Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLubomír Rohla
1
Způsob financování GP a způsobilé výdaje Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK, oblast podpory 3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání Liberec 9. 4. 2010
2
Financování GP Forma financování– nenávratná přímá dotace podle zákona 250/2000Sb., poskytnutá na základě Smlouvy o realizaci grantového projektu Evropský sociální fond a státní rozpočet ČR Celková výše dotace: 100 % celkových způsobilých výdajů Podíl EU: 85 % Podíl SR: 15 %
3
Financování GP Financování GP je zálohové První záloha ve výši 20 % z CZV Další zálohy vždy po kontrole realizace a čerpání předchozí části dotace Součet všech poskytnutých záloh činí 90 % z celkového rozpočtu
4
Rozpočet projektu Rozpočet projektu je nedílnou součástí projektového záměru Rozpočet je kvalifikovaným odhadem budoucích výdajů V průběhu realizace lze provádět dílčí změny rozpočtu Rozpočet je závazný a nelze nikdy překročit Rozpočet projektu musí být provázán s aktivitami projektu Kriteria pro způsobilost výdajů z hlediska podmínek OP VK
5
Způsobilé výdaje způsobilé výdaje. Z veřejných prostředků OP VK mohou být financovány pouze tzv. způsobilé výdaje. PRAVIDLA ZPŮSOBILOSTI VÝDAJŮ: Charakter výdaje - výdaj musí být přiměřený, hospodárný, účelný a efektivní Účel výdaje – v souladu s pravidly OP VK, dané výzvy a plánovány v projektové žádosti Prokazatelnost výdaje – doložitelné účetními doklady, zachycené v účetnictví, proplacené ze zvláštního účtu (s výjimkou odpisů a nepřímých nákladů) Datum uskutečnění výdaje – v průběhu realizace projektu
6
Přímé a nepřímé náklady Přímé náklady přiřaditelné ke konkrétní aktivitě projektu dokládají se účetním dokladem a výpisem z účtu slouží jako základ pro výpočet nepřímých nákladů Nepřímé náklady – stanovují se % z doložených přímých nákladů po odečtení nákladů na křížové financování nejsou spojené s konkrétní aktivitou jednoznačně převážně spojeny s administrací projektu nemusí se prokazovat účetními doklady nejsou jimi dotčeny účetní postupy organizace
7
Struktura rozpočtu podle kapitol 1.Osobní výdaje 2.Služební cesty zahraniční 3.Zařízení (max. 25 % CZV) 4.Nákup služeb (max. 49 % CZV) 5.Stavební úpravy 6.Přímá podpora (max. 20 % CZV) 7.Náklady vyplývající přímo ze Smlouvy 8.Přímé způsobilé výdaje ( ř.1+2+3+4+5+6+7) 9.Nepřímé způsobilé výdaje ( % z přímých ZV bez KF) 10.Celkové způsobilé výdaje ( ř.8 + 9) 11.Celkové nezpůsobilé výdaje ( neuvádí se) 12.Celkové výdaje projektu ( ř. 10+ 11) 13.Příjmy projektu celkem 14.Zdroje připadající na nezpůsobilé výdaje 15.Křížové financování ( počítá se automaticky podle KF v ř. 3 a 5)
8
1. Osobní výdaje Mzdové výdaje osob majících v rámci projektu uzavřen pracovně právní vztah a jsou zapojeni do realizace projektu (vč. všech zákonných odvodů hrazených zaměstnavatelem); Nesmí přesahovat výši v daném oboru, místě a čase obvyklou; Metodický dopis č. 4. upravuje doporučenou výši mezd
9
Rozpočtové položky 1.1.1. Náklady na odborné zaměstnance Výdaje na zaměstnance, kteří odborně zajišťují náplň projektu ( např. odborný garant, lektor apod.) 1.1.1.1 Platy – výdaje na odborné zaměstnance zaměstnané pro projekt na základě pracovní smlouvy 1.1.1.2. Odměny z dohod DPČ – v rámci projektu DPČ, max. 0,5 úvazku 1.1.1.3 Odměny z dohod DPP – v rámci projektu DPP, max. 150 hod/rok u jednoho zaměstnavatele 1.1.1.4 Autorský honorář – autorské smlouvy dle zákona č. 121/2000 o právu autorském 1.1.2. Náklady na administrativní zaměstnance -výdaje na zaměstnance, kteří řídí nebo administrují projekt (např. manažer projektu, asistentka apod.)
10
1.2 Sociální pojištění Povinně hradí zaměstnavatel z platů a DPČ, dopočítává se automaticky 1.3 Zdravotní pojištění Povinně hradí zaměstnavatel z platů a DPČ, dopočítává se automaticky 1.4 FKSP Pouze pro organizace s povinností hradit FKSP, 2% z hrubých mezd, nezapočítávají se DPP ani DPČ 1.5 Jiné povinné výdaje Uvádí se zákonné pojištění zaměstnavatele z platů a mezd a DPČ dle vyhlášky 125/1993 Sb.
