Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Druhy učení II. část Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
2
Učení verbální - slovní
Člověk se učí: SLOVA VNÍMAT ŘEČOVÝ PROJEV DRUHÝCH UČÍ SE VLASTNÍ ŘEČOVÝ PROJEV
3
Jaké mohou nastat problémy, jestliže jsou nedostatky ve verbálním učení ?
4
Odpověď: Dítě špatně chápe, obtížně se vyjadřuje, má problémy s vrstevníky, může být vyčleněn z kolektivu atd.
5
Jazykové kódy
6
Rozvinutý jazykový kód
rodiče jsou ochotni dítě vyslechnout srozumitelně s ním hovořit při rozhovoru být s ním prohovořit s ním důležitý problém řeč, rozhovor je pro dítě radostí
7
Omezený jazykový kód pouze jako nástroj vyjadřování příkazů, zákazů, instrukcí mohou být i ironické komentáře dítě nemá radost z mluvení
8
jazykový kód se upevňuje už na konci
předškolního věku u dětí s omezeným jazykovým kódem bývají problémy s abstraktními pojmy - prostředkem verbálního učení jsou např. dramatizační hry – domlouvat se, něco vysvětlovat
9
Učení pojmové spojeno s učením slovním
pojem je základní složkou myšlení pojmy jsou vyjádřeny slovy pojem – je vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů
10
pro děti v předškolním věku je obtížné
určit co je hlavní a co je vedlejší děti v tomto období tvoří pojmy na základě vedlejších a náhodných pojmů hovoříme o tzv. PSEUDOPOJMECH
11
Přechod od pseudopojmů k pojmům pravým
Uvědomovanost Systémovost Systematičnost
12
Zamýšlí se nad vznikem pojmu
Uvědomovanost Zamýšlí se nad vznikem pojmu Dokáže charakterizovat pojem Definuje pojem
13
Žádný z pojmů, neexistuje sám o sobě
Systémovost Žádný z pojmů, neexistuje sám o sobě Pojem je ve vztahu s dalšími pojmy (nadřazenost a podřazenost)
14
Vytváření a používání pojmů vyžaduje určitý postup
Systematičnost Vytváření a používání pojmů vyžaduje určitý postup
15
Učení senzomotorické smyslově pohybové učení
jedná se o propojení vjemů a pohybu je spojeno se slovní instrukcí
16
Uveďte příklady senzomotorického učení.
17
Odpověď: Dítě se učí chodit, kreslit, modelovat, psát, ale i hra na klavír, plavání, bruslení atd.
18
- plně uvědomovaná činnost
Učení probíhá: Bezděčně - spontánní hra dítěte Záměrně - plně uvědomovaná činnost
19
Učení má 3 fáze 1. Seznamování s činností – předvedení - nápodoba - důvod učení 2. Procvičování – opakování - při složitějších senzomotorických dovednostech – rozložit do dílčích činnost 3. Aplikace a zdokonalování - důležití kontrola – zpětná vazba
20
Zdroje a použitá literatura
chodit.html Helus, Zdeněk. Psychologie. 1.vyd. Praha: Fortuna, 1995. Helus, Z.; Klindová, Ĺ. Pedagogická psychologie pro 3.ročník středních pedagogických škol. 1.vyd. Praha: SPN, 1986.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.