Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVít Malý
1
Metodik prevence v PPP Analýza činností Mgr. Lucie Jurystová, Mgr. Vladimír Jarošík, PhDr. Helena Pacnerová Oddělení ústavní a ochranné výchovy, prevence rizikového chování a Pracoviště pro certifikace Národní ústav pro vzdělávání 21. září 015
2
Východiska analýz Nejednotnost a nejednoznačnost popisu činností metodika prevence (MP) v pedagogicko-psychologické poradně (PPP): Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů §19 (kvalifikační background MP v PPP) Vyhláška č. 116/2011 Sb., respektive Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a její Příloha (standardní činnosti poradny) Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, č.j. 21291/2010-28, hlava II., čl.3 (podrobnější vymezení aktivit spadajících do agendy metodika prevence v PPP)
3
Cíle analýz Zmapování spektra činností, které spadají do agendy a kompetence metodiků prevence v pedagogicko-psychologických poradnách v rámci prevence rizikového chování Mapování spolupráce v rámci preventivních aktivit vertikální úrovně školské prevence
4
Metody & organizace Online dotazník ve dnech 17. - 25. listopadu 2014 Leden – prosinec 2015 – Analýza činností MP v PPP, KŠKP a ŠMP Série interview a fokusních skupin v několika krajích ČR s MP, KŠKP a ŠMP
5
Tematické oblasti – online dotazník Spektrum aktivit realizovaných MP v PPP v rámci PPRCH Četnost aktivit realizovaných v rámci PPRCH Výše úvazku alokovaná na pozici metodika prevence v PPP Kvalifikace metodiků prevence a doplňující otázky vzhledem k typům RCH, včetně spolupráce s dalšími odborníky v systému PPRCH
6
Tematické oblasti – výzkum 2015 Spektrum realizovaných aktivit v PPRCH Spolupráce v rámci preventivních aktivit v rámci vertikální úrovně školské prevence rizikového chování (KŠKP – MP – ŠMP)
7
Online šetření – hlavní zjištění
8
Respondenti Návratnost platných odpovědí (= vyplněný dotazník): 36, tj. 36,5% z celkového počtu aktuálního počtu MP v PPP (96). Nejvíce MP z Jihočeského (7) a Plzeňského (5) kraje.
9
Aktivity metodika prevence v PPP v rámci PPRCH – pravidelné Více než polovina MP uvedla, že pravidelně (každý měsíc) se věnuje těmto činnostem (dle počtu hodin sestupně): informační servis a podpora školám nebo zákonným zástupcům (telefonický i mailový) poradenská činnost / poskytování individuální odborné konzultace dalším pedagogickým pracovníkům poradenská činnost / intervence rodičům a rodinným příslušníkům poradenská činnost / intervence třídám (vč. realizování preventivního programu) koordinace aktivit v rámci PPRCH v místě působnosti metodické vedení a setkávání s ŠMP/VP - individuální poradenská činnost / intervence jednotlivým žákům
10
Aktivity metodika prevence v PPP v rámci PPRCH – nepravidelné Více než polovina MP uvedla, že nárazově/jednorázově se věnuje těmto činnostem (dle počtu hodin sestupně): účast na grantových komisích kraje/obce metodické vedení a setkávání s ŠMP/VP - skupinové zpracování statistických údajů a podkladů pro potřeby jiných institucí pomoc při zpracování grantů a dotací škol metodická pomoc při tvorbě preventivních programů škol (minimální preventivní program) účast na vzdělávacích akcích - konference, semináře, výcviky zpracování grantů a dotací v rámci PPRCH pro PPP koordinace a zajišťování vzdělávacích aktivit v oblasti PPRCH vlastní realizace vzdělávání v oblasti PPRCH (lektorování)
11
