Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAnna Bártová
1
MANAGEMENT - ORGANIZOVÁNÍ
2
Obsah Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Manažerská funkce organizování Nejdůležitější nástroje organizování Organizační a funkční struktury Popis pracovní činnosti Řídící dokumenty v organizaci Statut Organizační řád Organizační kultura Klíčová slova Otázky a úkoly
3
Manažerská funkce organizování Organizování lze chápat jako určování činností lidí (jednotlivců, skupin) ve smyslu dělby práce a výrobních prostředku k dosažení vytýčených cílů organizace. Smyslem organizování je vytvořit prostředí pro efektivní spolupráci. Management - Organizování © Ing. Jan Weiser
4
Organizování zahrnuje z formálního hlediska tyto činnosti Identifikace a klasifikace požadovaných činností, tj. vytvoření popisů pracovních funkcí (rolí pracovníků) na základě plánu, který popisuje např. množství a vlastnosti produktů a termíny jejich zhotovení; Seskupování činností potřebných pro dosažení cílů, tj. vytvoření pracovních skupin; Přiřazení manažera ke skupině činností s odpovídající řídící pravomocí, tj. vytvoření popisu pracovních funkcí manažerů včetně pravomocí nad pracovníky skupiny; Zabezpečení horizontální a vertikální koordinace v organizační struktuře;. Management - Organizování © Ing. Jan Weiser
5
Manažerská funkce organizování Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Základní prvky organizování: Specializace – kvalifikace pracovníků v různých oborech lidské činnosti Koordinace – sladění činností jednotlivců (útvarů) Vytváření útvarů Rozpětí řízení – počet lidí řízených jedním vedoucím Dělba kompetencí – delegování pravomoci a odpovědnosti na více vedoucích
6
Mini-pauza ke zvýšení koncentrace, zlepšení paměti a myšlení. Proč je sex pudová záležitost? Edupen oben, edup ot ďub.
7
Nejdůležitější nástroje organizování Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Organizační a funkční struktury Představují v každé instituci kostru, která umožňuje plnit její plánované cíle. Zobrazují se ve formě organizačních a funkčních schémat, která graficky znázorňují postavení organizační jednotky (útvaru) v rámci celku. Organizační struktura znázorňuje jednotlivé organizační útvary. Funkční struktura znázorňuje jednotlivá funkční pracovní místa.
8
Základní pojmy Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Liniové vazby Liniové prvky Úroveň řízení Vedoucí Podřízený VedoucíPodřízený
9
Základní organizační struktury Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Liniová organizační struktura tvořena liniovými prvky a liniovými vazbami (jediný odpovědný vedoucí, jednoznačné vazby mezi nadřízeným a podřízenými). hlavní přednosti: jasné kompetence při vytváření přirozených koordinačních struktur jednoduché vazby podřízenosti a nadřízenosti přehlednost a relativně krátké řetězce informačních vazeb Nevýhoda: nevhodnost pro větší jednotky Vedoucí Podřízený A Podřízený B Podřízený C Podřízený D Podřízený E
10
Základní organizační struktury Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Liniově štábní organizační struktura hlavní klad - specializace funkčních vedoucích s jejich vysokou odborností tvořena liniovou a štábní složkou charakterizována rozdílnými úkoly v řízení složky liniové a štábní Úkolem liniové složky je komplexní řízení daného útvaru Štábní složka vytváří předpoklady k tomu, aby i se vzrůstající složitostí řízení na vyšších stupních řízení bylo možno dodržet zásadu jediného odpovědného vedoucího v současné době se struktuře vytýká především značná nepružnost a malá adaptabilita na rychle se měnící výrobní situaci a podmínky řízení
11
Základní organizační struktury Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Vedoucí Útvar AÚtvar BÚtvar C Štáb Liniové řízení Štábní řízení
12
Jak vytvářet dílčí útvary v organizaci Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Samostatný útvar je charakterizován: Specializací a kvalifikací pracovníků, Pracovní proces a funkce, které jej mohou zabezpečit, Čas – podle tohoto kriteria jsou pracovníci rozděleni např. do směn, Produkt – pracovníci jsou seskupeni podle výrobku, který je nutno vyrábět, nebo služby, kterou je nutno zabezpečit, Zákazník – seskupování přihlíží k potřebám skupin zákazníků, Místo – pracovníci jsou seskupeni podle místa pracoviště, regionu, státu.
13
Nejdůležitější nástroje organizování Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Popis pracovního místa Firemní dokumentace Popis pracovního místa obsahuje zpravidla: Název pracovního místa Účel pracovního místa Popis pracovních kompetencí - hlavní činnosti, úkoly Zařazení v organizační struktuře včetně vztahů nadřízenosti a podřízenosti
14
Popis pracovního místa Management - Organizování © Ing. Jan Weiser
15
Nejdůležitější nástroje organizování Výčet pracovních prostředků a technických zařízení, které musí pracovník na daném místě ovládat Odbornost (odborné kompetence), které musí pracovník na daném místě ovládat Pracovní podmínky (místo výkonu činnosti, fyzikální, technické, organizační podmínky, bezpečnost práce) Popis manažerských kompetencí - pravomoci a odpovědnosti na daném místě Vymezení odpovědností za zdroje: Lidské zdroje, Finanční zdroje, Materiální zdroje, Čas, Technologie, Energie, Nemateriální zdroje (informace, znalosti). Management - Organizování © Ing. Jan Weiser
16
4. Firemní dokumentace Management - Organizování © Ing. Jan Weiser Některé úkoly řešíme v organizaci pravidelně (opakovaně), proto je pro ně vhodné vydat delší dobu platné písemné postupy (normy, směrnice, instrukce). Výhody: - nemusíme vydávat opakované ústní pokyny - jednotný postup pro všechny zainteresované pracovníky - tyto dokumenty jsou vizitkou firmy - jsou know-how firmy (mozkovou kapacitou firmy) - šetří čas manažerů
17
Firemní dokumentace Dělení firemní dokumentace: 1) Výrobně technická: a) technické normy (konstrukční normy) b) technickohospodářské normy (normy času) c) standardní normativy (manipulační) 2) Organizačně řídící dokumentace: a) statutární dokumenty b) řády c) směrnice d) pokyny, instrukce e) metodika Management - Organizování © Ing. Jan Weiser
18
Organizační kultura Kolektivní povědomí o tom, jak věci fungují, jak by se měli členové organizace chovat, jak je důležitá hierarchie a autorita, různé představy o pracovním nasazení, co znamená být členem organizace atd. Systém sdílených významů a představ vyjadřovaných většinou symbolickou formou jako jsou rituály, historky a mýty. Funkce organizační kultury - posilovat soudržnost lidí tvořící organizaci. Management - Organizování © Ing. Jan Weiser
19
Klíčová slova Organizování, organizační struktura, liniová organizační struktura, liniově štábní organizační struktura, organizační útvar, popis pracovního místa, firemní dokumentace, organizační řád, statut, organizační kultura, kolektivní povědomí. Management - Organizování © Ing. Jan Weiser
20
Otázky a úkoly 1. Jak lze definovat manažerskou funkci organizování? 2. Které činnosti zahrnuje proces organizování? 3. Jakou funkci plní organizační struktura organizace? 4. V čem spatřujete význam dílčích útvarů v organizaci? 5. Co řeší popis pracovní pozice zaměstnance? 6. Co řadíme mezi základní organizační dokumenty organizace? 7. Jak může firemní kultura ovlivnit chování pracovníků? Management - Organizování © Ing. Jan Weiser
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.