorování a komentování průběhu aktivit. Role informátora a toho, kdo problémy vysvětluje. Je třeba nechat prostor pro určitou nejistotu a vlastní přínos žáků.
11
Zkušenostní cyklus výuky I Fáze 4. Reflexe a diskuse Sledování toho, jak byly splněny cíle lekce či programu. Jak akce proběhla z pohledu účastníků. Fáze 5. Evaluace, zhodnocení. Zhodnocení úspěšnosti lekce či programu. Určení stupně splnění cíle. Fáze 6. Přizpůsobení, adaptace. Rozhodování o dalších lekcích či o pokračování programu tak, aby další aktivita byla ještě lépe strukturována pro vybranou skupinu. Pro kvalitní výsledek výuky je důležité záměrné propojování učiva a aktivita a nasazení učitele či vedoucího.
12
Účastníci, žáci, studenti Velké rozdíly v motivaci pro učení v různých věkových skupinách. Nejdůležitější je umění vtáhnout účastníky do programu či aktivity. Dosáhnout toho, aby účastníci viděli přínos aktivity či programu. Aplikovat poznatky „Flow“. Student bude nejvíce motivován k učení, jestliže velikost výzvy (náročnost úkolů) bude vyrovnána s jeho zájmy a Dovednostmi (schopnostmi).
13
Obsah učiva, program Nejedná se o typické sportovní aktivity (dovednosti, výkon). Aktivity v přírodě mají motivační náboj. Ideální možnosti pro zapojení poznávací, tělesné i smyslové stránky. Obsah je zaměřen na koncepci a dovednosti, které aktivity v přírodě vyžadují.
14
Organizace a řízení výuky Aplikace aktivit v přírodě vyžaduje pravidla pro chování žáků a komunikaci mezi žáky a učitelem. Diskuse s následným napsáním pravidel jednání a chování. Respektovat cíle školy, úkoly učitele či vedoucího, cíle účastníků atp. Pohovořit či sepsat očekávání a obavy účastníků. Větší skupinu je možné při výuce rozdělit na několik malých týmů (3-5) a v každém určit jednoho vedoucího. Pro komunikaci se skupinou při výuce volit kruh, polokruh nebo rozdělení do malých skupin.
15
Předpoklady výchovných aplikací aktivit v přírodě Učení prostřednictvím aktivit v přírodě je vždy zkušenostní. Zaujmutí účastníků. Vždy musí docházet k určitému vztahu k přírodě. Vždy se vyžaduje reflexe, zobecnění a následná aplikace. Záměrně se uvažuje o interdisciplinárním přístupu.
16
Důraz na výchovu charakteru Vedle zakotveného interdisciplinárního programu se sleduje formování charakterových rysů. Starostlivost, pomoc lidem v nouzi. Občanství – spolupráce na zlepšování školy, organizace i společnosti. Ochrana přírody. Odvaha stát za správnými názory i když to zrovna není výhodné a populární. Trpělivost při překonávání obtíží. Vytrvalost v dokončování aktivit. Respektování jiných lidí. Odpovědnost - nejdříve přemýšlet a pak jednat. Důvěryhodnost - hrdý na plnění slov a činů.
17
Proč v dnešní době využívat aktivity v přírodě jako prostředky učení ? Naplnění potřeby efektivního učení. Setkávání se základními vztahy, zakoušení reality v návalu abstraktních koncepcí. Realismus v učení a výchově. Spojení symbolů s realitou. Uvědomění si vlastní existence. Překlenout oddálení člověka od přírody. Ocenění přírodního prostředí. Povzbuzení gramotnosti ve vztahu k přírodnímu prostředí. Kvalitní zážitky a rekreace, příspěvek ke zdraví a zdatnosti.Kvalita života. Učení se jednat s lidmi a chápat jedinečnost každého člověka.
18
Literární zdroje Amesberger,G. Persönlichkeitsentwicklung durch Outdoor-Aktivitäten? Frankfurt am Main: Afra-Verlag,1992. Bunting,C,J. Interdisciplinary Teaching Through Outdoor Education.Champaign: Human Kinetics, 2006. Mareš,J. Styly učení žáků a studentů. Praha:Portál,1998.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.