Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAntonie Nováková
1
Útvary národního jazyka, cvičení
2
Národní jazyk Jeden ze základních znaků národa Vyvíjí se s vývojem společnosti Společný pro všechny příslušníky národa, srozumitelný všem
3
Národní jazyk spisovná čeština nespisovné útvary
4
Spisovná čeština Reprezentativní útvar Jednotná na celém území Hovorová čeština = mluvená podoba spisovné češtiny (neužívá knižních tvarů, volnější stavba vět...)
5
Nespisovné útvary Podle územní diferenciace: nářečí (dialekty) - místně a zeměpisně odlišené Vznik nadnářečních útvarů – interdialektů - obecná čeština - běžná mluva, používá se v každodenní komunikaci
6
Nespisovné útvary Podle sociální diferenciace: profesní mluva - specifická mluva v různých povoláních slang - mluva zájmových skupin argot – mluva sociálně vyřazených vrstev
7
Cvičení:
8
Rozlište, o jaké útvary národního jazyka se jedná: Bul hodnyj a na ženění nemíl dlouho hani pomyšlení. (J. Š. Baar) „Nezájem, pivo mu nenatočím, slíbil mi doláče a nakonec mi vybílil káču.“ Pro začínajícího herce to byl jen takový štěk, ale děkovačku si užil.
9
Koukej, v tom skladě bys měl fůru času – co by ti to udělalo, kdybys mi to jednou tejdně hodil na papír? (V. Havel) Paleček byl proslulý velitel. Malý postavou, velký činy, vždy s lehkým úsměvem ve tváři. (K. Pecka)
10
Vydělte z následující řady slova nářeční, slangová, argotická, profesionalismy: žufánek, eksnout, filda, pacoš, nádražák, běhy, světla, bažant, fízl, čajznout, perník, chechtáky, galánka, gorila, pasťákl, cígo, hambáč, story, gazdovat
11
Převeďte do spisovné podoby: Když kámošovi šlohne mobil a pak ho někomu střelí, je to zlodějna. Na přejezdu spustili šraňky. Vytasil mě z dějáku.
12
Nezašpuntovaná flaštička se převrhla a na ubruse se objevily tmavé fleky. Coural se poli a lesy s flintou na hřbetě. Strýc, opřítý o plot, si zapálili fajku a vybafli s dýmem na tetku.
13
Uveďte příklady slangu: studentského: ze svého oboru:
14
Otázky: Pokuste se charakterizovat mluvu své rodiny, svého nejbližšího okolí. Který z útvarů národního jazyka užíváte v ofociální komunikaci a který v neoficiálních rozhovorech?
15
Je třeba užívat ve škole spisovnou češtinu? Může se lišit učitelova výuková a nevýuková komunikace s žáky z hlediska využití útvarů národního jazyka?
16
Zdroje: Sochrová M. : Český jazyk a literatura, Fragment 2007 Soukal a kol.: Čítanka pro 4. ročník SOŠ, SPN Praha 2002 http://school.discoveryeducation.com/clipart/images/teacher1.gif http://www.katfritklub.kk.dk/upload/katfritklub/klipart/5979a9414a.gif http://images.clipartof.com/small270/35489-Clipart-Illustration-Of- A-Genius-Brain-Walking-On-Two-Legs.jpg http://farnost-hustopece.webz.cz/wp- content/media/_zlodej_b_denik_clanek_solo.jpg www.edupics.com/student-t11436.jpg http://www.jablko.cz/Serial/Moda/img/
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.