11
2. Služební cesty zahraniční Tuzemské služební cesty -výdaje na pracovní cesty zaměstnanců žadatele a osob zapojených do realizace projektu, které mají v rámci projektu uzavřen pracovně právní vztah spadají pod nepřímé náklady. 2. Zahraniční služební cesty – jen v odůvodněných případech, zdůvodnění v projektové žádosti. Tuto položku nelze navyšovat.
12
3. Zařízení související s realizací GP Výdaje na pořízení vybavení a zařízení, které je nezbytné pro realizaci projektu, smí činit max. 25 % celkových způsobilých výdajů ( spolu s % podílem KF )
13
Křížové financování 3.8 Křížové financování výše KF upravena výzvou – max. 9% ( stavební úpravy v rámci KF položka 5.2) v KF uplatňuje pouze příjemce, který daňově neodepisuje zahrnuje celkovou pořizovací cenu majetku Výdaje spadající do KF DHM s pořizovací cenou vyšší než 40 tis. Kč Výdaje na nábytek bez ohledu na pořizovací cenu pro cílovou skupinu Vybavení a zařízení pro realizační tým – na jeden přepočtený úvazek je výše max. 15 tis. Kč Stavební úpravy, které jsou rekonstrukcí nebo modernizací a převýší za zdaňovací období v úhrnu 40 tis. Kč a jsou prováděny za účelem usnadnění přístupu osobám zdravotně postiženým nebo úpravy výukových prostor pro práci s cílovou skupinou 3.8.1 Investiční část –výdaje na nákup DHM v pořizovací ceně vyšší než 40. tis. Kč 3.8.2 Neinvestiční část – výdaje na nákup nábytku pro potřeby cílové skupiny
14
Místní kancelář Výdaje na zabezpečení provozu projektové kanceláře, které vznikají v souvislosti se zajištěním realizace projektu. Náklady na místní kancelář spadají pod nepřímé náklady.
15
4. Nákup služeb Podíl výdajů vynaložených na nákup služeb smí činit max. 49 % celkových způsobilých výdajů (nezapočítávají se výdaje, které vyplývají přímo ze Smlouvy o realizaci GP – Kapitola č. 7); Výdaje spojené s nákupem služeb nezbytných pro realizaci projektu Povinnost provést výběrové řízení dle pravidel daných Příručkou pro žadatele/příjemce nebo zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách
16
4.1 Publikace/školící materiály/manuály výdaje na externí zpracování publikací, školících materiálů, učebnic, zhotovení multimediálních pomůcek atd. 4.2 Odborné služby/Studie a výzkum zpracování studií, analýz atd. 4.3 Náklady na konference/kurzy výdaje související s pronájmem školících místností a zajištěním výpočetní techniky v souvislosti s konferencemi a kurzy konanými v rámci projektu, lektorné externích lektorů 4.4 Podpora účastníků (stravné, ubytování) výdaje na občerstvení účastníků konferencí v souvislosti s realizovaným projektem – limit Kč 300,-- na celodenní akci (tzn. akce, jež trvá 8 běžných hodin); výdaje na ubytování – limit Kč 1 500,-- za osobu a noc nebo dle interních předpisů organizace 4.5 Jiné výdaje
17
5. Stavební úpravy 5.1 Drobné stavební úpravy nesmí přesáhnout částku za všechny dokončené stavební úpravy v jednom zdaňovacím období v úhrnu 40 tis. Kč na každou jednotlivou účetní položku majetku 5.2 Stavební úpravy v rámci KF musí být provedena v souvislosti s úpravou pracovního místa nebo úpravou přístupu pro osoby se zdravotním postižením nebo úpravy výukových, tréninkových nebo pracovních prostor používaných na realizaci aktivit s cílovou skupinou
18
6. Přímá podpora Podíl výdajů na „Přímou podporu“ jednotlivců smí činit max. 20 % celkových způsobilých výdajů; 6.1 Mzdové příspěvky výdaje týkající se přímo cílové skupiny; náhrada mzdy zaměstnavateli pro pedagogické, akademické a další pracovníky ve školství po dobu jejich účasti na dalším vzdělávání 6.2 Ubytování a stravování občerstvení max. 300 Kč osoba/den; ubytování max. 1500 Kč osoba/noc.
