Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIrena Beranová
1
Osnova pro pedagogy MŠ a ZŠ a studenty středních pedagogických škol Vypracovala: Mgr. Dominika Valešková
2
1. Úvod 2. Motivace 3. Metodický postup nácviku písně 4. Formy nácviku písně 5. Práce s písní 6. Jak dirigovat 7. Shrnutí 8. Použitá literatura a zdroje
3
Práce s dětským pěveckým sborem v MŠ je velmi specifická. Učitel musí respektovat hlasové a rozumové možnosti dětí. Děti v předškolním věku teprve získávají zkušenosti. Veřejné vystoupení jsou pro ně životním zážitkem. Při nácviku písní je nutné vycházet se skutečnosti, že dítě se učí hrou, zpěv má pro něj být radostí, příjemným zážitkem.
4
Děti zpívají velmi rády. Zpěv dětem přináší prožitek. Motivací je sama radost ze zpěvu. Motivací je pochvala za pěkný pěvecký projev. Motivací může být i sama příprava na vystoupení, besídku. Motivací je práce s písní, možnost doprovázet se na rytmické nástroje, zatančit si na známou píseň.
5
Pohádka, příběh Hádanka Obrázky Loutka, maňásek Motivační rozhovor
6
Motivace Vzorové předvedení písně – zpěv učitelky Rozhovor o písni - vysvětlení nejasných slov, povídání o obsahu písně, příběhu,… Nácvik písně Procvičení náročnějších částí písně Hra s písní: pohyb k písni, hra na tělo (tleskání, dupání,…), taneček, pohybová hra
7
1.Nácvik nápodobou 1. Vhodné pro písně s jednoduchou, přehlednou hudební formou; 2. Vhodnější pro mladší děti, sledují vzorové předvedení písně a intuitivně se přidávají ke zpěvu učitelky. Píseň zpíváme několikrát za sebou. 3. Hudebně rozvinutější děti se mohou připojit dříve, pomalejší později.
8
2. Nácvik formou hry na ozvěnu 1. Vhodné pro starší děti, které chápou princip střídání vzor – ozvěna; 2. Vhodné pro písně s bohatší stavbou; píseň je rozčleněna na části; 3. Důležité je rozčlenit píseň na části, které mají svoji logiku.
9
Kvalita zpěvu dětí souvisí s kvalitou zpěvu učitelky. Učitelka je pro děti vzorem. Děti se učí nápodobou. Je lépe s dětmi zpívat, než jim melodii písně přehrávat na klavír! Zpěv učitelky: intonačně čistý, měkce nasazený a lehce tvořený tón, správná artikulace, přednes písně s prožitkem, pochopením;
10
Pozn.: Není rozumné při nácviku písně oddělovat text od melodie a přeříkávat. Při „skandovaní“ textu bez melodie navíc děti vede ke špatnému tvoření tónu. Melodie je pro děti oporou a lépe se pak naučí text. Pozor na jednotvárnost při nácviku.
11
Kvalitní nácvik písně vyžaduje propojení s dalšími hudebními činnostmi. Rytmická přesnost – procvičení rytmicky náročnějších míst písně; Výraz zpívané písně – vyprávění pohádky, rozvinutí příběhu; Spojení zpěvu s jednoduchým pohybem; Spojení zpěvu s hrou na tělo, s doprovodem na jednoduché nástroje
12
Základním úkolem dirigenta je zajistit: Jednotný začátek, nástup Tempo Správný rytmus Dynamiku Výraz Skladbu řídí dirigent v rámci taktové kostry.
13
Nástupy jsou nejdůležitější. Je třeba soustředit pozornost zpěváků na sebe – zdvihnutím rukou, pohledem do očí,… Teprve ve chvíli, kdy děti očekávají nástup zpěvu, dirigent udělá jasný přípravný a nástupný pohyb. Dynamika se ukazuje různými způsoby – velikostí gesta, rázností; Praktické ukázky:
14
Zpěv přináší radost. Zpěv je pro děti přirozenou činností, hrou. Zpívat by děti měly denně. Zpěvem rozvíjíme muzikálnost dětí. Zpěv působí na celkový rozvoj osobnosti dítěte, ovlivňuje psychický i fyzický vývoj dítěte.
15
Zpěv zlepšuje kvalitu dětské řeči. Zpěv vede k lepšímu soustředění. Zpěv cvičí paměť, pozornost, podporuje představivost a tvořivost. Zpěv podporuje sebevědomí dětí. Zpěv pomáhá v komunikaci, usnadňuje překonávat komunikační bariéry.
16
Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání, Marie Lišková, Raabe Praha 2006 Zkušenosti autorky z dlouholeté praxe sbormistryně dětského sboru (Pampelišky, Barvičky Litoměřice), od roku 2004 Dívčího pěveckého sboru Máj při Střední škole pedagogické, hotelnictví a služeb v Litoměřicích
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.