Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilArnošt Bartoš
1
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra v ČR a jejich přínos pro rozvoj cestovního ruchu 07/03/2014 Ostrava
3
? Konkurenceschopnost Konkurenceschopnost NENÍ podíl na příjezdech, přenocováních apod. nebo prostá schopnost zvyšovat jejich objem ? Konkurenceschopnost Ekonomické hledisko Politické hledisko Hledisko udržitelnosti REZIDENTI
4
Konkurenceschopnost = úspěšnost ? Vliv faktorů (zdrojů) na regionální konkurenceschopnost ? Vliv managementu (DM) - ? Schopnost zhodnocovat zdroje v turismu ? Efektivnost využívání faktorů ? Inovace / kreativní ekonomika
5
Regionální konkurenceschopnost Schopnost optimalizovat využití svých atraktivit pro rezidenty i nerezidenty, poskytovat kvalitní, inovativní a atraktivní služby turismu klientovi (např. ve smyslu poměr cena – výkon) a získat tržní podíl na domácím a globálním trhu, a to při zajištění efektivnosti využívání zdrojů podstatných pro turismus v souladu s principy udržitelnosti Kombinace komparativních + konkurenčních výhod
6
JAK? MĚŘITELNOST?
7
? Regionální indexy konkurenceschopnosti 1)Komparativní výhody = zdroje 2)Konkurenční výhody = schopnost zhodnocovat zdroje - indikátory měřící výkonnost turismu a vliv turismu; - indikátory měřící schopnost destinace poskytovat kvalitní a konkurenceschopné služby v turismu; - indikátory zaměřené na atraktivitu destinace; - indikátory posuzující politiku a její výsledky a ekonomické příležitosti v turismu.
8
Indikátory konkurenceschopnosti podle charakteru dat 1)Objektivní data – statistiky příjezdů, přenocování, statistiky primární i sekundární nabídky, finanční ukazatele, … 2)Subjektivní data – rezidenti, návštěvníci, zaměstnanci, podnikatelé, … VÝSLEDEK: kombinace – monitoring k-sti
10
10
11
? PŘÍNOSY PRO REGIONY Schopnost lépe definovat strategické cíle a kritéria úspěšnosti Schopnost efektivněji rozhodovat o alokaci (finančních) zdrojů Snadnější implementace strategických dokumentů Možnost měřit úspěšnost marketingových aktivit v regionu Schopnost analyzovat příčiny špatných výsledků Komplexní pohled na konkurenceschopnost nikoliv pouze zúženým spektrem příjezdů či přenocování Schopnost argumentace vůči politické scéně Možnost zahrnout i kritéria udržitelnosti
12
? NÁKLADY PRO REGIONY Zvýšení nákladů na mkt výzkum. Požadavky na informační systém v destinaci. Zvýšené nároky na řízení a kontrolu. Zvýšené nároky na koordinaci a komunikaci. Požadavek na větší otevřenost při poskytování informací. V pilotní fázi – minimální přímé náklady.
13
Děkuji za pozornost. Monika Palatková mpalatkova@gmail.com
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.