Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLadislav Říha
1
OS Tram Olomouc 18.10.2012 1 Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR
2
OS Tram Olomouc 18.10.2012 2 ELEKTROMOBILITA Česká Wikipedia ji nezná Ve vyhledávači 13 753 hesel Většinou reklamní upoutávky na elektrokola, elektroskůtry, elektroauta, nabíjecí stanice, ČEZ, PRE ……. A taky třeba tvrzení, že „elektromobilita je smysluplná, získává-li energii z obnovitelných zdrojů“ …
3
OS Tram Olomouc 18.10.2012 3 Elektromobilita je zjednodušeně pohyb pomocí elektrické energie. Nás zajímá veřejná doprava „na elektriku“ Většinou se dnes pod elektromobilitou rozumí nezávislá vozidla na baterie nebo hybridní pohony. Ale patří tam i „klasická“ závislá vozidla – elektrické vlaky, metro, tramvaje, trolejbusy, lanovky …
4
OS Tram Olomouc 18.10.2012 4 Elektromobilita na železnici 32,1 % provozní délky tratí elektrifikováno (Švédsko 71 %, Polsko 59 %, Belgie 85 %, Slovensko 44 %)
5
OS Tram Olomouc 18.10.2012 5 Elektromobilita v MHD 53,7 % výkonů ve vozových km v elektrické trakci 66,4 % výkonů v místových km v elektrické trakci
6
OS Tram Olomouc 18.10.2012 6 Elektromobilita v Praze Praha a její zájmová oblast – 200 mil. voz. km ročně. 57 % v elektrické trakci (el. vlaky, tramvaje, metro). zbytek, tzn. 87 mil. voz. km obstarává 1 700 autobusů, spotřebuje více než 30 mil. litrů nafty. pouze malá část těchto výkonů může být nahrazena elektrickou trakcí (dostavba sítí tramvají a metra) pro svou rozptýlenost. Vždy bude potřeba nezávislých vozidel (nebo alespoň částečně nezávislých).
7
OS Tram Olomouc 18.10.2012 7 Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel
8
OS Tram Olomouc 18.10.2012 8 Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel
9
OS Tram Olomouc 18.10.2012 9 Bílá kniha V budoucích desetiletích se zásoby ropy sníží a její zdroje budou stále více nejistější, čím méně se nám bude dařit snižovat emise uhlíku, tím větší bude nárůst ceny ropy. V roce 2010 dosáhly náklady za dovoz ropy v EU přibližně 210 miliard EUR. Pokud se nebudeme závislostí na ropě zabývat, mohla by být schopnost občanů cestovat, jakož i naše ekonomická bezpečnost značně ohrožena a to by mohlo mít nedozírné následky na inflaci, obchodní bilanci a celkovou konkurenceschopnost ekonomiky EU.
10
OS Tram Olomouc 18.10.2012 10 Evropská Unie se souhlasem mezinárodního společenství zároveň vyzvala k drastickému snížení celosvětových emisí skleníkových plynů s cílem omezit změnu klimatu pod 2 o C. Za účelem dosažení tohoto cíle musí obecně vzato EU do roku 2050 snížit emise o 80–95 % pod úroveň roku 1990, a to v kontextu nezbytných snížení v rozvinutých zemích jako skupině. Z analýzy Komise vyplývá, že zatímco v ostatních odvětvích ekonomiky lze dosáhnout výraznějšího snížení, v odvětví dopravy, které je důležitým a stále rostoucím zdrojem skleníkových plynů, je třeba do roku 2050 snížit emise skleníkových plynů alespoň o 60 % v porovnání s rokem 1992. Do roku 2030 bude cílem v odvětví dopravy snížit emise skleníkových plynů přibližně o 20 % pod úroveň roku 2008. Vzhledem k výraznému nárůstu emisí z dopravy za poslední dvě desetiletí by to i tak znamenalo, že emise by stále přesahovaly úroveň z roku 1990 o 8 %.
11
OS Tram Olomouc 18.10.2012 11 Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel
12
OS Tram Olomouc 18.10.2012 12 Náklady na trakční pohon jsou u trolejbusu v současnosti poloviční ve srovnání s autobusem. Elektrobus na tom pravděpodobně bude ještě lépe. Cena ropy roste rychleji, než cena elektrické energie.
13
OS Tram Olomouc 18.10.2012 13 Cena ropy, nabídka a poptávka
14
OS Tram Olomouc 18.10.2012 14 Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel
15
OS Tram Olomouc 18.10.2012 15 Známé zásoby ropy za předpokladu současného objemu těžby vystačí na 42 let. Zemní plyn vydrží o cca 20 let déle.
16
OS Tram Olomouc 18.10.2012 16
17
OS Tram Olomouc 18.10.2012 17 Proč to budou pravděpodobně elektrická vozidla ? 1.Bílá kniha EK „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje 2.Cena za trakční energii – dnes a zítra 3.Dostupnost zdrojů neobnovitelných paliv 4.Dostupnost nových technologií v pohonech vozidel
18
OS Tram Olomouc 18.10.2012 18 Elektrobus se v současné době jeví jako technologicky i cenově nejlepší varianta pro náhradu autobusu, i když zatím ne zcela plnohodnotná. Nevýhody – dojezd, topení, klimatizace, životnost trakční baterie. Nutno definovat segment dopravních služeb, kde je to možné. A jak to bude třeba za 10 let ? Výhody – mimo zřejmých je třeba zdůraznit snadnou rekuperaci.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.