Shrnutí – činnosti MP v PPP soulad se stávajícími dokumenty – spektrum nejčastěji vykonávaných pravidelných činností některé z činností, kterým se MP v PPP věnují, však nejsou zakotveny v žádném stávajícím dokumentu (účast na supervizi nebo její vedení) !!! velký statistický rozptyl = velmi různé odpovědi ??? činnost metodiků prevence v PPP není pevně, jasně a jednotně stanovena v předpisech, a proto se činnosti vykonávané MP v reálu velmi různí svým obsahem, intenzitou, a tedy i časem, který je jim věnován. ??? Vysoký rozptyl jako důsledek menšího počtu navrácených odpovědí
12
Vzdělání, praxe & úvazky Vzdělání 91,2% respondentů ukončené VŠ(Mgr., PhDr. a vyšší), ostatní minimálně Bc. Praxe průměrně 6,9 let, nejčastěji 5 let (13 % MP) Úvazek v průměru na jednoho metodika 0,5 úvazku, nejčastěji mezi 0,4-0,6, dále viz následující tabulka
13
Úvazky Velikost úvazku0 – 0,390,4 – 0,60,61 – 1 Počet metodiků29,8 %43,2 %27 %
14
Úvazky Kombinace úvazků 18 metodiků (49%) má rovněž úvazek na jinou činnost v rámci PPP, (speciální pedagog, psycholog, v ojedinělých případech vedoucí PPP či koordinátor projektu) Ideální úvazek přibližně 112 hodin (odpovídá 0,7 úvazku)
15
Shrnutí Vzdělání a praxe Naše zjištění jsou v souladu se stavem požadovaným platnou legislativou. („Metodik prevence v PPP získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu.“) Úvazky Výše úvazků, které jsou v jednotlivých regionech k dispozici, se velmi různí. Naše šetření poukázalo na jistou poddimenzovanost úvazky vzhledem k doporučením daným Metodickým doporučením (tj. alespoň 0,5 úvazku). !!! Velikost úvazku sama o sobě příliš nevypovídá o vytíženosti jednotlivých metodiků prevence. Z našich výsledků vyplývá, že neexistuje přímá úměra, tj.: vyšší úvazek≠vyšší počet škol.
16
Typy RCH řešené v rámci práce MP Nejčastější typy RCH, které MP ve své praxi řeší, je šikana a extrémní projevy agrese, kyberšikana, a to v rámci VŠECH úrovní primární prevence. Nejméně se MP zabývají RCH jako rizikové sporty, rizikové chování v dopravě a negativní působení sekt.
17
Zájem o další vzdělávání MP největší zájem o: sebezkušenostní výcvik, kazuistické semináře, témata práce se skupinou dětí. spíše menší zájem o témata: návykové látky, záškoláctví, sexuální rizikové chování.
18
Spolupráce s dalšími odborníky/institucemi Nejčastěji MP uvádějí spolupráci s KŠKP, MP v rámci jiné oblasti/PPP, NNO. Nejméně MP uvádějí spolupráci s dětskými lékaři manažery prevence kriminality
19
Závěr: Navrhovaná doporučení Vzdělání Definovat blíže požadovaný nebo doporučený typ vzdělání a rovněž rozsah znalostí specificky se vztahujících k prevenci rizikového chování a v souladu s trendy v jiných oborech a v rámci kariérního rozvoje, definovat požadavky na další (celoživotní) vzdělávání v oblasti PPRCH.
20
Závěr: Navrhovaná doporučení Počet škol/úvazek Vytvořit algoritmus, podle něhož bude určen počet škol, případně typ škol, respektive žáků pro určitou výši úvazku metodika prevence v PPP.
21
Závěr: Navrhovaná doporučení Standardní činností MP v PPP Podrobněji zmapovat, jaký poměr času je věnován v náplni práce metodika v PPP činnosti metodické, koordinační a přímé práci, respektive jaké je reálné časové zatížení pro tyto oblasti aktivit.
22
Závěr: Navrhovaná doporučení Spolupráce v preventivních aktivitách S kým a v jakých aktivitách týkajících se PPRCH jednotliví odborníci spolupracují. Popis spektra činností na jednotlivých pozicích = inspirace a přenositelná dobrá praxe pro MP v PPP může napomoci rozvíjet systém koordinace prevence rizikového chování, a tím také zvyšovat jeho efektivitu.
23
Děkuji za pozornost. Diskuze, otázky, náměty… lucie.jurystova@nuv.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.