Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDominik Ševčík
1
Mgr. Jitka Gjuričová, ředitelka Odboru prevence kriminality, Ministerstvo vnitra Česká republika
2
Inspirace lokálním projektem v USA, Florida, St. Petersburg v roce 1997 Analýza dalších osudů mladých lidí po opuštění zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy Analýzy fungování systému péče o ohrožené děti v České republice Příklady dobré praxe v zahraničí (Londýn,…) Odborná literatura
3
Cíl SVI Zlepšení systému péče o ohrožené děti a prevence sociálně patologického vývoje dětí: Objekty Ohrožené děti - oběti, svědci a pachatelé tr. činů, děti ohrožené sociálně patologickým vývojem a jejich rodinné prostředí. Principy Zájem dítěte Včasná intervence Sdílení informací a spolupráce Profesionalita Adekvátnost a dlouhodobost opatření
4
1. Pilíř – týmy pro mládež 1. Pilíř – týmy pro mládež: hlavní subjekty: orgány sociálně právní ochrany dětí, Policie ČR, Městská policie, Probační a mediační služba ČR, státní zastupitelství, soudci pro mládež; externí subjekty: školy a školská zařízení, zdravotnická zařízení, nestátní neziskové organizace atp. 2. Pilíř – nápravná opatření vyplývající z dohody s klientem a jeho rodinou; nařízená – související s legislativní působnosti jednotlivých institucí 3. Pilíř – informační systém
5
Spolupráce všech institucí (Tým pro mládež (Tým pro mládež ) Realizace výchovných, ochranných a trestních opatření Informačnísystém Informace o problému Řešení problému a navazující aktivity Ohrožené dítě
6
Obec – sociálně právní ochrana dětí Justice -Soud -Státní zastupitelství -Probační a mediační služba Policie ČR Spolupracující -Školy a školská zařízení -lékaři a zdravotnická zařízení -NNO (probační programy) -Další subjekty (výkon SPOD,…) Obecní policie Dítě
7
Pracovníci sociálně-právní ochrany dětí Justice -Soudce pro mládež -Státní zástupce -Pracovník PMS Policie ČR -SKPV (mládež, toxi) -Zástupci OOP Spolupracující -Okresní metodik prevence -Zástupce NNO -Zástupce SVP Strážník Obecní policie Dítě
8
Zmapování situace ◦ výskytu sociálně-patologických jevů u dětí a mladistvých ◦ zmapování možností v oblasti péče o ohrožené děti v dané lokalitě Optimální postupy koordinovaného řešení případů ◦ Řešení jednotlivých případů (OSPOD a případové konference) ◦ Identifikace příčin ◦ Nabídky (možnosti) jednotlivých členů Týmu (např. MP – kontrola dodržování časového omezení pohybu dítěte mimo domov po 20 hodině) ◦ Modelové postupy ◦ Koordinace činností (kdo co udělá nejdříve, vždy, apod.) Identifikace chybějících aktivit, programů, služeb sociální prevence Strategie práce s rizikovými a ohroženými dětmi a jejich rodinami, její pravidelné vyhodnocování a navrhování nových opatření Zpracovávání roční Zprávy o činnosti Týmu pro Řídící výbor
9
Legislativní opatření a nástroje - Dle příslušných zákonů - podle 359/1999 Sb. (sociálně- právní ochrana dětí) - podle 218/2003 Sb. (soudnictví ve věcech mládeže) - podle zákona o rodině - atd. (např. finanční podpora rodiny) Aktivity a programy - Nástroje skutečné práce s dítětem - služby sociální prevence - probační resocializační programy - aktivity SVP - aktivity Ped Psych Poraden - specifické aktivity v dané lokalitě Opatření Opatření Nařízená OSPOD, státní zastupitelství, soud Dohodnutá OSPOD + rodiče + dítě
10
Přijímání informací Přenos informací Sdílení informací partnery Vedení komplexní spisové dokumentace OSPOD Kontrola činností jednotlivých institucí Správcem Informačního systému SVI je orgán sociálně-právní ochrany dětí na úrovni obce
11
Přijetí OSPODem Prověření a doplňování informace, vytváření komplexního pohledu na situaci Zaujetí stanoviska Vytvoření spisu (podle Instrukce MPSV) nebo doplnění stávajícího Prvotní oznámení ( P ČR, MP, obec, škola, lékař, NNO) Zpětná informace Individuální plán dítěte Typy oznámení: - Obecné (jakákoliv informace pro pracovníky sociálně-právní ochrany dětí) - Výchovné problémy (škola, školské zařízení, další obce) - Policejní (dítě v kontaktu s Policií) (útvary Policie ČR a Městské policie) - podezření na CAN (škola, lékař, další obce, spoluobčané,…) Cíl a metody Opatření -vyhodnocování a stanovení dalšího postupu
12
Současný stav Počty zainteresovaných měst s fungujícím SVI – 30 Počet obyvatel v těchto městech – asi 25% obyvatel ČR Pilotní projekty: Ostrava (300 tisíc obyvatel), Svitavy (20 tisíc obyv.) Ze státního rozpočtu ČR bylo investováno asi 32 mil Kč (cca 1,33 mil €) Města investovala asi 6,5 mil Kč (cca 0,27 mil €) Problémy, se kterými se projekt SVI potýká Lidský faktor - změny v myšlení řady pracovníků – od kontroly (represe) k prevenci Finance Technická náročnost Administrativní zátěž pracovníků OSPOD Nerovnoměrné rozšíření NNO, které mohou být do SVI zapojeny
13
Úkoly v budování SVI (do roku 2013) ◦ Pokračovat v budování lokálních a regionálních SVI ◦ Vybudování Národní architektury SVI ◦ Postupné zpracovávání metodik a metod práce ◦ Vytvoření akreditovaného vzdělávacího programu vysokoškolského typu ◦ Výzkum – efektivita, vzdělávací potřeby, etc. ◦ Spolupráce na mezinárodní úrovni (včetně vytvoření Internetového portálu SVI v anglické verzi)
14
Integrační uzel MPSVMSMV Úřad pro mezinárodně-právní ochranu dětí JUSTICE (úroveň kraj a výše)-SZ, soudy, PMS VÚSC SVI OSPOD PO3 SVISVISVISVISVISVI OSPOD Obec 1-2 OSPOD PO3 OSPOD PO3 OSPOD PO3 OSPOD PO3 OSPOD PO3 PČR OS OSPOD OSZ PMS LÉKAŘ ŠKOLA ONN OSPOD PO3 MPo
15
Děkuji za pozornost Jitka Gjuričová gjuricova@mvcr.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.