19
7. Náklady vyplývající přímo ze Smlouvy 7.1 Audit povinnost zpracovat závěrečný audit u projektů s náklady vyššími než 3 mil. Kč 7.2 Ostatní
20
Tvorba rozpočtu s NN Rozpočet přímých nákladů Do přímých nesmí být zahrnuty nepřímé náklady Nepřímé náklady budou hrazeny formou paušálu ve výši konkrétního procenta stanoveného ve výzvě Výše nepřímých nákladů je zahrnuta do rozpočtu do pole nepřímých nákladů 2. výzva – výše NN Objem přímých nákladů (bez nákladů na KF) % z přímých nákladů Přímé náklady ≤ 4 mil. Kč 18% Přímé náklady > 4 mil. Kč ≤ 4 310 344 Kč 16%
21
Nepřímé náklady 2. výzva 4 310 344,84………………maximální výše přímých nákladů, pokud nebude uplatňováno křížové financování 0………..………………..křížové financování 689 655,16…………………nepřímé náklady 5 000 000 Kč…………………Rozpočet celkem 3 855 932,20…………………maximální výše přímých nákladů, když bude uplatňována max. výše křížového financování 450 000,00…………………křížové financování 694 067,80…………………nepřímé náklady 5 000 000 Kč ………………Rozpočet celkem Výše KF a limity kapitol se počítají k celkovým způsobilým výdajům
22
Příklad pro vytvoření rozpočtu s NN 2 500 000 …………………………. Celkové způsobilé přímé náklady - 150 000 …………………………. Výdaje na KF 2 350 000 …………………………. Základ pro výpočet NN 18% z přímých nákladů = nepřímé náklady 423 000 ……………………………nepřímé náklady 2 773 000 ………………………….. CELKOVÉ ZPUSOBILÉ VÝDAJE
23
9. Nepřímé náklady - příklady Náklady na odměňování pracovníků Vedení účetnictví včetně vedení mezd pracovníků, vedení rozpočtu, personalistika Zajištění školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v režimu stanoveném právními předpisy ČR Zajištění ostrahy, zajištění úklidu a čištění, zajištění opravy a údržby zařízení, vybavení a využívaných nemovitostí Zajištění publicity pomoci z ESF Inzerce, výroba propagačních předmětů, letáků Spotřební zboží a provozní materiál Kancelářský materiál pro administraci projektu (papír, tonery, šanony, psací potřeby) Správa počítačových sítí a internetových stránek, včetně aktualizace internetových stránek Tisk pro administraci projektu a pro publicitu Kopírování
24
Nepřímé náklady veškeré cestovní náhrady realizačního týmu nájem kanceláře a dalších prostor využívaných k administraci projektu náklady na nákup vody paliv a energie v prostorech využívaných k realizaci projektu výdaje na vodné, stočné, el. energii,plyn, teplo odpisy budov a vybavení využívaných pro realizaci projektu; náklady na nájem či operativní leasing zařízení či vybavení, které slouží k administraci projektu telefon, poštovné, fax poplatky za internetové a telefonické připojení, fax, poštovné, dopravné, balné bankovní poplatky náklady na realizaci výběrových řízení nezbytných pro projekt (inzerce, poradenství atd.).
25
DPH Obecně jsou všechny daně a cla nezpůsobilými výdaji, výjimka pro DPH Plátce DPH DPH je způsobilým výdajem jen pokud neexistuje zákonný nárok na odpočet daně u přijatého zdanitelného plnění u Finančního úřadu příjemce podpory, pokud prokazatelně poskytuje svoje služby v rámci projektu bez úplaty, nemá nárok na přijatá zdanitelná plnění (nakoupené zboží a služby) uplatnit odpočet DPH u FÚ; DPH je poté součástí rozpočtu projektu a proplácí se jako způsobilý výdaj; na osobu se pak pohlíží jako na neplátce DPH Neplátce DPH DPH je způsobilým výdajem v rámci projektu, jelikož žadatel si nemůže nárokovat odpočet DPH na Finančním úřadu
26
Nezpůsobilé výdaje Nelze je hradit z veřejných prostředků, protože nesplňují pravidla způsobilosti (výdaje, které zcela zřetelně nesouvisí s projektem, nelze je doložit písemným dokladem, nesplňují princip hospodárnosti, účelnosti a efektivity, nebo výdaje vzniklé mimo časový rámec způsobilosti) Příjemce je vždy plně hradí ze svých prostředků; Příjemce je neuvádí do projektové žádosti.
27
Chyby v projektových žádostech Neprovázanost rozpočtu s aktivitami projektu Překročení doporučených hodnot mezd/platů bez zdůvodnění Překročení limitů kapitol rozpočtu Nezpůsobilé výdaje v rozpočtu Porušování pravidel křížového financování Nepřímé náklady zařazené do přímých nákladů Chybné procento nepřímých nákladů stanovených výzvou
28
Podrobná pravidla pro jednotlivé skupiny způsobilých výdajů naleznete v Příručce pro příjemce finanční podpory z OP VK (verze 3). Příručka pro žadatele o finanční podporu OP VK (verze 6) obsahuje pouze informativní přehled.
29
Děkuji Vám za pozornost Kontakt: opvk@kraj-lbc.cz Petra Kašparová odbor regionálního rozvoje a evropských projektů oddělení řízení grantových schémat
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.