Nám. Dr. E. Beneše 1, 431 11 Jirkov, Prostupné zaměstnávání 14. 11. 2013 Agentura pro sociální začleňování, Praha.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Nám. Dr. E. Beneše 1, 431 11 Jirkov, Prostupné zaměstnávání 14. 11. 2013 Agentura pro sociální začleňování, Praha."— Transkript prezentace:

1 nám. Dr. E. Beneše 1, 431 11 Jirkov, www.jirkov.cz Prostupné zaměstnávání 14. 11. 2013 Agentura pro sociální začleňování, Praha

2 Jirkov dnes v současné době má město Jirkov 20.281 obyvatel početná romská komunita  starousedlíci (plně začlenění)  přistěhovaní v 80.- 90. letech (do nových sídlišť z důvodu pracovních příležitostí v těžkém průmyslu – po útlumu ztráta práce a následné sociální problémy)  řízená migrace v posledních 10 letech (levné byty v regionu jsou využívány k přesidlování Romů z jiných měst – nejvíce problémová skupina z důvodu nezačlenění do prostředí) Jirkov se ve velké míře potýká s problémy typickými v celé pánevní oblasti  od roku 1997 nadprůměrně vysoká nezaměstnanost  v současné době 10,7 % (dle dříve používaného způsobu výpočtu více než 17 %)  minimální počet volných pracovních míst  oproti jiným regionům odlišná vzdělanostní struktura, velké množství uchazečů o zaměstnání se základním vzděláním

3 Z historie prostupného zaměstnávání První zkušenost města Jirkova s motivací klientů k hledání zaměstnání, udržování pracovních návyků a s návazností pobírání sociálních dávek na vlastní snahu sahá až do roku 1992. Je spojena s tzv. Jirkovskou vyhláškou, která pod názvem „Obecně závazná vyhláška k zabezpečení veřejného pořádku a bezpečnosti ve městě JIRKOV“vznikla z obavy z přílivu nepřizpůsobivých obyvatel do města při rozdělení republiky. „Jirkovská vyhláška“ obsahovala řadu omezujících opatření a byla pro svou neústavnost zrušena. Vědomí důležitosti pracovního uplatnění v procesu alternativní socializace a snaha obce o podmínění výplaty dávek prací přetrvávaly, ale v rámci tehdejší legislativy nebylo možné tuto formu prosadit

4 Z historie prostupného zaměstnávání Teprve od roku 2009 byl v rámci zákona o pomoci v hmotné nouzi zaveden institut veřejné služby. Město Jirkov jako jedno z prvních v republice využilo této možnosti a umožnilo tak klientům pobírajícím dávky hmotné nouze navýšit si příjem vlastním přičiněním. V počátku se do veřejné služby zapojilo 27 klientů, kteří v I. čtvrtletí 2009 odpracovali 703 hodiny. Počet zapojených pracovníků se postupně zvyšoval. V roce 2010 již bylo zapojeno 285 klientů, odpracováno 42626 hodin. V roce 2011 259 klientů odpracovalo 45 170 hodin.

5 Výhody veřejné služby organizované obcí Možnost využití pracovního potenciálu na základě doporučení sociálního pracovníka, který s klienty spolupracoval. Zařazení pracovníků dle jejich možností a schopností: nejen při úklidu města, ale i v příspěvkových organizacích – v mateřských a základních školách, v Městském ústavu sociálních služeb Jirkov, v knihovně, při pořádání kulturních akcí nebo při volnočasových aktivitách dětí a mládeže. Možnost ověřit si pracovní morálku jednotlivých pracovníků potencionálními zaměstnavateli. Ředitelé organizací, u kterých veřejná služba probíhala, byli často překvapeni pracovitostí a zodpovědným přístupem velké části z nich. Často se objevuje názor, že klienti dlouhodobě pobírají dávky z vlastního rozhodnutí, pracovat neumějí či nechtějí. Právě maximální zapojení do veřejné služby svědčí o opaku. Obnova či získání pracovních návyků i u dlouhodobě nezaměstnaných klientů – tzv. chráněný čas Zvýšení sebevědomí dlouhodobě nezaměstnaných, získání pocitu užitečnosti Bonifikace - možnost zvýšení příjmu formou navýšení dávky hmotné nouze Práce nemá být trestem!!!!

6 Systém prostupného zaměstnávání Na základě dobrých zkušeností s organizací veřejné služby a ve spolupráci s Agenturou pro sociální začleňování vznikl v Jirkově systém prostupného zaměstnávání, který obsahoval:  zapojení do veřejné služby  pracovní místa vytvořená městem a jeho příspěvkovými organizacemi s využitím nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti ÚP formou VPP a dotovaných pracovních míst  uplatnění pracovníka na běžném pracovním trhu. Po celou dobu zapojení klientů do systému jim byla poskytována ze strany sociálních pracovníků individuální pomoc a podpora, která zahrnovala motivaci, odborné poradenství, doprovázení, asistenci a zvyšování kompetencí klientů.

