Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRadovan Netrval
1
Negativní tendence ve stylech rodinné výchovy Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. 11. 2012
2
1.Perfekcionistická výchova - výchova příliš náročná, přísná, autoritativní - v rovnováze má být: důslednost, řád = láska k dítěti, pochopení - dítě žije pod neustálým tlakem, že není dokonalé - těmto dětem chybí – nadání, zájem, podmínky
3
Důsledky této výchovy - útěky do nemoci – bolesti hlavy, břicha, zvrací, subfebrilní - útěky do regrese – šišlá, cucá si prsty, zdětinští - útěk do apatie, netečnosti – samomluva, snění
4
Bolesti hlavy, břicha, ale i zvýšená teplota mohou být důsledkem perfekcionistické výchovy.
5
2. Protekcionismus a rozmazlování - dítě je ochraňováno, ve všem mu je vyhověno - zdroj všech problémů vidí rodiče v okolí (ostatní děti, učitelé) - dítě čeká, že problém vyřeší rodiče (pasivita, dítě vyčkává) - mohou se stahovat do intimity rodinného prostředí – lítostivě se dítě utěšuje
6
Důsledky této výchovy - dítě může být lstivé, vypočítavé - sobecké, neschopné podřídit se ostatním - může se uzavírat do soukromí, stranit se lidí
7
Rozmazlené děti bývají sobecké, nesamostatné a dostanou většinou vše co chtějí.
8
3. Nedůslednost a improvizace - rodiče podléhají dítěti, protože žádá něco velmi naléhavě - podléhají vlastním náladám – střídání vzteku a lítosti - dítě získává zkušenost, že vše je možné za určitých okolností
9
Důsledky této výchovy - nedostatky ve vývoji vůle - negativní charakterové vlastnosti - vypočítavost Děti rychle zjistí, jak dosáhnout svého cíle.
10
4. Morální traumatizování - dítě se má stydět samo za sebe - má působit jako hluboký otřes – přestupku se již více nedopustí - „ Kdo zklamal jednou, zklame i podruhé“
11
Důsledky této výchovy - dítě se trápí výčitkami svědomí - pro vývoj osobnosti velmi negativní (především v předškolním věku)
12
5. Výchovná strohost - výchova je zaměřena jen na přikazování a zakazování - tlumí vlastnosti a přirozený projev dítěte
13
a) Trestání tělesné - představuje určitý projev nadvlády, síly, moci vůči druhým b)Trestání psychické - trestání zavrhováním a odmítáním lásky - za přestupek rodiči odmítáno - využití závislosti na rodičích
14
Důsledky tělesného týrání se mohou objevit i v pozdějším vývoji dítěte. Psychické týrání bývá někdy i horší než fyzické.
15
Důsledky této výchovy a) Tělesné trestání - vyvolává vztek, pomstu - nápodoba mocných a silných (mladší děti a zvířata) b) Psychické trestání - úzkost, apatie, skleslost - snížené sebevědomí
16
6. Úzkostlivá výchova - nadměrný strach o dítě - rodiče vnášejí do výchovy mnoho úzkosti - v pozdějším věku se mohou soustředit na jeho nedostatky, chyby
17
Důsledky této výchovy - dítě ztrácí přirozený vztah ke své pohybovosti - nedovede rozlišit, kde je hranice povoleného a nepovoleného
18
7. Nejednotná výchova - v případě, že se rodiče navzájem, rodiče a prarodiče nedohodnou na jednotném postupu - někdo dítěti něco zakáže, jiný to povolí
19
Důsledky této výchovy - dítě bývá zmatené, neví co je co není správné
20
Zdroje a použitá literatura http://www.sancedetem.cz/cs/hledam-pomoc/rodinaproblemove- situaci/psychicke-problemy-ditete/schizofrenie.shtml http://ona.idnes.cz/jedinacku-pribyva-jsou-opravdu-sobecti-a- rozmazleni-f9h-/deti.aspx?c=A110321_153833_deti_abr http://www.vylecit.cz/1301/tyrani-deti-prehlizeny-problem-lidstva / http://www.prozeny.cz/magazin/deti-a-rodina/pubertak/1019- diagnoza-strach-ze-skoly http://prozeny.blesk.cz/clanek/pro-zeny-rodina-deti/181335/je- tu-obdobi-vzdoru-co-delat-kdyz-se-vas-andilek-promeni-v- zurivce.html http://www.prozeny.cz/magazin/deti-a-rodina/pubertak/556- skoda-kazde-rany
21
Ducháčková, Olga a kol. Pedagogika pro střední pedagogické školy. 1.vyd. Praha: SPN, 1979. 263 s. Stodůlková, Eva; Zapletalová, Eliška. Pedagogika pro střední školy. 1.vyd. Beroun: Machart, 2011. 214 s.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.