7 Příklad dobré praxe „Cesta pana Davida S.“  Dlouhodobě pobíral dávky hmotné nouze  V minulosti brigády, přihlášky do výběrových řízení, opakované dotazy u místních zaměstnavatelů  Dlouhodobá nezaměstnanost =) celková rezignace, závislost na sociálních dávkách  Z počátku bez zájmu o veřejnou službu, neochota řešit svoji situaci  Díky podpoře sociálního pracovníka se podařilo Davida motivovat k nástupu na veřejnou službu  Zvýšila se dávka hmotné nouze a David byl velmi dobře hodnocen svým zaměstnavatelem  Nejprve se podílel na úklidu města, poté vykonával úklidové a pomocné práce v jedné z jirkovských základních škol  Zapojení do užitečné a smysluplné práce, denní kontakt s ostatními pracovníky, postupné znovuzískávání pracovních návyků klienta velmi povzbudilo

8 Příklad dobré praxe „Cesta pana Davida S.“ Město Jirkov využilo nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti a zřídilo v rámci veřejně prospěšných prací (VPP) místa mistrů veřejné služby  David se přihlásil, úspěšně prošel výběrovým řízením a stal se mistrem veřejné služby  Osvojil si nové dovednosti ve vedení malého kolektivu pracovníků a jednoduché administrativě Před ukončením VPP  Nové zkušenosti, kladné doporučení, zvýšené sebevědomí =) získání pracovního místa v soukromé firmě, které si přes ekonomickou krizi dokázal udržet  Následně poskytována podpora a pomoc při řešení bytové problematiky  Postupně získává kompetence řešit svou životní situaci vlastními silami za pomoci vzdálené podpory (velmi se mu to daří)

9 „Drábkovy reformy“  převod organizování veřejné služby na Úřady práce ČR  odstranění motivační složky, tj. možnosti navýšení dávek za její výkon Od roku 2012 veřejná služba postrádala motivační prvek, klienti byli přidělováni k jejímu výkonu úřadem práce na 3 měsíce, proto neměla již v této formě tak pozitivní dopad. Pokud se pracovní potenciál pracovníka začal rozvíjet, obnovil si pracovní návyky a začal získávat zkušenosti, doba veřejné služby uplynula a pracovník byl vyměněn za jiného. Následně byl institut veřejné služby v této formě ÚS zrušen.

10 Jirkov a současnost V souladu se Strategickým plánem lokálního partnerství v Jirkově vznikla v roce 2012 sociální firma ONZA, která navazuje na zkušenosti získané při zaměstnávání osob na trhu práce znevýhodněných. Firma přijala etický kodex zaměstnávání, mezi její priority patří výrazně přispět k naplňování cílů integrační politiky, a to především těmito nástroji: zaměstnávání sociálně znevýhodněných osob, především Romů z jirkovských sociálně vyloučených lokalit, síťování státní správy a samosprávy, NNO a občanů k zajištění zdravého rozvoje města. Město zaměstnává 10 osob v rámci veřejně prospěšných prací  6 pracovníků se podílí na úklidu města,  4 pracovníci ve spolupráci s Městskou policií Jirkov dohlíží na dodržování veřejného pořádku. V příštím roce předpokládáme uplatnění těchto pracovníků na místech asistentů MěPo a následně je i možnost nastoupit na místo strážníka MěPo.

11 Jirkov a současnost Pracovníci dozoru veřejného pořádku a jejich činnost u přechodů v blízkosti základních škol …

12 Šest pracovníků se zaměřuje na úklid centra města a blízkého okolí, popř. v jiných jirkovských lokalitách. Od 19.8. do 31.10.2013 odpracovali 2.504 hod., vyčíslená možná úspora pro město 505.983,- Kč Jirkov a současnost

13 Poskytujeme podporu příspěvkovým organizacím při získávání pracovníků na VPP a motivujeme je k uplatňování prvků prostupného zaměstnávání. - KVIZ – kulturně vzdělávací a informační zařízení - základní školy - mateřské školy Nejúspěšnější v této oblasti je MěÚSS Jirkov, jehož ředitelce Mgr. Evě Šulcové předám slovo. Věřím, že její příspěvek pro Vás bude přínosný, protože obsahuje jak pohled zaměstnavatele, tak i pohled poskytovatele sociálních služeb.

14 DĚKUJI VÁM ZA POZORNOST Bc. Jitka Marková Koordinátor sociálních služeb, OSVaŠ MěÚ Jirkov tel. 474 616 463, 731 059 339 markova@jirkov.czmarkova@jirkov.cz socialni@jirkov.czsocialni@jirkov.cz www.jirkov.cz


Stáhnout ppt "Nám. Dr. E. Beneše 1, 431 11 Jirkov, Prostupné zaměstnávání 14. 11. 2013 Agentura pro sociální začleňování, Praha."

Podobné prezentace


Reklamy Google